Notoire zadeldief geen prioriteit voor Ridderkerkse politie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Notoire zadeldief geen prioriteit voor Ridderkerkse politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 15:22

http://www.echo.nl

Een nauwkeurig signalement van de dader, een prima omschrijving van de vluchtauto en een kans om in één klap een aantal zaken op te lossen. Voor menig rechercheur zijn dit drie goede redenen om zijn tanden erin te zetten. Zo niet voor de Ridderkerkse politie, ondervond de manege Reijerbos vorige week.

Daar waar het normaal gezelligheid troef is op de Ridderkerkse manege Reijerbos, lopen veel ruiters er nu verslagen bij. Er zijn zestig zadels gestolen. 'Maar dat is nog niet het ergste,' zegt Patty Zwang, bedrijfsleider van de paardenstal. 'De politie neemt onze aangifte niet serieus genoeg.'

Wat is er precies gebeurd? In de nacht van maandag op dinsdag zag een aantal ruiters een verdachte man rondzwerven op de manege. Zo verdacht zelfs, dat sommigen hun mobieltje pakten om een foto van de man te maken. De achterdocht werd er alleen maar groter toen de ruiters de man zagen wegscheuren in een wit busje met lichtje wolkjes op de achterkant. Dezelfde vluchtauto was al twee keer eerder gezien bij zadeldiefstallen in andere maneges. 'Het lijkt mij een uitgemaakte zaak dat we hier te maken hebben met dezelfde daders', weet Zwang.

Met een volwaardig signalement op zak, stapte Zwang de volgende ochtend vol vertrouwen het politiebureau binnen. Maar daar bleek de bureaucratische molen op volle toeren te draaien. Zwang: 'Ik kreeg een handje van de agent met de mededeling dat hij over een paar weken zou laten weten of de aangifte überhaupt in behandeling zou worden genomen. Toen vroeg ik of dat betekende dat mijn aangifte nu vier weken op een stapeltje terecht komt. De agent stamelde dat het daar wel op neerkwam.' Zwang vindt het vreemd dat een nauwkeurig signalement - incluis vluchtwagen - niet voldoende is voor de politie om onmiddellijk in actie te komen. 'Ook gezien het feit dat deze zadeldief de afgelopen tijd al tweehonderd zadels in de omgeving heeft gejat.'

Politiewoordvoerder Quirine Schillings ontkent niet dat een aangifte soms wel wekenlang kan blijven liggen. 'De zaak ligt nu bij de Screening. Zij bepalen of er genoeg aanknooppunten zijn om een dader aan te wijzen.' Is een foto van de dader, beschrijving van de wagen én diverse getuigen daar dan niet genoeg voor? Schillings: 'Ik word een beetje geïrriteerd van dit soort vragen. Het suggereert dat wij deze zaak niet serieus nemen. Maar de politie neemt elke zaak serieus.'

Verwant artikel:

[VN] 'Ik neem mijn zadel mee naar bed uit angst voor diefstal'

Anoniem

Re: Notoire zadeldief geen prioriteit voor Ridderkerkse politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:24

Tsss.................

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:28

Ze zouden zich moeten schamen, soms vraag ik me af waarom ik nog belasting betaal hier?! Of zouden ze dan wel actief worden :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:29

tja
lage salarissen, weinig personeel, en steeds meer aangiftes
ik snap ook wel dat ze niet alles kunnen onderzoeken..

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:32

Als iedereen die man heeft zien lopen, waarom heeft niemand hem dan tegen gehouden?

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:39

Dit noem ik gewoon luiheid.. jemig waar gaat dit heen in Nederlands.. kunnen ze dieven pakken nee eerst 4 wken wachten nou in de 4 weken kunnen ze opt andere kant vd wereld zitten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:40

miepje17 schreef:
Dit noem ik gewoon luiheid.. jemig waar gaat dit heen in Nederlands.. kunnen ze dieven pakken nee eerst 4 wken wachten nou in de 4 weken kunnen ze opt andere kant vd wereld zitten

omdat er misschien andere zaken al 4 weken liggen die nu gedaan moeten worden??

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:46

Misschien dat iemand z'n foto hier op Bokt kan zetten?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:49

Citaat:
Het suggereert dat wij deze zaak niet serieus nemen. maar de politie neemt elke zaak serieus

:Z Nou ook onze ervaring is anders hoor!

Hier (particulier eigen weitje met klein oud stalletje en 'zadelkamertje' afgesloten met slot) is in 2007 ook alles weggehaald; zadel, hoofdstellen, compleet mentuig en toebehoren, paar dure halsters, etc. Echt alles wat van waarde was hebben ze meegenomen. Schade: €2000,=.

