Paarden met witte vacht minder gevoelig voor steekvliegen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden met witte vacht minder gevoelig voor steekvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 08:06

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Witte paarden zijn dan wel gevoeliger voor huidkanker, maar ze kennen ook voordelen: schimmels hebben minder last van paardenvliegen.

Onderzoekers uit Hongarije, Spanje en Zweden zijn er achter gekomen dat paarden met een witte vacht, minder bloedzuigende vliegen aantrekken dan paarden met een donkere vacht.

Gabor Horváth en zijn team van onderzoekers merkten dat de vliegen de voorkeur gaven aan donkere paarden, en dat dit te maken heeft met de reflectie van gepolariseerd licht.

De vliegen gebruiken reflecterend gepolariseerd licht als een manier om een paard te herkennen als voedselbron. Paarden met een donkere vacht reflecteren meer gepolariseerd licht dan schimmels.

De onderzoekers gebruikten een zwart paard, een bruine en een schimmel, hebben de dieren vervolgens in de wei gezet en ingesmeerd met speciale lijm, zodat de vliegen vast plakten op de paardenvacht.

Tijdens 54 zomerse dagen, ving het zwarte paard 25 keer zoveel vliegen als het witte paard, en het bruine paard had 15 keer zoveel vliegen aan zich plakken.

De vliegafwerende vacht zou weleens een van de weinig voordelen kunnen zijn bij schimmels. De onderzoekers wezen erop dat schimmels veel gevoeliger zijn voor huidkanker, en ook meer problemen met het zicht hebben omdat ze gevoeliger zijn voor ultraviolet licht dan hun soortgenoten met een donkere vacht. Ook worden paarden in het wild vaker opgegeten omdat ze als prooidieren nog meer opvallen.

Roka

Re: Paarden met witte vacht minder gevoelig voor steekvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:08

Tja elk voordeel heb z'n nadeel.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:11

Interessant stukje.
Ze zeggen dat witte paarden sneller last hebben met hun gezichtszintuig, is dat bij alle witte paarden of alleen bij witte paarden met een lichte huid, want je hebt ook witte paarden met een donkere huid (onder hun vacht). Het lijkt me logischer dat paarden met een lichte huid daar eerder last van hebben namelijk.
Laatst bijgewerkt door Sabine_Duco op 03-08-10 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:11

Als je het mij vraagt, echt onzin. De huid van een zwarte, een bruine of een schimmel is nl. dezelfde kleur. In tegenstelling tot een bont paard. Daar is wit echt wit en de huid eronder dus roze.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:12

Begrijp ik dat dit onderzoek is uitgevoerd op 1 x 3 paarden? Niet echt representatief te noemen.......

Overigens wordt mijn schimmelmerrie inderdaad niet veel gestoken.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:13

Dat witte paarden minder last van ongedierte hebben was toch al veel langer bekend?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:14

Mijn palomino wordt veel meer gestoken dan mijn twee vossen... Palomino is dan ook geen wit..

_Evanne

We waren er toch allang van op de hoogte dat hoe donkerder het paard is hoe meer steekvliegen erop af komen..? Lijkt mij geen onderzoek voor nodig eigenlijk.

Janderegelaa: het gaat ook om de kleur vacht, niet om de kleur huid.

Lynn_Nikita

ik heb 3 paardjes op wei staan, een bruine, vliegenschimmel en een schimmel
en wist al tijden dat de bruine vol vliegen zat en de andere 2 niet

Sabine_Duco

janderegelaa schreef:
Als je het mij vraagt, echt onzin. De huid van een zwarte, een bruine of een schimmel is nl. dezelfde kleur. In tegenstelling tot een bont paard. Daar is wit echt wit en de huid eronder dus roze.

Je hebt toch ook schimmels met een lichte kleur? Die dan een lichte neus hebben en rondom hun ogen is het ook roze.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:15

Onderzoekers? Hoef je toch geen Einstein voor te zijn!
Ik kan zelf al zien als mijn witte paard met zijn zwarte maatje in de wei staat dat die zwarte onder de (steek) vliegen zit en de mijne niet. Ook de reden waarom de dazenval zwart is...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:16

Mijn paard is dan duidelijk weer de uitzondering. Ze heeft echt het heel veel last van vliegen en dazen etc. Op mijn vorige stal het meest van alle paarden en op deze stal staat ze ook hoog in de top 5 :)

Ook niet echt een representatieve test als het maar met 3 paarden uitgetest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:16

Dat zou ik net zeggen! Mijn 2 jarige lichte palomino ziet zwart van de vliegen! Die gaat 2 x daags in de vliegenspray. Ze staat samen met een vos en een zwarte en die hebben er veel minder last van.

Wij hebben hier eens een poosje een wit welshje in de wei gehad van de buren en dat arme dier werd helemaal lek geprikt door de dazen. Ze vonden haar veel lekkerder dan mijn eigen pony's!
Ik denk dat er meer factoren meespelen dan huidskleur alleen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:17

dit wist ik al. Ook normaal als je logisch redeneerd. Een wit paard is minder warm als een zwart paard dat in de zon staat, en dazen gaan af op warmte. Daar is het principe van de dazenval ook op gebaseerd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:17

Waarom is een loer zwart en glimmend? ;)

Afbeelding

[Edit] tegelijk met Dorienn. ;)

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:18

Jij hebt het goed begrepen Karin. :D

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:19

kan ook komen omdat zwart meer warmte opneemt dan wit en hoe warmer, hoe meer steekbeesten erop af komen (bloed is nog meer vloeibaar). (voorbeeld: lichaamstemp van mijn man is hoger dan die van mij, hij heeft altijd muggenbulten, ik bijna nooit :D )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:19

hopla schreef:
Jij hebt het goed begrepen Karin. :D

De credits mogen naar de bedenkers van de loer. :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:20

Volgensmij was dat al bekend ja. Mijn witje wordt ook nauwelijks gestoken, maar hier zijn ook bijna geen dazen. Van gewone vliegen heeft ze dan wel weer veel last..

Dat van het zicht wist ik niet, iemand die daar meer van weet? Lijkt me eerder een probleem van albino's? Mijn paard heeft gewoon een donkere huid en donkere ogen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:22

logisch inderdaad, hoewel ik er ook vanuit ging dat het door de warmte kwam, maar het komt dus door de reflectie van het licht?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:27

Ook ja, zo'n zwarte glimmende bol is van materiaal dat makkelijk opwarmt in de zon. Net een echt paardenlijf. :D

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:27

Ja, ik dacht inderdaad ook al dat witte paarden er minder last van hadden. Bo (bruin) staat tussen twee witte paarden en is inderdaad altijd de pineut.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:28

redelijk oudnieuws..

Heb zelf ook een schimmel..
Merk al jaren dat hij er zo goed als nooit last van heeft :P

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:28

Of de lijm werkte gewoon minder goed op de schimmel... :+

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:32

al hoor ik dan wel vaker dat schimmels vaker last hebben van een gevoelige huid. De steekvliegen die dan op ze zitten hebben ze dan weer meer last van...
Mijn witte paardje bloed bv al van normale vliegen...