Het is een dubbel gevoel. IPS Painted Black is verkocht aan het 18-jarige Spaanse talent Morgan Barbançon. Met Painted heb ik de laatste twee jaar hele goede resultaten afgewisseld met mindere momenten. Hij was in principe het paard waarmee ik de Olympische Spelen van Londen 2012 wilde rijden. Naast het feit dat ik die doelstelling met hem nu wellicht uit mijn hoofd moet zetten, zit ik momenteel vooral ook met het emotionele aspect. Ik bouw altijd een nauwe band op met mijn paarden. Painted is een bijzonder paard, dat ik echt heb leren waarderen na een lange tijd van soms moeizame samenwerking.
Maar goed, ik mag niet klagen, want ik ben hem niet helemaal kwijt. Morgan blijft de komende jaren bij mij trainen. Omdat zij ook studeert, kan zij zich niet fulltime op hem concentreren. Er zijn, zeker dit jaar, daarom nog voldoende momenten dat ik hem zelf rijd om hem in vorm te houden. Ook zal ik soms wedstrijden rijden om ook dat ritme te behouden. Met zijn vorm zit het vaak goed. Vorig jaar won hij de World Dressage Masters in Wellington en de wereldbekerkwalificatie Jumping Amsterdam. Daarna hebben we wat mindere tijden gekend, maar afgelopen Masterswedstrijd in Falsterbö was hij weer fenomenaal. Hij is nog steeds nummer zes op de wereldranglijst. Ook blijf ik met hem reserve voor het WK volgende maand. Dat ik hem daarnaast regelmatig mag blijven rijden, voelt als een opluchting. Ik zou het erg vinden als ik hem ineens niet meer zou zien.
Je weet het trouwens als ervaren ruiter. Als je een paard van een ander rijdt, kan het zomaar ineens verkocht worden. En dan sta je als ruiter simpelweg buitenspel. Dat is de reden dat ik mijn hele carrière zorgde dat ik eigen paarden in mijn bezit had. Alleen ik bepaalde wat er met Bonfire of Salinero gebeurde. Dat was altijd een fijn gevoel. Natuurlijk kwamen er blessures en ongelukjes, maar buiten dat kon ik altijd mijn eigen koers varen.
De eigenaren van Painted Black kregen een aanbod dat zij voor hun gevoel niet konden weigeren. Ik kan daar alleen maar begrip voor opbrengen. Gelukkig heb ik er daarnaast ook veel vrede mee, omdat de wisselwerking tussen Morgan en Painted heel soepel verloopt. Ze kwam op stal, ging op 'm zitten en tot mijn grote opluchting reed ze zo weg. Ze is pas achttien, maar met wat aanwijzingen reed ze zo een Grand Prix-proef. Het zag er allemaal heel natuurlijk uit. Ik weet dat Painted het goed bij haar zal krijgen.
Sportief gezien schieten mijn gedachten ook meerdere kanten op. Gelukkig heb ik Salinero nog. Die is na een blessure weer in training. Hij is een topper op een prachtige leeftijd. Hij kan het nog steeds. Een nieuw potentieel superpaard vinden is ook een oplossing. Maar of dat realistisch is? We kijken over de hele wereld al jarenlang uit naar getalenteerde paarden en potentiële toppers. Van Erp tot Los Angeles aan toe. Maar er moeten heel veel facetten kloppen, wil het voldoen aan de eisen van een toekomstig top Grand Prix-paard. Zo reëel moet je zijn.
Het zijn zaken waar ik overigens eerder in mijn loopbaan mee moest dealen. Uit ervaring weet ik dat het antwoord zich meestal vanzelf aandient. Ik hou mijn oren en ogen open en ik wacht rustig af. Mijn werk als trainster/coach kost meer en meer tijd. Ik geniet daar ook van. Feit blijft echter dat zelf rijden het allermooiste is. Daar neem ik niet zomaar afscheid van.
Ik kan niet wachten tot er weer een nieuwe topper aandient om naar te kijken. Gewoon het samenspel van begin tot eind te volgen. Net als dat ik dat deed toen ik Salinero voor het eerst zag. Kan ik echt van genieten.
Toch snap ik een ding niet. Waarom zeggen ze eerst dat ze een toppaard gaan zoeken voor de olympische spelen. En nu ineens, eigenlijk is het toch niet realistisch. Dat weet toch iedereen dat je een nieuw paard nooit klaar krijgt in 2 jaar.
zipje71
Geplaatst: 18-08-10 08:42
Hoop ook dat ze een nieuw paard vindt. Zou het echt erg jammer vinden als ze niet meer zou starten. Zo blijft het tenminste spannend, Anky rijdt altijd met het mes tussen de tanden. Maar een paard binnen anderhalf jaar klaarstomen voor de OS, ik geef het 'r te doen. Zou wel supergaaf zijn, hebben we helemaal een superteam!!
@petratje, van de ene kant heb je gelijk maar ik heb ook zoiets nieuwe talenten moeten ook een kans krijgen....
hier bedoel ik niet mee dat anky maar weg moet of wat dan ook, ze rijd super, ze coacht super, is een voorbeeld voor iedereen maar de jongere garde moet ook een kans krijgen
Klopt, maar er zijn er mee rmet talent die de sport in willen, dan gaat het hier toch om hoeveel geld je papa heeft. Maar dat geeft niet, anders zou deze sport sowieso niet bestaan.
Glitter_
Geplaatst: 18-08-10 09:40
Inderdaad mooi verwoord van Anky.
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 18-08-10 09:42
Zonder geld kom je er ook wel als je zo'n talent hebt. Zij hebben het nu toevallig wel, zullen ze ook wel voor hebben moeten werken ook. Dus verwend? Eerder geluk dat ze in een gezin geboren is dat haar kan ondersteunen... En ondanks dat heel veel minder rijke meisjes op B niveau denken dat zij ook er in zouden slagen om zo hoog te rijden als ze alleen maar het geld hadden vrees ik dat dat als we realistisch blijven wel meevalt. Iemand die ECHT talent en het doorzettingsvermogen heeft komt er hoe dan ook. Met of zonder geld.
sporter
Geplaatst: 18-08-10 09:45
denice schreef:
Klopt, maar er zijn er mee rmet talent die de sport in willen, dan gaat het hier toch om hoeveel geld je papa heeft. Maar dat geeft niet, anders zou deze sport sowieso niet bestaan.
Ja zo zit het spelletje nu eenmaal in elkaar als je daar niet tegen kan moet je niet mee doen.
tja wat ze zelf al zegt,paarden die je rijd voor een ander kunnen zomaar verkocht worden,dan sta je als ruiter buitenspel. niks aan te doen.
ze neemt niet zomaar afscheid van de ruitersport nee maar is wel in mijn ogen langzaam het stokje aan het overgeven aan adelinde,hans-peter en edward hoor.het feit dat edward meer procenten kan rijden dan anky is al bewezen.de "jonge" garde is al in aantocht en ze helpt ze er zelf bij.in mijn ogen ben je dan een topruiter.ze gaat daalijk alleen nog maar trainingen geven en hier en daar een wedstrijd rijden,maar de OS geeft ze daalijk een keer op.en wat ze gelijk heeft.ze heeft ook nog een gezin waar ze aandacht aan moet geven en de kids worden steeds ouder.wellicht zien we over een paar jaar een kleine anky rijden onder begeleiding van haar moeder
Michael1104
Geplaatst: 18-08-10 10:01
@ayasha, met alleen talent bereik je over het algemeen niet heel veel hoor.... uitzonderingen zijn er altijd uiteraard.