Taunita opnieuw Topsportmerrie tijdens de Tuigpaardendag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Taunita opnieuw Topsportmerrie tijdens de Tuigpaardendag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 07:19

www.kwpn.nl

Het thema van de 26ste Nationale Tuigpaardendag was Familie. Het werd in diverse showblokjes heel creatief uitgebeeld maar passend in thema kan het publiek ook gezien worden als één grote familie met als zeer gerespecteerd familiehoofd ons unieke Nederlandse tuigpaard.

De Finale der Nationale om de Greet Bergstra Bokaal vormde natuurlijk weer een geweldig hoogtepunt waarbij de twee hoogst geplaatsten van elke rubriek door mochten naar de Grande Finale. Elf merries namen daaraan deel en het was elitemerrie Taunita (v.Manno) van de fam. Van Wessel uit Zwartebroek die in handen van Henk Hammers evenals vorig jaar op overtuigende wijze de Bokaal veroverde. Voor Hammers was het overigens de zevende keer dat hij op de hoogste trede van het ereschavot stond. Plaats twee ging naar Whispering Hope (sport van Patijn) van f/g. fam. Stevens uit Norg. Marjan Stevens presenteerde deze merrie. De derde plek op het ereschavot was voor Lammert Tel. Hij presenteerde de sportmerrie Udalburga (v.Manno) van f/g. Kees van Dijk uit Bunnik. Udalburga was in 2006 en 2007 Topsportmerrie.

Prachtig was de strijd om de Manno Trofee. Aron HBC met Harry van Middelaar won deze roemruchte Trofee. Goed partij gaf Stuurboord Landzicht met Mark de Groot die tweede werd.

Bij de keuringen aan de hand kwam bij de tweejarige merries Dareda (Unieko x Hilbert) van f/g. S. Daniëls uit Wageningen op kop. Plaats twee was voor Doraroodnoot (Manno x Fabricius) van f/g. J.J. van de Weg uit Stoutenburg.

Bij de driejarige stermerries was het Charlotte (Waldemar x Factor) van f/g. M.J en A.J. van Ingen uit Lienden die de hoogste eer kon incasseren. Cithilda H (Victory x Harald) van W. Liezen uit Wannerperveen werd tweede. Fokker is R.Habing uit Elim.

Bij de keur/elitemerries nam Wieke V (Manno x Renovo) van f.g. A. Veenstra uit Opende en W. Cazemier uit Nuis voor de derde keer de titel mee. Biantha V (Manno x Renovo) van G. Hermanussen uit Beers werd tweede. Fokker van Biantha is P.A.M van der Velden uit Vorstenbosch.

Bij de tweejarige hengsten was Deodoor (Wodka HBC x Balmoral) van f/g. J. Bovendorp uit ’t Loo Oldebroek de beste. Deodoor werd ter plekke verkocht aan Uilke Haarsma. Plaats twee ging naar Datzo (Manno x Patijn) van f/g. G.C.Ammerlaan uit Delfgauw en F.J. Saris uit Wesepe.

De jeugd kwam ook weer uitgebreide aanbod. Bij de 15/16 jarigen ging het kampioenschap naar Wild Rose F (v.Manno). Carlien Huisman was de jeugdige rijdster. Bij de 12 t/m 14 jarigen was het Manon Veerman die met Attent (v.Manno) van haar vader het kampioenschap op haar naam schreef. Uiteraard werden deze jeugdige rijders/sters vergezeld door een concoursrijder of rijdster.

Tuigpaard van het Jaar werd de door Harmannus Boelens gefokte Netters Unaniem (v.Renovo) van Lambertus en Anneke Huckriede uit Enschede en Fokker van het Jaar werd Wim Cazemier uit Nuis.

In de finale van het Fokkerij Stimulerings Plan was de hoogste eer voor de keurmerrie Colanda D (Patijn x Manno). Marcel Ritsma behaalde dit succes met deze driejarige merrie.

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:52

Het was een mooie dag met geweldige paarden!

Mirrrriii

Re: Taunita opnieuw Topsportmerrie tijdens de Tuigpaardendag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:06

super dag!

