Aanpak verrommeling van paardenerven in Groningen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Aanpak verrommeling van paardenerven in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 06:41

http://www.dvhn.nl

Het project Paard en Landschap heeft het vizier op het Groninger paardenerf gericht.

Het doel is verrommeling van het landschap door zaken als witte linten rond weilanden en rijbakken en in plastic verpakt kuilvoer tegen te gaan. Inrichting met natuurlijk groen is het sleutelwoord.

De Groninger gemeenten Slochteren, Veendam en Vlagtwedde hebben besloten mee te doen en mee te betalen aan de herinrichting van erven van paardenhouders. Paardenhouders in deze gemeenten kunnen tegen een gereduceerd tarief een inrichtingsplan en groen krijgen.

irishaffie

Re: Aanpak verrommeling van paardenerven in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:33

goed plan! Zo past het veel beter bij de natuur. Ik heb ook net groen lint gespannen en ik moet zeggen: veel mooier!

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:41

Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Steeds meer mensen hebben een paard of pony op steeds kleinere stukjes grond.
Dat stukje wordt dmv linten/hekjes/plankjes e.d. ook nog eens opgesplitst.
Stukje zwarte grond of zand om in te rijden. Tel daar bij op oude badkuip voor water, balen kuil in plastic, los plastic, een mestbult, jerrycans die gebruikt worden bij springen ect ect en je hebt al snel een rommeltje.
Als je de ruimte hebt, dan valt het vaak ook al minder op. Nu prijs ik mij gelukkig met een heel ruim erf, en ik kan niet tegen troep, dus hier is het altijd opgeruimd :D
Ook ik vind witte linten niet mooi, dus hier heel donkere, zwarte linten, en langs de slootkanten alleen draad.
Ook geen witte stekpaaltjes, vreselijk gezicht.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:45

Goh dat zouden ze hier in de gemeente ook moeten doen, zo inderdaad een hoop rotzooi en troep schelen. Goed idee

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:51

Gaan ze dan de koeienboeren met hun hele grote met plastic en autobanden bedekte kuilen, wapperend plastic, hun Damwand schuren, prikkeldraad rond weilanden, etc. ook aanpakken?! of die Mega stallen waar geen dier ooit buitenkomt en die er uit zien als een steriele fabriek, wat ook niet in het landschap past!
Ik heb ook nogal wat boerenerven gezien, waar nooit een paard is geweest, die een zooitje zijn.

Wij hebben witte palen, wit draad en wit kunststof om ons erf, rijbak, paddocks en weiland staan. Allemaal superstrak en dus netjes!
Het zou toch fijn zijn als je in dit land nog een beetje zelf mag weten wat je met je eigen, duur betaalde, grond doet.
Mogen particulieren dan ook geen wit of licht hekwerk gebruiken, moet dat ook allemaal groen ( :r ), zwart of bruin?

Dat rommel wordt aangepakt is prima, maar op deze manier lijkt het of dat dit alleen bij paardenhouders het geval is!
Dan zal iedereen; boer, paardenhouder, particulier, pluimveehouder, etc. aangesproken moeten worden!!

Wat een typisch Nederlandse onzin, muggezifterij ( over dat witte lint, paaltjes) en bemoeienis; opnieuw een bewijs waar een klein ( bekrompen) landje ( met name een deel van de bewoners) groot in kan zijn :(

Hoog tijd om te emigreren! 8-)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:57

Laat ze eerst maar eens de echte problemen aanpakken. Hoe kunnen wit afrastering nu een verloedering zijn van de natuur. Trouwens wit zien de dieren gewoon beter.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:59

idd ik gebruik ook wit lint omdat dat 's nachts ook zichtbaarder is. voordien gebruikte ik gewoon ijzerdraad (nooit koord) en daar lopen ze gewoon doorheen 's nachts.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:07

hmm.
ik woon op een boerderij, met nog oude schuren.
heeft wel wat, daarin staan ook mijn boxen.
de paarden lopen op het gazon, deze is behoorlijk groot.
ik heb m in 2en gedeelt, met wat stikjes en een draad.
op het gazon lopen zo nu en dan ook de schapen, dus er staat ook gaas.
alles naar mijn idee wel netjes en verzorgt er uit zien.
ik zou me idd meer druk maken om de rommel die er bij sommige mensen altijd is. gevaarlijke dingen in het weiland enzenz

