‘Paardenwelzijn gaat niet alléén om boxmaat’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

‘Paardenwelzijn gaat niet alléén om boxmaat’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:09

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl

De Sectorraad Paarden stelde in opdracht van minister Verburg adviezen op om het welzijn van paarden te verbeteren. Hengstenhouder Egbert Schep uit Tull en ‘t Waal was betrokken bij het opstellen van de adviezen ter verbetering van het paardenwelzijn, maar constateert dat de discussie de verkeerde kant op dreigt te gaan. Vincent Valk, directeur van De Hollandsche manege zegt: “Als vrije beweging de norm wordt, dan heb ik een knelpunt.

“Iedereen heeft het maar over boxmaat”, zegt Schep. “Alléén de boxmaat heeft naar mijn overtuiging helemaal niets met welzijn te maken. Het gaat om het totaalplaatje. Als je een paard 24 uur per dag opsluit in een box, dan voelt hij zich niet prettig. Als een paard een paar uur per dag in een kleine box staat, en daarnaast sociaal contact kan hebben met andere paarden én beweging krijgt, dan is er niets aan de hand.”

De Hollandsche Manege van Valk bevindt zich in hartje Amsterdam. Het is een monumentaal pand uit 1882. De 45 manegepaarden staan voor het merendeel in stands, maar er zijn ook boxen. Het bedrijf beschikt niet over eigen grond voor weidegang. Valk: “De politiek neemt stelling om populair over te komen, maar waar het om gaat, is: wat zijn de basisbehoeften van een paard? Hoe je daaraan voldoet, is onbelangrijk, áls je er maar aan voldoet.”

Verwant artikel

[VN] Welzijnsmonitor legt paardenwelzijn in Nederland vast
[VN] Onderzoek naar paardenwelzijn op bedrijven goed op schema

juval

Re: ‘Paardenwelzijn gaat niet alléén om boxmaat’

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:12

meneer Valk is in 1882 blijven hangen, het is echt niet meer van deze tijd om paarden in stands te houden is mijn mening... en dat is niet om politiek populair te zijn...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:15

Wat een vervelende uitspraak. Een paar uur beweging en sociaal contact dat zal hij dan wel verstaan als rondjes lopen met manegeklanten, aangezien hij geen eigen grond heeft. Hij probeert mooi zijn eigen straatje schoon te vegen. Zo komt het iig op mij over.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 24-06-10 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:17

ach het is maar een idee, maar misschien moet hij vanwege dat toch niet geringe knelpunt maar sluiten anno nu. Want die mening is echt niet meer van deze tijd.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:20

Hij zoekt gewoon redenen om zijn manier van huisvesting goed te praten. Jammer dat hij het blijkbaar niet wil inzien...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:32

capopjekop schreef:
Wat een vervelende uitspraak. Een paar uur beweging en sociaal contact dat zal hij dan wel verstaan als rondjes lopen met manegeklanten, aangezien hij geen eigen grond heeft. Hij probeert mooi zijn eigen straatje schoon te vegen. Zo komt het iig op mij over.

Die paar uur bewegen en sociaal contact zijn uitspraken van de heer Schep en niet van Valk.

En dhr Schep heeft zijn spulletje uitermate goed voorelkaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 06:41

De Hollandsche manege is een gevoelige en moeilijke kwestie. In Amsterdam zijn er veel maneges die paarden en pony's op stand hebben (hadden?) staan. Er is gewoon érg weinig ruimte qua grond. Dat is natuurlijk voor de paarden niet geweldig.

De Hollandsche ligt ingebouwd tussen stad en park. Niet ideaal, maar wel een geweldig mooi gebouw wat aan de ene kant zonde zou zijn om te sluiten.

Manege Nieuw Amstelland ligt aan de rand van het Amsterdamse Bos, maar heeft zelf maar een heel klein stukje wei waar de paarden om en om op kunnen. Wel natuurlijk lekker buitenritten buiten, maar dit gebeurt alleen maar in de zomer voor de manegepaarden...

De Amsterdamse Manege heeft volgens mij óók weinig buitenruimte en De Ruif had prachtige grote weides, maar dat is voor een heel groot deel nu volgebouwd.

Ik vind het een moeilijke kwestie. Ik ben (uiteraard) heel erg pro paardenwelzijn, maar er blijft ook de vraag in hoeverre je mensen kan dwingen de boel te sluiten. Een pand als de Hollandsche is ontzettend mooi, op ontzettend dure grond, maar praktisch onverkoopbaar als het geen paardenbedrijf mag blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:46

Rock schreef:
De Hollandsche manege is een gevoelige en moeilijke kwestie. In Amsterdam zijn er veel maneges die paarden en pony's op stand hebben (hadden?) staan. Er is gewoon érg weinig ruimte qua grond. Dat is natuurlijk voor de paarden niet geweldig.
Weinig ruimte en grond? Dan moet je daar met paarden niet wezen. Dat er veel maneges zijn in Amsterdam die stands gebruiken weet ik niet, maar als het wel zo is, vind ik het schandalig.

