Vechtende Koniks gevaar voor wandelaars

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Vechtende Koniks gevaar voor wandelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 09:10

http://www.gelderlander.nl/

Bezoekers van het natuurgebied de Stadswaard bij Nijmegen moeten oppassen voor de aldaar rondlopende Konikpaarden. Binnen de kudde die in de waard graast, is momenteel een felle machtsstrijd gaande.

"Normaal zijn de koniks erg netjes tegenover menselijke bezoekers, maar door die ruzie letten de dieren nergens op. Ze gedragen zich als het spreekwoordelijke 'blinde paard'. Wij adviseren mensen die de Waalstranden opzoeken, goed op te letten op het gedrag van de paarden", aldus boswachter Gerrit van Scherrenburg van Staatsbosbeheer.

De Stadswaard, die begint aan de voet van de Nijmeegse Waalbrug, wordt vooral op mooie dagen druk bezocht door mensen die op de strandjes verkoeling zoeken. De 101 Konikpaarden in de Stadswaard leven in natuurlijke kuddes.

Volgens Van Scherrenburg verdragen Konikpaarden bezoekers van het natuurgebied onder normale omstandigheden prima. "Door die machtsstrijd kan het er tussen de paarden onderling nogal ruw aan toe gaan, vandaar dat we strandbezoekers en wandelaars adviseren om bij de paarden uit de buurt te blijven."
Laatst bijgewerkt door Sammie op 06-07-10 11:46, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangepast en >VN

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:52

En daar wil je niet tussen staan! :D :P

Grapjasjes12

Re: Vechtende Koniks gevaar voor wandelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:53

woeps, hengstige merries in de kuddes toevallig? O:)

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:56

manishdra schreef:

...Wij adviseren mensen die de Waalstranden opzoeken, goed op te letten op het gedrag van de paarden", aldus boswachter Gerrit van Scherrenburg van Staatsbosbeheer.

Afijn, willekeurige vader van een gezin: "Kijk eens jongens, de paarden komen gezellig op ons afrennen!"... >;) :=
Ik geloof niet zo in de kennis van paardengedrag van de gemiddelde nederlander...

Nu wachten op het nieuwsbericht dat er mensen verwondt zijn door Konikspaarden...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:59

hahha, ik kan er niets aan doen dan te lachen.
Eindelijk heeft nederland ook zijn eigen "gevaarlijk wild dier" waarvoor mensen in de bomen moeten klimmen!

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:01

EeCee schreef:
manishdra schreef:

...Wij adviseren mensen die de Waalstranden opzoeken, goed op te letten op het gedrag van de paarden", aldus boswachter Gerrit van Scherrenburg van Staatsbosbeheer.

Afijn, willekeurige vader van een gezin: "Kijk eens jongens, de paarden komen gezellig op ons afrennen!"... >;) :=
Ik geloof niet zo in de kennis van paardengedrag van de gemiddelde nederlander...

Nu wachten op het nieuwsbericht dat er mensen verwondt zijn door Konikspaarden...

daar dacht ik dus ook aan
de gemiddelde nederlander ziet dat niet

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:26

ook de gemiddelde Belg weet dat niet hoor. Dat bleek laatst maar weer eens op de paardenmarkt in Torhout. Manlief wat gruw ik dan telkens weer van al die stadmensen die met die buggy's met kleine kinderen vlak achter de paarden lopen op teenslippers.

De meeste mensen denken gewoon dat de paarden aan het spelen zijn. :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:30

Wat ik niet goed begrijp uit het stuk is of de paarden onderling vechten of dat ze ook territoriaal zijn tegenover mensen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:57

anneliesdj schreef:
Wat ik niet goed begrijp uit het stuk is of de paarden onderling vechten of dat ze ook territoriaal zijn tegenover mensen?

Ik denk dat het eerder een gevalletje is van het ene paard rent weg en die ander rent erachteraan om hem nog even een schop na te verkopen.
zo van 'oprotten mijn merries mijn gebied'

En als ze dan wegrennen en er staan net mensen op hun vluchtweg...tja.

ga maar eens een film over wilde paarden kijken.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:00

Is inderdaad hopen dat er niks gebeurt. Ach, ze zullen uiteindelijk wel weer ophouden met vechten. ;)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:01

EeCee schreef:
manishdra schreef:

En de o zo agressieve Konikpaarden AFGESCHOTEN moeten worden.. Want ja.. zo is Nederland :+ .

