'Liever brood met pindakaas eten dan mijn paard verkopen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Liever brood met pindakaas eten dan mijn paard verkopen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 09:16

http://www.dierenbescherming.nl

Een journalist belt onze persvoorlichter. Wat de Dierenbescherming vindt van het bericht dat de financiële crisis nu ook de paardeneconomie zou raken. Steeds meer paarden zouden voor een habbekrats te koop worden aangeboden en ook de vleesprijzen kelderen. Gaat dit over dierenwelzijn of gaat dit over centen? De persvoorlichter belt zijn collega van onze beleidsafdeling. Nee, er lijkt vooralsnog geen reden om aan te nemen dat het welzijn van paarden in het geding is. Een tweede check bij de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) bevestigt dat: er is de afgelopen maanden geen stijging genoteerd van het aantal meldingen van paardenleed.

Wat is er dan aan de hand? Wij hebben niet direct een pasklaar antwoord. De bron van het bericht lijkt een paardenhandelaar te zijn. Welke belangen spelen hier mee? Na rijp beraad besluiten wij te melden dat de Dierenbescherming zich nog niet zo veel zorgen maakt. De volgende dag staat het bericht in een grote landelijke krant. De lezersreacties zijn divers. ‘De echte paarden liefhebber verkoopt zijn paard echt niet! Ik eet liever zelf alleen maar brood met pindakaas als dat ik mijn paard moet verkopen’, zegt Riekkie op de website van de krant.

Andere lezers verbazen zich er over dat mensen zich blijkbaar niet altijd realiseren dat de kosten van de verzorging van een paard nu eenmaal hoog zijn. Ook wordt gezegd dat de paardeneconomie al jaren op zijn gat ligt. Niks nieuws onder de zon. Wij hebben ook geen aanwijzingen dat er door de crisis slecht met paarden wordt omgegaan of dat er eerder dieren naar de slacht worden gebracht dan in betere economische tijden. Laten we hopen dat dat inderdaad zo is en blijft…

En toch, het blijft knagen. Volgende week donderdag vindt in de Tweede Kamer een debat plaats over het welzijn van paarden in Nederland. Dat gebeurt niet zomaar. Dát weten we wél zeker. Niet voor niets luidde de Dierenbescherming anderhalf jaar geleden samen met Anky van Grunsven de noodklok: het gaat slecht met het welzijn van de paarden in ons land. Te weinig beweging, eenzame opsluiting, slechte verzorging. De minister heeft de Sectorraad Paarden, een overkoepelende paardenclub in Nederland, gevraagd met oplossingen te komen. Dat is ze nog steeds niet gelukt. Voor mij is de maat dan ook vol. Ik heb de minister al diverse keren gezegd dat ik haar aan haar belofte houd dat wetgeving geboden is als de paardenmensen, of mensen met paarden, niet zelf orde op zaken kunnen stellen!

Frank Dales,
Dierenbescherming.

Verwant artikel:

[VN] Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:46

Ik begrijp niet helemaal wat nu de boodschap van het bericht is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:47

Dat er beter voor paarden gezorgd moet worden.

Maar hoe ze dat gaan controleren??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:51

vanitymay schreef:

Aandacht in de pers voor de Dierenbescherming. Die voelt, zoals ieder goed doel, óók de slechte economie met een terugval in de donaties. Dus dan probeer je de krant te halen. Maakt in feite niet uit waarmee, als je er als goed doel maar goed van af komt.

(Sprak de cynicus die zelf bij een goed doel werkt - maar zo werkt het nou eenmaal wél)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:59

Cayenne schreef:
‘De echte paarden liefhebber verkoopt zijn paard echt niet! Ik eet liever zelf alleen maar brood met pindakaas als dat ik mijn paard moet verkopen’, zegt Riekkie op de website van de krant.

De echte páárdenliefhebber sluit het dier ook niet op en gebruikt geen bit/spoor/zweep :)*
Brood met pindakaas is trouwens een luxe broodje....

De tegenstrijdige berichtgeving is zeer eenvoudig te verklaren:

De situatie;
Doordat er minder geld is én het stalseizoen voor de deur staat kómen er nu meer paarden bij de slacht.

Het commerciële belang:
De bedrijfssector wil geen paniekmalaise en maakt er gebruik van voor het roepen van de marketingboodschap dat dit goed is voor wat zij kwaliteit noemen bij door hen erkende fokkers.

Het dierenwelzijns-aspect:
De db weet het niet zo goed allemaal want heeft aan de ene kant op het netvlies dat door minder geld minder zorg kan worden gegeven en wil aan de andere kant niet erkennen dat dood beter is dan lijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:01

Ik denk dat er maar lukraak wordt aan gefokt. Het stikt van de veulens en dan de jaarlingen en twenters die nog een eigenaar zoeken...niet alleen de ruiter die vind dat het geld nu maar eens aan wat anders besteedt moet worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:25

Cayenne schreef:
Steeds meer paarden zouden voor een habbekrats te koop worden aangeboden en ook de vleesprijzen kelderen.
(***knip***)
De bron van het bericht lijkt een paardenhandelaar te zijn. Welke belangen spelen hier mee?