Volgende dag de hele dag bezig geweest om aangifte te doen en een lijst te maken met de gestolen spullen en de waarde; ze zijn niet eens langs geweest om te komen kijken, aangifte is ook 'op de stapel' gelegd en we hebben er nooit meer wat over gehoord......

Heel vervelend voor de betreffende manege, helemaal als je al zoveel aanwijzingen en aanknopingspunten hebt!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:51

SuSEQ schreef:
Als iedereen die man heeft zien lopen, waarom heeft niemand hem dan tegen gehouden?

Dat was ook het eerste wat ik mij afvroeg.... maar aan de andere kant; je loopt er (helemaal als vrouw zijnde) niet zo makkelijk op af in je eentje denk ik.... ze hadden misschien met 2 of meer de verdachte persoon kunnen aanhouden, maar goed wij zijn er ook niet bij geweest dus denk dat dat ook lastig te beoordelen valt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:11

Tv inschakelen...worden ze altijd een stuk vlugger van!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:15

Jee, en een wit busje met wolkjes erachter moet toch zó te vinden zijn.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:25

En dan vinden ze het raar dat er mensen zijn die het recht in eigen hand nemen :roll:
Als ik die gast toch betrapte dan zou ik de eerste de beste riek pakken die binnen mijn bereik lag...Hels word ik als mensen mijn spullen jatten -:(-

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:33

Over bureaucratie gesproken...

Sky_As schreef:
Tv inschakelen...worden ze altijd een stuk vlugger van!

Inderdaad! Dan gaan ze ineens hard voor je lopen, gewoon de publiciteit opzoeken!

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:47

Focussed schreef:
miepje17 schreef:

omdat er misschien andere zaken al 4 weken liggen die nu gedaan moeten worden??

Dan moeten ze misschien meer investeren vanuit de overheid zodat het of aantrekkelijker wordt of ze meer personeel hebben om dit aan te pakken. Als ik me werk niet optijd af heb krijg ik ook op me donder.. maar bij de politie kan het wel weken duren.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:52

tja en daar zit de crux: er komt geen investering vanuit de overheid, enkel bezuinigingen... en hoe kan je met een paar man kilo's papierwerk verrichten? gewoon weg niet.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:14

heeel bizar dat ze de aanklacht niet serieus nemen zeg! Pff!

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:20

SuSEQ schreef:

Jahoor,, Zie je je zelf al op die persoon aflopen? en hem dan ook nog vast houden? hoe wilde je dat doen?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:25

SuSEQ schreef:

en wat ga je zeggen dan...

meneer ik vind u verdacht. ik hou u aan en bel de politie :+
dat kan je tegenwoordig niet meer doen in dit klote land.. dan lig je zelf gestrekt.

ze moeten gewoon blijven zeuren bij de politie.. op een gegeven moment zijn ze het ook zat als je 2x in de week bel.
en iedereen die daar op stal staat moet gewoon gezamelijk naar het bureau gaan en tegelijk aangifte gaan doen..

als er opeens 50 man binnen staat gaan ze echt wel wat doen hoor (hoop ik voor de gedupeerde)

kijk dat ze meer te doen is snap ik, en ik geloof ook wel dat ze wat gaan doen.
weet niet of dat witten busje een NL kenteken had, maar als het om een auslander gaat zijn ze allang weer over de grens ;)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:38

8)7
wat is nou het nut van de politie in zo'n situatie? ze moesten zich schamen!

Mijn moeder heeft ook nog een tijd op manege Reijerbos gereden vroeger.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:41

Don_Zhivago schreef:
SuSEQ schreef:

dat kan je tegenwoordig niet meer doen in dit klote land.. dan lig je zelf gestrekt.

Als je iemand van verdenkt mag je hem aanhouden als burger zijnde en ook vasthouden tot de politie er is. Of er dan een zaak van gemaakt kan worden is de vraag, als je hem nou betrapt met zadels in de auto is de zaak zowat rond.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:42

Ik denk dat Don_Zhivago meer bedoeld dat er dan kans is dat je gevloerd wordt door de persoon die je aanhoudt...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:43

Ow op die fiets
Ik las denk ik met m'n ogen in m'n achterhoofd _O-

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:51

Don_Zhivago schreef:

Aanspreken, manègehouder verwittigen, busje klem zetten, eventueel die kerel opsluiten in het kolenhok... :+ Je kunt meer dan je denkt! ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:52

Moet je wel een kolenhok hebben :))
ik zou voor de gierput onder de stallen gaan :')