Misschien dat ze het gebied even een poosje moeten afsluiten voor menselijke bezoekers wegens paringstijd.. 'Paarden wensen met rust gelaten te worden gedurende hun paringstijd', daar hebben de meeste mensen wel begrip voor :D .

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:06

Doordat mensen de paarden gaan voeren en aaien worden ze steeds brutaler, los van de onderlinge machtstrijd tussen de paarden zelf. Uiteindelijk zijn de paarden de dupe, dan worden ze dus 'gevaarlijk'.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:23

Kkkaren schreef:
Doordat mensen de paarden gaan voeren en aaien worden ze steeds brutaler, los van de onderlinge machtstrijd tussen de paarden zelf. Uiteindelijk zijn de paarden de dupe, dan worden ze dus 'gevaarlijk'.

Ik ken de situatie niet, maar geloof best dat het waar is wat voeren en aaien betreft. En als het dan een keer fout gaat zijn de dieren de schuldige :+
En waar zijn deze mensen in de winter dan met voeren? (niet dat ik vindt dat deze mensen dan ook moeten voeren hoor) Dan is het te koud, lastig en niet hun pakkie an. Behalve klagen en bekritiseren terwijl ze zomers adviesen en verboden in de wind slaan

Egoisme en onkunde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:41

WolinLotte schreef:
Misschien dat ze het gebied even een poosje moeten afsluiten voor menselijke bezoekers wegens paringstijd.. 'Paarden wensen met rust gelaten te worden gedurende hun paringstijd', daar hebben de meeste mensen wel begrip voor :D .

Dus pakweg de maanden maart t/m oktober geen mensen toelaten? Ik weet niet of de meeste mensen daar begrip voor hebben. Ik denk dat de meesten daar nog voor geen weekeinde begrip voor hebben en er een hek omheen eisen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:03

Cowgirl schreef:
anneliesdj schreef:

Ik denk dat het eerder een gevalletje is van het ene paard rent weg en die ander rent erachteraan om hem nog even een schop na te verkopen.
zo van 'oprotten mijn merries mijn gebied'

En als ze dan wegrennen en er staan net mensen op hun vluchtweg...tja.

ga maar eens een film over wilde paarden kijken.

Waarom zou ik daar een film voor moeten kijken?

Het is de schrijfstijl van de beginpost waardoor ik me afvraag of het puur gaat om vechtende paarden of dat de paarden ook territoriaal zijn, zou heel goed kunnen namelijk.
Ik vraag me dat af omdat er staat; 'normaal verdragen de paarden bezoekers prima' wat suggereert dat ze dus nu de bezoekers niet verdragen ofwel gericht agressief zijn.

Ik vraag me idd ook af of het wel zin heeft te vragen of mensen willen opletten. Denk dat er dan beter borden geplaatst kunnen worden met singnalen waarop gelet dient te worden, evt aangevuld met dat er een x aantal meters afstand moet zijn tussen paarden en bezoekers.

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:04

jes_sira schreef:
Kkkaren schreef:

Ik ken de situatie niet, maar geloof best dat het waar is wat voeren en aaien betreft. En als het dan een keer fout gaat zijn de dieren de schuldige :+
En waar zijn deze mensen in de winter dan met voeren? (niet dat ik vindt dat deze mensen dan ook moeten voeren hoor) Dan is het te koud, lastig en niet hun pakkie an. Behalve klagen en bekritiseren terwijl ze zomers adviesen en verboden in de wind slaan

Egoisme en onkunde.

Hier wordt in de winter wel bijgevoerd, bij de Oostvaardersplassen was dit niet het geval maar alles rond de Ooijpolder (natuurgebied rond Nijmegen waar het hier over gaat) wordt in de winter bijgevoerd.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:15

Waarschuwingsborden plaatsen en gebied tijdelijk afsluiten lijkt mij de beste optie.

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:21

Ik ken het gebied daar wel. Het probleem daar is dat de koniks niet bang zijn voor mensen en gewoon gezellig op je badlaken komen staan om dat allerlekkerste plukje gras te bemachtigen (of je tas te onderzoeken op eetbare dingen). Normaal is dat niet echt een probleem (behalve als je bang bent voor paarden)..... Maar als er onrust is in de kudde en de paarden dus niet rustig staan te grazen... dan zou ik er ook liever niet tussen in liggen :-)
Ik heb daar wel eens heerlijk liggen genieten van het uitzicht op een stel koniks die tegen elkaar aan aan het stijgeren waren en elkaar aan het uitdagen waren. Maar toen lag ik op een redelijke afstand en had niet het gevaar vertrappeld te worden.