Lijkt me volstrekt duidelijk; de handel wil goedkoop inkopen.

Overigens vind ik het zo'n kul-opmerking; liever brood met pindakaas dan mijn paard verkopen.
Allereerst is een broodje pindakaas heel normaal eten en daarnaast; als je paard een DA nodig heeft, kom je er niet met dat soort bezuinigingen.
Liefde voor een paard kán betekenen dat je hem verkoopt, omdat je zelf niet meer in staat bent optimaal voor hem te zorgen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:42

Vind dit ook altijd zulke vreemde opmerkingen.
Stel ik zou een paard hebben, en ik kon het bekostigen maar nu niet meer op welke reden dan ook. Niet omdat ik een nieuwe auto zou hebben gekocht ofzo.
Dan is het toch het eerlijkst voor het paard en voor jezelf dat je hem verkoopt, en nieuw goed huis schenkt.
Of ben ik nou zo raar?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:50

beantsje schreef:
Cayenne schreef:
Steeds meer paarden zouden voor een habbekrats te koop worden aangeboden en ook de vleesprijzen kelderen.
(***knip***)
De bron van het bericht lijkt een paardenhandelaar te zijn. Welke belangen spelen hier mee?

Lijkt me volstrekt duidelijk; de handel wil goedkoop inkopen.

Overigens vind ik het zo'n kul-opmerking; liever brood met pindakaas dan mijn paard verkopen.
Allereerst is een broodje pindakaas heel normaal eten en daarnaast; als je paard een DA nodig heeft, kom je er niet met dat soort bezuinigingen.
Liefde voor een paard kán betekenen dat je hem verkoopt, omdat je zelf niet meer in staat bent optimaal voor hem te zorgen.

Mee eens. Als je onder normale omstandigheden al zo 'zuinig' moet zijn, kun je denk ik ook niet ineens een groot bedrag ophoesten voor het geval er iets gebeurt. Ik zou niet willen dat de behandeling van mijn paard dan uitgesteld moet worden, omdat ik het geld niet zo 1,2,3 heb. Zeker als het erg acuut is wordt het paard dus de dupe van jouw financiële beleid. Dat zou ik niet op mijn geweten willen hebben.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:51

Toevallig kwam het niet uit de Telegraaf, maar vond dit weer een echt telegraaf artikel... veel gepraat, maar weinig zeggen...
Dus conclusie van het artikel. Veel mensen kopen een paard zonder erbij stil te staan hoeveel het kost, de echte paardenliefhebber leeft liever iets minder luxe dan hun paard te moeten verkopen en de kamer gaat tijd verspillen met het praten over dingen waar ze toch niet over eens gaan worden en al zouden ze het eens worden, ze kunnen toch geen kamer vormen, dus allemaal loze moeite...
Zit ik er ver naast?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:55

De goede kope paarden vallen allemaal zat mee.. Tuurlijk worden vooral zeer brave paarden en sportpaarden goed verkocht en is er niet zoveel belang meer bij enters,twenters en bejaarden.. En vleesprijs valt erg mee...

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:03

wemkelover schreef:
Stel ik zou een paard hebben, en ik kon het bekostigen maar nu niet meer op welke reden dan ook. Niet omdat ik een nieuwe auto zou hebben gekocht ofzo.
Dan is het toch het eerlijkst voor het paard en voor jezelf dat je hem verkoopt, en nieuw goed huis schenkt.
Of ben ik nou zo raar?

ik ben dus gelukkig niet de enige die er zo over denkt
ik ben het helemaal met je eens!
als je er niet meer voor kunt zorgen of het niet red in de kosten
ben je echt een paardenvriend als je je paard een nieuw goed thuis geeft
als je hem houd dan is het zielig ;)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:25

de db heeft de media aandacht rond anky ook gezien en wil hier graag van mee profiteren.

maar laat ze dan niet maar zo wat rond schreeuwen, maar met iets zinnigs komen

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:47

wemkelover schreef:
Of ben ik nou zo raar?

als het echt niet meer kan ja... echter ik leef idd ook liever op het minimalen dan dat ik mn paard verkoop..als ik het zelfs daar niet meer mee red, dan blijft er helaas niet meer veel over dan dr een beter huis te geven.Echter zal dus in zoon situatie alleen IK er wat van merken en het dier zelf niet... uiteraard moet ik wel kunnen leven...

Maar er word wel steeds vaker en sneller gekozen je paard maar weg te doen alsof het een tv is ofzo.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:06

Cayenne schreef:
http://www.dierenbescherming.nl

‘De echte paarden liefhebber verkoopt zijn paard echt niet! Ik eet liever zelf alleen maar brood met pindakaas als dat ik mijn paard moet verkopen’, zegt Riekkie op de website van de krant.

Wauw. Pindakaas. Als je dat eet moet je wel héél weinig geld over hebben. :+

Janine1990

Re: 'Liever brood met pindakaas eten dan mijn paard verkopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:50

Ik weet het niet, maar volgens mij is pindakaas ook iets dat rijkere mensen ook nog wel eten...