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:09

He doet gemeente Stadskanaal weer niet mee... Ik heb mooi 4 cm breed bruin lint, staat veel natuurlijker, valt bijna weg in t landschap en de paarden weten toch wel dat het er staat ;)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:19

Cayenne schreef:
http://www.dvhn.nl

Het project Paard en Landschap heeft het vizier op het Groninger paardenerf gericht.

Het doel is : Paardenhouders in deze gemeenten tegen een gereduceerd tarief een inrichtingsplan en groen krijgen.

;) Gaat weer lekker.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:21

ElCid schreef:
Gaan ze dan de koeienboeren met hun hele grote met plastic en autobanden bedekte kuilen, wapperend plastic, hun Damwand schuren, prikkeldraad rond weilanden, etc. ook aanpakken?! of die Mega stallen waar geen dier ooit buitenkomt en die er uit zien als een steriele fabriek, wat ook niet in het landschap past!
Ik heb ook nogal wat boerenerven gezien, waar nooit een paard is geweest, die een zooitje zijn.
Die megastallen staan hier bijna niet of nog niet in de provincie Groningen, dus daar hoeft men hier niets aan te doen. Bij kuilbulten ontkom je niet aan het plastic en ik weet geen andere manier dan ze vast te zetten dan met autobanden of gevulde jerrycans aan touwen. Sommigen hebben hier wel kuilsilos. Prikkeldraad zie je hier ook bijna nooit hoor, de meeste boeren gebruiken oranje stroomdraad, welke je bijna niet ziet.

Wij hebben witte palen, wit draad en wit kunststof om ons erf, rijbak, paddocks en weiland staan. Allemaal superstrak en dus netjes!
Het zou toch fijn zijn als je in dit land nog een beetje zelf mag weten wat je met je eigen, duur betaalde, grond doet.
Mogen particulieren dan ook geen wit of licht hekwerk gebruiken, moet dat ook allemaal groen ( :r ), zwart of bruin?
Het gaat helemaal ook niet om hekwerk, staat ook niet genoemd, maar om wit schriklint en laten we wel wezen, er zijn er maar weinig die dat netjes en strak hebben. Bij velen bungelt het lint vaak gevaarlijk tussen de paaltjes, niks niet strak. Licht hekwerk mag prima, staat netjes en daar heeft men het ook niet over.

Dat rommel wordt aangepakt is prima, maar op deze manier lijkt het of dat dit alleen bij paardenhouders het geval is!
Dan zal iedereen; boer, paardenhouder, particulier, pluimveehouder, etc. aangesproken moeten worden!!
Ik ben het er mee eens dat ook andere dierhouderijen wel wat aan hun erf mogen doen, veel erven zijn een rommel.
Wat een typisch Nederlandse onzin, muggezifterij ( over dat witte lint, paaltjes) en bemoeienis; opnieuw een bewijs waar een klein ( bekrompen) landje ( met name een deel van de bewoners) groot in kan zijn :(
Vind ik niet, sommige erven verloederen en is een smet op soms erg mooi landschap, prima dat ze er iets aan doen. Dat heeft niets met bekrompenheid of muggenzifterij te maken.

Hoog tijd om te emigreren! 8-)
Tja, ga je gang, dat staat je vrij, als je dit een goede reden vind

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:25

Als iemand het mooi wit heeft om het zo te zeggen vind ik dat juist helemaal geen naar gezicht. Het valt mij hier niet op dat het zo'n rommeltje is... Ik vind het een beetje zoeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:29

Oh vind je? Richting Stadkanaal zijn vele boerderijen rommelig en ook hier bovenin zijn er een hoop boerderijen die nog nooit van opruimen hebben gehoord. Kuilbalen van zoveel jaar oud met wapperend wit plastic, blegh.

