Wonderbaarlijke genezing voor twee paarden uit Canada

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Wonderbaarlijke genezing voor twee paarden uit Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 08:38

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Pearl vlak na haar operatie met een ingepakt hoofd.

Pearl en Sugar zijn het levende bewijs dat wonderen de wereld niet uit zijn, maar het vereist wel een berg werk.

De twee merries zijn nog in leven dankzij de vrijwilligers van de Canada Rescue 100 organisatie. De dieren staan momenteel allebei op het centrum van de organisatie, en hoewel de verhalen van de paarden verschillend zijn, hebben ze allebei zoveel ellende meegemaakt dat het hen bijna het leven kostte.

De merries werden tijdens aparte zaken in beslag genomen door de dierenbescherming van Edmonton. Pearl had een enorm gat (zo groot als een tennisbal) in haar neus. Een lelijke verwonding die zelf door het bot was geslagen en haar luchtwegen had bloot gelegd. De wond veroorzaakte verschrikkelijke pijn en was daarnaast ook nog eens lelijk geinfecteerd waardoor het pus eruit liep.

Sugar, een Belgisch trekpaard, arriveerde uitgemergeld en doodziek wegens een enorme parasietenbesmetting. Zodra ze op het centrum kwam, zakte ze in elkaar en haar leven hing tien dagen lang aan een zijden draadje.

Susan Fyfe, directrice van Canada Rescue 100, kan zich de koude december-dag dat Pearl arriveerde nog goed heugen. De geinfecteerde wond op haar neus verloor niet alleen pus.. Er stak zelfs groen hooi uit de mnod en er had zich ijs gevormd rond de geinfecteerde randen.
De merrie bleek drachtig en dus moest men wachten tot de geboorte voor ze de wond konden behandelen.

Het zou nog een hele klus worden om het gapende gat schoon en infectie-vrij te houden. Pearl ademde door het gat heen in plaats van door de neusgaten.
Het veulen werd in mei geboren en kort daarop werd Pearl geopereerd door een veterinair die de 7000 dollar kostende operatie gratis wilde uitvoeren

De organisatie had echter nog een bedrag van $2500 nodig om de bijkomende zorg te financieren. Dit bleek nog een heel dilemma voor de organisatie, omdat ze het gevoel hadden dat het niet verantwoord was om zoveel geld in 1 paard te steken, terwijl ze voor dat bedrag nog veel andere paarden kunnen helpen.

Gelukkig waren er veel mensen die acties op touw zetten om het benodigde geld bij elkaar te schrapen, en zo gebeurde het dat Pearl op 30 juli van dit jaar de twee-enhalf uur durende operatie onderging.

Twee dagen later mocht Pearl weer terug naar huis en volgens Fyfe is de operatie goed geslaagd. De veterinaire nazorg maakt ook duidelijk dat de wond goed aan het helen is. Het bot zal natuurlijk nooit aangroeien, maar als de wond goed afsluit, dan zal dit betekenen dat Pearl verder een normaal leven tegemoet gaat.
Afbeelding
Sugar kon gedurende 10 dagen niet overeind komen.

Het is nooit duidelijk geworden hoe Pearl deze verwonding heeft opgelopen, maar men heeft zich dan ook voornamelijk bezig gehouden met de zorg, en Pearl lijkt inmiddels ook weer een stuk gelukkiger. De merrie hinnikt vriendelijk naar haar verzorgsters en begint zelfs ondeugend te worden. De organisatie hoopt dat de merrie mettertijd op zoek kan naar een nieuw baasje. Het is nog onduidelijk of de merrie bereden is, maar ze zou in de toekomst zeker door het leven kunnen gaan als rijpaard.
Haar veulen is een mooie palomino-merrie en lijkt net als haar moeder een Quarter Horse te zijn. De ex-eigenaar van Pearl kan een straf tegemoet zien.

Belgisch trekpaard Sugar kwam in maart van dit jaar aan bij de organisatie.
Ze was in een zeer slechte conditie en had last van een enorme wormeninfectie. Vlak na haar aankomst zakte de merrie in elkaar en was zelfs te zwak om haar hoofd nog op te tillen. De zestien jaar oude Sugar kon tien dagen lang niet meer zelfstandig in de benen komen.

Daarom kreeg ze 24uurs zorg en iedere dag kwamen er twaalf vrijwilligers om haar even omhoog te helpen. Sugar kreeg massages, maar ze kon niet zelfstandig blijven staan. De vrijwilligers moesten haar hoofd omhoog houden zodat de merrie kon eten en drinken.

Sugar lag dan wel op de grond, maar ze gaf niet op. Echter gingen de dagen voorbij zonder dat er tekenen van verbetering te zien waren. Tijdens dag 8 kwam begon de veterinair te praten over het euthanaseren van Sugar, maar de organisatie wilde hier niets van weten.
Directrice Fyfe bleef zeven nachten lang op om de merrie te helpen, waarna twee vrijwilligers de volgende nacht overnamen.

En toen gebeurde het: in de vroege ochtend tilde Sugar haar hoofd op en rond 3 uur s'ochtends kwam ze plotseling zelfstandig overeind.
Haar wil om te leven en plotselinge herstel brachten de dierenarts tot tranen, omdat er vanuit het veterinair oogpunt geen opties meer waren voor de merrie.

Sugar is op dit moment de volle merrie die men voor ogen heeft wanneer je denkt aan een Belgisch trekpaard. Ze staat nu de wei van een van de vrijwilligers en zal in september terugkeren naar de stallen van de organisatie. Van daaruit zal er worden gezocht naar een passend tehuis voor Sugar.

Let op! De volgende foto's kunnen schokkend zijn.
Klik hier voor meer foto's van Sugar en Pearl.

Siets

Re: Wonderbaarlijke genezing voor twee paarden uit Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:39

Oh jeetje, dat gat. Wat heftig! Geweldig werk is hier geleverd :j.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:53

Wat mooi zeg dat dit gedaan kon worden. En dat ze er weer bovenop zijn gekomen.

En wat heb je toch een verschikkelijke mensen op de wereld, soms schaam ik me zo voor de mens, waar ze allemaal toe in staat zijn het is te gek voor woorden!

Ik neem me petje af voor de mensen die zo hebben geholpen!! Echt top!!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:56

Oh die 1e foto met dat gat in haar hoofd lijkt wel gephoto-shopt, kun je je toch niet voorstellen!

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:59

jemig, dat gat in dat hoofd, hoe iemand het ooit zover heeft kunnen laten komen :n

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:59

Ik had ook een pony met zo'n gat in zijn hoofd,als hij ademde kwam de lucht ook uit dat gat.Hij was door de voorruit van een auto gesprongen,vandaar dat gat.Ook hij is gehecht en heeft het gehaald,alleen had hij er een verlamming aan de linkerkant van zijn hoofd aan over gehouden.Maar het gat was later nix meer van te zien.
Vind het een beetje overdreven dat ze dit een wonder noemen?[dat gat en toch genezen].Maar heel fijn dat die 2 gered zijn hoor.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:00

Je vraagt je af hoe die verwonding heeft kunnen ontstaan....het hele bot weggeslagen en de luchtwegen nog heel? Onbegrijpelijk....

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:00

bizar verhaal zeg....dat gat!! :O hoe kan het zo ver komen :(

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:01

Wat verschrikkelijk, gelukkig zijn ze er beide weer goed bovenop gekomen.

Respect voor de mensen die dit werk doen, hopelijk kan ik me na me opleiding voor dierverzorging ook met zulke dingen bezig houden dieren redden vind ik heel belangrijk.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:03

Heftig zeg!! Misschien even bij de fotos melden dat ze schokkend zijn? Ik zag het nog nergens staan (al was het te verwachten), maar mijn maag draaide even een rondje... :(:)

Kly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:05

wat goed dat er mensen zijn die deze arme paarden willen helpen!
maar hoe krijg je het voor elkaar om zo'n gat in je pony te krijgen. hoee???

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:09

Jeetje,
Wat een foto's!!

Echt ongelooflijk!
Geweldig dat de dieren zo goed geholpen zijn!!!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:14

Wat ze in Amerika en Canada een "Belgian" noemen, heet hier een Vlaams Paard en geen Belgisch Trekpaard. Natuurlijk is dat wel de letterlijke vertaling van "belgian draft", maar je noemt een quarterhorse toch ook geen kwartpaard?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:15

Bah, soms schaam ik me er echt voor een mens te zijn :n . Wat bezielt 'mensen' toch om dieren zo te verwaarlozen?
Gisteravond nog naar Animal Cops Houston gekeken, daar werden even 10 paarden in beslag genomen - voor de 11e was het al te laat gebleken, die had de eigenaar bewust laten rotten, DA kost namelijk centjes :)* ! Al bij al viel de conditie van de paarden nog iets of wat mee, maar de hoeven waren allemaal gespleten en afgebrokkeld, ongeveer nooit uitgekuist, één paard had een lelijke wonde aan zijn oog opgelopen waardoor het blind was enz enz enz. Gelukkig bestaan er organistiaes die zich hiervoor inzetten én daadwerkelijk iets bereiken in de rechtzaal! Dikke duim +:)+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:19

Wat fijn dat deze mensen zich zo ingezet hebben voor die paarden! Ze zijn goed opgeknapt gelukkig.
Vooral Sugar leek op leven na dood. En dat gat.. echt bizar. Ik vraag me af hoe ze daaraan kwam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:20

Jee wat een fijn bericht. Wat goed! Ze zien er goed uit. Petje af voor de hulpverleners!

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:21

Wat verschikkelijk. Gelukkig zijn ze er weer bovenop gekomen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:29

ben ik de enige die het sneu vindt dat Pearl van december tot 30 juli met dat gat heeft rondgelopen?
Fijn dat het nu is opgelost maar ik vindt dit wel echt héél erg lang... :?

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:45

Arme beesten. hoe kan het zo ver komen...grr...
HEEL veel respect voor de mensen dat dit werk doen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:51

Jeetje wat ongeloofelijk :oo
Ik denk dat Pearl al wel langer met dat gat gelopen heeft... Ze is niet voor niks in beslag genomen.
Maar vind het aan de ene kant idd ook wel sneu dat ze dus idd nog zolang met zo'n gat heeft rondgelopen.

lovehorses7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:53

Echt wat een arme beesten!!!!

ik ben blij dat het weer is opgelost!!!

en veel respect voor de mensen die dit werk doen!!!!!

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:58

wat is het toch geweldig dat mensen dit doen! dat die paarden zo opgeknap zijn echt geweldig!

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:02

Medaille voor al die vrijwilligers! en levenslang voor de mensen die dit deze paarden hebben aangedaan! :(
Ik wil niet weten wat er is gebeurd dat die merrie zo'n gapend gat in haar voorhoofd heeft gekregen, jakkes.

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:02

Wauw! Super wat die mensen hebben gedaan voor deze paarden!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:09

hmm tja van de ene kant super dat ze deze merrie's hebben kunnen redden.
maar van de andere kant.. dat gat in haar hoofd zoals omschreven in het artikel "De wond veroorzaakte verschrikkelijke pijn". Konden ze wel pijnstilling toedienen omdat ze drachtig was?
Want als ze haar nog een 5tal maanden hebben laten wachten met die 'verschrikkelijke pijn' was het misschien eerlijker geweest om haar in te laten slapen