Draflegende Doonbeg verbreekt baan, nationaal & wereldrecord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Draflegende Doonbeg verbreekt baan, nationaal & wereldrecord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 15:42

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

De pacer Doonbeg heeft het Engelse publiek van het Amman Valley drafclub afgelopen week versteld doen staan door in een klap het baanrecord, Britse record en het Wereldrecord voor de snelste mijl op een baan korter dan een mijl, verbroken.

Doonbeg komt oorspronkelijk uit Canada, waar hij ook al een succesvol carriere achter de rug heeft door maar liefst 1 miljoen Canadese dollars bij elkaar te draven. Zijn carriere werd echter beeindigd omdat hij steeds ziek was.

De zevenjarige werd in 2008 gekocht door de Britse trainer Christy Dunne.

Doonbeg verbrak het voorgaande wereldrecord van 1 minuut en 55 seconden met een verschil van 1.3 seconden. Het oude record stamde uit 2000 en stond op naam van Rowleyalla.

Opvallend aan Doonbeg is dat hij zijn benen in draf lateraal beweegt in plaats van diagonaal.

Mindfields

Re: Draflegende Doonbeg vertrekt baan, nationaal en wereldrecord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:46

Een pacer dus, mag die dan gewoon tussen de 'gewoon' dravende dravers in de koers lopen?

RianneH

Re: Draflegende Doonbeg vertrekt baan, nationaal en wereldrecord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:48

Volgens mij klopt de titel niet? Er staat vertrekt ipv verbreekt ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:53

Ik heb het snel even gelezen, en ik zie "the former pacer" staan. De voormalige pacer, dus hij draaft niet meer in telgang??? Heeft hij dan in draf meegedaan? Wie weet er meer van?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:00

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:03

@bijdehandje, daarom vind ik het ook zo'n vreemd bericht, je maakt er idd niet zomaar "even" een draver van ipv een pacer.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:05

Ik vind het stukje slecht geschreven. Het is een pacer. Maar er staat bijv dat hij in Canada 1 miljoen dollar bijeendraafde :P
Pacers en dravers lopen niet in dezelfde koersen, volgens mij.

Flew

Re: Draflegende Doonbeg verbreekt baan, nationaal & wereldrecord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:07

Pacers lopen inderdaad in aparte koersen, niet tegen dravende Dravers. Volgens mij gaat pacen ook veel sneller dus dat zou dan nogal oneerlijk zijn.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:30

Volgens mij kan je met apart beslag (twee balkjes onder de voorijzers) wel in eens van een pacer een draver maken.
Ik heb vroeger weleens op een pacer gereden en dat schommelde nogal raar als je dat niet gewend bent. Maar na speciaal beslag ging ze wel in draf en heeft ze niet meer gepaced.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:34

Nee Mica, dat kan niet. Je kan wel een pacer dwingen tot alleen pacen met apart daarvoor bestemd tuig.
Bovendien is een draver met telgangneiging nog geen pacer.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:35

Dus hij is met penioen gegaan omdat hij ziek was, maar breekt nu het wereldrecord? Het wereldrecord voor draven of voor pacen?

Ik vind het een slecht geschreven stukje.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:41

bijdehandje1 schreef:
Nee Mica, dat kan niet. Je kan wel een pacer dwingen tot alleen pacen met apart daarvoor bestemd tuig.
Bovendien is een draver met telgangneiging nog geen pacer.

Het was zeker wel een echt pacer, geen draver.
Mijn paardje stond toen in de kost bij een boer/hoefsmid die met die pacer wilde gaan fokken.

Toen ik er op begon te rijden schommelden we het hele land af. Daarna kreeg ze aangepast beslag en stopte ze met pacen. Ik heb daar verder echt niet veel aan gedaan. Wel een beetje tactmatig gedreven, maar dat hielp voor dat aangepaste beslag niet.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:48

Ook op andere vlakken is het nogal slecht geschreven : het lijkt me nogal logisch dat, indien een wereldrecord verbroken wordt, ook het baanrecord en het nationaal record ineens sneuvelen... :+

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:59

Zeker slecht geschreven stuk :+

Myca, dan nog snap ik die hoefsmid niet. Er is in Nederland geen vraag naar pacers voor op de baan. Omdat er geen wedstrijden voor zijn. Trouwens. Elke draver schommelt in snelle draf, dravers gaan dan achter erg wijd.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:15

