Eerste internationale keuring voor Lusitano's in Assen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eerste internationale keuring voor Lusitano's in Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 09:41

www.dekrantvanmiddendrenthe.nl

Lusitano Vrienden Nederland houdt zondag 5 september voor het eerst een internationale Lusitano-keuring. Het wordt een dag vol parels van het Portugese Lusitano-ras die getoond worden in diverse rubrieken.
De dag begint met de opname-keuring voor het volwassen stamboek voor de merries (opname in het ‘livro de adultos’). Vervolgens zullen diverse volbloed Lusitano-merries getoond worden aan de hand en onder het zadel, in de diverse leeftijdscategorieën. Ook wordt een wedstrijd gehouden voor het best Nederlands gefokte Lusitano-veulen van 2010.

's Middags is de keuring voor de hengsten (voor opname in het ‘livro de adultos’). Evenals bij de merrie’s zullen ook de volbloed hengsten in de diverse leeftijdscategorieën, zowel aan de hand als onder het zadel getoond worden.

De dag eindigt met de verkiezing van de beste hengst en de beste merrie van de dag, gevolgd door de kroning van het beste paard van de dag, de kampioen der kampioenen.

Tussen de diverse rubrieken en tijdens de middagpauze zijn shows en demonstraties te zien, tevens worden er enkele paarden voor de verkoop getoond.

De locatie is Sunrise stables, Baggelhuizen 2, 9405 VD in Assen. De entree is gratis, publiek is welkom. Aanvang: 09.00 uur.

Maeve

Re: Eerste internationale keuring voor Lusitano's in Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:38

Oew, leuk!! Woon vlakbij, ga zeker even kijken:)

sterre49

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:54

OHHH leuk woon ook dicht bij, denk dat ik ook ga kijken <3 :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:16

Wij zijn er ook en doen met Ultramar ( zie foto's in profiel en op website) mee in de rubriek gereden hengsten van 6 jaar en ouder! We gaan proberen om onze titels van 2008 en 2006 te prolongeren. :D

Lusitanofr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:34

Wij zijn er ook, we nemen de dames mee.
Urraca met Fadista (v. Zefiro), Ohioga en Negativa.
Zefiro en Rouxinola blijven thuis. (kan namelijk niet meer paarden mee nemen).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:58

Leuk, dan kunnen we de oma ( Ohioga) van Ultramar zijn 1e dochter ( Fabula) zien.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:01

Ik wil ook gaan kijken om me verder te verdiepen in het ras, heb zelf een perlino jaarling gefokt door romina steiner, twijfel namelijk of ik straks een pre of een lusitano merrie aan wil schaffen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:03

Niet twijfelen; gewoon een Lusitano kopen!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:05

Wat zijn volgens jou dan de voordelen van een lusitano ten opzichte van een pre, naar mijn idee heeft de pre meer uitstraling en ik houd persoonlijk niet van een ramshoofd, maar is een pre vaak weker in de rug en iets minder sterk van achter als een lusitano

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:46

Een Lusitano heeft net zoveel uitstraling als een PRE, maar een en ander hangt ook weer af van de lijnen waar ze uitkomen. Vaak zijn Lusitano's wat werkwilliger, minder "stout", maar qua temperament vind je bij beide rassen hete en minder hete paarden.
Veel PRE's missen een krachtige achterhand; hebben heel veel front dus tonen ze meer maar missen de motor, de algehele bouw van een Lusitano is vaak beter in verhouding, maar er zijn ook zeker PRE's die "kont" hebben, maar die zijn minder makkelijk te vinden, terwijl een Lusitano zonder kont een uitzondering is.

Maar daarover staat ook al heel veel info hier op Bokt. Overigens zit in veel Lusitano's ook Spaans bloed, bij Ultramar ook: uiteindelijk was het ooit 1 ras; het Iberische paard.
Een echt goede PRE zal niet zoveel verschillen van een echt goede Lusitano, als zal bij de laatste de achterhand vaak sterker zijn en het karakter vaak wat makkelijker.
Ramshoofden vind je bij beide rassen, afhankelijk van de bloedlijnen. Ik vind een echt ramshoofd ook niet mooi!

Als je show wil zien moet je toch maar naar Assen komen ;) , dan zal je zien dat Ultramar bijv. enorm kan showen maar toch een paard is met een heel fijn, betrouwbaar karakter, zeer werkwillig en met een zeer goede bouw en sterke achterhand. En zo lopen er wel meer.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:10

Dat viel me erg op bij romina op stal toen ik ging kijken voor estoril dat die paarden zeer goed van achteren uit lopen

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:26

Misschien een hele domme vraag, maar Cremello's, is dat dan weer een apart ras of een kleur die bij beide voorkomt?

