Vrouw krijgt werkstraf en paarden terug na verwaarlozing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vrouw krijgt werkstraf en paarden terug na verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 16:29

http://www.gooieneemlander.nl

De 19-jarige Samantha O. uit Soesterberg krijgt van de Utrechtse politierechter de door haar verwaarloosde pony Norma Jean en de paarden Spooky en Unique terug. De rechter legde de vrouw voor de verwaarlozing wel 80 uur werkstraf op, waarvan 40 uur voorwaardelijk.

Justitie nam de paarden en de pony in maart in beslag omdat de verzorging van de dieren sinds november vorig jaar ondanks diverse waarschuwingen te wensen overliet. Zo was het weiland meer blubber dan gras en was de stal te klein. Van de drie dieren moest er altijd eentje buiten blijven staan. Bovendien waren de dieren volgens een dierenarts ernstig ondervoed.

De Soesterbergse erkende dat ze haar viervoeters in december minder voer dan normaal had gegeven omdat ze krap bij kas zat. Ze was haar baan kwijtgeraakt en had te veel geld aan kerstcadeaus uitgegeven, waardoor ze geen geld meer had voor eten voor de paarden. Volgens de vrouw was ze de dieren na de kerstperiode echter weer gaan bijvoeren. "Ik heb na de kerst continu lopen voeren", aldus O. Bovendien had ze naar eigen zeggen met stenen getracht iets aan de modderpoel in het weiland te doen, maar dat was niet gelukt.

Officier van justitie E. Harbers betwijfelde of de Soesterbergse in de toekomst wel financieel in staat is om de dieren te onderhouden. De vrouw verdient thans met haar part-time baan 90 euro per week terwijl voor de verzorging van een paard 100 tot 150 euro per week nodig is. De officier vond daarom dat de vrouw haar paarden niet terug moest krijgen. Daarnaast eiste ze een voorwaardelijke werkstraf van 20 uur.

Raadsman G. Speelman pleitte voor ontslag van rechtsvervolging omdat zijn cliënte niet de opzet had de gezondheid van haar dieren te benadelen. Ze heeft het voer misschien iets te veel gerantsoeneerd, maar ze ging wel elke dag kijken, aldus de advocaat. Ook was de kleine stal in zijn ogen overmacht omdat het de Soesterbergse niet lukte om één van de dieren te verkopen, wat wel de bedoeling was.

Politierechter P. Bender vond echter dat de vrouw haar dieren 'schromelijk verwaarloosd' had. Vanwege haar jonge leeftijd streek de rechter naar zijn zeggen 'voor één keer met zijn hand over het hart' en kreeg ze al haar paarden terug. De Soesterbergse krijgt bij het onderhoud van één van de paarden hulp van een vriendin. Ze gaan de kosten delen. Haar moeder en een kennis helpen bij het verzorgen van een ander dier. De rechter legde wel een hogere werkstraf op dan geëist. Als het niet goed gaat, dan zien we elkaar over een half jaar terug, en dan bent u de paarden kwijt, waarschuwde Bender de Soesterbergse wel om goed voor de dieren te zorgen.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:31

...te dure kerstcadeaus gekocht.... zulke mensen mogen geen paarden, ze laten ze nog liever verhongeren dan te verkopen uit de naam 'liefde' walgelijk

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:40

Belachelijk!!!!!! :(
Wel kerstcadeau`s kopen en niet voor je dieren kunnen zorgen!!! :(
Wat een waardeloze rechter. _-:(

Charlie_P

Re: Vrouw krijgt werkstraf en paarden terug na verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:43

Nou, het is maar te hopen dat ze heel goed in de gaten gehouden wordt (door wie dan ook) en dat er bijtijds ingegrepen wordt, mocht het weer mis gaan. En daar kun je op wachten natuurlijk als je dit bericht zo leest.

TGS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:48

jong of oud beesten hoor je ten alle tijde goed te verzorgen vind het uitermate belachelijk dat ze de paarden heeft terug gekregen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:50

90 euro per week, en wat als er 1 ziek word?
als je hoefsmid en wormenkuur eraf trekt, heb je nog geen 10- per maand voor voer
vraag me af hoe ze dat gaat doen

belachelijk dat ze de paarden teruggekregen heeft
Ik hoop dat ze zelf inziet dat 3 paarden teveel van het goede is en dat ze daar veel te weinig inkomen voor heeft

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:56

wat een belachelijke uitspraak weer! die arme dieren. ik snap gewoon niet dat ze ze aledrie weer terug krijgt. als je kerstcadeau's verkiest boven de gezondheid van je dieren.. nou sorry dan ben je het gewoon niet waard. en als zij maar 90 euro in de week verdiend en een paard 100 tot 150 euro in de week kost, hoe wil ze er dan 3 kunnen bekostigen. en wie zijn hier zoals altijd weer de dupe van...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:00

Vreemd om 3 paarden terug te geven aan iemand die een inkomen heeft van 90 euro in de week.

