Eigenaren paard aansprakelijk voor veroorzaken ongeluk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Eigenaren paard aansprakelijk voor veroorzaken ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 11:38

http://www.nieuwsblad.be

In de nacht van 20 op 21 juni 2006 reed Karina D. (46) met haar motorfiets zich dood tegen een paard in de Edewallestraat in het Belgische Kortemark. De vrouw overleed ter plaatse aan haar verwondingen. In de daaropvolgende rechtszaak legde de politierechter de schuld bij de eigenaars van het paard, die de nabestaanden van het slachtoffer schadevergoedingen moesten betalen.

De eigenaren gaan nu in beroep tegen de uitspraak. Hun advocaat benadrukt dat het slachtoffer zelf ook aansprakelijk was. De vrouw reed met dimlicht in plaats van grootlicht en dat op een weinig verlichte weg. Daarom had ze haar snelheid moeten aanpassen. Op het moment van het ongeval haalde ze 78 kilometer per uur. Bovendien bleek het slachtoffer, dat terugkwam van een uitstap, 0,92 promille alcohol in haar bloed te hebben, wat haar reactievermogen verminderd had.

Ook Krist V., die toen het ongeluk gebeurde tijdelijk de verantwoordelijkheid had over het paard, zou volgens de advocaat aansprakelijk zijn. Het paard was immers uit de gebrekkig omheinde weide van V. ontsnapt.

De rechter oordeelde echter dat ook de eigenaars van het dier, Daniël H. en Wilfried P., verantwoordelijk waren voor het ongeval omdat zij als eigenaars ook de bewaarders van het paard waren. Hun advocaat betwist dat. Volgens hem was enkel V. - die vrijgesproken werd - verantwoordelijk. Het paard stond immers al een jaar in zijn weide.

Het vonnis volgt op 20 oktober.

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:41

Oke apart verhaal..ben benieuwd naar de uitspraak!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:42

Tja, moeilijk geval zeg. Volgens mij is het zo met andere verkeersongevallen dat wanneer je alcoholpromillage te hoog is, je automatisch als schuldige wordt aangewezen. Zeker als de vrouw dan ook nog eens te hard reed, maar dat wordt me niet duidelijk uit het verhaal.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:48

Ik wil ook wel weten hoe het paard er vanaf is gekomen..

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:50

UMayDream schreef:
Ik wil ook wel weten hoe het paard er vanaf is gekomen..

Inderdaad! Al vermoed ik dat dat niet zo best zal zijn....

Is 0.92 promille te hoog? Dan lijkt het me ook een duidelijk zaak.

corbosman

Re: Eigenaren paard aansprakelijk voor veroorzaken ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:55

0.92 is veels te hoog. Ongeveer 2x zo hoog als toegestaan. Tenzij ze een beginnende bestuurder was, dan is het bijna 5x te hoog.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:56

0.5 promille is voor ervaren bestuurders het maximum om nog te mogen rijden... dit is bijna 2x zoveel. Het lijkt me dat ze zelf dus ook niet helemaal onschuldig is aan het ongeval...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:57

Citaat:
Daarom had ze haar snelheid moeten aanpassen. Op het moment van het ongeval haalde ze 78 kilometer per uur

Zoals het hier staat, zou ik eruit concluderen dat ze dus te hard heeft gereden voor die situatie dan normaal is. Plus dat alcoholpercentage zou ik ook eerder denken dat ze zelf aansprakelijk is voor het ongeluk. Ben benieuwd naar het vonnis en ook wel wat het paard eraan over heeft gehouden als die nog leeft.

Citaat:
Er is bewust voor de grens van 0,5 promille gekozen omdat de meeste ongelukken waarbij alcohol in het spel is, worden veroorzaakt door bestuurders die boven die grens zitten.

Goh en dan met 0,92 toch niet aansprakelijk gesteld zijn in eerste instantie..

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:58

promilage was te hoog maar ook de afrastering van de wei was ondeugdelijk dat kan ik uit het verhaal opmaken en dan wordt het wat anders.

Lastig pakket voor een rechter want beiden waren in overtreding.

Anoniem

Re: Eigenaren paard aansprakelijk voor veroorzaken ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:59

Ja maar wat ook gezegd werd, paard stond er al een jaar, netjes in de wei. Dus hoe slecht is die afrastering dan daadwerkelijk geweest?

