Paarden en pony's gaan massaal op marktplaats

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden en pony's gaan massaal op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 07:25

www.volkskrant.nl

Paarden en pony’s staan massaal te koop. Veel meisjes die er de afgelopen jaren een kochten, voelen zich gedwongen het dier van de hand te doen. Het onderhoud van het dier blijkt bij nader inzien te duur.

De afgelopen jaren nam het houden van een eigen paard een grote vlucht. Het geschatte aantal in Nederland is sinds 1990 verdubbeld tot 350 duizend à 400 duizend . Ook het ledental van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) steeg van 139 duizend leden in 2002 naar 210 duizend in 2010.

De hype lijkt nu over zijn top. Het internet puilt uit van de aangeboden paarden. Door het grote aanbod is de prijs gekelderd. Deed een huis-tuin-en-keukenpony vorig jaar nog 80 tot 100 euro, nu gaan ze voor niet meer dan 35 euro weg.

Op de ponymarkten van de aflopen zomer viel al niets te verdienen. Bij de laatste van dit seizoen, vorige week in het Overijsselse Heeten, gingen de pony’s voor nooit eerder vertoonde dumpprijzen weg. ‘Er zijn veel te veel pony’s, zegt marktmeester Wout Wagenmans. ‘Door de stijgende populariteit wordt er extra gefokt. Al die veulentjes moeten voor de winter weg.’
Paardenmarkt

Ook op de paardenmarkt dinsdagochtend in Roden waren de prijzen laag, meldt marktmeester Gerk Huisma. Concrete cijfers wil hij niet geven, wel speculeert hij over de oorzaak. ‘Het ligt aan de recessie dat mensen het spul kwijt willen.’

Niet de aanschaf, maar de onderhoudskosten nekken de particulier. Wie een paard of pony houdt, moet zeker rekenen op 5 euro per dag aan kosten, aldus paardenhouder Antoine Vlaminckxs, en dan heeft hij het over het stallen van een paard bij huis – niet over een pensionstal in een dure manege. De kosten betreffen hooi, stro, inentingen en de hoefsmid. Vlaminckxs heeft zelf negentien paarden en pony’s, speciaal voor kinderactiviteiten van scouting. Er zijn mensen die hem hun dier zelfs gratis aanbieden.
Geen slechte boodschap

Voor het landschap is de vermindering van het aantal paarden en pony’s geen slechte boodschap. De rijksbouwmeester sprak in 2006 van de ‘verpaarding’ van het platteland. Voor elke koe die uit de wei verdween, kwam een paard in de plaats met bijbehorend slordig grasland – paarden zijn selectieve grasmaaiers – en wit oplichtend hekwerk. Gemeenten werden opgroepen regels te maken tegen deze verrommeling.

Voor verkoop bestaat ook een alternatief. In advertenties wordt dan een bijrijd(st)er gevraagd, of er wordt een leasepaard aangeboden. Voor een ‘kleine vergoeding’ mogen liefhebsters het adoptiepaard of de -pony verzorgen en berijden.

En als dit ook niets oplevert, dan rest de rauwe praktijk van paardenslachterij Jan van der Veen uit Nijkerk. In plaats van acht tot tien dieren per week slacht hij tegenwoordig het dubbele. ‘Zo’n recreatiepaard kost te veel en dan moet het weg’, meldt hij. Vorige week was het jongste 5 maanden en het oudste 36 jaar. Uit het hele land krijgt hij ze aangeboden, omdat hij de enige is die wekelijks slacht. Hij voorspelt dat het overschot nog wel een paar jaar zal duren, want er is gewoon ‘blindelings door gefokt’.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:26

Ik weet wat ik ga doen, slager worden. := Ik hoop dat mensen eindelijk eens gaan inzien dat je niet zomaar even voor de lol veulentjes moet gaan fokken...

yvonnepuntnl

Re: Paarden en pony's gaan massaal op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:32

Dubbel aantal slachtingen per week klinkt wel ernstig, maar het verschil tussen 8-10 of 16-20 is natuurlijk niet dramatisch groot.

Ik hoop dat er dit jaar duidelijk minder gedekt is, want fokken voor de slager wil natuurlijk niemand.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:32

En die vervolgens ook niet zomaar moet aanschaffen...een paard kost veel geld en tijd...dat beseffen mensen niet.
Voldoet de een niet,dan kopen we toch gewoon een ander?
Keus genoeg....
Tot we ze aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen door het overschot.....

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:37

Voor goede paarden zal er altijd een goede prijs worden betaald. Dit jaar erg sneu voor alle hengstenhouders (meen ik echt) maar zo zullen we over een jaar of 5 wel weer een hele mooie markt terugzien.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:38

eigen schuld dikke bult! ik wacht hier eerlijk gezegd al een paar jaar op en hoop ergens stiekem dat de paardenwoede een klein beetje gaat willen afnemen in de nabije toekomst. dat men het maar eens houdt bij behoorlijke paarden fokken voor mensen die weten dat je beter wat meer betaald voor een deftig gefokt paard en dat de rest zich maar onthoudt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:40

het is op zich niet nieuw dat zo voor de winter dus in deze tijd veel paarden de verkoop in gaan.
de veulens gaan van de merries af, het weideseizoen als zodanig is voorbij dus de kosten lopen op en mensen maken hun overwegingen, wel of niet de winter door met hun paard of pony.
september is sowieso ook slachtmaand, al geldt dat wellicht meer voor varkens en koeien, en is dat misschien meer iets van vroeger toen alles kleinschaliger en meer zelfvoorzienend was.

maar dat het zo veel meer is dan normaal dat wist ik niet,
en zo'n groei van het ledental etc..
zal het komen door Amika :roll: of waar ook maar door,
speelgoed cultuur, te gemakkelijk denken..

ik weet niet wat de toekomst zal brengen, waarschijnlijk gaan we magere jaren tegemoed na een lange periode van luxe.
en ja dan gaan luxe dingen als eerste weg..
is op alle vlakken al wel te merken, en iedereen die al jaren waarschuwd voor het lukraak en grootschalig fokken van paarden en pony's krijgt nu gelijk.
alleen is er nu niks meer aan te doen.

ps wat is een huis tuin en keuken pony, van 80 tot 100 euro,
een shet veulentje ja.
daar gaan ze al fout, shetjes en veulens zijn geen speelgoed zeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:41

Precies kynshiri.
Het is wel ontzettend sneu natuurlijk, de paarden lijden weeral onder de verkeerde keuzes van mensen...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:42

Citaat:
Deed een huis-tuin-en-keukenpony vorig jaar nog 80 tot 100 euro, nu gaan ze voor niet meer dan 35 euro weg.

Uuuhhhh 8)7

dan hebben ze het vast over een shetlandhengstje ofzo??

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:43

Afgelopen zaterdag toevallig nog over een paardenmarkt gelopen, maar de paarden die er stonden waren ook niet veel. Dwerggroei, snotterig, enorm dik in het haar, X-benen, onderbijt en ga zo maar door.

Want we gooien er zo leuk de hengst van de buurman op.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:43

Zonde dat het zo moet. Zullen ze eindelijk eens in gaan zien dat je niet kan blijven fokken.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:45

Wit oplichtend hekwerk vindt hij storend? En het prikkeldraad waar koeien vaak nog achter staan niet?

geerke

kynshiri schreef:
eigen schuld dikke bult! ik wacht hier eerlijk gezegd al een paar jaar op en hoop ergens stiekem dat de paardenwoede een klein beetje gaat willen afnemen in de nabije toekomst. dat men het maar eens houdt bij behoorlijke paarden fokken voor mensen die weten dat je beter wat meer betaald voor een deftig gefokt paard en dat de rest zich maar onthoudt.

waarom heb ik een 'deftig' gefokt en peperduur paard nodig als ik alleen een bosritje wil maken en absoluut geen wedstrijdambities heb?
Behalve topruiters zijn er ook 'gewone' mensen die niet aan de olympische spelen willen meedoen.
En een bosrit maak je niet op een goed papier...

Wamhorse

In principe ben ik ook geen voorstander van hobbyfok, maar om maar meteen te zeggen dat alleen een deftig "duur"gefokt paard goed kan zijn gaat mij ook te ver. Zelf heb ik ook een lekker dier met papieren en eentje zonder goede papieren maar de een doet niet onder voor de ander hoor! Wel ben ik het eens met de stelling dat de hobbyfok wat ingeperkt mag worden.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:46

geerke schreef:
kynshiri schreef:

waarom heb ik een 'deftig' gefokt en peperduur paard nodig als ik alleen een bosritje wil maken en absoluut geen wedstrijdambities heb?
Behalve topruiters zijn er ook 'gewone' mensen die niet aan de olympische spelen willen meedoen.

Zo had ik het ook willen stellen ja.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:47

Imre schreef:
Wit oplichtend hekwerk vindt hij storend? En het prikkeldraad waar koeien vaak nog achter staan niet?

Verschil is natuurlijk dat het witte oplichtende hekwerk veel zichtbaarder is. Prikkeldraad zie je niet of nauwelijks.

Vraag me wel af over wat voor wit hekwerk het dan gaat, die lange witte hekken zoals je vaak in amerika ziet: prachtig!

Het witte stroomlint: minder....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:53

geerke schreef:
kynshiri schreef:

Helemaal mee eens. Ik ben gek op m'n kruising ;) ik heb niet per se een "deftig" paard nodig. Het is maar net waar je ambities liggen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:54

Imre schreef:

Van een afstandje kijk je zo door prikkeldraad heen; zie je dus niet echt staan, de grijze kleur valt niet op tegen een groene achtergrond. Zo'n wit hek kijk je niet doorheen, daar kijk je tegenaan.

Dat prikkeldraad voor de dieren minder veilig is, is een ander verhaal.

Ik weet niet, maar ligt het aan mij?
Ik lees nu elke week ongeveer hetzelfde verhaal op Bokt: paarden zijn niks waard en staan massaal te koop of gaan naar de slacht....waarbij dan ook elke keer duidelijk de naam van de meneer uit Nijkerk geschreven staat.
Is er niks nieuws meer te vertellen? We weten het nu inmiddels wel dat de paarden geen drol meer waard zijn.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:54

der is nog een middenklasse tussen peperduur en een papier van hier tot in Tokyo en een schurfterig geval met scheve poten he.
ik zeg nergens dat het allemaal prijsbeesten moeten zijn, maar fokken met beleid (enkel gezonde paarden die een goeie combinatie met mekaar zouden zijn of wat bij te dragen hebben bij mekaar brengen) zou wel een keer mogen hoor.
al die mensen die 'ff' een veulen fokken omdat dat zo schattig is, mogen er van mij tussenuit hoor!

edit: ben trouwens zelf een recreatieruiter hoor, maar als je per se vind dat een paard maar 1000€ mag kosten, ga dan maar fietsen... sorry, maar ook een recreatieruiter kan zich beter bewust zijn van wat hij koopt, iets langer nadenken en de echte prijs voor een goed gefokt (gezond moeder- en vaderdier, geen gebreken, bij een fokker die tenminste weet waar hij mee bezig is) dier neertellen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:01

niet alle merries die gedekt zijn door de hengst van de buurman laten een schurftig geval op scheve poten geboren worden hoor.
Die schurft is trouwens wat aan te doen.

En dat is nu het probleem op paardenmarkten...veel onverzorgde dieren die nog nooit ontwormd zijn of een hoefsmid hebben gezien.
Dat heeft meer met verzorging te maken dan met de keuze van een hengst.
Als een paard zonder papieren correct gebouwd is en staat te glanzen is de kans iets groter dat hij verkocht wordt dan wanneer hij schurftig uit een weiland word geplukt.

Maar er is een overschot,daar valt geen speld tussen te krijgen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:04

HUH? Waar halen hun hun informatie vandaan?
Ik heb 2 Shetlanders gekocht de afgelopen 2 jaar en geloof me, voor die prijs heb ik ze nog NOOIT gezien
"Deed een huis-tuin-en-keukenpony vorig jaar nog 80 tot 100 euro, nu gaan ze voor niet meer dan 35 euro weg".
Het dekken is al duurder, laat staan een dierenarts die erbij komt.

Ik ken inderdaad wel 2 mensen die blindelings paarden fokken. Als het arme dier straks niet goed genoeg is in de zin van endurance dan mag het weer hoppa weg. Hun hebben de afgelopen 7 jaar zeker al 8 verschillende paarden versleten. Dus het is ook de instelling van de mensen. Een dier koop je voor het leven, die uitdrukking kennen mensen niet meer.
Mijne gaan niet weg :n Maar ik heb een eigen weiland. Een paard die niet meer goed genoeg is voor de dressuurproefjes willen ze niet op pension houden, die willen mensen dumpen. ;( Triest!
Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 29-09-10 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Re: Paarden en pony's gaan massaal op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:05

Waarschijnlijk van de paardenmarkt Boefje.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:05

Ik vond die prijzen ook al wat vreemd.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:08

Charaz schreef:
Waarschijnlijk van de paardenmarkt Boefje.

Ja ik moet eerlijk bekennen dat ik daar nog nooit geweest ben :n
Vooral om de slechte naam van de gezondheid van de beestjes.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:11

ik vind het ook niet erg dat de markt een beetje naar beneden keldert. Ik denk dat er inderdaad niet zomaar meer gefokt wordt en dat kwaliteit van paarden/pony's daarmee wel verbeteren zal over een aantal jaren. En niet dat er alleen maar dure paarden overblijven zoals al eerder gezegd, maar gewoon dat er eerder met correcte dieren gefokt wordt.
Heel jammer alleen voor de bedrijven die bedrijf in handelspaarden hebben op het moment. De verkoop daarvan heeft het zwaar te verduren.