Ik had altijd KWPN'ers, maar ben me de laatste tijd beetje aan het verdiepen in Andalusiers en Lusitano's omdat ik ze erg gaaf vind.

Vrees helaas dat ik 5 september niet kan, aangezien ik 1 september de sleutel van mijn nieuwe huis krijg...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:39

Cremello is een, vrij zeldzame, kleur die bij zowel Lusitano's als PRE's voorkomt maar ook bij andere rassen zoals de Quarter en Paint Horse; voor zover ik weet is het niet rasgebonden ( op enkele rassen na die vrijwel eenkleurig zijn bijv. de Fries) en kan dus bij ieder ras voorkomen al zie je het bij bijv. KWPN'ers zelden tot nooit. Maar daar komt Palomino ook zelden voor, dit heeft te maken met het verdunningsgen wat nodig is en blijkbaar bij die rassen nog heel zelden voorkomt.
Perlino, cremello maar ook buckskin ( valk/ isabel), palomino, grullo, smokey black zijn allemaal verdunningen die in de Quarter zeer gewild zijn en daar dus ook gefokt worden. Bij de Iberiers zijn andere kleuren als schimmel/ bruin/ zwart lange tijd ongewenst geweest, gelukkig worden nu alle kleuren, behalve bont, geaccepteerd.
Overigens staat de Iberier aan de wieg van de Quarterhorse en zijn al die aparte kleurtje van de quarter dus terug te voeren op, juist!, de Iberische paarden.
Op oude schilderijen staan zelfd bonte Iberiers, dus de kleur zit er ergens, diep verscholen, nog in!

Pas wel op met teveel naar kleur kijken. Paarden met een aparte kleur zijn vaak veel duurder dan een "gewone" vos of bruine terwijl de kwaliteit van het paard zwaar tegen valt! Kleur fokkerij is een grote valkuil omdat er vaak te weinig gelet wordt op de kwaliteit van het paard en er alleen nog maar naar het kleurtje van het paard gekeken wordt waardoor er soms twijfelachtige kruisingen worden gemaakt!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:44

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:06

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:24

ik ben vandaag wezen kijken.
Erg leuk om dit ras te leren kennen, mooie paarden gezien, gezien dat er veel verschillende types zijn, en ook erg mooi (traditioneel) tuig gezien.
ik vond er echter combinaties tussen zitten welke ik niks vond, maar ik denk dat je die overal hebt.

Er reed een donkerbruine hengst mee, met een duitse amazone, weet iemand wat dat paard aan zijn oog had? Wel een erg mooi paard :j

ik heb foto's gemaakt (poging tot tenminste), zal ze zo eens van mijn camera halen.

nog meer bokkers die zijn geweest?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:53

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:10

Zijn er ook foto's gemaakt van de rubriek: hengstveulens van 3 jaar aan de hand en is er ook een uitslag bekend?

ik wou heel graag heen speciaal voor de 3-jarige hengsten maar kon niet ivm werk helaas.

ben zeer benieuwd of er iemand is die foto's heeft gemaakt en een uitslag voor me heeft.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:11

Ik zag verschillende mensen met camera rondlopen dus er zullen vast foto's verschijnen :j

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:13

oohw heel fijn, ben erg benieuwd... was er ook een vaste fotograaf? kan ik misschien even op de site kijken van diegene.

trouwens, ElCid: wat heeft jou hengst op de keuring gedaan? nog prijsjes gepakt ?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:16

weet ik niet. Geloof dat bokker Hippologic wel een naam weet, moet je die even PB'en.
Sowieso een bokker :j

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:18

ga ik zeker doen.
bedankt voor de tip !

ben nu al benieuwd naar de foto's en uitslagen :)

weet je ook hoeveel hengsten er meededen in de rubriek van 3-jarige ?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:24

heb de tweejarigen wel gezien, maar de driejarigen heb ik geloof ik gemist.

bij de hengsten onder t zadel waren er twee: een Cremello Xpeo (zoiets) die is opgenomen, en nog een andere Whiskey (?) die is niet opgenomen.

Grappig detail; de hengst Poeta werd telkens puta genoemd :o (en volgens mij weten we allemaal wat dat in het spaans betekend...). later is de spreker er schijnbaar op aan gesproken, want toen ging de uitspraak beter :+

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 06:30

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 06:51

Ik was gister aanwezig in opdracht van de vereniging.
Zo gauw de foto's online zijn zet ik wel een link hier neer.

Ik heb geen foto's van het showblok gemaakt anders had ik helemaal geen pauze ;)
Maar er waren genoeg mensen volgens mij die dat wel hebben gefotografeerd :j