Verlamd veulen Vitelle kan nu volledig zelfstandig lopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verlamd veulen Vitelle kan nu volledig zelfstandig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 10:58

Nieuwsredactie / http://www.thehorse.com

Vitelle, het veulen dat een jaar geleden nog verlamd was, kan eindelijk weer lopen, draven en galopperen zonder dat ze daarvoor met een looprek ondersteund moet worden. Het proces duurde in totaal langer dan een jaar.

In juni 2009 raakte het drie weken oude Boulonnais veulen opeens verlamd en incontinent. Drie dagen later onderging zij in Belgie een operatie waarbij een cyste van haar ruggenmerg werd verwijderd. Vitelle moest hierna intensieve therapy ondergaan, zoals electronische stimulatie, ultrasound en oefeningen. Daarnaast leerde het veulen om met een looprek voor paarden om te gaan.

Vandaag, na een hele reeks terugslagen en langdurig herstel, staat Vitelle eindelijk weer in haar eigen weiland. Haar eigenaren maakten het afgelopen jaar tot 2 keer toe bijna de beslissing om haar te euthanseren. De eerste keer was nadat het veulen last kreeg van een ontsteking die drie weken duurde, en de tweede keer was toen Vitella extreem last kreeg van heimwee na het afspenen, waarbij het maar liefst 2 maanden duurde voor het veulen weer redelijk ging eten. In beide gevallen kon het veulen ook niet meer overweg met haar looprek, en dus niet meer lopen. Maar vlak voor het dier geeuthanaseerd zou worden, krabbelde ze opeens weer op.

Vitelle loopt sinds september 2009 officieel zonder het looprek, en sinds februari 2010 kan ze eindelijk zonder hulp uit te voeten in stap, draf en galop. Het leek echter nog steeds onmogelijk voor haar om zelfstandig op te staan en vervolgens te blijven staan. De dierenarts was van mening dat dit kwam omdat ze altijd had geleerd dat iemand anders haar erbij hielp, en dus werd er een nieuwe therapie tot leven geroepen: met elastieken koorden moest ze leren opnieuw op te staan. "We stimuleerden haar om in de koorden te vallen, en op die manier hebben we haar geleerd om de elastische kracht van het koord te gebruiken om weer in de benen te komen."

Zodra ze de kracht had, bleek dat Vitelle nog steeds niet begreep dat paarden zelfstandig overeind moeten kunnen komen. Dus liet het team van veterinairen haar in mei van dit jaar naar huis gaan, zodat ze samen met soortgenoten het land op kon.
Binnen 10 dagen kreeg de kliniek een telefoontje: Vitelle had het kunstje van de andere paarden afgekeken en kwam nu zelfstandig overeind.

Klik hier voor een actuele foto van Vitelle.

Een filmpje van vorig jaar:

Verwant artikel:

[VN] Onderzoekers van UGent leren verlamd veulen weer lopen

Florale

Re: Verlamd veulen Vitelle kan nu volledig zelfstandig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:02

Tja een beetje dubbel,zelf zou ik er niet zo mee doorgedokterd hebben,dat is persoonlijk.En die ontzettend bolle rug op de foto dat is toch ook niet goed?

Nienke86

Mooi dat het nu in zoverre wel goed gaat emt het veulen, maar ergens vind ik persoonlijk dat het nooit zover had moeten komen....

Beestje heeft volgens mij toch al een redelijke lange lijdensweg gehad..

kaatje77

Arm paard, was een spuitje geen betere optie?
Waarom moet ze blijven leven?
Ziet er op het filmpje niet erg diervriendelijk uit :n

Voor het geld dat dit gekost heeft hadden ook ik weet niet hoeveel andere paarden gered kunnen worden...............

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:04

Fijn dat het nu goed gaat, maar persoonlijk had ik het beestje al veel eerder naar de eeuwige groene weiden gestuurd..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:05

Sorry hoor, maar waar ben je als zowel eigenaar als arts in hemelsnaam mee bezig. Had dat veulen gewoon in laten slapen, ik snap dit echt niet hoor. Wat zal het een lijdensweg voor dat veulen geweest zijn. Heel leuk dat ze nu weer kan lopen, maar er zal ongetwijfeld nog een hoop ellende op haar pad gaan komen en de eigenaar zal dan wel weer lekker door dokteren. Snap niet dat men niet hun gezonde verstand gebruikt en er een eind aan maakt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:06

Hmm, ik kijk een beetje met gemengde gevoelens naar dit filmpje. Het veulen heeft iig geen volwaardige jeugd gehad, en of het uiteindelijk gaauitgroeien tot een volwaardig paard, die echt helemaal nergens last meer van heeft? Moeten we echt alles doen wat mogelijk is? Een paard is geen hond, wat bij honden misschien wel de goede oplossing lijkt (en dan weer: is het voor de hond of omdat het baasje geen afscheid kan nemen) is voor een paard niet altijd de beste behandelmethode.
Ik had het dier al eerder uit zijn lijden verlost.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-08-10 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:07

Aan de andere kant, boekt de diergeneeskunde zo wel vooruitgang. In andere thearapien, technieken etc.

SuzanLarissa

Waarom zou het veulen meteen een spuitje moeten hebben als deze nog een goede kans van leven heeft?
Als het zelfde bij een baby zou zijn zouden doktoren er toch ook alles aan doen om de baby weer te leren lopen ?

denice

Inderdaad, van die foto wordt je ook niet bepaald blij.

Jammer voor het veulen, vind ik!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:08

SuzanLarissa schreef:
Als het zelfde bij een baby zou zijn zouden doktoren er toch ook alles aan doen om de baby weer te leren lopen ?

Alleen zit er wel een torenhoog verschil tussen een baby en een veulen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:09

SuzanLarissa schreef:
Waarom zou het veulen meteen een spuitje moeten hebben als deze nog een goede kans van leven heeft?

Een baby is wat anders dan een paard. Een paard is een loopdier, een mens is dat niet. Ik zal bij een baby alles doen om hem uit die rolstoel te houden, maar als het niet anders kan, is het leven in een rolstoel voor een mens te doen.
Voor een loopdier als een paard zeer zeker niet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:09

SuzanLarissa schreef:

Een goede kans van leven? Op deze manier is het geen paardwaardig leven! :n Een veulen hoort lekker te kunnen rennen, bokken, steigeren, gek doen.. En dat kon gewoon niet met zo'n rekje.. Dus nee, ik vind het geen paardwaardig leven..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:10

Ik zou het mijn veulen niet aangedaan hebben, die lijdensweg :n

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:10

Arm beestje.. Had het gewoon een spuitje gegeven. Waar ben je dan mee bezig als eigenaar zijnde.. Soms is de mens gewoon egoïstisch, vooral met dit soort zaken. Wordt het beestje er beter van? Al een jaar zo bezig met deze lijdensweg.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:11

Geweldig om te zien dat het nu goed met haar gaat. Ik was een van de vele studenten die haar overeind mocht helpen in de kliniek ;). Ik had ook mijn twijfels of het ooit wel goed zou komen dus ik vind dit super. Dat ze geen volwaardige veulen'jeugd' heeft gehad weet dat paard nu al niet meer. Voor eens mens is zoiets anders maar een paard is een paard, die heeft daar geen weet meer van en leeft van dag tot dag.
Ze is enorm gegroeid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:11

Mm zou die rug komen doorhet constant optillen oid?
Lijkt me geen carperrug?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:12

jeetje wat een gemartel voor dat beesie ;( ... ook ik zie hier 2 gevoelens... 1 van jezus waarom niet gewoon inslapen ben je dan zo ingenomen dat je t doet voor jezelf of voor dat beest en 2 van leuk dat ze t proberen en hopelijk goed nieuws als ze later oud is...

t lijkt net zo een test product en hoeveel jaar zal ze nog als test paard door t leven moeten gaan

chocobroodje

Die rug nu :oo Jeetje, dat is heftig! Ik had het iig niet gedaan.....

appelflap2

H_Nalanta schreef:
SuzanLarissa schreef:

Een goede kans van leven? Op deze manier is het geen paardwaardig leven! :n Een veulen hoort lekker te kunnen rennen, bokken, steigeren, gek doen.. En dat kon gewoon niet met zo'n rekje.. Dus nee, ik vind het geen paardwaardig leven..

om het maar niet te hebben over de staat waarin het beestje nu verkeerd
die bolle rug kan gewoon echt niet goed en gezond zijn
ik had hem ook uit zijn lijden verlost

spatter

het was een stuk diervriendelijker geweest als ze het veulen in hadden laten slapen
het zal vast een heel intressant studie project geweest zijn en zijn, maar voor het dier is het één grote lijdingsweg

chocobroodje

Rinoa schreef:
Geweldig om te zien dat het nu goed met haar gaat. Ik was een van de vele studenten die haar overeind mocht helpen in de kliniek ;). Ik had ook mijn twijfels of het ooit wel goed zou komen dus ik vind dit super. Dat ze geen volwaardige veulen'jeugd' heeft gehad weet dat paard nu al niet meer. Voor eens mens is zoiets anders maar een paard is een paard, die heeft daar geen weet meer van en leeft van dag tot dag.
Ze is enorm gegroeid!

Wat vind jij dan nu van haar rug?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:13

Een ontbrekende jeugd is idd een overkomelijk euvel. De rug is dat in mijn ogen niet!

NathalietjeB

jeetje ook ik had die rug foto nog niet gezien dat kan toch nooit goed zijn voor dat paard....

waarom hebben ze hem niet gewoon in laten slapen dit paard kan enkel een land paard wezen

kaatje77

SuzanLarissa schreef:

Als jij DIT een goede kans van leven noemt :?