Ik reed laatst langs een weggetje richting Uithuizen en daar waren allemaal boerderijen met een keurig erf en veel groen, in de polder hier is het ook netjes.

Wit schriklint vind ik ook niet mooi, ik zie dan liever stroomtouw of groen of bruin lint, hekwerk is nog mooier, maar weer behoorlijk aan de prijs.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:30

ElCid schreef:

Amen! :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:33

Gelijk hebben ze , heel vaak zie je toch dat het een zooitje wordt op plekken waar paarden staan.

Oud rommelig schuilstalletje , omdat er niks gebouwd mag worden , dan gaan mensen niet investeren in iets degelijks als het toch weer weg moet.

En dan inderdaad die verschrikkelijk witte prikpaaltjes en wit lint dat vaak ook lekker slap in de wind hangt te wapperen , her en der slordig aan elkaar geknoopt , overal zooi in de wei , alles verrot gelopen , overal onkruid , emmers , borstels en rommel die vaak rondslingeren , echt van die paardenweides , brrrr....

Is hier waar Rena staat ook zo , ik vind het helemaal niks :P

Maar stukje bij beetje maken wij er wel wat van , ik heb allereerst breed bruin lint en gewonen houten palen afgewisseld met groene prikpaaltjes erin gezet , en die groene prikpaaltjes worden nog vervangen door palen maar we hebben het zo druk dat de groene paaltjes wel even volstaan :) Dat gebruik van groen en bruin scheelt al ENORM.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-06-10 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:38

Mindim schreef:
Oh vind je? Richting Stadkanaal zijn vele boerderijen rommelig en ook hier bovenin zijn er een hoop boerderijen die nog nooit van opruimen hebben gehoord. Kuilbalen van zoveel jaar oud met wapperend wit plastic, blegh.

Ik reed laatst langs een weggetje richting Uithuizen en daar waren allemaal boerderijen met een keurig erf en veel groen, in de polder hier is het ook netjes.

Wit schriklint vind ik ook niet mooi, ik zie dan liever stroomtouw of groen of bruin lint, hekwerk is nog mooier, maar weer behoorlijk aan de prijs.

Ja, dat vind ik. :)
Net of ik me geel en groen moet ergeren eraan, je ziet wel eens een boederij die wat minder opgeruimd is maar niet dat ik erover struikel. :n
En dat witte lint daar maak ik me al helemaal niet druk om.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:39

Inderdaad, al die paaltjes en (slecht gespannen) linten in verschillende kleuren. het is kotslelijk. Maar als ik in een gemiddelde woonwijk rond kijk word ik dus ook niet goed van al die verschillende schuurtjes, hekjes, schuttingen, dakgoten in alle kleuren van de regenboog etc.
Evengoed verrommeling.

Maar als de gemeente (en laat ik nu in 1 van die gemeentes wonen..) mee wil betalen aan mijn groene lint dan zeg ik geen nee :D Ik vind het namelijk wel heel mooi staan

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:42

Waar ik me aan kan ergeren is dat iedereen zich met anderen moeit. Mooi is nml relatief. Wat de een mooi vindt, vindt de ander lelijk. Loshangende linten zijn niet goed te praten maar dan meer vanuit het oogpunt van veiligheid. Volgens mij plaats ik een afrastering om te zorgen dat mijn paarden of wat anders erachter blijft en niet of het mooi uitziet. Houten afrastering vindt ik persoonljk erg mooi maar ik zou niet graag alles hiervan zien. Vindt ik persoonlijk veel te storend.
Maareh.... als we klaar zijn met de weilanden en de erven........... mogen wij ons dan ook gaan bemoeien met de tuinen die voor huizen liggen en met volkstuintjes e.d. Erger me hier ook vaak aan omdat ik ze niet mooi vindt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:45

Ik denk hetzelfde als jij Funnygirl.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:47

