Tientallen gewonden in Duitsland door op hol slaande paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Tientallen gewonden in Duitsland door op hol slaande paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 10:48

http://www.nwzonline.de / Nieuwsredactie

Donderdagavond zijn er bij een fakkeloptocht in het Duitse Lathen (nabij Ter Apel) enkele tientallen jongeren gewond geraakt. De stoet bestond uit 100 kinderen en jongeren tussen de 8 en 17 jaar oud die te paard werden begeleid door zes volwassenen.
Tijdens de optocht reden zes fakkeldragers voorop. Naar verluid liet een van hen een fakkel vallen. Verschillende paarden zouden hiervan zodanig geschrokken zijn dat diverse ruiters uit het zadel zijn geworpen. Zij zouden onder de voet zijn gelopen door de paarden. Meerdere paarden sloegen vervolgens op hol.

In totaal moesten er 44 mensen worden opgenomen in het ziekenhuis. Volgens politieberichten verkeerde er een meisje van 14 jaar nog in levensgevaar. Haar toestand zou inmiddels stabiel zijn.

CM_ schreef:
Een fakkeltocht met kinderen??
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-08-10 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: bronvermelding aangepast + ON>VN

Floor_x

Re: Tientallen gewonden door stormloop paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:49

6 begeleiders op 100 kinderen??

Sabmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:50

mm erg dit hoor!
Maar een fakkeltocht met kinderen lijkt me niet erg slim en dan zo weinig begeleiding.
Hopen dat ook dat ene kind nog opknapt...

jUstkiimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:51

Schandalig

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:52

Floor_x schreef:
6 begeleiders op 100 kinderen??

dat was ook mijn eerste gedachte..

maar goed, als een paard gaat, gaat 'ie toch

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:13

Een Duitse krant meld het ook, en is iets uitgebreider.
http://www.sueddeutsche.de/panorama/pferde-durchgegangen-fackelzug-endet-in-katastrophe-1.992895

Zo te lezen was het dus een fakkelrit georganiseerd door een Ferienreithof (Ponykamp) in Lathen. Waarbij er idd maar 6 volwassenen waren op 100 kinderen tussen de 8 en 17 jaar.
Imo ook niet echt slim of handig maar zo weinig volwassenen erbij.
En de paarden gingen volgens de berichten op hol omdat er 1 schrok van een vallende fakkel.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:20

Een fakkeltocht met kinderen op paarden en maar 6 begeleiders op 100 kinderen? Niet erg handig aangepakt.. Maar goed, hopelijk komen de mensen die nu in het ziekenhuis liggen er goed van af.

Jannyman

Re: Tientallen gewonden in Duitsland door op hol slaande paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:27

Jeetje...wat erg! idd wel erg begeleiding op zoveel kids!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:28

mijn eerste gedachte was dat er maar 6 begeeiders zijn op 100 kinderen. dit is echt niet te geloven. iedereen snapt toch dat je met 6 man geen 100 kinderen en paarden kunt begeleiden. helemaal niet als ze ook nog eens met fakkels gaan rijden. dat is vragen om ongelukken en dan gebeurt er dus dit. ik hoop dat iedereen hier goed bovenop komt maar ik hoop ook dat de organisatie van deze tocht een zware pijp zal roken hieraan.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:29

Hoe verzinnen ze het?

hoop dat iederen er weer goed bovenop komt

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:32

Het is allemaal wel leuk, maar laten we eerlijk zijn, heel veel paarden zijn tegenwoordig lang zo mak niet meer als vroeger toen we nog de huis-tuin- en keukenpaarden hadden, met afstamming onbekend.
Vind het echt een heel leuk idee hoor en het zal er ongetwijfeld prachtig uitgezien hebben, maar toch is het te link.
Ik zou me vreselijk schuldig voelen als ik degene was geweest die de fakkel had laten vallen. ook als ik er helemaal niets aan had kunnen doen.

p.s. het waren niet allemaal kinderen ook een heleboel van 17 jaar en die kunnen natuurlijk prima de jongere kinderen in de gaten houden lijkt me.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:34

Leuk zeg! Je kinderen veilig op ponykamp uhumm

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:34

Hoorde het idd net op 3fm..

Hoop dat alles idd goed

6 op 100 idd niet heel verstandig

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:35

geen woorden voor! wat een verstand zeg!
ik hoop dat het met de kids goed gaat

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:40

Wat een verstand..... 6 op 100 is toch veel te weinig. En dan met een fákkel op een paard gaan zitten.... Wat is dat toch met die Duitsers en festiviteiten tegenwoordig, dat gaat niet allemaal lekker meer?
Laatst bijgewerkt door paars op 27-08-10 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:40

Snap niet dat je een fakkeltocht voor kinderen met paarden begeleid in het donker. |o

Pegassus97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:47

Ik ken dit ponykamp omdat mijn nichtje hier 2 keer naar toe is geweest. Het is er een grote chaos.
De kinderen rijden voornamelijk zonder zadel. Er wordt als afsluiting na een week met de hele groep, zo een fakkeltocht gereden. Het was gisteren ook nog eens slecht weer daar, en schijnbaar heeft 1 ruiter zijn fakkel laten vallen, waardoor alle paarden in het donker op hol zijn geslagen.
Mijn zus was daar om de kinderen op te halen (spreek 2 jaar geleden) en er galopeerden ponys aan haar voorbij, moeders mit kinderen liepen er rond, anderen zaten op de wei waren aan het picknicken.. De ponys werden met meerdere in stallen gestopt, en ga zo maar door..
Mijn nichtje liep daarbij ook nog een lichte kneuzing op van een pony welke nog niet fatsoenlijk was ingereden.
Het verwondert mij niet dat er, hoe triest het ook is, nu wat ernstigs gebeurd is, maar het was daar vragen om problemen!

