Deze maand staat de Ribatejo in het teken van het Festa Brava no Ribatejo. Dit zijn dorpsfeesten in plaatsen als Coruche, Cuba of Barrancos, waarbij de dorpsheiligen worden geëerd, maar waar vooral ook de stieren centraal staan. De laatste dagen was het volop feest in Samora Correia, ondanks de gewonden die vielen bij het stieren rennen.
Afgelopen vrijdag begonnen de festiviteiten in Samora Correia. Bij de eerste editie van het stieren rennen, de zogenaamde Largada de Toiros, werd een 73-jarige man gegrepen door een stier van zeshonderd kilo. Na een bezoek aan het ziekenhuis mocht hij weer naar huis. Gisteren liepen drie mannen ernstige verwondingen op bij het stieren rennen, zoals een schedelbreuk en een zware wond aan de borst door de hoorn van een stier. Negen anderen liepen lichtere verwondingen op door valpartijen, vooral veroorzaakt door overmatig alcoholgebruik. Zaterdag raakten nog eens drie mensen gewond in de race tegen de stier.
In Vilar Formoso (Guarda) is het “Encerro ao Cavalo” onderdeel van de Festas da Senhora da Paz. Hierbij wordt de stier achterna gezeten door mannen te paard. Bij het drijven van de stieren in de richting van de arena schrok één stier door onbekende reden en viel twee paarden aan. De paarden overleefden de aanval niet, één van de ruiters raakte gewond aan zijn hoofd door de val van zijn paard. De stier raasde door, waarbij hij auto´s beschadigde, totdat hij werd doodgeschoten door de politie.
Dit is de voorlopige schade die is aangericht door activiteiten die dus niet alleen in het Spaanse Pamplona plaatsvinden. Ongetwijfeld zal er de tweede helft van deze maand nog het één en ander aan toegevoegd worden, want het feesten met stieren gaat door ongeacht de gevolgen.
In het volgende filmpje een voorbeeld van het zomerse “stierenvermaak”:
Ja, dit vind ik echt een vreselijk tijdsverdrijf. Beste is om er vooral niet aan te willen deelnemen als toerist. Dat een verbod hierop maar snel mag komen!
Bloem24
Geplaatst: 16-08-10 16:17
Jeetje wat erg!
Dit is wel vele malen erger dan het stierenfeest in het dorpje waar ik was deze vakantie. Ik er toen een topic over gemaakt en de meningen waren verdeeld maar als ik dit zo zie.. bah!
Het stierenfeest waar ik was waren de stieren wat tammer en waren de horens afgeplakt met een speciaal spul. Niemand kon écht gewond raken door de stier.
Resfeber
Geplaatst: 16-08-10 16:19
Wie vind zo iets nou leuk om naar te kijken??! Super zielig en dierenmishandeling!!!
Charissa_N
Geplaatst: 16-08-10 16:21
Ik vind dat toch zo NIET grappig he dat gedoe met die stieren... laat die beestjes lekker lopen ipv dat gekloot
Elin_
Gadverdamme! IK HAAAT DIE MENSEN! :@:@:@:@ Al die mensen die joelen en doen. Die arme stier ...
Bloem24
Dit is inderdaad niet leuk om naar te kijken maar het stierenfeest wat ik bijwoonde was wel spectaculair.
Gelukkig ging het daar niet zo ver als wat ze hier doen.
en dan die mensen die zo aan het lachen en aan het joelen zijn. bah
poesjes123
Geplaatst: 16-08-10 16:29
dat beestje vind het ook helemaal niet leuk...en die stomme mensen die lachen er ook nog om als hij een mens te pakken heeft! sorry hoor maar laat dat beestje gewoon wild bij zijn soort genoten!
Merry98
Geplaatst: 16-08-10 16:32
dierenmishandeling. hier in dit filmpjevolgens mij rond de 9e minuut krijgt die stier stoelen en een tafel naar zich toe. ronduit belachelijk! dit zou idd verboden moeten worden!
spicegirl
Geplaatst: 16-08-10 16:47
spanjaarden hebben toch een ander gevoel voor vermaak als een beschaafd mens.tradities moeten in ere gehouden worden ? er is een verschil tussen traditie en dierenkwellerij.hiervoor ga ik nooit van mn leven meer naar spanje, of koop geen spaanse artikelen.
geerke
Geplaatst: 16-08-10 17:16
leuk 'feest'
petraaken
Ik haat die vreselijke macho cultuur, zijn meestel gewoon mannen (en soms ook vrouwen) die stoer willen doen voor hun vriendjes maar wat bereik je nu met deze dierenmishandeling?
judithh
Geplaatst: 16-08-10 18:04
Mensen die dit soort activiteiten verzinnen en er aan meedoen hebben echt het IQ van een kleurkrijtje...
Abeltje77
Geplaatst: 16-08-10 18:27
maar jullie weten toch... zo'n stier heeft een perfect luizenleventje tot zo'n evenement, hij hoeft zijn heeeeele leven niets te doen, en alleen nu even te rennen <-- lees dit aub sarcastisch
mimeslosydy
Geplaatst: 16-08-10 19:22
wat een sukkels daar zeg! je ziet dat dat dier echt niet wat het moet doen.... en dan gaan al die mensen nog lachen ook! als ik daar bij zou hebben gestaan had ik eerder staan huilen
Suus
Geplaatst: 16-08-10 19:23
Ik vind het geweldig dat er doden (lees: mensen) hierbij vallen. Oog om oog, tand om tand!
zonnestraal2
Geplaatst: 16-08-10 19:23
dan zijn er zoooooveeel opleidingen en dan nog zijn er hopeloze mensen die alleen dit soort dingen kunnen bedenken. ziek gewoon
Klinkt heel hard, en natuurlijk niemand verdiend het om zwaar gewond te raken. Maar dit soort dingen kan je van te voren bedenken bij stieren gevechten, en ja dan zeg ik toch stiekem verdiende loon, goedzo kom voor jezelf op stiertjes!
FindingJack
Geplaatst: 16-08-10 20:21
Spanjaarden zijn blijven steken in de Middeleeuwen. Wat ze stieren, paarden en Greyhounds daar aandoen is echt ziek!! Nooit van m'n leven wil ik naar zo'n land op vakantie!
Die eerste was n.b een koe. Ze hebben wel lef hoor.Maar dit soort grappen halen ze in Amerika ook uit op de rodeo`s.Das dan ook leuk......zeggen ze. BAH !!!!!!!!!!!!!!!!!!