Kronprinz, de jonge goedgekeurde Trakehner hengst van Landgestut Marbach, is afgelopen zaterdag ingeslapen wegens een ongeneeslijke peesblessure. De zwarte hengst was een afstammeling van Hohenstein x Sixtus.
"We zijn erg verslagen door het verlies van Kronprinz," aldus Astrid von Velsen-Zerweck, manager van de stoeterij. "Hij was een van onze meest geliefde hengsten en had een mooie toekomst voor zich als sportpaard en dekhengst.
Kronprinz stond in training bij Irina Oberthur en was geselecteerd voor de Bundeschampionate 2010. De hengst was een van de beste paarden tijdens de Trakehner hengstenkeuring van 2007 en werd na de keuring verkocht aan Marbach voor het bedrag van 110.000 euro.
Alsof ik wil dat een paard pijn lijd... Het gaat er gewoon omdat het allemaal te snel gaat met de top sport. Paarden van 6 jaar lopen al Z terwijl ze pas met 3 jaar zijn ingereden.
Ik heb nergens gelezen hoe het is gebeurd - oorzaak kan ook een trauma zijn. Overtraining als oorzaak lijkt me een voorbarige conclusie. Denk ook dat er wel voorzichtig met het paard is omgesprongen. Heel erg jammer, was een erg mooie hengst.
Zo jong nog, zonde, een mooi paard zeg, zo te zien van deze foto.
gabyfedde
Geplaatst: 23-08-10 22:44
kabwan schreef:
Alsof ik wil dat een paard pijn lijd... Het gaat er gewoon omdat het allemaal te snel gaat met de top sport. Paarden van 6 jaar lopen al Z terwijl ze pas met 3 jaar zijn ingereden.
Misschien was ie wel aan te dollen en is het toen gebeurd?
En in tegenstelling tot wat iedereen hier denkt: Marbach gaat gerust zuinig om met zijn dekhengsten, en een ongeluk zit in een klein hoekje...
Anoniem
Geplaatst: 23-08-10 23:02
kabwan schreef:
'Creatief boekhoudendenken met bokt' Van een ongeneeslijke peesblessure naar vroeg in de sport lopen.
Eeuwig zonde van bloedmooie en vooral rastypische trak.
hutch84
Geplaatst: 24-08-10 08:17
wat ik erg vind is dat ik de laatste weken niets anders lees op de voopagina succesvolle paard/hengst in geslapen wegens..... wordt daar erg modeloos van en denk bij mezelf wat doet er op bij top sport nederland
Kom maar op, laten we me allemaal afkraken, terwijl iedereen weet dat de grootste fouten de ruiter zelf maakt. Moet ik me nauw verontschuldigen omdat ik 'fout' zit?