Schokdemper in stijgbeugel zorgt voor ontlasting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Schokdemper in stijgbeugel zorgt voor ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 17:53

http://www.bokt.nl / De Technologiekrant nr. 13 2010

Binnenkort komt er een schokdemper op de markt, die zowel de gewrichten, kniën en rug van de ruiter als de rug van het dier ontlast. De demper is ongeveer tien cm lang en wordt bevestigd tussen de stijgbeugel en de beugelriem. Schokdempers, gevuld met olie of gas, bleken niet haalbaar te zijn. In de motorwereld zijn schokdempers met olie of gas aan de orde van de dag. Maar voor de stijgbeugel schokdempel was dit te duur en technisch niet haalbaar. Het product bleek daar uiteindelijk te klein voor. Bij een luchtveer bleek de druk te hoog voor de isolatie, waardoor de lucht ontsnapte.

Klappen en stoten worden door deze schokdemper opgevangen. De stempelveer, welke onderdeel is van het systeem, absorbeert trillingen van hobbels of klappen waardoor de trilling die de ruiter en het paard voelt minimaal is. Dat beweert althans directeur Richard Cornet, directeur van GPG Horse Suspensions in Weert. De stijfheid van de stempelveer is afhankelijk van het gewicht van de ruiter.

Bij eerdere prototypes vormde de schokdemper een geheel met de stijgbeugel, dat bleek in de prakijk niet handig omdat de hele stijgbeugel dan vervangen moest worden en niet enkel de schokdemper.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:55

In welk opzicht verschillen deze schokdempers van de gpg adapters die al op de markt zijn?

sologirl

Re: Schokdemper in stijgbeugel zorgt voor ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:04

Klinkt heel erg interessant! Ben benieuwd of het echt werkt, zou een opluchting zijn.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:15

Moet je wel een toilet op stal hebben.

Tenminste.... Ik ga voor de grote boodschap liever niet in een stal of in de bosjes zitten.

Niks voor mij dus zulke beugels.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:17

haha zooist :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:17

Zooist schreef:

Tenminste.... Ik ga voor de grote boodschap liever niet in een stal of in de bosjes zitten.

Zo las ik het inderdaad ook :') De boktnieuwsredactie is de laatste tijd wel erg goed in het plaatsen van dubbelzinnige titels :+

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:18

Zooist schreef:

_O- :')

Ik ben ook benieuwd naar wat voor verbeteringen ze hebben met betrekking tot de beugels die al op de markt zijn :j. En natuurlijk wat het prijskaartje is/wordt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:18

Haha ik dacht ook al; schokdemper zorgt voor ontlasting? :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:19

En bij een scheet natuurlijk snel je paard de schuld geven ;)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:22

Haha ik dacht al dat ik de enige was die rare dingen voor zich zag :Y)

Al ben ik wel erg benieuwd naar het eindresultaat!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:22

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:24

CaPrIoLe`79 schreef:
Die is er toch al een tijd?
http://emmers.be/producten/artikel.php?id=1221
Bovendien hebben andere merken ook vergelijkbare systemen in de beugels zelf of de verbinding met de beugelriemen.

inderdaad en deze zijn niet de enige
ben benieuwd naar hoeverre deze betaalbaarder en of beter zijn

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:33

Ik reed 15 jaar geleden al met geveerde beugels en sindsdien zijn er vele varianten bijgekomen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:36

Erg betaalbaar vind ik hem inderdaad niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:45

Zo iets help toch alleen maar als je echt staat, of veel druk heb op de beugels, :p volgens mij kunnen ze beter een verend zadel maken, :p

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:47

Zooist schreef:

:D

Hahahahha

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:18

_O- dat dacht ik ook zooist. En ik het artikel 2x lezen omdat ik over het ontlasting gedeelte heen las ofzo? :o?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:27

Het gaat wel over gas en druk enzo... :P

Oh wat kinderachtig!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:33

Wat een onzinnige uitvinding. Wat voor ruiter oefent zulke idioot grote krachten uit in zijn stijgbeugels dat daar schokdemping voor nodig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 06:17

Kuggur schreef:
Wat een onzinnige uitvinding. Wat voor ruiter oefent zulke idioot grote krachten uit in zijn stijgbeugels dat daar schokdemping voor nodig is?