Droog brood uit het hertenkamp en water uit de sloot lijken me erger dan alleen brood met pindakaas...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:51

Ibbel schreef:
vanitymay schreef:

Aandacht in de pers voor de Dierenbescherming. Die voelt, zoals ieder goed doel, óók de slechte economie met een terugval in de donaties. Dus dan probeer je de krant te halen. Maakt in feite niet uit waarmee, als je er als goed doel maar goed van af komt.

(Sprak de cynicus die zelf bij een goed doel werkt - maar zo werkt het nou eenmaal wél)

De economie trekt al enkele tijd weer aan hoor... :Y)

Echter worden die berichten gedekt door nare berichten.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:54

ik ben dol op pindakaas...

vraag me af WAT voor regels er dan komen....
en wie die gaat maken....
ik vrees voor 'paarden moeten met vorst naar binnen regels'

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:59

Nou om eerlijk te zijn.
ik ben echt een luxe eter.
Broodjes gezond..
Broodjes kaas met komkommer.
Broodje Filet american enz enz.

Een broodje pindakaas vind ik zelf simpel, maar zo nu en dan natuurlijk erg lekker!

En ik moet bekennen..
Ik heb net 450 euro voor APK keuring in de bus gehad.
Ik zal de komende tijd ook even rustig aan moeten doen om mijn paard netjes te kunnen onderhouden.
Maar dat kan ik, wil ik en heb ik er voor over.

Natuurlijk heb ik een reserve potje voor nood.
Maar daar wil ik de stalling, lessen, hoefsmit, wormkuren enz enz niet van betalen.
Dat hou ik liever voor als ik echt aan de grond zit en het dier heeft iets nodig.

Dus ja, voor mij worden het nu even broodjes simpel!
Geen probleem hoor, met mijn paard in mijn hoofd lus ik ook wel een droog broodje zonder beleg en een glaasje water.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:00

sandra1986 schreef:

Ik weet niet of dat een spreekwoord is.
Maar volgens mij is buiten altijd nog goedkoper dan op stal?

luboka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:34

dit bericht gaat voornamelijk over de particuliere mensen. deze mensen zien in de slechte tijd van de economie helaas in dat het houden van het paard veel geld kost. dan gaan ze keuzes moeten maken en dan gaat de eerste kostganger er uit. nu blijkt dat voor deze paarden (gereden paarden door particulieren) een kleine markt is en worden er andere maatregelen genomen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:39

Ik weet wat crisis is, toen ik net samenwoonde (19 jaar) was ik mijn baan kwijt geraakt.
We hadden al niet zoveel inkomen en dat werd nu dus niet veel beter met een ww-tje.
Wel had ik nog mijn twee paardjes 1 in pension en 1 stond relatief goedkoop.
Wij hebben de auto verkocht, kochten de goedkoopste groenten in pot of net wat de aanbieding was.
Aardappelen van opa en vlees bestond uit een voordeelpak hamburgers de rest was te duur.
Stappen en nieuwe kleding dat ging niet meer, maar ik had wel mijn paarden nog.
Ik leefde nog liever in de goot dan dat ik hun weg zou moeten doen.
Je leert hierdoor wel dingen te waarderen en gaat het anders bekijken.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:54

een paard kost geld elke maand weer en daar staan een heleboel mensen niet bij stil :( .
Het zijn gewoon vaste lasten per maand en dan nog de onverwachte kosten.

Je kan je paard verzekeren (voor onverwachten ziektes) maar dat doen een heleboel mensen niet omdat dat te duur is.
Maar als er dan in ene een paniek situatie is ben je daar niet op voorbereid qua kosten.

Ik zet elke maand de verzekeringspremie die ik moest betalen op een rekening van mijn paard als er dan een keer wat is heb ik dat potje nog ;) .
Want ook ik vond het niet nodig om een verzekering af te sluiten omdat ik dat nooit nodig heb gehad en het geld dan wel weg was want je had elke maand netjes betaald dus vandaar dat ik het nou anders doe.
Dus als ik het niet nodig heb staat het lekker op de rekening van mij paard.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:54

Dat paarden voor een habbekrats te koop staan heb ik nog niet gemerkt hoor!
Het paard wat ik zoek is telkens boven mijn begroting. Zijn dit soort nieuwsberichten niet gewoon afkomstig van "altijd klagende" handelaren?
Daarnaast... zelfs al zou jeje paard verkopen voor een veel te lage prijs krijg je er toch altijd nog meer voor dan wat je bij de slager krijgt.

Voor mij zijn zulke berichten echt een storm in een glas water, voornamelijk om de krant tijdens komkommertijd te vullen.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:06

daantjuhhh schreef:
sandra1986 schreef:

Ik weet niet of dat een spreekwoord is.
Maar volgens mij is buiten altijd nog goedkoper dan op stal?

meer een spreekwoord van mijzelf.
ik doelde vooral op eventuele wetgeving over het houden van paarden.

daar er vorig jaar ook berichten uit de tweede kamer kwamen dat de dieren niet tegen de vorst konden afgelopen winter.
terwijl bij mijn weten de meeste dieren beter af zijn met 247 buiten met schuilmogelijkheid dan teveel binnen.