Zusje karlien is hartstikke trots en zelf met mijn vriend ook nog kampioen geworden bij 8 jarige merries.
Geweldige organisatie weer en een hele gezellige dag!

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:11

Gefeliciteerd Mirrriii! Het was van begin tot eind Super! Ja, met hoofdletter! Vond ook de organisatie goed gedaan!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:15

Dank je!

Ja was echt een super dag.
Heb ook mee gedaan met 2 shows en kan niet anders zeggen dan dat het publiek ook super was.
Iedereen deed vrolijk mee, iedereen klapte mee.
En met het wilhelmus ging ook het overgrote deel staan, dat maak je ook niet vaak mee.

Was gewoon een goede sfeer.
Met een hoofdletter inderdaad ;)

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:18

Wat leuk! Met welke shows heb je meegedaan? Ik vond alle shows erg mooi en zat soms met tranen in de ogen te kijken...

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:32

Ik reed mee met de staphorster familie show.
Zat op de Zwarte hengst daar, in die afschuwelijke kleding ;)

En in de Show van B. Schaap. 4 span voor de koets met alles in het oranje.

De rest van de shows die ik heb kunnen zien tussen de drukte door vond ik inderdaad ook mooi.
En de strijd om de manno trofee, vond ik ook echt prachtig.

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:39

Wat leuk! Ik vond het leuk je op die zwarte te zien! Wat kan jou die kleding nu schelen, nhoorde er gewoon bij! Mooi paard trouwens die zwarte! Leek ook fijn!

Die show van Schaap vond ik ook erg leuk, was jij een van die meiden achterop?

Ja, die Manno-trofee... Die hengsten! Geweldig, wat een strijd!Toen Manno binnenkwam! ( dat was een van de tranen-in-de-ogenmomenten...)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:44

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:54

Hij was mooi! Had zo zelf nog weer mee kunnen doen! Wat een paard.... en had er volgens mij nog schik in ook!!!!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:55

Ja poffie, ik was inderdaad een van die meiden achter op.
Wat vreselijk lastig om te blijven staan op een bewegende kar ;)

Zwarte is inderdaad een erg fijn paard.
Zullen wel weer een paar kwaaien zijn die het dom vinden wat ik nu zeg, maar dat paard liep daar pas voor de 8e keer met iemand op zijn rug.
Ik heb hem namelijk afgelopen juli beleerd.
Vol broertje van zorro trouwens.
Dus ben wel heel erg trots dat hij zich zo voorbeeldig gedragen heeft.

Ja manno, dat blijft een prachtig paard om te zien.
Zulke momenten heb ik ook altijd als hij binnenkomt, of nando trouwens, dat blijf ik ook een leukerd vinden.

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:07

Dan zijn ze familie van mijn paard! Haar vader is Fortissimo!

Toevoeging: Mooi klassiek bloed!

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:10

Trouwens: Laat ze maar praten! Diegenen die dat doen hebben er geen idee van hoe sterk, heethoofdig en karaktervol die tuigpaarden zijn!!!! Ik vond het knap, want ik weet hoe het is als ze helemaal opgewonden zijn, hoe je dan zit!!! ( bijna verplicht lichtrijden, soms, hahaha!)

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:12

Even terug naar Taunita: Wat was dat paard constant, de hle dag door, op verschillende momenten, tot het einde toe! Ik vind trouwens dat Henk Hammers al zijn paarden fijn voor elkaar heeft, altijd mooi om naar door hem gereden paarden te kijken!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:29

Het was zeker een super mooie dag, maar wanneer gaat de jurering van de aangespannen rubrieken nu eens op de schop, wat heb ik me weer vreselijk geergerd! Alleen in het geval van Taunita was ik het met de jury eens..

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:33

Ik snap wel wat je bedoelt! In dit geval is het nog duidelijker dan bij bijv. dressuur, hier laat het publiek wat over het algemeen toch ook niet ondeskundig is bij de tuigpaarden duidelijk merken welke combinatie de beste is :-) en als de jury dan nog afwijkt......