De Hollandsche ligt ingebouwd tussen stad en park. Niet ideaal, maar wel een geweldig mooi gebouw wat aan de ene kant zonde zou zijn om te sluiten.
Dan zoeken ze er maar een andere bestemming voor, ik vind het geen excuus om paarden op die manier te houden.

Manege Nieuw Amstelland ligt aan de rand van het Amsterdamse Bos, maar heeft zelf maar een heel klein stukje wei waar de paarden om en om op kunnen. Wel natuurlijk lekker buitenritten buiten, maar dit gebeurt alleen maar in de zomer voor de manegepaarden...
Dus alleen 'vrijheid' onder de man, dat is dan de enige manier om buiten te zijn?
De Amsterdamse Manege heeft volgens mij óók weinig buitenruimte en De Ruif had prachtige grote weides, maar dat is voor een heel groot deel nu volgebouwd.

Ik vind het een moeilijke kwestie. Ik ben (uiteraard) heel erg pro paardenwelzijn, maar er blijft ook de vraag in hoeverre je mensen kan dwingen de boel te sluiten. Een pand als de Hollandsche is ontzettend mooi, op ontzettend dure grond, maar praktisch onverkoopbaar als het geen paardenbedrijf mag blijven.

Ik vind dat je dat soort maneges prima mag sluiten, maneges waar paarden in stands worden gehouden en amper tot geen weidegang hebben, ook niet in de zomer, vind ik geen maneges die paardenwelzijn hoog in het vaandel hebben staan. Dat ze op dure grond zitten en in een mooi gebouw, dat doet voor de paarden dan ook niets en helemaal niets.
Wat heeft zo een manegepaard nu voor leven, het gehele jaar binnen op stal, muv een buitenrit of de lesuren. Ik heb er geen goed woord voor over moet ik eerlijk zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:56

Jammer dat men nu meteen over die ene manege valt, het artikeltje zegt namelijk iets heel anders. Meneer Schep vraagt het eigenlijk al: wordt een paard nu echt ineens gezonder, gelukkiger, blijer en beter als hij een halve vierkante meter meer stalruimte heeft? Dat is wat je je namelijk af moet vragen: moet je de kwaliteit van een stal wel afmeten aan de grondoppervlakte? Voor stands geldt hetzelfde, die paarden hebben vaak veel meer sociaal contact dan paarden die in ruime boxen met tralies staan. Er worden tegenwoordig trouwens ook nog steeds volledig dichte stalwanden verkocht en er worden zelfs stallen van gebouwd. Zo zijn er op onze stal riante boxen van 5 x 3, maar wel helemaal dicht. De vraag is dus eigenlijk wat je doel is en welke stalbouw daar het beste bij past.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:01

Toch is er een kern van waarheid, een paard eenzame opsluiting in een "grote" box zonder beweging of een paard in een "kleine stand met beweging en soortgenoten contact? Stands zijn ookniet meer in deze tijd nieuw, maar het gaat hier om een monument en geen nieuwe accommodatie?
Kom regelmatig paarden tegen die alle luxe tot zich hebben, maar die zijn minder paard dan bij de boer in een normale box en op het land. Dus wat is wijsheid, het gaat niet alleen om de huisvesting in dit geval de box maar om de complete verzorging.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:03

Ik denk dat dat de meeste ook wel duidelijk is, want de vraag die ik hier voorbij zie komen is hoeveel contact ze bijvoorbeeld echt met soortgenoten hebben en hoeveel vrije beweging. Dan wordt er toch verder gekeken dan alleen de afmeting van de box?

Ik ken de betreffende manege verder niet, dus kan er ook niet over oordelen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:05

Fabersmid het gaat hier om een manege midden in Amsterdam waar ze o.a. nog stand hebben en geen enkele grond voor op een andere manier contact. Geen paddocks niks. Dus het 'contact' beperkt zich tot de manegelessen.

Kleine stallen en de hele dag naar buiten is niet ideaal misschien, maar daar zul je mij niet over horen. Nooit eruit behalve in de lessen én stands. Dat is niet oke.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:07

Natuurlijk gaat het om meer dan alleen de boxmaat, maar het is toch wel frappant dat die meneer Valk dit zegt: “De politiek neemt stelling om populair over te komen, maar waar het om gaat, is: wat zijn de basisbehoeften van een paard? Hoe je daaraan voldoet, is onbelangrijk, áls je er maar aan voldoet.”
Daaruit zou je kunnen opmaken dat deze meneer bewegingsvrijheid niet ziet als een basisbehoefte, en dat vind ik op zijn zachtst gezegd opmerkelijk!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:10

Citaat:
“Iedereen heeft het maar over boxmaat”, zegt Schep. “Alléén de boxmaat heeft naar mijn overtuiging helemaal niets met welzijn te maken.

