IJslandse Frodi inzet tijdens rechtzaak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

IJslandse Frodi inzet tijdens rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 11:48

http://www.dekrantvanmiddendrenthe.nl/

Een paard was maandagochtend de inzet van een zaak bij de kort geding-rechter in Assen. Een vrouw uit Rotterdam daagde een manegehouder uit Hoogersmilde voor de rechter. Zij besloot in augustus 2004 een paard te kopen bij het IJslandse Paarden en Ruitercentrum Besmanninck Hoeve, dat toen nog gevestigd was in Friesland. Kosten: 10.000 euro, binnen veertien dagen te betalen.

Daar ging het mis. De vrouw zou zich niet aan de afspraak hebben gehouden. Ze zou betaald hebben in drie termijnen, de laatste pas in oktober 2006. Toen was het paard inmiddels bevallen van veulen Frodi. Een veulen waar de Rotterdamse automatisch eigenaar van zou worden, als het om een mannetje ging, zo spraken zij en de manege-eigenaar in 2005 af toen de man uit Hoogersmilde het paard, zonder dat de vrouw het wist, had laten dekken.

Legitiem, stelde de manegehouder: "Het paard was nog niet helemaal betaald, dus het was nog van mij." Dat vond de rechter ook. "Maar helemaal oké is het niet, dat weet u ook", sprak hij.

Nu, bijna vier jaar na de geboorte van Frodi, heeft de vrouw het dier nog steeds niet in haar bezit. Het veulen is van haar dochter, maar staat nog steeds op stal in Hoogersmilde. Volgens de manege-eigenaar betaalt de Rotterdamse geen verzorgings- en stallingskosten.

"Ik heb hem vier jaar verzorgd. Daar wil ik geld voor hebben. Ik heb nog ruim 7.100 euro te goed", aldus de man. De Rotterdamse zei wel degelijk delen betaald te hebben en weigert het bedrag over te maken, ze had het veulen immers gekregen.

De man uit Hoogersmilde heeft inmiddels alle andere paarden verkocht, omdat hij zijn bedrijf zat is. "Als mevrouw niet betaalt, verkoop ik Frodi ook. Het is een goed paard. Zijn broer leverde mij 30.000 euro op. Ik wil van het paard af. Ik ben er klaar mee."

Tijdens de rechtszaak kwam de man uit Hoogersmilde met een schikkingsvoorstel van 3.100 euro. De vrouw wilde echter niet meer dan 900 euro betalen. Als de manege-eigenaar verliest, moet hij het veulen met de bijbehorende papieren binnen 48 uur afgeven aan de vrouw op straffe van een dwangsom van 250 euro per dag.

De uitspraak is over twee weken.

Vervolg
[VN] IJslandse Frodi blijft in Hoogersmilde

Bon_Bon

Re: IJslandse Frodi inzet tijdens rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:50

Dit soort dingen is voor mij al reden genoeg nooit een levend wezen op afbetaling te kopen. of te verkopen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:52

Pff wat een bedragen gaan daar in om zeg, niet normaal 10 ruggen voor een ijsco....

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:55

dat was ook mijn eerste gedachte... sjees 10.000 euro voor een ijslander, die moet wel goude manen hebben ofzo dan?

Liezel1

Dan moet ik zeggen dat dat veulen wel een héle goede moet zijn....
€10.000,- komt nog wel eens voor, maar €30.000, dan moet je wel een héle goede hebben.... Ben wel ernstig benieuwd welk paard dat dan was.....

Liezel1

crazycactus schreef:
Pff wat een bedragen gaan daar in om zeg, niet normaal 10 ruggen voor een ijsco....

ijslanders zijn over het algemeen duurder dan KWPN'ers....

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:58

7100 euro voor het 4 jaar oppassen van een ijslander (lopen toch altijd buiten), lijkt mij ook wat veel van het goede.

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:58

wat een bedragen hé.
pff wat voor paard zou dat geweest zijn..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:59

Dat is €150,- per maand.
Zo raar is dat niet als ze in de kudde staan.
Er moet bijgevoerd worden etc....

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:00

Los van het feit dat je voor een goed wedstrijdpaard, fokmerrie en zeker dekhengst zeker 10.000 euro kan betalen zonder dat deze gouden manen heeft (jammer dat er zo neerbuigend gedaan wordt over IJslanders), klopt het persbericht niet geheel met de werkelijkheid.

De vrouw waar het om gaat heeft het volgende bericht geplaatst op http://www.tolt.nl:

Ik ben de Rotterdamse vrouw en wil wel een aantal kanttekeningen bij dit artikel plaatsen. De merrie is gekocht in 2005 voor de 12e verjaardag van onze dochter op 20 oktober. Toen is het paard ook volledig betaald.
Het paard was drachtig in 2005 , afspraak was dat het veulen bij de manegehouder zou blijven. Medio 2005 kreeg het paard een dood veulen.
Frodi is in juni 2006 geboren, toen het paard al lang was betaald en is derhalve ons eigendom. De strijd gaat hier om de redelijke verzorgingskosten. Bij het Stamboek voor IJslandse paarden € 395 per jaar, bij overige inscharingsweiden € 600 per jaar, inclusief bekappen etc.
De manegehouder wenst een bedrag van € 7.100 voor de verzorging van drie jaar en 6 maanden. Daarbij was het paard 1 jaar niet goed te gebruiken voor de ruitersport waarvoor de stallingskosten door ons worden geclaimd. Het maximale bedrag aan verzorgingskosten bedraagt € 2.100. Het geschil gaat erom dat wij de hoge verzorgingskosten niet willen betalen en het veulen daarom al die jaren al niet in ons bezit is.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:01

Liezel1 schreef:
crazycactus schreef:

ijslanders zijn over het algemeen duurder dan KWPN'ers....

