'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 12:10

www.destentor.nl

Hij mag er graag met fiets op uitrukken. Maar de laatste tijd vergaat R. Verduin het plezier. De Apeldoorner constateert dat de fietspaden en wegen in het buitengebied bezaaid liggen met paardenpoep. Verduin hoopt op regelgeving en heeft al diverse brieven naar de minister gestuurd. Tot nu toe zonder succes. ,,Alle instanties wijzen naar elkaar.''

Op het fietspad langs de Wieselseweg haalt Verduin al snel zijn gelijk. Verschillende paardenvijgen liggen op de weg. ,,Het is niet alleen vies, het is ook ontzettend gevaarlijk'', zegt Verduin. ,,Binnenkort gaat er een keer iemand onderuit. Of komt er een ongeval omdat iemand door voor de poep uit te wijken tegen een tegenligger botst. Er moet echt iets aan gedaan worden.''

Verduin nam cotact op met de milieupolitie, met de gemeente en met de minister. ,,Er wordt nogal laconiek gereageerd. Uit Den Haag kreeg ik te horen dat ik de eerste was die hier over klaagde. Maar dat doet toch niets af aan de ernst van de situatie? Er zijn geen regels, dus valt er ook niets te handhaven, zeggen ze dan. Dan is het de hoogste tijd dat er regels komen! Er fietsen hier veel toeristen. Dan is dit toch geen gezicht. Wat voor een moeite is het nu om een bezem mee te nemen als je gaat paard rijden. Die steek je zo door je riem. Dan stap je even af en veeg je de poep naar de berm. Dan is het probleem verdwenen.''

Hij sprak er al eens paardrijders op aan, zegt Verduin. ,,Meer dan eens, maar dan krijg je alleen maar een grote mond. Ze nemen je niet serieus, je wordt gewoon in je gezicht uitgelachen.''

Gemeentelijk woordvoerder Arnoud van der Steen erkent het probleem. ,,Er zijn inderdaad geen regels voor. Het is zo dat als de politie met paarden het centrum ingaat, wij altijd worden ingelicht zodat eventuele poep snel wordt opgeruimd. Maar verder zijn we afhankelijk van het gedrag van de mensen. In het algemeen is hondenpoep een grotere ergenis, omdat dit langer blijft liggen. In paardenpoep zitten voedingsstoffen voor verschillende beestjes. Deze breken de poep af. En als er een regenbuis valt dan spoelt de paardenpoep doorgaans behoorlijk weg.''

,,Buiten de bebouwde kom'', vervolgt Van der Steen, ,,zijn er ook geen regels voor hondenpoep. Hondeneigenaren zijn daar niet verplicht om het op te ruimen. Het is vooral een kwestie van fatsoen. Er zijn eigenaren van maneges die geregeld de omgeving schoonmaken. Zij vinden ook dat het geen gezicht is.''

Als Verduin de regels gewijzigd wil zien moet hij naar de Tweede Kamer, stelt Van der Steen.

AustriaTrick

Re: 'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:13

schraap het van t fietspad af en gooi het op je tuintje zou ik zeggen.. problem solved.. :o

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:14

Midden op straat of fietspad vind ik ook niet echt sociaal.
Kleine moeite om even af te stappen en de boel in de berm te schoppen. Je laarzen kunnen wel een beetje mest hebben.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:14

Een bezem steek je ook gewoon zo in je zak idd ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:16

maak ruiterpaden, dan is iedereen bij :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:17

Zo te horen heeft die meneer ook wel veel verstand van zaken, een bezem meenemen op het paard? :')

Mwah, als je makkelijk weer op je paard kan stappen is het inderdaad een kleine moeite, maar ik kan mij ook voorstelen dat er mensen met paarden rijden die ene beetje te groot zijn om zo weer op te stappen en weer weg te rijden.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:18

'Wat voor een moeite is het nu om een bezem mee te nemen als je gaat paard rijden. Die steek je zo door je riem. '

Hmm wat een goed idee,zal ik vandaag toch eens een bezem meenemen. :+
(p.s draag geen riem dus kan hem toch niet meenemen,zonde!)
Laatst bijgewerkt door Breezke op 09-08-10 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:18

Idd, Mirgino, of onderhoud ze, daar wil ik best aan meebetalen.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:19

Ja, we nemen allemaal een bezem mee als we te paard gaan ! :+

Ik ruim de mest altijd op als er een berm langs de weg is, maar is die er niet dan laat ik het maar liggen, je kan het moeilijk mee naar huis nemen...

