Paarden begrijpen mensen slechts deels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PureSylk

Paarden begrijpen mensen slechts deels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 12:11

news.discovery.com - scientias.nl

Paarden verstaan ons mensen niet, maar begrijpen ons zeer zeker. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. De dieren zijn in staat om subtiele oog- en lichaamsbewegingen op te vangen en te ‘vertalen’. Helaas houdt het daar dan ook wel met op: echt communiceren lijkt onmogelijk.

De wetenschappers probeerden paarden een emmer te laten onderzoeken. Dat deden ze op vijf manieren. Een gestreepte houten pijl wees naar de emmer, een proefpersoon stond met zijn gezicht in de richting van de emmer, tikte ertegen, wees ernaar of staarde ernaar. De 34 paarden begrepen het alleen als de proefpersoon naar de emmer wees.

“Over het algemeen blijkt uit het experiment dat paarden richtsnoeren gebruiken die ze op het moment dat ze voor de keuze staan aangereikt krijgen,” concluderen de onderzoekers. “Ze begrijpen de communicatieve aard van de richtsnoeren niet.” Met meer training zou het volgens de onderzoekers mogelijk moeten zijn dat paarden de mens nog beter gaan begrijpen.

De wetenschappers vermoeden dat de manier waarop wij paarden gedomesticeerd hebben, verantwoordelijk is voor de slechte communicatieve vaardigheden van het dier. Zo werden paarden vooral gehouden vanwege hun grootte, schoonheid, kracht en andere kwaliteiten die niets met gedrag te maken hebben. De domesticatie is dus heel anders verlopen dan bijvoorbeeld bij de hond. Dit dier werd gehouden als gezelschapsdier en dus werd er ook vaker met gecommuniceerd. Bovendien krijgt een paard vooral bevelen wanneer de ruiter op het dier zit. Het paard krijgt slechts zelden bevelen als de ruiter hem in de ogen kijkt.

De wetenschappers hebben er echter alle vertrouwen in dat het paard na training de mens ook goed kan gaan begrijpen. “Paarden zijn heel sociale dieren die hele fijne lichaamsbewegingen en gezichtstrekken gebruiken om met elkaar te communiceren,” vertelt onderzoeker Leanne Proops.

KiWiKo

Re: Paarden begrijpen mensen slechts deels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:12

jeutje........... verhelderen!!!......... :D :D :D zucht!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:14

Maar..... lopen de meeste paarden niet gewoon al naar een emmer toe? Als in: zal daar wat lekkers in zitten? :D _O-

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 16:03

Associatievermogen? Conditionering?

Zonde van het aan het onderzoek gespendeerde geld

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 16:11

die van mij snappen het ook als ik wijs. Als hun wortels op zijn en ik zie er nog ene liggen en ik wijs ernaar dan gaan ze daar naartoe... Maar ik denk dat dit soort dingen alleen werken als het op eten aankomt en ze het meer doen omdat ik dat altijd doe en ze het gewend zijn... paarden snappen alles als het op eten aankomt :P

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:58

Paarden weten dus niet beter, maar wij mensen zijn toch zogenaamd veel slimmer dan dieren? Waarom zie ik om me heen dan zo veel ruiters en amazones die blijkbaar helemaal niets van hun paard begrijpen? }:0 Ik stel voor dat we beginnen met het beter trainen van mensen, zodat zij in staat zijn om hun paarden beter te begrijpen! ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:01

mijn paarden verstaan mij echt wel hoor...maar goed,die zijn hoogbegaafd :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:14

goh konden paarden niet praten dan? :+

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:17

Alleen Mr. Ed he, alleen Mr. Ed :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:17

8)7

Dat is de enige reactie die geschikt is voor dit onderzoek.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:22

als ik ergens naar staar dan gaat mijn paard er ook naar kijken, uit nieuwsgierigheid. zo van waar kijkt zij nou heen? :P

dus dit onderzoek slaat nergens op ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:31

Ik snap echt niet waarom jullie allemaal zo neerbuigend over dit onderzoek doen. Ik ben er zelf heel erg blij mee!
Ik werd pas geleden weer kwaad op mijn paard omdat ze niet in dialoog wou met me. Ik ruim haar poep op en zorg dat ze netjes verzorgd word en eten krijgt en ik hoor haar NOOIT "Dank je wel" zeggen.
Ik ben wel zo opgevoed en na jaren stilzwijgen was ik het beu!
Maar nu lees ik dus dat ze niet echt kunnen communiceren!
Die lichaamstaal bla bla, dat weten we nu allemaal wel, maar dat ze dus niet onze woorden begrijpen... dat is toch echt wel nieuw hoor!
Vooral omdat alle andere dieren in het dierenrijk wel onze taal begrijpen... nou ik ben blij dat ik dit nu weer heb bijgeleerd!
( ;) )

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:36

paarden reageren echt wel op klank hoor, als je boos bent of aardig reageert dat merken paarden echt wel hoor! daar heb je geen onderzoek voor nodig!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:48

Denk dat paarden op onze boze klanken meer reageren uit angst, dan dat ze daadwerkelijk snappen waar je het nou echt over hebt. ;)
Daarom ben ik daar ook niet zo van, over het algemeen. Ik vind dit onderzoek niets zoveel nieuws toevoegen. ;)

Ik ben me ooit bewust gaan verdiepen in de lichaamstaal van paarden onderling en het gebruik van je de juiste lichaamstaal naar paarden toe. Merk dat je daar zoveel meer mee kan overbrengen. Helaas leer je dat niet op de gemiddelde manege. Zou wel een aanrader zijn trouwens, om daar nou eens wat mee te gaan doen in de toch wel erg traditionele paardenwereld, die vooral gericht is op traditionele commando's en stemgebruik. Het is toch fijner om als mens je wat meer te verdiepen in de communicatie tussen paarden onderling, zodat je daar iets mee kunt, dan je paard mensentaal aan te leren. :)
Ik blijf dat altijd een beetje krom vinden, kan er niets aan doen.........

