Steffen Peters met Ravel
foto: Kit Houghton / FEI
De Amerikaanse dressuurruiter Steffen Peters gebruikt bekende popmuziek in de kür van Ravel. In Las Vegas ging het publiek uit z’n dak bij de herkenbare klanken van onder meer ‘Sympathy for the devil’ (Rolling Stones), ‘When I ruled the world’ (Coldplay) en ‘The safety dance’ (Men Without Hats).
Soerjadi vindt de kür muzikaal gezien amateuristisch. "Alsof er met een schaar in is geknipt.” Joost Peters mist de mooie overgangen in de muziek, die van de ruiter rijkunstig wel worden verwacht. Boomaars daarentegen straalt, want die vindt het rijtechnisch een heel beste kür. "Qua rijden vind ik deze combinatie er echt één om rekening mee te houden.”
Qua muziek gaat dat niet op, vinden de beide andere heren. Soerjadi: “Mijn handen jeuken. Dit is toch gewoon zonde? Je kunt beter zonder muziek kijken hoe goed die man rijdt. Zet het geluid lekker uit. Het stoort alleen maar.” Peters: “Er zit ook weer helemaal geen opbouw en verhaal in.” Soerjadi: “Mijn muziekhart doet pijn, maar als dit werkt is het natuurlijk prima. Smaak en wat mensen leuk vinden zijn iets anders.”

wat een takkeherrie.
Muziek is zó aan smaak onderhevig...
Maar het zegt inderdaad niets over het artistieke niveau.