Colombiaanse politie gaat gebruik maken van Friese paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Colombiaanse politie gaat gebruik maken van Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 16:23

http://www.leeuwardercourant.nl

Afbeelding
foto door Ania

De politie in Colombia gaat op Friese paarden rijden. Pieter Haytema uit Heeg heeft de opdracht gekregen om de komende weken op zoek te gaan naar twee geschikte hengsten en een merrie.

De opdracht maakt onderdeel uit van een grotere order in Europa. Naast de drie paarden, waar de politie mee wil gaan fokken, worden er nog eens 240 paarden uit Europa aangekocht. De meeste dieren komen uit Polen en Tjechië.

Haytema is een van de twee Friese handelaren die rechtstreeks paarden mag exporteren naar Colombia.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:27

Super, dat ook Colombia de klasse van de Fries ontdekt heeft!

Orchidee21

Re: Colombiaanse politie gaat gebruik maken van Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:42

zal er wel vreselijk stoer uitzien..
Nu de Nederlandse politie nog ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:45

Klinkt alleen alsof ze toch niet helemaal van overtuigd zijn, als er maar drie paarden op een order van 240 van Friese afkomst zijn. Of er moeten in Polen en Tsjechie veel Friezen rondlopen, wat ik betwijfel.
En als er ook nog mee wordt gefokt, vraag ik me af in hoeverre ze de komende tijd in de actieve dienst ingezet gaan worden.
En ik kan me niet voorstellen dat een Friese hengst uiteindelijk alleen maar aangeschaft wordt om de Friese merrie te dekken.
Daar zullen wel kruisingen van komen. En of je daar blij mee moet zijn?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:52

Het is een vrije wereld hé, het zegt iets over de gewildheid van de Fries als men er zo graag mee kruist.
Al gaat er natuurlijk niets boven een echte! *\o/*

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:03

't Zijn natuurlijk geweldige beesten, en zal er zeker imposant uitzien, maar ik ben wel benieuwd hoe ze zich met hitte houden. De huidoppervlakte:massa verhouding is minder in zijn voordeel dan de ranke paardjes, en dan ben je nog zwart ook... Het friesje hier had er deze zomer duidelijk meer moeite mee dan andere paarden. Hoop dat ze snel aan de temperaturen kunnen wennen, en daar ook de tijd voor krijgen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:06

vreemd verhaal, als ze willen fokken hadden ze beter 2 merries en 1 hengst kunnen nemen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:24

En dan vind ik de meeste Friezen ook nog eens erg kijkerig. Ook niet ideaal als politiepaard. Eerst zien en dan geloven!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:26

Mag ik me wat anders afvragen? Zorgen ze wel goed voor die dieren in Zuid-Amerika?
Hoor er zulke nare verhalen over, dat ik met die Friezen te doen heb, geloof ik....... ;(

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:44

ikkedus schreef:
En dan vind ik de meeste Friezen ook nog eens erg kijkerig. Ook niet ideaal als politiepaard. Eerst zien en dan geloven!

Ze staan voor de Gouden Koets omdat het zulke brave rustige paarden zijn.... beetje vreemd dus, deze opmerking van je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:49

Imponerend? Mwoaa, weet niet. Friezen zijn maar kleine paarden. Imponerend vind ik een warmbloed van 1.85.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:52

Wuis schreef:
Imponerend? Mwoaa, weet niet. Friezen zijn maar kleine paarden. Imponerend vind ik een warmbloed van 1.85.

Lang niet alle friezen zijn klein hoor! Wat is er nou imponerender dan een gitzwarte fries met wapperende manen en mooi behang! Ze worden zo 1.70 hoor!

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:53

darwin schreef:
vreemd verhaal, als ze willen fokken hadden ze beter 2 merries en 1 hengst kunnen nemen.

dat was nou ook precies het gene wat bij mij als eerste op kwam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:53

Barbara88 schreef:
Wuis schreef:

Lang niet alle friezen zijn klein hoor! Wat is er nou imponerender dan een gitzwarte fries met wapperende manen en mooi behang! Ze worden zo 1.70 hoor!

Die wapperende manen zijn alleen maar onhandig i.m.o (voor politiewerk).

En ik ben niet tegen Friezen hoor, ik rijd er zelf ook eentje. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:54

Barbara88 schreef:
Wuis schreef:

Een gitzwarte Clydesdale met wapperende manen en mooi behang :D

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:57

Noah.. Friezen zijn niet altijd de kleinste hoor ;) Je komt tegenwoordig steeds grotere tegen. Mijne is ook geen kleintje, en er zit pit zat in. Hij is wel wat kijkerig, zou absoluut niet schikt voor zijn haha, maar ik weet dat de "doorsnee" fries over het algemeen wel koel in zijn koppie is..

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:23

Wat gaaf!
Ken die stal, ben er een paar jaar geleden wezen kijken met mijn ouders, stond heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeel en hele mooie <3
Ontzettend gaaf dat ze met deze prachtige dieren gaan fokken!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:27

Ik denk dat zo'n barrokke fries (kijk naar de friezen in Lord of the Rings) meer imponeren dat een gewone bruine vos van 1.80m ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:43

Aangezien ze twee hengsten en één merrie doen verwacht ik eigenlijk dat ze wat fries bloed erin willen fokken. Imposant zijn ze immers echt.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:04

Lon83 schreef:
't Zijn natuurlijk geweldige beesten, en zal er zeker imposant uitzien, maar ik ben wel benieuwd hoe ze zich met hitte houden. De huidoppervlakte:massa verhouding is minder in zijn voordeel dan de ranke paardjes, en dan ben je nog zwart ook... Het friesje hier had er deze zomer duidelijk meer moeite mee dan andere paarden. Hoop dat ze snel aan de temperaturen kunnen wennen, en daar ook de tijd voor krijgen.

Was ook mijn eerste gedachte...kunnen Columbianen de Friezen wel waarderen maar andersom vraag ik me af in dat klimaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:10

Annekeee schreef:
Ik denk dat zo'n barrokke fries (kijk naar de friezen in Lord of the Rings) meer imponeren dat een gewone bruine vos van 1.80m ;)

Weet je dat wel zeker? :)

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:04

Gaaf.

Lijken mij idd wel praktische politiepaarden en ze imponeren inderdaad.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:14

_San87_ schreef:
Annekeee schreef:

Ik bedoel die friezen waar die geesten / zwarte mannen op zitten. De "vijanden" :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:16

Ik weet wel zeker dat Friezen de 'gewone' mens meer imponeren. Hoor heel vaak van niet paardenkenners dat ze Friezen de mooiste paarden vinden. ;)
Dus er is wel iets wat erg aan ze opvalt voor de mensen in het algemeen. :)

Ik denk ook dat imponeren niets met grootte te maken heeft, wel met uitstraling. En dan is zo'n Fries (en dat geldt ook voor een Clydesdale, om nog maar een bijzonder ras te noemen) toch wat anders dan een gemiddeld warmbloedje. ;)
Ja, ik snap het verschil in nuance absoluut, hoor. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:04

Annekeee schreef:
_San87_ schreef:

Ik bedoel die friezen waar die geesten / zwarte mannen op zitten. De "vijanden" :P

Ik ook :) De Nazgul.