Vliegtuig keert om door onrustige paarden in het laadruim

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vliegtuig keert om door onrustige paarden in het laadruim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:23

http://www.depers.nl

Zes Arabische volbloeden, die eigendom zijn van een Saudische prins, zijn woensdag in het laadruim van een vliegtuig onrustig geworden, waardoor het vertrek van het vliegtuig meer dan een uur werd uitgesteld.

De piloot van het vliegtuig, dat 189 passagiers aan boord had, keerde om op de startbaan, nadat het tumult in het laadruim was uitgebroken. Hij was van mening dat de paarden een te groot veiligheidsrisico vormden.

De piloot riep vervolgens de dierenarts van de luchthaven op, die de paarden een kalmeringsmiddel toediende. Na een vertraging van tachtig minuten kon het vliegtuig alsnog koers zetten naar de Saudische havenstad Jiddah. De paarden waren diep in slaap.

zonnestraal2

Re: Vliegtuig keert om door onrustige paarden in het laadruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:24

goh das heftig. Een paard op stal wordt vandaag ook per vliegtuig getransporteerd naar Korea, hopelijk gaat dat er wat beter aan toe!

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:25

Vind het vreemd dat ze eigenlijk niet meteen een kalmeringsmiddel toedienen, oké, zo'n injectie is niet bevordelijk voor het paard, maar beter dan alle stress die ze zo oplopen!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:31

volgens mij worden er bijna altijd wel kalmeringsmiddelen toegedient..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:32

Normaal hebben paarden weinig stress als ze eenmaal in de lucht zijn. Ze staan daar rustiger dan in een trailer.
Als je ze van tevoren iets geeft, weet je niet wat de natuurlijke reactie van het paard is en kan je in de lucht voor verrassingen komen te staan. Dan liever bij het transport naar het vliegtuig al problemen want daar kan je het nog oplossen.

Bij de steiging en landing zijn de paarden bezig om zich schrap te zetten en levert het dus normaal ook geen problemen op.

Daarbij heeft een "slapend" paard meer problemen met de balans en het op temperatuur houden van het lichaam.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:33

Nee hoor mijn pony werd ook zonder kalmering middel gevlogen naar amerika. Je kan er voor kiezen. Er zijn wel maatschappijen die het wel standaard doen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:54

Het is voor een paard denk ik ook niet zoveel anders dan een flinke rit in een trailer, behalve idd opstijgen en landen.
Maar ik vind het wel goed gedaan, niet dat ze gewoon maar weggaan terwijl een paard zwaar in de stress is....

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:57

Ik denk juist dat het wél anders is. Je hebt natuurlijk ook te maken met de druk he, die bij het opstijgen en vooral landen misschien stress veroorzaken. Ik weet het niet hoor, ben een leek hierin, maar dat lijkt me best logisch. Kleine kindjes moeten er ook om huilen! ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:22

Nee hoor, het is niet anders, ik heb met paarden gevlogen en het is idd alleen het opstijgen en landen wat even spannend is maar op dat moment moeten de paarden zich zo schrap zetten dat ze eigenlijk niets doen en dan is het alweer voorbij.
Verdoving is idd niet standaard, dat doen ze alleen in extreme gevallen, zoals Dendrofleur ook zegt is dat niet goed voor hun balans.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:22

Bij opstijgen en landen hebben ze vrijwel geen last van de druk, ikzelf heb een keer als groom meegevlogen naar Mexico. Waar ze wel op reageren is het snelheid maken bij opstijgen en het neerkomen en afremmen bij het landen.

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:25

Ben ook een keer meegevlogen vanuit Houston (VS) met een stel quarters. Denk dat ik het spannender vond daar in het laadruim met stijgen en landen dan de paarden :o

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:35

De meeste paarden vliegen heel fijn en als er echt paniek is dan merk je dat meestal voor ze in de lucht zijn. (in de regel voor het toestel naar de startbaan gaat)
Wij hebben ook een keer een paard verkocht die drama maakte bij het opstijgen maar dat kwam omdat ze hem te nauw hadden gezet. Die is een paar dagen laten met maar twee paarden in een container veilig naar zijn bestemming gevlogen zonder verdoving.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:58

ik dacht dat er altijd kalmeringsspul mee ging??

althans dat lijkt mij wel in een standaard noodpakketje moeten zitten......