Ik ook: live and let live

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:52

Ik heb bruin breed lint om de bak en dat is inderdaad wel mooier hoor (eerst had ik wit). Wat meer palen gebruiken en hangt ook mooi strak. :) Ik ben ook al een tijdje bezig met opruimen en netjes maken, maar voor de lelijke kuilbalen heb ik nog geen oplossing, iemand iedeeën?
Soms is het inderdaad een bende bij mensen op het erf en vaker nog in stukjes weiland van iemand die er geen plek voor heeft bij huis en ze het hele jaar daar dan maar heeft lopen. Ik hou daar ook niet van. Wat mij betreft mogen ze er inderdaad wel iets strenger in worden, maar je moet nu ook weer niet teveel muggeziften vind ik. Er zijn inderdaad nog wel belangrijkere dingen waar de gemeente achteraan kan en enkele zijn hier al genoemd.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:11

Ik vind dat witte schriklint ook helemaal niks.

Bij ons om de hoek wonen nu ook mensen met paarden. Ze hebben al hun weien afgezet met wit schriklint. Het staat strak, daar kan ik niet over klagen, maar ik vind het absoluut niet mooi al die witte linten op een rij.
Ik zie liever een mooi houten hekwerk dat in de natuur opgaat (ik weet dat dat vele malen duurder is, maar het gaat ook langer mee over het algemeen) . Of een dunner schrikkoord wat niet zo opvalt.
Vanwege de geiten van de buren, staat er schapendraad met ijzeren schrikdraad om onze wei. Je ziet de draad nog niet staan, als je vanuit de kamer naar buiten kijkt. Daar kijk je vanwege de kleur echt dwars doorheen.
Vind ik toch veel mooier als het niet zo opvallend is. En de paarden weten echt wel waar de wei eindigt; die zien deze draad heel goed!
Ik zou het dan ook helemaal niet erg vinden als ze hier bij ons ook wat aan zouden doen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:16

Totdat de paarden een keer in dat ijzeren schrikdraad terecht komen..............
Levensgevaarlijk!

Ik vind prikkeldraad, ijzerdraad en groen en bruin lint lelijk en de 1e 2 levensgevaarlijk voor de dieren die er achter staan. Maar het is ieder zijn keus ( blijkbaar ook om het leven van je dieren op het spel te zetten) en als het netjes staat is daarmee de kous af.
De 1 vind wit mooi, de ander groen ,bruin, roze ;) , geel :D , etc. of zoals hierboven gezegt: live and let live!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:53

Ik vind het toch allemaal wat ver gaan, we moeten hiet notabene leven.
Ik vind best dat er regels kunnen komen maar mensen moeten hun kuil en alles toch gewoon kwijt kunnen.
Het is vaak je iegen grond maar je mag er steeds minder mee.
Er past zoveel meer niet in het natuurlijk plaatje.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:59

Dit is weer typisch Nederland..! Er zijn toch belangrijkere dingen? Voor mij staat het welzijn en de veiligheid van de paarden voorop. Ik gebruik dus wit lint wat dag en nacht goed zichtbaar is. Daarnaast heb ik geen hectaren grond dus probeer ik alles zo goed mogelijk uit het oog te onttrekken.

En schuilhutjes voor paarden? Dat mag ook al niet. Nee laat ze maar in regen, wind en kou staan. Eigenaren mogen ook gewoon hun paarden op 2 vierkante meter zetten, tot de knieën in de eigen mest, zonder voldoende voer en vers water.. wordt toch niet bestraft. We zouden daar iets kunnen leren van Amerika. Opladen en eigenaren in de cel!

En over verrommeling gesproken. Hoe zit het met bedrijven, boerderijen, oud ijzerboeren e.d.? Waar de pallets, plastic, prikkeldraad, oude tractoren, voerkuilen met plastic en oude banden, meters met onkruid, jacobskruid in de bermen, etc. etc. je tegemoet komt? Dat is dan niet belangrijk?

Muggezifterij is het.