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:49

Er moet verjonging plaats vinden en de jury's moeten onafhankelijk jureren met cijfers ofzo dan gaat er een heel wat eerlijker beeld ontstaan. Het akkefietje met Nico Calis was wel grappig maar natuurlijk in en in triest, ze hadden 'm niet eens gezien! Werd als iets van 10e binnen geroepen om uiteindelijk als 5e te eindigen, hoe kan dit?!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:32

Over die jury's ben ik het inderdaad wel met jullie eens.
Vaak klopt het van geen kant.

Wat dacht je van het akkefietje met emmink gister?
Die werd verzocht de baan uit te gaan i.v.m. dat hij zijn paard niet onder controle had.
Hij blijft stug doorrijden en wordt nog gewoon binnen geroepen voor plaatsing ook..

Vaak is het ook vriendjes politiek vind ik.
Kan wel een paar concoursen opnoemen voor volgend jaar waar ik nu al wel van kan voorspellen wie er winnen gaat..

Trouwens poffie,
Klopt inderdaad.
Ben ook de vaste amazone OHZ van ttc zodine.
Dat paard gooit zo machtig hoog op, dat ik er wel eens koersen tussen had zitten waarvan ik alleen maar bezig was om te blijven zitten, en vergat te bekijken hoe ze eigenlijk liep ;)
Na 3 jaar presteer ik het eindelijk om op haar rug te kunnen doorzitten..

Is trouwens mooi bloed ja!

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:16

Vond het een leuke dag. Wat ik wel goed vind, is dat er kleine tussenshows worden gegeven. Dat breekt de sleur van sommige - soms lange rubrieken bij het keuren.
Grote vraag bij mij is: waarom gebruiken ze de wildcard niet? Staat toch duidelijk in het programma-boekje en kan voor spanning zorgen :9 .

Als Belg ben ik fier dat de enigste Belgische inzending die dag 2de is geworden bij de 4-jarige merries ingespannen.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:13

Die Wildcard was jammer ja als Wendelrose die had gekregen had ze wrs wel gewonnen...

unaniem62

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:18

Het was een fantastische dag! De jurering was de hele dag onnavolgbaar. Behalve de finale en de wedstrijd om de manno troffee. Deze rubrieken hadden ze aardig goed neergezet. Er is veel vriendjes politiek tussen de juyleden die jureren daarnaast rijder en eigenaar zijn en daarnaast ook nog bestuurlijke functies verrichten....Dit geeft wel te denken. Taunita en Aon HBC zijn super kampioenen!
Geweldig was dat unaniem paard van het jaar was geworden. Ik en veel mensen die naast mij op de tribune zaten kregen kippevel van het optreden van Bentley VDL in de show s'morgens Wat een paard. Daar gaan we nog veel van horen.
Jammer dat de dag zo snel voor bij was. Kan niet wachten tot volgend jaar

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:53

Je hebt helemaal gelijk Unaniem62, over Aron ben ik het niet met je eens die vond ik niet de beste, alhoewel ik het Harry wel gun die had in 2 andere rubrieken al onterecht 2x niet gewonnen.

unaniem62

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:10

Harry had inderdaad al twee keer eerder moeten winnen. Maar vond Aron wel verdiend winnaar. Dacht eerst dat Atleet zou gaan winnen maar die zakte wel heel erg af in het overrijden. Harry had Aron super voorelkaar.

Sita18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:13

Ik vind dat Aron niet terecht gewonnen or mij ging de strijd toch echt tussen Stuurboord en Saffraan.. maar ja de plaatsing is weleens vaker niet te volgen. Dinsdag was de jurering ook met dingen onverklaarbaar.. Maar dat akkefietje met Artiflex vind ik niet kunnen, eerst verzocht de baan te verlaten en daarna toch gewoon plaatsen... dan vraag ik me op zo'n moment af waar dit heen gaat met de tuigpaardensport?

Maar aan de vrolijke kant, we hadden er wel mooi weer bij.. :) beter dan met de NVK op dinsdag
Laatst bijgewerkt door Sita18 op 23-08-10 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:17

Ik had ook op Stuurboord of Saffraan gegokt. Stuurboord vind ik nog steeds beter worden en Saffraan kan heel hectisch zijn maar dat was ie nu niet en met een 5e plaats was ie zeker ondergewaardeerd.