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:00

inderdaad apart verhaal en ook benieuwd hoe het met het paard is maar denk dat de vrouw het paarde
probeerde te ontwijken en daarbij is overleden en het paard dus niks heeft -denk ik, omdat dat anders wel vermeld stond niet-

Hoe dat zit met die verantwoordelijkheden wie nou vrantwoordelijk is voor wat vind ik wel interessant :j ..

En dat alcohol percentage moet genoeg zeggen toch, als een dronken bestuurder een ongeluk krijgt dan word hem ook niks meer
vergoed en verzekerd omdat hij zelf ook fout was al heeft hij het ongeluk niet veroorzaakt maar mogelijk wel hebben kunnen voorkomen..

Dat is hoe de situatie hier ook is. Als beide partijen fout zitten dan word er niks vergoed of verzekerd.. -heb ik altijd geleerd en ervaren- :+

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:01

idinn schreef:
Ja maar wat ook gezegd werd, paard stond er al een jaar, netjes in de wei. Dus hoe slecht is die afrastering dan daadwerkelijk geweest?

Misschien een jaar geen onderhoud aan het hekwerk. Zo gaat het een jaar goed maar blijf je niet controleren verslechterd en vallen er misschien wel gaten in. Het wordt heel zwart wit neergezet maar dat zal dit verhaal wel niet zijn.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:01

Wat belachelijk zeg... Als je in beschonken toestand een paard aanrijdt en je overleeft het en het dier niet of ook, ben je volgens mij gedeeld aansprakelijk met de baasjes van het paard.
Deze vrouw was dus beschonken en reed te hard en slecht verlicht, maar omdat ze erbij dood is gegaan, zijn ineens alleen de baasjes van het paard aansprakelijk? Lekker dan :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 12:02

gva.be schreef:
Motorrijdster dood na aanrijding met uitgebroken paard

21/06/'06 Een 46-jarige vrouw uit Handzame is omstreeks 1.50 uur om het leven gekomen toen ze met haar motorfiets op de Edewallestraat in Handzame tegen een loslopend paard reed. De vrouw was samen met haar 43-jarige man, elk op een motorfiets gezeten, op weg naar huis.

Ze wonen in dezelfde Edewallestraat. Zij reed voorop toen de man op de landelijke, weinig verlichte weg bemerkte dat zijn vrouw plots in de remmen ging. Hij reed bijna zelf zijn vrouw aan en zag nog een paard al mankend weglopen. Beide motorrijders kwamen ten val.

De man verwittigde zelf de hulpdiensten. Het was een patrouille van de politiezone Polder die de vrouw aantrof in de gracht. Er werd nog gepoogd haar te reanimeren, maar er kon geen hulp meer baten. De man werd overgebracht naar het ziekenhuis in Torhout. Zijn toestand is niet levensbedreigend.

Het wordt niet duidelijk of het paard is ingeslapen :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:06

Beetje off topic maar wat als daar een kind op de weg had gelopen in plaats van een paard.. ik denk dat de 0,92 promille dan wel ineens een grote rol had gespeeld..?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:11

momo_lover schreef:
promilage was te hoog maar ook de afrastering van de wei was ondeugdelijk dat kan ik uit het verhaal opmaken en dan wordt het wat anders.

Lastig pakket voor een rechter want beiden waren in overtreding.

Klopt, maar rijden met teveel alcohol op, is voor het recht meestal wel een doodzonde!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:13

Onze weide is ook goed afgemaakt en toch zijn ze al eens ontsnapt. Allicht bij het rondrennen niet op tijd kunnen stoppen voor de draad. Zo gebeurt het dus dat een paard wel eens per ongeluk uit de weide geraakt. Het lijkt me dat de vrouw op de brommer (brommer = max 45 km/u in België) wel zware fouten heeft gemaakt. Te snel, te weinig licht en te veel gedronken. Idd als het een kind was op de rijbaan, dan was er gewoon geen twijfel over de fout. Ook indien het kind per ongeluk uit de tuin is "ontsnapt".

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:14

paard was dood. Vreselijk.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:15

@Ansie: Geweldige reactie!!! Idd, dan zegt iedereen plots dat enkel de motorfiets in schuld was. Of rij maar eens over een zatte die in het midden van de weg zijn roes ligt uit te slapen: dan ben je ook in schuld gek genoeg, zelfs al heb je geen druppel gedronken en het voorval je de rest van je leven blijft achtervolgen. Maar bij een paard is het plots de eigenaar die alleen verantwoordelijk is? Zelfs als je omheining ok is, kunnen zo'n dingen gebeuren. Buren van me stonden er zelfs op te kijken toen hun paard plots om onverklaarbare reden de weide uitsprong, door de tuin denderde, het tuinhek nam om vervolgens tot hun grote horror bovenop een auto te landen. Balans: twee zwaargewonden en een paard dat ze moesten laten inslapen (Eigenlijk geen idee hoe dat juridisch geëindigd is...).