Wat betreft het pacer-beslag moet ik eerlijk zeggen dat het lang geleden is (ongeveer 30 jaar geleden) en dat ik de details nooit heb geweten.
Deze merrie was er voor de fok en ze kreeg die ijzers van haar baasje om te draven zodat ik er lekker op kon rijden.
Wat me van toen is bijgebleven is dat er door dat beslag een lichte onbalans werd gecreeerd waardoor het pacen niet meer lekker ging en het paard in draf zou overgaan.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:57

Ik weet niet hoe de regels in Engeland zijn maar in Nederland wordt je uitgeschakeld in de koers als je in pace (telgang) of galop valt.
Pacers lopen gemiddeld harder dan een draver en hebben hobbles aan. Dat is een tuig om de bovenbenen van het paard waardoor het niet zou kunnen draven/galopperen.

Sommige dravers pacen wat makkelijker dan andere. Een ijzertje verandert daar niets aan. Op snelheid zal het paard gaan draven. Een ijzer met een balkje is om meer gewicht te creëren en daarmee het paard van voren wat langer te maken (langer weg) waardoor de achterbenen meer ruimte hebben om de stap af te maken. Hiermee komt een paard beter in balans en is de kans op "raken" een beetje kleiner. Echt, als hoefbeslag je interesseert moet je eens een paar keer mee gaan met een smid die dravers beslaat. Daar leer je heel veel van.
Als je op een pacer rijdt zal het in eerste instantie een beetje raar voelen. Ze lopen (letterlijk) als een kameel. Toch is het een hele comfortabele gang om te rijden. Dravers gaan idd "breken" achter waardoor ze in draf behoorlijk kunnen opgooien. Maar als je weer heel hard gaat (koerstempo) dan is het rijden van een draver echt heel spectaculair te noemen hoor :D

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:44

Judith_VB schreef:
Ik weet niet hoe de regels in Engeland zijn maar in Nederland wordt je uitgeschakeld in de koers als je in pace (telgang) of galop valt.
Pacers lopen gemiddeld harder dan een draver en hebben hobbles aan. Dat is een tuig om de bovenbenen van het paard waardoor het niet zou kunnen draven/galopperen.

Sommige dravers pacen wat makkelijker dan andere. Een ijzertje verandert daar niets aan. Op snelheid zal het paard gaan draven. Een ijzer met een balkje is om meer gewicht te creëren en daarmee het paard van voren wat langer te maken (langer weg) waardoor de achterbenen meer ruimte hebben om de stap af te maken. Hiermee komt een paard beter in balans en is de kans op "raken" een beetje kleiner. Echt, als hoefbeslag je interesseert moet je eens een paar keer mee gaan met een smid die dravers beslaat. Daar leer je heel veel van.
Als je op een pacer rijdt zal het in eerste instantie een beetje raar voelen. Ze lopen (letterlijk) als een kameel. Toch is het een hele comfortabele gang om te rijden. Dravers gaan idd "breken" achter waardoor ze in draf behoorlijk kunnen opgooien. Maar als je weer heel hard gaat (koerstempo) dan is het rijden van een draver echt heel spectaculair te noemen hoor :D

Het klopt allemaal wat jij zegt. Al gaat een draver nog zo hard onder een ruiter, het is een belevenis. Ik heb zelf met dat breken nooit zoveel last, ik rij vaak dravers en in een beetje verlichte zit gaat dat prima, verder is telgang nog beter uit te zitten. k heb alleen mijn vraagtekens bij het fokken met een pacer de Benelux. Al is het dertig jaar geleden. Iemand die een goeie draver wil fokken voor de drafbanen binnen de Benelux gaat niet fokken met een pacer, ook niet voor de hobbyrijderij. Ik denk dan ook dat degene die er over begon, het verschil niet weet tussen een draversgang en een pacer. Met zwaarder beslag verander je de beenzetting niet of je moet wel erg extreem gaan maar zou niet weten wat en hoe.
Met aan de binnenkant meer gewicht aan de achterijzers kun je wel wijd gaan vermijden. Al is het niet de manier.
Wij hebben zelf redelijk veel dravers in stalling staan en het enige wat werkt, is op je zitvlees rijden.
In Engeland wordt pacen in een draverskoers ook net zo bestraft als in Nederland.Ik woon zelf niet meer in Nederland maar de regels zijn uniform voor de EU.