Het dichtgooien zou echt jammer zijn, je kunt er namelijk heerlijk wandelen en zwemmen. En je komt de kuddes bijna niet tegen.

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:26

Kristel_82 schreef:
Het dichtgooien zou echt jammer zijn, je kunt er namelijk heerlijk wandelen en zwemmen. En je komt de kuddes bijna niet tegen.

Inderdaad, dichtgooien zou echt jammer zijn. Vroeger toen mocht je nog overal komen in de polder. Tegenwoordig lopen er kuddes en staan er overal bordjes met kwetsbaar gebied, mag je je hond er niet meer loslaten en op sommige plekken mag je zelf helemaal niet meer komen. Paardrijden lukt daar ook al niet meer, teveel wilde paarden en overal op de dijk wildroosters e.d. (om mn mond nog maar te houden over alle dagjes mensen op de dijk)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:48

annetmulder schreef:
Waarschuwingsborden plaatsen en gebied tijdelijk afsluiten lijkt mij de beste optie.

Maar tijdelijk afsluiten lijkt me ook geen optie aangezien het dekseizoen zowieso tot eind augustus loopt en hoelang de ruzie's nog duren kun je ook niet inschatten.

Als ze er echt iets aan willen doen kunnen ze dan beter de jonge hengsten wegvangen, er vanuit gaande dat de gevechten nu vooral een machtsstrijd is tussen de oudere en jonge hengsten de jonge hengsten onderling.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:41

en tja, wanneer is dekseizoen officieel he? Wanneer het al zomer wordt in april dan krijg je ook al dat de jaarling hengsten een beetje gaan ravotten!
Misschien dat er op verschillende plekken waarschuwings borden gezet kunnen worden waar mensen het gebied betreden.
Zo wie zo vind ik dat het duidelijk moet zijn dat "wild" met rust gelaten moet worden en zodra je hun terrein betreed dat je rechtsomkeer moet maken!
Voor vogels kunnen ze wel hele gebieden afzetten en tijdelijk sluiten of waarschuwingsborden zetten, waarom voor paarden niet?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:56

Tja dit is toch wat ze zo graag willen, paarden natuurlijk laten leven en dit hoort daar ook bij.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 07:01

Je mag toch niet in de Waal zwemmen vanwege de stroming? Toch ook niet pootje baden? Dat was vorige week nog op tv. Er staat een flinke boeten op. Dus wat zoeken die mensen daar?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:47

op dit gebied staan al zolang ik me kan herinneren konikspaarden.
(heb er ooit zelf nog een gevonden met konijnenstrik om zijn been)
je kunt ze aaien (zelfs de veulens) maar dan moet je wel goed naar ze kijken. (en een beetje begrijpen)
er is ooit 1 klein meisje afgevoerd met de trauma heli omdat ze achter de veulens aan gerent zou hebben. die is aangevallen.
dat is misschien wel 10 tot 15 jaar geleden.

verder zwemmen, wandelen, en weet ik wat ze allemaal doen, duizenden mensen door het gebied, er zat vroeger zelfs een naaktstrand met vieze mannetjes. of het er nu nog zit weet ik niet.

jammer van alle troep die de mensen achterlaten.

maar agressie naar mensen toe, heb ik nog nooit gezien.
wel brutaliteit van jonge hengstjes die oude dames van hun handoeje jagen en hun boterhammetjes opeten.

nee wild zijn ze niet, maar het blijven paarden. en mensen blijven mensen en soms hele domme eigenwijze mensen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:04

jes_sira schreef:
Kkkaren schreef:

Egoisme en onkunde.

Hier in de noord-hollandse duinen hetzelfde probleem, maar dan met de schotse hooglanders. In Heemskerk of Santpoort was er iemand aangevallen dus daar hadden ze besloten om voorlopig geen kalveren meer te fokken in de hoop dat de koeien dan want rustiger worden. Hier in Egmond-Binnen lopen veel wandelaars, onder anderen Nordic Walkers. Zo'n groepje kreeg 2 keoien en 1 stier achter zich aan, waarop de wandelaars harder gingen en de koeien ook weer harder, waarop uiteindelijk 1 persoon zich omdraaide en een van die koeien een klap met een stok geeft. Ook loopt er een stier in de rondte die ons al eens een keer heeft geprobeerd aan te vallen. Het gaat een keer fout maar dat komt ook mede door het fokbeleid, maar dan heb je een PVDD die zegt dat als er een overbevolking is de beesten door te kort vreten zelf minder gaan paren, hoe bedoel je dom.