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:50

Of het verstandiog is ja of nee ga ik in ieder geval geen uitspraak over doen want ik was er niet bij.

Verder vind ik het vervelden voor de mensen die in het ziekenhuis terrecht zijn gekomen en hoop ik dat die er verder niets ernstigs aan over houden.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:05

Sjemig...lezen we het bericht wel goed, of waren er 100 kinderen, die vooraf te paard werden begeleid, 6 stuks?
Of werkelijk 100 kinderen ALLEN te paard en de 6 voorop met ee fakkel?
Ieder gezond denkend mens snapt tochg dat een stoet met 100 paarden en op elk paard een kind, enkelt begeleid door 6 volwassenen levensgevaarlijk is??
Hoop dus dat die 6 volwassenen voor die 6 fakkeldragers waren..dan nog veel te weinig begeleiding uiteraard.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:08

iedereen roept nu wel over die kinderen ,maar hoeveel kinderen zijn er ook echt kind?

ik vind iemand van 15 16 of 17 jaar nu niet zo klein dat deze een begeleider naast zich nodig heeft :n

en ik hoop dat de gewonden snel thuis zijn :(:)

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:12

mirgino schreef:
iedereen roept nu wel over die kinderen ,maar hoeveel kinderen zijn er ook echt kind?

ik vind iemand van 15 16 of 17 jaar nu niet zo klein dat deze een begeleider naast zich nodig heeft :n

en ik hoop dat de gewonden snel thuis zijn :(:)

ben ik niet met je eens.. ik kan mijn broer van 27 mee op buitenrit sturen maar die kan niet rijden hoor. het ligt er maar net aan hoeveel ervaring je hebt. je kan niet op leeftijd al zeggen of iemand wel of niet kan rijden. daarbij komt dat ik vind dat een persoon van deze leeftijd nog niet het verantwoordelijkheidsgevoel van een volwassene heeft, uitzonderingen daar gelaten.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:22

Ik ken dat bedrijf ook.
Maar dan van 33 jaar geleden. Ik wilde graag op ponykamp toen, maar dat was voor mijn ouders toen erg duur. En omdat het daar niet zo veel kostte zijn we daar eens gaan kijken, of dat iets was. Mijn ouders...helemaal geen verstand van paarden, trokken toen de conclusie dat het chaotisch en onveilig was. Wat ik me er van herinner is dat idd alles kon en alles door elkaar liep. Mij als jong kind leek me dat heel gezellig en leuk. Maar ik mocht er van mijn ouders niet naar toe. Ik was toen heel teleurgesteld....maar als ik de dingen die ik in mijn herinnering heb nu op mijn netvlies haal, begrijp ik ze nu wel.
Wat Pegassus beschrijft...zo herinner ik het mij ook: massaal, druk, rommelig en chaotisch....
Er is kennelijk in al die jaren weinig veranderd als ik dat zo lees.....

kimmetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:23

Jeetje, wat heftig zeg! En inderdaad maar zo weinig begeleiders op al die kinderen :=

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:08

Amy77 schreef:
Sjemig...lezen we het bericht wel goed, of waren er 100 kinderen, die vooraf te paard werden begeleid, 6 stuks?
Of werkelijk 100 kinderen ALLEN te paard en de 6 voorop met ee fakkel?
Ieder gezond denkend mens snapt tochg dat een stoet met 100 paarden en op elk paard een kind, enkelt begeleid door 6 volwassenen levensgevaarlijk is??
Hoop dus dat die 6 volwassenen voor die 6 fakkeldragers waren..dan nog veel te weinig begeleiding uiteraard.

Uit dit stukje maak ik op dat wel degelijk alle 100 kinderen te paard zaten:

westerwoldeactueel.nl schreef:
LATHEN (D) – Bij een zwaar ongeval nabij een paardenmanege te Lathen zijn donderdagavond 44 mensen gewond geraakt.

Ruim 100 ruiters waren met hun paarden een fakkeltocht aan het maken toen de paarden schrokken van een fakkel die op de grond viel. Een groot aantal paarden sloeg hierdoor op hol en wierpen hun ruiters van hun rug. De gevallen ruiters werden vervolgens door de paarden overlopen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:33

carolalisa schreef:
maar ik hoop ook dat de organisatie van deze tocht een zware pijp zal roken hieraan.

Gezien dat het in Duitsland gebeurd is, ga er maar vanuit. Deze valt zover ik het kan zien onder "Grob Fahrläßig". En das een lekkere kwa verzekeringen. 6 man begleiding op 100 kids is gewoon veel te weinig, ook al zitten er kids tussen die al wat ouder zijn. Van die kan en mag je niet verwachten dat zij "hulp" bieden in het begeleiden.

Ik ken het bedrijf niet persoonlijk, maar heb idd van vele kanten al "goeds" erover gehoort ;)