Het is juist wel een zinnige uitvinding. Spring en endurance ruiters kunnen zeker baat hebben bij zo'n schokdemper. Omdat paardrijden best belastend kan zijn voor je enkels knieen en rug. Zelf zou ik ook wel zoiets willen, omdat ik vaak last heb van mijn rug met springen(En ja ik heb best een goede houding ;) ). Dressuur ruiters zullen er idd niet heel veel baat bij hebben. Maar nog vind ik het zeker een zinnige uitvinding

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 06:26

Anoniem schreef:
Kuggur schreef:

Het is juist wel een zinnige uitvinding. Spring en endurance ruiters kunnen zeker baat hebben bij zo'n schokdemper. Omdat paardrijden best belastend kan zijn voor je enkels knieen en rug. Zelf zou ik ook wel zoiets willen, omdat ik vaak last heb van mijn rug met springen(En ja ik heb best een goede houding ;) ). Dressuur ruiters zullen er idd niet heel veel baat bij hebben. Maar nog vind ik het zeker een zinnige uitvinding

de dressuurruiters met enkel/knie problemen (ik dus ;) ) kunnen er vast ook wel baat bij hebben, lijkt mij. Zou het wel eens uit willen proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 06:35

kaatjemuts schreef:
Anoniem schreef:

de dressuurruiters met enkel/knie problemen (ik dus ;) ) kunnen er vast ook wel baat bij hebben, lijkt mij. Zou het wel eens uit willen proberen...

Dan natuurlijk ook, Maar een "gezonde" dressuur ruiter krijgt meestal geen last van zijn/haar enkels/knieen en rug. Ik zou het trouwens ook graag proberen. Helaas zijn ze verschrikkelijk duur..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:22

De reden dat iemand rugklachten krijgt bij rijden kan (mag!)niet aan zijn beugels liggen.
Wellicht dat bepaalde disciplines hier wat aan hebben, springruiters? Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar rammen die bij afzet/landing werkelijk hun voeten dermate gewelddadig in hun beugels dat dat schokdemping rechtvaardigd?
Bij endurance kan ik me soswieso niet voorstellen dat dit wat brengt, ook al omdat zo´n constructie zonder twijfel extra gewicht meebrengt, en daar zit een endurance rijder niet bepaald op te wachten.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:39

Anoniem schreef:
kaatjemuts schreef:

Dan natuurlijk ook, Maar een "gezonde" dressuur ruiter krijgt meestal geen last van zijn/haar enkels/knieen en rug. Ik zou het trouwens ook graag proberen. Helaas zijn ze verschrikkelijk duur..

Ik ben gewoon gezond hoor, maar dit lijkt mij alleen maar bevorderend voor je gewrichten. Als mijn jolige 3-jarige weer als een stuiterbal door de bak heenvliegt zou een paar schokdempers toch wel fijn zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:02

Kuggur schreef:
De reden dat iemand rugklachten krijgt bij rijden kan (mag!)niet aan zijn beugels liggen.
Wellicht dat bepaalde disciplines hier wat aan hebben, springruiters? Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar rammen die bij afzet/landing werkelijk hun voeten dermate gewelddadig in hun beugels dat dat schokdemping rechtvaardigd?
Bij endurance kan ik me soswieso niet voorstellen dat dit wat brengt, ook al omdat zo´n constructie zonder twijfel extra gewicht meebrengt, en daar zit een endurance rijder niet bepaald op te wachten.

Edurance is heel belastend voor je knieen en enkels. Gewoon omdat je zo'n lange tijd constant in draf rijd. Verder zal het extra gewicht geen kilo'
s zijn hoor ;) dus ik geloof niet dat dat een verschil zal maken