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:52

ik denk dat geen enkel dier ons begrijpt als we praten. Ook honden niet. Het zijn onze emoties, intenties en intonaties en bewegingen die ze lezen. En bepaalde woorden leren ze omdat het bij herhaling geleerd is om een bepaald iets te doen.
Wanneer je een heel gesprek met je hond of paard hebt en ze doen wat je wil, is dat simpelweg omdat je hele lichaamstaal dat zegt, niet omdat ze een verstopte vocabulairlijst hebben ( heb anderhalf jaar intensief travail a la longe gedaan, vorm van vrijheidsdressuur en monty roberts en heb daarin ontdekt dat het echt allemaal temaken heeft met hoe je je lichaam houd en welke emoties je voelt) Maar goed, dit is mijn geloof!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:54

ja daar heb je een punt in lecytinker!

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:22

ElsB schreef:
Paarden weten dus niet beter, maar wij mensen zijn toch zogenaamd veel slimmer dan dieren? Waarom zie ik om me heen dan zo veel ruiters en amazones die blijkbaar helemaal niets van hun paard begrijpen? }:0 Ik stel voor dat we beginnen met het beter trainen van mensen, zodat zij in staat zijn om hun paarden beter te begrijpen! ;)

Prima verwoord ;)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:32

En dit haalt [VN]? Komkommertijd?

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:33

ElsB schreef:

Juist je haalt me de woorden uit de mond! ;)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:44

@Dakilah en Kelz: dank jullie wel :o

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:07

Toch grappig dat veel mensen dit nu af doen als b*llshit, terwijl ik vrijwel nooit iemand tegen kom die zijn paard echt begrijpt of zich verdiept heeft in de taal die paarden dan wél spreken, hoe paarden dingen dan wél begrijpen, hoe je ze wél heel makkelijk iets kunt leren etc. zonder dat er frustatie is van beide kanten.

Zie je wel vaker hier op bokt met onderzoeken; dan hebben we het wiel opeens alláng uitgevonden. Sure :+ :+.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:18

Dani_ schreef:
Toch grappig dat veel mensen dit nu af doen als b*llshit, terwijl ik vrijwel nooit iemand tegen kom die zijn paard echt begrijpt of zich verdiept heeft in de taal die paarden dan wél spreken, hoe paarden dingen dan wél begrijpen, hoe je ze wél heel makkelijk iets kunt leren etc. zonder dat er frustatie is van beide kanten.

Zie je wel vaker hier op bokt met onderzoeken; dan hebben we het wiel opeens alláng uitgevonden. Sure :+ :+.

Ik denk dat je dan nog niet de enorme groep tegen bent gekomen hier op bokt die zich verdiepen in methodes als parelli, roberts, en al die dingen. Want dat is precies wat dat soort methodes inhouden. Paardentaal leren! En er zijn heel erg veel topics te vinden die aantonen dat er een onverstoorbare communicatie kan zijn tussen paard en mens en dat ze elkaar perfect begrijpen. Maar misverstanden bestaan er zowel tussen paard en mens als tussen mens en mens.
Maar even snuffelen op termen als vrijheids dressuur, Pat parelli, monty roberts, etc en je zal verbaast zijn wat Bokt voor je vind.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:40

ElsB schreef:

idd dat zie ik ook om me heen.... }:0

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:35

LecyTinker schreef:
Ik denk dat je dan nog niet de enorme groep tegen bent gekomen hier op bokt die zich verdiepen in methodes als parelli, roberts, en al die dingen. Want dat is precies wat dat soort methodes inhouden. Paardentaal leren! En er zijn heel erg veel topics te vinden die aantonen dat er een onverstoorbare communicatie kan zijn tussen paard en mens en dat ze elkaar perfect begrijpen. Maar misverstanden bestaan er zowel tussen paard en mens als tussen mens en mens.
Maar even snuffelen op termen als vrijheids dressuur, Pat parelli, monty roberts, etc en je zal verbaast zijn wat Bokt voor je vind.

Eh, je begrijpt me verkeerd. Ik heb het over de meerderheid die nog steeds heel traditioneel met zijn paard omgaat. En wanneer er dan zo'n onderzoek komt dan weten we het allemaal al zooooo goed en krijg je alleen maar "Ja, dúúh" reacties. Terwijl ze hun paarden met bit, zweep, sporen, hengstenketting, slof en weet ik veel wat allemaal in toom moeten houden.

En dan heb ik het dus niet over mezelf, want ik ben bekend met de methodes die jij noemt :) :).

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:37

Als ik wijs naar iets ja dan snapt ponylief het wel.

Maar idd als ik zeg, kijk is wat er in de emmer zit, dan zit ze me echt aan te kijken als een ezel :=