Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Moeni11 schreef:Goed idee! Eigenlijk vind ik dat in de dressuursport het hoedje moet worden verboden en ook op het hoogste nivo een veiligheidscap moet worden verplicht.
Asyaa schreef:Eigen risico.
Vind het goed dat de FEI het aanbeveelt, maar het blijft eigen risico. Denk dat er wel mensen zijn wakker geschud door Courtney.
Ollie23 schreef:Ik denk persoonlijk niet dat er veel ruiters zich hier iets van aantrekken. Het is zoiets als de boodschap op een pakje sigaretten. Wat ik wel vind is dat het verplicht moet zijn om tijdens shows/demonstraties en losrijden met een cap te rijden.
bulck schreef:Asyaa schreef:Eigen risico.
Vind het goed dat de FEI het aanbeveelt, maar het blijft eigen risico. Denk dat er wel mensen zijn wakker geschud door Courtney.
Altijd zo'n dooddoener...
Tot het mis gaat...
Iedereen vind het logisch.
Wagen= gordel, geen gordel is boete
Motorfets, idem met helm.
In andere sporten:
Wielrenners, verplicht helm op, anders geen deelname
Skieen verplicht helm op, anders idem
Zelfde met speedraces boten etc
Maar dan komen we bij paarden (levende wezen, waar we niet zelf bepalen wat er kan gebeuren, in schil contrast met bvb een wagen die we nog zelf besturen en aan en af kunnen zetten) en plots krijg je dan vaak die dooddoener als 'eigen risico'

Joolien schreef:Ik vind dat springruiters met inrijden en trainen op concours ook verplicht een helm moeten dragen. Van het weekend op chio reed bijna iedereen in zonder cap en ging de cap pas op bij het inspringen.
Ik vind dit nog niet eens zozeer uit veiligheid maar misschien nog meer als voorbeeld en dat vind ik ook voor de dressuur.
cupcake1986 schreef:Joolien schreef:Ik vind dat springruiters met inrijden en trainen op concours ook verplicht een helm moeten dragen. Van het weekend op chio reed bijna iedereen in zonder cap en ging de cap pas op bij het inspringen.
Ik vind dit nog niet eens zozeer uit veiligheid maar misschien nog meer als voorbeeld en dat vind ik ook voor de dressuur.
ik weet niet hoe het in nederland is, maar de verenigingen waar ik soms naartoe ga zijn daarin de laatste 10 jaar al heel wat in vooruit gegaan -> geen cap tijdens het inrijden (zowel ruiters als grooms) = de pisteverantwoordelijke op je dak en bij herhaling wordt de ruiter zelfs geschrapt voor de wedstrijden van die dag.
bulck schreef:Asyaa, idd zo denk ik er ook over.
Of concoursen moeten sancties opleggen, geen cap is geen deelname ofzoiets. Dan zal dat snel veranderen. Zie wielrennersmilieu. Na dodelijke ongevallen (vnl hoofdletsels als schedelbreuken etc) is dat toen ingevoerd en ja in het begin wat commotie rond, maar nu is dat een gewoonte
En idd Joolien, zeker de top heeft een voorbeeldfunctie
Moeni11 schreef:Goed idee! Eigenlijk vind ik dat in de dressuursport het hoedje moet worden verboden en ook op het hoogste nivo een veiligheidscap moet worden verplicht.
trisca schreef:Ben wel beniewd naar de cijfers. Iedereen begint nu over het hoedje af te schaffen, maar hoeveel ongelukken gebeuren op het wedstrijdterrein en hoeveel thuis tijdens een training?Je kan op het hoogste niveau het hoedje wel afschaffen, maar wat lost dat op? Je kan helaas weinig aan doen dat sommige (veel) mensen hun hoofd niet waardevol vinden om goed te beschermen tijdens de training.....