Quarter horses ook maar dit soort bedragen betaal je voor echt een heeeeel goed paard die ook al wat gepresteerd heeft in de sport.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:01

Dat kosten mijn kwpn springpaarden (tikkie groter) nog niet eens aan voer, zaagsel en kuil.... eten ze soms gouden brokken bij deze man?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:04

Dan heeft de staleigenaar dus een paard laten dekken dat helemaal niet hem wás....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:10

het gaat hier om een 3,5 jaar insharing
inclusief voeding, enten, ontwormen, bekappen,
dit zou op een bedrag van krap 170 euro per maand neerkomen
vind ik voor een inscharing/opfok erg duur

in een ander bericht worden de kosten van het bedrijf afgezet tegen de kosten van stamboek begrazing, dat vind ik dan ook weer geen vergelijking
stamboekbegrzing gebeurt op natuurgebieden en er is vele malen minder toezicht en controle dan op het gemiddelde bedrijf

een ijslanderopfok bij een bedrijf of particulier ken ik met prijzen van 60 p/m tot een 100 euro per maand
alles boven die 100 euro per maand vind ik echt fantasiebedragen

bedragen van 10.000 euro voor een goede fokmerrie of sportpaard wat flink potentie heeft is niet vreemd , is ene hele veelvoorkomende prijs :j
30.000 , dat is weer een ander verhaal ,dan moe het wel iets heel speciaals zijn

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:30

dat is het gevaar dat je loopt als je een paard in delen koopt. ik ben er zelf meer van om bij het ophalen van het dier ook direct het volledige bedrag te betalen, waarbij beiden partijen tekenen voor de betaling en het dier. zo heb ik het zelf ook gedaan.

bij verkoop in termijnen zal ik dat zeker op papier vast leggen en ondertekenen, en betalen via internet bankieren, dan kan je makkelijker je betaling bewijzen dan contanten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:44

Tja, wat je koopt, meteen meenemen, dat voorkomt een hoop gelazer! Ben wel benieuwd hoe het gaat aflopen. Als de vrouw kan bewijzen dat ze betaald heeft, heeft die man niet veel te zeggen natuurlijk. Maar echt zuiver is het niet dat die mevrouw zo laat is van betalen al bij de aanschaf. Als je niet in één keer kan betalen, wie garandeert dan dat een goede verzorging wel betaald kan worden?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:50

10,000 voor een goede ijslander merrie is niet vreemd

Ik laat me op eht moment niet uit over de zaak ik wacht de zaak wel af

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:58

Ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ken de beide partijen en ook de paarden en was in 2006 vaak op desbetreffende stoeterij te vinden. Het is een erg goede merrie waar érg mooie paarden uit voortkomen, zo ook Frodi. 10000 euro vind ik nog meevallen :)

We wachten af..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:48

crazycactus schreef:

Hahaha, dat is een net bedrag voor een goede merrie hoor... :-)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:08

Naar mijn idee gaat het helemaal niet om de hoogte van het bedrag dat de fokker claimt. Het gaat erom of de fokker dat geld mag claimen. Want waarom stond dat veulen eigenlijk nog bij hem? Omdat de eigenaresse dat zo wilde? Denk het niet.

Zoals ik het begrijp heeft de fokker al die jaren geweigerd om het veulen aan de vrouw te geven omdat hij vond dat het van hem was. Nu hij geen gelijk (b)lijkt te hebben wil hij de kosten op de vrouw verhalen, maar zo werkt het natuurlijk niet. Had ie het veulen maar gelijk mee moeten geven.

Die vrouw zou eerder een claim neer moeten leggen bij de fokker, voor het 4 jaar niet kunnen beschikken over haar paard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:25

het gaat volgens het bericht van de vrouw in kwestie op tolt.nl
wel om de kosten van de inscharing,
ze wil wel betalen, maar niet het bedrag wat de man van het bedrijf wil hebben

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 15:28

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:34

dus puntje bij paaltje heeft de manege eigenaar gewonnen en is de vrouw de ijslander kwijt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:39

En de kosten voor de rechtzaak kan ze ook betalen...

Het ''veulen'' is ze kwijt de merrie niet volgens mij

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:57

Het is sneu voor de vrouw. Daarom zo belangrijk om zaken goed op papier te hebben en achteraf te kunnen bewijzen wat je betaald hebt. Iedereen kan van alles beweren. De rechter wil zwart op wit zien.