Ines Berlo (21) uit Teralfene is ontroostbaar na een tragisch ongeval gisteren op de Bellestraat in Affligem waarbij haar paard Ultra Action om het leven kwam. Ines maakte samen met haar dertien jaar oude merrie Ultra Action en een vriendin en diens paard een wandeling. 'We maken als het mooi weer is elke week wel een wandeling', vertelt Ines. 'We nemen altijd onze voorzorgen, maar nu is het helemaal fout gelopen.'
Ines en haar vriendin reden met de paarden langs de Bellestraat. Ter hoogte van de brug van de E40, vlakbij het gemeentehuis reed een vrachtwagen met dubbele oplegger hen voorbij. 'De vrachtwagen maakte lawaai toen de chauffeur over de vluchtheuvel reed', zegt Ines.
'De paarden schrokken. Het paard van mijn vriendin sloeg op hol. Ultra Action week uit en haar achterste moet de tweede oplegger geraakt hebben.'
De merrie werd geraakt en week verder uit om uiteindelijk te vallen. Ultra Action stond snel op en zorgde er zo voor dat Ines enkel schaafwonden had.
'Ze heeft misschien wel mijn leven gered,' snikt Ines. 'Maar ik zag meteen dat het er voor haar slecht uit zag. Haar linkerbeen was bijna volledig afgerukt en ook aan haar ander been had ze zware verwondingen. Ik studeer zelf voor assistent-dierenarts en ik wist meteen dat ze niet te redden was.'
Een veearts kon niet anders dan Ultra Action ter plaatse te laten inslapen. 'Ik ben al die tijd bij haar gebleven. Na het ongeval probeerde ze nog enkele keren terug recht te staan. Ze heeft dan ook altijd een karakter gehad.'
De tranen schieten Ines in de ogen als ze over haar troetelpaard vertelt. 'Het was het eerste paard dat ik had en ze betekende alles voor me. Sinds zeven jaar was ze van mij. Ik heb haar zelf opgeleerd en samen hebben we leren springen. Ik deed elke week jumpings mee en maandag deed ik met Ultra Action nog mee aan een wedstrijd op de jaarmarkt in Affligem. We wonnen zelfs een prijs.'
'Maandagavond hadden we nog besloten om haar volgend jaar te laten dekken zodat we een veulentje van haar hadden. En net nu gebeurt dit. Ultra Action had geen schrik van verkeer. Op jumpings was ze gewend geraakt aan de vrachtwagens, en ook van de brug van de autosnelweg had ze geen angst meer.'
Ines neemt de vrachtwagenchauffeur niets kwalijk. 'Ik weet ook niet of het ongeval vermeden had kunnen worden. Veel chaufeurs passen wel hun snelheid niet aan als ze een paard zien op de weg. Maar we zijn wel zwakke weggebruikers waarmee rekening moet worden gehouden. Zeker in de Bellestraat is dat een probleem', vertelt Ines nog.
De jonge studente kon gisteren nog enkele lokken van de staart van haar paard afknippen. 'Misschien kan ik er een armband van laten maken, als aandenken aan haar', zegt ze stil.
o god wat is de wereld toch oneerlijk.. heeel erg veel sterkte gewenst voor de amazone. echt een vreselijke manier om afscheid te moeten nemen.. wat een horror..
tellom
Geplaatst: 22-09-10 07:59
Dit is echt iets wat je nooit hoopt mee te maken Heel veel sterkte in het verwerking proces
Frenka
Geplaatst: 22-09-10 08:00
wat een horror verhaal. Heel veel sterkte!
3timesmom
Geplaatst: 22-09-10 08:03
Zo erg dit. Heel veel sterkte aan Ines. Mischien heeft ze haar echt wel willen redden door snel terug op te staan. Als je dit verhaal leest dank ik dat ze in elk geval 7 zeer fijne jaren bij haar heeft gehad. Vreselijk zoiets.
claud1
Geplaatst: 22-09-10 08:04
krijg een brok in mijn keel. kan niet anders zeggen dan heel veel sterkte meid.