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:19

mirgino schreef:

idd!
In de omgeving waar ik woon moet ik door de stad om een ruiterpad tegen te komen.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:20

als je niet meer op je paard kan komen heb je mijns inziens niets te zoeken buiten :D
Bovendien is er altijd wel ergens 'n opstapje te vinden...

inderdaad als het midden op het pad komt, even de goot/berm in schuiven met je laars.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:22

Ik snap de frustratie van die meneer wel. Hoe moeilijk is het om even af te stappen en de drollen de berm in te schoppen? Of aan een begeleidende persoon te vragen dit te doen :)

De drollen midden op het pad laten liggen vind ik asociaal. :)

DaphneKremer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:22

nou als ik de mest van mijn paard in het dorp ga opruime is het meestal al weg omdat iemand het heeft opgeruimd voor in z;n tuintje te gooien, de meeste mensen hier in het dorp zijn er blij mee haha :D

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:23

mirgino schreef:

Moet iedereen ook nog op zn eigen pad blijven, want er zijn zo veel mensen die de hond uitlaten op het ruiterpad, of mountainbiken op het ruiterpad...

Tja, wie bedenkt er een inklapbare mestschep, en een zakje in formaat paardenmest? :+

45u

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

pantarhei

toch kan iedereen er wel onaardig over doen, maar een paard hoort niet op het fiets of voetpad en ik vind het ronduit onbeschoft als je merkt dat je paard gaat mesten dat je hem dan of de kant in stuurt of inderdaad even afstapt om het de berm in te schoppen.
Ik zou er als fietser ook niet blij van worden om steeds door of om hopen heen te rijden.

We wonen nu eenmaal met veel mensen in een klein stukkie land en zullen ons dus ook gewoon met zijn allen moeten voegen naar dit stukkie. Als we lekker doorgaan met asociaal gedrag als paardrijdende groep, dan mag je straks nergens meer rijden en dat heb je dan fijn aan je zelf te danken of eigenlijk aan het groepje dat zich asociaal gedraagt!

Jammer dat menigeen dit zich niet realiseert

Toby

Fijn...als je dan valt, zit je gespiest in je bezem... %)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:24

Toch is het wel iets waar we eens goed over na moeten denken.
Mensen die niets met paarden hebben, vinden de mest echt super smerig. Als het dan ook nog op een plek ligt waar het volgens hun gevaar oplevert dan hebben we de poppen aan het dansen.

Neemt niet weg dat een hoop na een goede bui vaak al helemaal weg is maar dat zien ze niet.

cissy

als je paard te groot is dan maak je op die bezem een extra handvat zodat je zo op kunt stappen, die bezem heb je toch bij je....

Hóe komt die man erbij dat je een bezem mee kunt nemen te paard??

vanLotje

Japke_Z schreef:
Change_ schreef:
Een bezem steek je ook gewoon zo in je zak idd ;)

Nee, door je riem :)*

Maar ik vind al die fietsers onderweg ook geen gezicht, kun je niet eens even rustig paardrijden. Ze kunnen toch net zo goed met de auto gaan? of anders thuis blijven. En bovendien zijn al die fietsers levensgevaarlijk, het is wachten op een ongeluk omdat je paard een keer per ongeluk er over struikelt ofzo.

Inderdaad. Ophokken die zooi.
(ik neem aan dat je een grapje maakt? :D)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:25

pantarhei schreef:
toch kan iedereen er wel onaardig over doen, maar een paard hoort niet op het fiets of voetpad

Dan moeten ze ruiterpaden aanleggen of iig een groenstrookje naast het fietspad vrijlaten, want hier in de buurt kán je gewoon
niet anders dan op het fiets of voetpad rijden ;) En dan ligt er ook in een straal van 5 meter geen berm oid, dus zou ik dat met mn voet, met paard aan de hand, 5 meter over de straat heen moeten smeren om t in 't gras neer te leggen? :+

En niet meer op je paard komen, er zijn paarden die snel rugproblemen hebben, waar je met een opstap op moet, jonge paarden
die nog niet 100% verkeerszeker zijn of ruiters die niet helemaal mobiel zijn, dus dat kan altijd en vind ik iets wat niet onderschat moet worden.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 09-08-10 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Als het in de berm ligt is het toch niet zo'n probleem? Je gaat er minder snel in staan omdat je het al van ver ziet liggen :P anders dan bij honden. Midden op het pad is wel vervelend. Maar het is ook weer wat om na het rijden weer terug te gaan met een schep om alles op te ruimen...

linky

Gaan al die fietsers dan ook hun plastik bekertjes, Mc.Donalds verpakkingen, flesjes, shag-pakjes, sigarettendoosjes, blikjes, sinasappelschillen enz. opruimen?
1 Bui en de poep is weg maar onze kleinkinderen zitten nog met al die plastik troep.................

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:27

_San87_ schreef:
Ik snap de frustratie van die meneer wel. Hoe moeilijk is het om even af te stappen en de drollen de berm in te schoppen? Of aan een begeleidende persoon te vragen dit te doen :)

De drollen midden op het pad laten liggen vind ik asociaal. :)

Voor mij :)

Ik heb een hoog paard en ben zelf niet zo groot, ik moet altijd met een krukje/stoeltje opstappen.

Ja, in het bos zijn er misschien genoeg bankjes of boomstammen waar ik op kan staan, maar bij mij in de polder is het lastig.

Ik kan best begrijpen dat het een frustratie is inderdaad, maar wat ook staat in het stuk:

Paardenmest wordt door beestjes opgegeten en is na 1 of 2 regenbuien weg :j

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:28

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt