De meeste pensionhouders van manege Reijerbos kunnen hun paarden voorlopig niet zadelen. Onbekenden hebben de afgelopen nacht ingebroken in de stallen van de manege in Ridderkerk en zestig zadels gestolen.
,,Het is vreselijk,’’ vertelt een gedupeerde. ,, Een zadel kost tussen achthonderd en tweeduizend euro. Het is ook de vraag of we voor de diefstal zijn verzekerd. Daarnaast is het paardrijden even niet mogelijk.’’ De inbrekers kwamen binnen door een deur te forceren en de zadelkasten open te breken.
Maneges in heel Nederland worden al lange tijd geconfronteerd met de diefstal van zadels. Zo kregen maneges in Dordrecht en Zwijndrecht eind maart nog onverwacht bezoek. Die zaken zijn, aldus de politie Zuid-Holland-Zuid, nog niet opgelost.
Gedupeerden kunnen naast de aangifte van de diefstal hun zadel registreren via de website zadeldiefstal.nl. Volgens mensen die eerder zijn gedupeerd zou een echtpaar met een witte autobus bij de diefstal zijn betrokken.
Ze kunnen ook nergens met hun JETTEKES van af blijven he? Hopelijk worden de zadels -OOIT!- weer teruugevonden. Ik denk haast dat ze nu wel op marktplaats of op de zwarte markt liggen
spicegirl
Geplaatst: 10-08-10 15:42
woon daar vlakbij... maar met al die zadels die overal worden gestolen- waar blijven die ??? dat er nooit wat word teruggevonden vind ik vreemd... voorlopig het eerste jaar MP goed in de gaten houden... misselijk vind ik het!!
Dat wordt zonder zadel rijden voorlopig Goed voor de beenspieren!
Ik vaag me af wie er een zadel kóópt op de zwarte markt. Ik hoop dat mensen die een zadel kopen wel eerst even goed willen nagaan waar die precies vandaan komt.. Wel raar trouwens dat er geen degelijk alarmsysteem op de zadelkamer zit. Of een heeel goeie waakhond op stal
Lous
Geplaatst: 10-08-10 20:51
In 2005 zijn ze op de Capelse manege geweest. Het is al zo vaak gezegd:
* Dit is de periode om zadels te stelen, omdat het zeer rustig is op vele maneges en stallen. * Voordat ze gaan stelen gaan ze eerst langs om te kijken wat er te halen valt en hoe ze het kunnen halen. * 9 van de 10 keer worden alleen dure zadels en toebehoren mee genomen. * Elk jaar wordt weer gewaarschuwd dure spullen niet op stal te laten liggen. * Er worden alleen zadels weggenomen op plekken waar geen paarden staan en waar geen alarm is. * De zadels gaan bijna altijd naar oostbloklanden, dus terugvinden op MP komt bijna niet voor. * Als je geluk hebt doet de politie wat, maar 9 van de 10 keer wordt de zaak niet serieus genomen of krijg je te horen dat ze niks kunnen doen.
Ik weet hoe erg je je voelt als dit overkomt, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
windhond
Geplaatst: 10-08-10 21:05
Tja het is mij dus overkomen. Ik had er 2 zadels liggen maar heb er nog 1. Ze lagen boven elkaar. Ze hebben de bovenste gepakt en dus niet gezien dat er nog 1 onder lag. Een geluk bij een ongeluk dus...
Lous
Geplaatst: 10-08-10 21:07
Dat wel, maar hoeveel is de schade nu die je geleden hebt?
Montreux
Geplaatst: 10-08-10 21:10
Nou hou mijn hart vast voor mijn zadeltje op de stoeterij! Dit is echt dichtbij. Gelukkig staan ze bij ons op de camera als ze komen maar dat neemt niet weg dat je zonder zadel niet echt rijden kan!
DeniesRos
Geplaatst: 10-08-10 21:10
Wat een t*ring etters he ! Hopelijk krijgen de gedupeerde hun geld terug van wat hun zadel waard was, is toen bij ons wel gebeurd namelijk.
Hopelijk houdt het nou is op met de zadeldieven, zal wel niet helaas.
60 zadels.......jeminee zeg!! met hoevelen zouden ze dat gedaan hebben? teveel op en neer lopen kan opvallen, dus lijkt mij dat ze met n aardig groepje zijn geweest........ wat een ellende.
MaaikeMo
Geplaatst: 10-08-10 21:16
Pfff... Ze blijven actief bezig.. Ongelovelijk!
Lous
Geplaatst: 10-08-10 21:16
In Capelle hadden ze toendertijd ook twee kruiwagens mee genomen, daar kun je ook wel veel in mee nemen.
Appieee
Geplaatst: 10-08-10 21:17
Bij ons zijn ze ook geweest in december geloof ik. Dertien zadels meegenomen, alle zadels die niet veel waard waren hebben ze laten liggen. Zij zijn een week eerder bij ons op stal geweest op een zaterdag, de drukste dag. Hebben toen aan een meisje dingen gevraagd als hoe de hond heette, of die lief was, etc. Echt vreemd. Daarna hebben ze alle kasten weer netjes dichtgedaan zodat het pas later opgemerkt was. Pas om 11 uur 's ochtends werd het eerste zadel gemist.
Vind het maar vies hoor, blijf lekker van andermans spullen af!
windhond
Geplaatst: 10-08-10 21:21
Mijn zadel was een Kieffer Action. Al een wat ouder model maar nog perfect in orde en lag als een huis . In het bericht staat 60 zadels maar dat is niet juist. Het waren er 30. Ze hebben iid een kruiwagen gebruikt om alles naar de auto te rijden.
miss_lizje
Geplaatst: 10-08-10 21:22
De meeste zadels eindigen als bovenkantje van een barkruk is mij verteld. Een kennis van mij vertrouwde de zaak niet en had een voorgevoel. Haar zadel lag dus veilig thuis.
Als ik een verdacht busje zie rijden(ik ga er vanuit dat de dieven een bus gebruiken om zoveel mee te vervoeren) waarschuw ik gelijk de politie en haal mijn zadel weg uit mijn kast.
Ik adviseer ook echt iedereen het zadel gewoon mee te nemen als ik dit zo lees. En dan niet denken ach dat gebeurt hier toch niet... Echt erg.
Wij hadden toedertijd op de manege een waakhond, die werd 's avonds laat in de bak gezet en die kon de stallen doorlopen en ook bij de zadelkamer lopen. Die hond kon ook alleen door de eigenaar gehandeld worden, gevoerd worden etc. Die ging ook door ramen en deuren heen, en direct grommen en bijten. Er is wel echt nooit ingebroken!
Marieke_K
Geplaatst: 11-08-10 16:11
Ze zijn grondig te werk gegaan hoorde ik vanochtend van iemand wiens zadel gestolen is. Ze hebben netjes alle kasten open gebroken, laarzen netjes opzij gezet en zadels meegenomen. Alleen wat wintec zadels laten hangen. Ze zijn wel een tijdje bezig geweest.. Echt te aso voor woorden.. En het waren er rond de 60.
Ze zullen ze idd wel in het buitenland verkopen, of particulier via marktplaats of e-bay.. Dan kan je ook niet zien of ze gestolen zijn of niet.