Dit is toch ook zo?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:13

Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is hoe die meneer van de hollandse manege denkt te voldoen aan de basisbehoeften van het paard dan?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:16

Ja idd, jammer dat dat verder niet gezegd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:20

Anya schreef:
Fabersmid het gaat hier om een manege midden in Amsterdam waar ze o.a. nog stand hebben en geen enkele grond voor op een andere manier contact. Geen paddocks niks. Dus het 'contact' beperkt zich tot de manegelessen.

Kleine stallen en de hele dag naar buiten is niet ideaal misschien, maar daar zul je mij niet over horen. Nooit eruit behalve in de lessen én stands. Dat is niet oke.

Dat zijn een hoop aannames. Je weet namelijk helemaal niet of die paarden er niet gewoon ook elke dag los uitkomen in een bak. Beweging krijgen ze in elk geval genoeg, het zijn manegepaarden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:47

Tijdens een polo-gebeurtenis, Hollandsche manege van dichtbij "meegemaakt"... het is werkelijk te verschrikkelijk voor woorden.
Maar zo ook een aantal "vooraanstaande" manege's in Utrecht hoor: donkere stallen, geen direct zonlicht, 24 u p/d op stal voor pensionpaarden (baasje heeft ffkes geen tijd), manege-paarden een zeer triest bestaan (noodlot).... het wordt tijd dat dit soort (wan)praktijken idd een halt wordt toegeroepen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:38

Geen aannames, mijn nichtje reed er niet zo lang geleden Lovely. En ik ben wel eens met haar meegeweest kijken. Is die hele oude manege aan de Vondelstraat/Overtoom.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:20

Rock schreef:
.. In Amsterdam zijn er veel maneges die paarden en pony's op stand hebben (hadden?) staan. Er is gewoon érg weinig ruimte qua grond. ..

En als er dan zo weinig ruimte is, moet je geen manege beginnen. Punt.

Ik snap niet dat er in deze tijd nog maneges bestaan waar de paarden 24/7 vastgeknoopt staan in een ruimte waar niet te bewegen valt. Ik ben zelf op zo'n dergelijke manege begonnen, en daar stonden de paarden zo bommetje vol stress dat er zelfs een paard was dat, volgens de manege-eigenaar, heel 'toepasselijk' Dangerous heette. Op zijn muurtje (dus de zijwand van de stand) stond met koeienletters "NIET BIJ DANGEROUS DE STAL IN! GEVAARLIJK". Geloof mij, als ik mijn paarden opknoop worden ze ook binnen een week 'gevaarlijk'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:37

Tja... Manege 'beginnen' is relatief. Sommige van die maneges bestaan al heeeeeeel lang, ofwel vanuit een periode dat paardewelzijn niet op de eerste plek kwam, ofwel begonnen ze klein en zijn ze in de loop der jaren eigenlijk uit hun plekje gegroeid.

Zoals ik eerder zei, dan kan je zeggen 'sluiten' maar is dat realistisch? Eigenaren komen waarschijnlijk niet van hun bedrijf af, juist omdat ze niet genoeg ruimte hebben...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:50

Misschien een beetje kromme vergelijking, maar als een pand van een bedrijf niet aan de arbo eisen voldoet, dan heeft het bedrijf de volgende keuzes: de boel aanpassen zodat het wel voldoet (verbouwen) of verhuizen. De bestaande situatie zo laten is geen optie omdat je anders de arbo dienst langs krijgt, omdat je niet goed omgaat met het welzijn van je werknemers.

Hoe lang het bedrijf al bestaat en of ze zich bevinden in een monumentaal pand is dan toch wel minder van belang. Ook niet of het huidige pand wel verkoopbaar is.

Waarom zou het dan wel belangrijk moeten zijn als het om een dierhouderij gaat? Waarom is dan wel belangrijk dat het bedrijf al heel lang bestaat en dat ze wellicht in een monumentaal pand zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:02

Ik denk persoonlijk dat het makkelijker is om te verhuizen als je een 'gewoon' bedrijf bent, dan als je een bedrijf met dieren bent.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:15

Want? Boeren moeten toch ook regelmatig verhuizen omdat hun land vol met huizen wordt gezet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:17

Dus, als ik het goed begrijp, vinden de meesten hier dat meneer Van Valk niet zelf kan bepalen of zijn paarden het wel of niet goed hebben?