Maar huisdieren vallen toch onder je BA? Dus zelf opdraaien voor de kosten doe je in elk geval niet? Of ben ik fout?

Squawk

Ehm..klinkt als beide partijen hebben schuld?

Blue_Eyes

Dana82 schreef:
Onze weide is ook goed afgemaakt en toch zijn ze al eens ontsnapt. Allicht bij het rondrennen niet op tijd kunnen stoppen voor de draad. Zo gebeurt het dus dat een paard wel eens per ongeluk uit de weide geraakt. Het lijkt me dat de vrouw op de brommer (brommer = max 45 km/u in België) wel zware fouten heeft gemaakt. Te snel, te weinig licht en te veel gedronken. Idd als het een kind was op de rijbaan, dan was er gewoon geen twijfel over de fout. Ook indien het kind per ongeluk uit de tuin is "ontsnapt".

Het gaat hier dan ook niet om een brommer maar om een motor. Nogal een verschil ;)

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:17

Blue_Eyes schreef:
Dana82 schreef:

Het gaat hier dan ook niet om een brommer maar om een motor. Nogal een verschil ;)

motorfiets... Wat versta je daar exact onder? Bovendien durft zo'n berichtgeving nogal wel eens fouten bevatten. Hoeveel te snel zullen we dus niet weten.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:17

Dan zeg ik: motorbestuurder is zelf schuldig. En niet de eigenaar van het paard.
Er worden niet voor niets miljoenen besteedt aan reclamecampagnes "don't drink and drive!"
En dan ook nog de verlichting die niet correct aan was terwijl het schemerde/donker was....
Is zo klaar als een klontje.

Blue_Eyes schreef:
0.5 promille is voor ervaren bestuurders het maximum om nog te mogen rijden... dit is bijna 2x zoveel. Het lijkt me dat ze zelf dus ook niet helemaal onschuldig is aan het ongeval...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:19

Oh sorry, ik dacht ergens brommer gelezen te hebben. Idd een motorfiets (kan ook een brommer zijn hoor ;) )... dan is het de vraag hoe hard ze daar dan mocht rijden? Uit het artikel bleek dat ze te hard reed met haar 75 km/u. Dan was het misschien op een weg van 50 km/u. Enfin we zouden er over kunnen speculeren. Maar het feit dat ze teveel promile (en vrij veel te veel) in haar bloed had, dan mag je alsnog trager rijden dan heb je niet de inschattingsvermogen en reflexen dan wanneer je nuchter bent.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:20

Een motorfiets. Je weet wel:
Citaat:
Een motorfiets is een voertuig op twee of drie wielen, in het algemeen voorzien van een verbrandingsmotor, waarvan de cilinderinhoud in de regel ligt tussen 50 en 2000 cc. Hoewel motorfietsen met een kleinere cilinderinhoud volgens de Nederlandse wetgeving in de categorie "bromfiets" vallen, worden ze technisch onder de motorfietsen gerekend, net als forecars, motorcarriers, tricars, tricycles, trikes, triporteurs, zijspancombinaties en soms zelfs quadricycles.

Nou heb ik weinig verstand van brommers, maar hebben die uberhaupt wel verschillende standen voor dim- en groot licht? Volgens mij is dat toch typisch voor een grote motorfiets.
Als er wordt gesproken over 'snelheid aanpassen' zoals hierboven, betekent dat waarschijnlijk niet dat ze naar absolute maatstaven te hard reed, wel dat ze beter langzamer had kunnen rijden gezien de omstandigheden.
Citaat:
De vrouw reed met dimlicht in plaats van grootlicht en dat op een weinig verlichte weg. Daarom had ze haar snelheid moeten aanpassen.
Omdat ze op een slecht verlichte weg reed, dus. Niet omdat ze te hard reed in absolute zin, harder dan toegestaan met haar voertuig.

Natuurlijk had ze de weg niet op gemogen, maar dat had meer met haar promille te maken dan met de snelheid die ze had.