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:02

Dat gaat volgens mij ook altijd mee Kiwiko maar ik weet wel dat ze bij echte paniek de start afbreken. (dat hebben ze toen bij die van ons ook gedaan)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:13

Het probleem is vaak dat als de paniek al uitgebroken is, het paard zo'n adrenalinestoot heeft gekregen dat de tranquilizer niet meer genoeg werkt en hoe meer ze moeten geven, hoe slechter de balans van het paard. Dus als het mogelijk is kiezen ze ervoor het paard niet mee te nemen op dat moment en eventueel later ofwel ruimer te zetten ofwel toch iets te sederen vanuit een rustige beginsituatie.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:42

Vreemd dat die paarden niet in een cargo vliegtuig vervoerd worden. In een passagieren vliegtuig is er eigenlijk ook niet zoveele plaatst voor containers.

Ik heb al gehoord, als een paard echt paniek is in de lucht, en dat de risico s te groot zijn voor de veiligheid van het vliegtuig, dan heeft de commandant het recht om de dierenarts te vragen van ze af te maken.
Maar ik weet niet of het echt zo is?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:51

Paarden worden zeer zeker niet standaard gesedeerd, dat wordt ook zelfs afgeraden o.a. om de redenen die hierboven ook al genoemd zijn. Meestal ontdek je al wel of een paard last heeft van engtevrees op het moment dat de container wordt verreden, dus ruim voor ze het vliegtuig ingaan.
In de lucht is het beter reizen dan in een trailer, het is veel rustiger.

In de grote 747's gaan overigens zeker paarden mee, dat zijn nl vaak combitoestellen. KLM bv vliegt vrijwel alleen maar met paarden op passagiersvluchten. Martinair vliegt alleen paarden met Cargovliegtuigen.

Katja; wie weet heb ik ooit dat paard van jou wel mee gehad. Gevalletje klinkt me meer dan bekend in de oren :j

armlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:53

Ik ben zelf als groom meegevlogen naar amerika, met klm, paarden krijgen NIET standaard een kalmeringsmiddel!
bij ons was het toen zo dat 1 van containers het laadruim niet inkon, omdat de wieltjes van het laadruim niet werkte, hierdoor ontstond er ook vertraging, gelukkig waren de passagiers begripvol.

het vliegen met paarden is heel anders, het opstijgen en landen is voor de paarden ook anders, ze staan, met de neus naar voor, en worden zeg maar naar achteren gedrukt (zoals wij ook in de stoel) sommige paarden gaan dan zitten, bij ons was er ook 1 paard wat onrustig was en kreeg lichte kalmering, daarna ging het goed, gelukkig is de controle onderweg goed, altijd 1 hoofdverzorger, die er speciaal voor opgeleid is en ook kalmeringsmiddelen mag toedienen indien nodig!
ook wordt er goed op de hartslag e.d. gelet.
en veiligheid voor alles, zowel voor dier als voor mens, dus ik vindt het begripvol dat de piloot omgekeerd is, ook al zou er misschien geen gevaar voor de passagiers zijn, in de lucht kun je in de cargo laadruimte en dus ook in de containers (waar 4 paarden naast elkaar in kunnen) niet veel doen, dus was het gewoon een voorzorgsmaatregel!

ptiteblue schreef:
Vreemd dat die paarden niet in een cargo vliegtuig vervoerd worden. In een passagieren vliegtuig is er eigenlijk ook niet zoveele plaatst voor containers.

Ik heb al gehoord, als een paard echt paniek is in de lucht, en dat de risico s te groot zijn voor de veiligheid van het vliegtuig, dan heeft de commandant het recht om de dierenarts te vragen van ze af te maken.
Maar ik weet niet of het echt zo is?