Ik blijf me verbazen over het geschreven artikel. Het komt van de nieuwsredactie van dit forum wat het grootste in West-Europa zou zijn en het beste. Maar qua nieuwswaarde is het artikel flut, klakkeloos overgenomen en foutief vertaald, het staat bol van tegenstrijdigheden. Of ik ben als Nederlandse vluchteling naar een ander land, verkeer geland. Wie weet moet ik het zoeken in Scandinavische fora, alleen mijn taal in die richting is nog steeds niks waard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 00:01

Er is zowieso niet erg goede info over te vinden, ik lees op de ene site dat hij het wereldrecord draven heeft verbroken terwijl ergens anders staat dat hij het Brits record pacen heeft verbroken.
Het ene artikel zegt dat hij vroeger een pacer was en nu een drafrecord heeft gevestigd (dus omgeschoold is?) terwijl ergens anders helemaal niet gesproken wordt over draven en weer ergens anders wordt het pacen helemaal niet genoemd.

Dus ja, wat is dan de waarheid?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 01:21

anneliesdj schreef:
Er is zowieso niet erg goede info over te vinden, ik lees op de ene site dat hij het wereldrecord draven heeft verbroken terwijl ergens anders staat dat hij het Brits record pacen heeft verbroken.
Het ene artikel zegt dat hij vroeger een pacer was en nu een drafrecord heeft gevestigd (dus omgeschoold is?) terwijl ergens anders helemaal niet gesproken wordt over draven en weer ergens anders wordt het pacen helemaal niet genoemd.

Kanniet, journalistieke domheid.
Ik had dit niet verwacht van Bokt dat men zulke vage dingen op de frontpage zet, waar kan men melden dat dit niet klopt?
Voorpagina journalisten die het verschil niet weten tussen dravers en pacers en dat op een paardenforum?
Pacers die opeens een trot record breken is bull want pacers zijn altijd al sneller en wat is dat , dat een Bokt journalist van een paarden forum dus, ook niet weet van verschil tussen ene pacer en ene standardbred die een Trotter is en geen pacer?
Moet ik deze forum nog langer nemen voor serious met deze informatie?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 01:25

Ik had het over andere site's, niet over bokt.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 01:30

anneliesdj schreef:

het gaat om een pacer en dit paard is zo makkelijk te traceren. Berichtgeving is nonsens, als je de correcte bronnen weet. Maar zelfs voor outsiders in de sport is het nog geen 3 min. zoeken

Pacers omscholen tot dravers is bull, je kan geen genen breken. Dravers en pacers racen ook niet tegen of bij elkaar. Van een draver maak je niet even een pacer en andersom ook niet. Artikel klopt niet, totaal verkeerd uitgelegd.Schrijver doet ook maar wat.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 01:31

anneliesdj schreef:
Ik had het over andere site's, niet over bokt.

Op Bokt staat zelfde onzin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 01:38

bijdehandje1 schreef:
het gaat om een pacer en dit paard is zo makkelijk te traceren. Berichtgeving is nonsens, als je de correcte bronnen weet. Maar zelfs voor outsiders in de sport is het nog geen 3 min. zoeken

Nou kom maar op met die goede informatie dan, ik ben nog steeds nieuwsgierig hoe het nu werkelijk zit, ik heb het iig niet kunnen vinden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 07:05

Het gaat ook gewoon over een Pacer en geen draver. Ipv ruzie maken hier hadden jullie het gewoon op kunnen zoeken, ik had het binnen 30 seconden.
Doonbeg sets British pacing record
Tuesday, August 17, 2010 - by Gordon Garnett

Amman Valley Trotting Club in South Wales hosted the prestigious, televised S4C "Crock of Gold" race on Monday evening, August 16, and the people's champion, pony sized superstar Doonbeg, broke the track and British pacing record with a mile in 1:53.7. This is believed to be a world record on a less than half-mile track (Amman Valley is 835 yards).

Owned and trained by Christy Dunne in Ireland and driven by his son, Jonathan, Doonbeg was an outstanding horse in his homeland of Canada and the USA. winning just short of $725,000 before being retired due to health problems. He is trained out of a paddock and the "back to nature" approach of the Dunnes is paying dividends. He spreadeagled the best horses of Britain and Ireland in the Red Mills International Free for All at Musselburgh Racecourse near Edinburgh in July (breaking the track record as well).

Bron:http://xwebapp.ustrotting.com/absolutenm/templates/?z=1&a=38590

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:09

Hij is dus niet met pensioen zoals sommigen beweren en als je goed naar de foto kijkt zie je de hobbles zitten. Dus is hij in de pace over de finish gegaan, hoe dan ook een geweldige prestatie. Zie je vaak dat dravers/pacers bij een andere training weer opbloeien gewldig toch!!