Positief is wel, dat er op gelet gaat worden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:01

Vind de uitspraak wel enigzins ok. Wat willen ze ook?? Aan de ene kant van Nederland verhongeren de dieren (oostvaarderplassen) en die van haar leven nog en zouden afgenomen worden.

Wat mij betreft had het voorwaardelijke van een half jaar wel levenslang mogen zijn. Dit doe je als dierenliefhebber je paarden niet aan. Eigenlijk hoop ik ergens dat ze haar de paarden binnen een half jaar wel afnemen ivm slechte verzorging want dan ben ik wel benieuwd wat voor straf ze dan gaat krijgen.
En dat is weer goed voor de rechtspraak, begint het eindelijk ook in NL op gang te komen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:29

3 paarden onderhouden en jezelf voor 90 euro per week |(
en de rechter denkt serieus dat dat mogelijk is? :z

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:32

Kan het niet begrijpen dat ze haar paarden terug heeft gekregen.
Van 90 euro en dan 3 paarden hebben dat kan toch niet! Sommige mensen verdienen geen dieren :o

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:35

Cayenne schreef:
http://www.gooieneemlander.nl

Raadsman G. Speelman pleitte voor ontslag van rechtsvervolging omdat zijn cliënte niet de opzet had de gezondheid van haar dieren te benadelen. Ze heeft het voer misschien iets te veel gerantsoeneerd, maar ze ging wel elke dag kijken, aldus de advocaat.

Gelukkig kregen die dieren wel een aai over hun te dunne lijf elke dag |o . Te gek voor woorden dit.

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:39

echt erg had ze de paarden nooit trug gegeven

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:04

:oo :oo shocking, ik ken deze mensen + paarden. Dit had ik echt nooit achter hun gezocht!!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:20

Ik ken deze mensen ook en het verbaast mij helemaal niets!
Schandalig dat ze de paarden terug heeft gekregen. Maar let op mijn woorden, over een half jaar worden ze alsnog in beslag genomen en dan voorgoed.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:22

Simmie schreef:
Ik ken deze mensen ook en het verbaast mij helemaal niets!
Schandalig dat ze de paarden terug heeft gekregen. Maar let op mijn woorden, over een half jaar worden ze alsnog in beslag genomen en dan voorgoed.

Jij kent ze van dezelfde plek volgens mij :D
Maar toen was er toch nog niks aan de hand?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:24

Klopt Ymke. Behalve dat ze een achterstand van ruim een half jaar aan stallingskosten hadden werden de paarden op zich niet verkeerd verzorgd, maar dat komt omdat de stalhouder ze gewoon bleef voeren. In tegenstelling tot de pony's die F zonodig moest kopen en in een weilandje in S. had staan..... Zelfde verhaal als de openingspost.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:28

Goh, bizar he, hoe je je in mensen kan vergissen!

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:59

Ik ben benieuwd of het een bokker is en zij zich hier kan toelichten.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:15

belachelijk dat ze heeft terug gekregen, lijkt me nu al duidelijk dat ze nooit zal kunnen onderhouden.
En 40 uur werkstraf, wat stelt dat nou voor, dat is maar 1 week werken. Hopelijk verkoopt ze haar paarden.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:17

Mytens schreef:

Die komt zich echt niet toelichten :n

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:24

Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest? Die gaat echt gewoon door met verwaarlozen hoor totdat er echt doden / gewonden vallen... :( Wat een verschrikking!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:27

Simmie schreef:
Klopt Ymke. Behalve dat ze een achterstand van ruim een half jaar aan stallingskosten hadden werden de paarden op zich niet verkeerd verzorgd, maar dat komt omdat de stalhouder ze gewoon bleef voeren. In tegenstelling tot de pony's die F zonodig moest kopen en in een weilandje in S. had staan..... Zelfde verhaal als de openingspost.

Nou dan ben ik benieuwd waar de paarden in Soest stonden, aangezien mijn paard ook in soest heeft gestaan.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:52

Mytens schreef:

ik weet nu ook wie het is het was idd een bokker maar sinds 2004 niet meer online

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:36

zal het niet bij haar opkomen om er 2 te verkopen, en 1 een beter leven te kunnen bieden ?
en terwijl ze de kadootjes uitpakten, zal ze nog aan de kerst van de paardjes hebben gedacht ? koud & hongerig??
egoisme ten top, bah! :r