Je wilt niet weten hoe groot de cargo ruimte in een passagiersvliegtuig is ;)

en een paard afmaken??? hoe wil je dat verantwoorden??
de vlucht zal misschien afgebroken worden (een tussenstop)
en er zijn aan boord daar geen middelen voor ;)
er vliegt ook geen dierenarts mee, alleen een hoofdverzorger die speciale trainingen heeft gehad en speciale bevoegdheden heeft, maar niet om een paard af te maken!

er werdt mij toen verteld door de hoofdverzorger dat die een eerdere vlucht zo'n gek paard had dat die met zijn benen over de stang heen zat, gevaar voor het paard, maar ook dat hebben ze opgelost!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:59

Armlou; er staan normaal 3 paarden naast elkaar ;) En in het laadruim bij KLM-combi zijn 7 palletposities achterin dus er zouden in principe 21 paarden mee kunnen vliegen.
Overigens vind ik dat ze bij KLM maar wat snel naar verdoving grijpen. En ik vind ze zeker niet allemaal even kundig :n

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:25

malloesje schreef:
Armlou; er staan normaal 3 paarden naast elkaar ;) En in het laadruim bij KLM-combi zijn 7 palletposities achterin dus er zouden in principe 21 paarden mee kunnen vliegen.
Overigens vind ik dat ze bij KLM maar wat snel naar verdoving grijpen. En ik vind ze zeker niet allemaal even kundig :n

Ze bepalen zelf of ze wel of niet willen verdoven en de een grijpt er dus sneller naar dan een ander. Die probeert het meer door met de stem te kalmeren of door er gewoon bij te zijn.
Als er echt iets mis gaat en er gevaar dreigt voor andere paarden of mensen, is het mogelijk om in te grijpen. Maar dat is nog nooit gebeurd.
Overigens wordt er door de piloot bij steigen en landen wel rekening gehouden dat er paarden achterin staan. De hellingshoek wordt kleiner en de landing dus rustiger.
Om de druk in de oren te verminderen kan je een vinger in de mond steken zodat ze gaan slikken.

Verder gaat een bodemnauw paard het liefste direct mee maar dan in een dubbel stal. Een ander paard blijft dan achter omdat die wel in een triple kan vliegen en gaat dan een dag later.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:35

Kan ik alleen maar beamen.. Tevens wordt er gepoogd een langere remweg te creeeren mits dit mogelijk is op de plek van bestemming. Gelukkig gaat het in de meeste gevallen wel goed!

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:58

armlou schreef:
Ik ben zelf als groom meegevlogen naar amerika, met klm, paarden krijgen NIET standaard een kalmeringsmiddel!
bij ons was het toen zo dat 1 van containers het laadruim niet inkon, omdat de wieltjes van het laadruim niet werkte, hierdoor ontstond er ook vertraging, gelukkig waren de passagiers begripvol.

het vliegen met paarden is heel anders, het opstijgen en landen is voor de paarden ook anders, ze staan, met de neus naar voor, en worden zeg maar naar achteren gedrukt (zoals wij ook in de stoel)

wat ik me dan afvraag is of de paarden niet omvallen of in paniek raken hierdoor? en met landen? ik kan me er echt geen voorstelling bij maken hoe het eruit ziet :P

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:14

In principe staan de paarden ongeveer vergelijkbaar met een 2 paardstrailer. Ze hebben dus opzij geen ruimte aan de achterkant zit de containerwand en aan de voorkant zit een uitsparing waardoor ze hun hoofd naar buiten kunnen doen en verder staan ze daar met hun borst tegen de wand wat vallen erg moeilijk en (bijna) onmogelijk maakt.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:11

Wat goed van de piloot dat hij niet wilde vliegen voordat de boel rustig was! Vliegtuigen vertragen zeer regelmatig, met de meest gekke redenen dus dit vind ik dan wel weer een goede reden (vooral de paarden van de prins willen ze vast niet slopen ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:12

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt