Verzekeraar manege verliest rechtszaak na ongeval met paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verzekeraar manege verliest rechtszaak na ongeval met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 14:35

www.horses.nl

De rechtbank in Zutphen veroordeelde vorige week woensdag een eigenaar van een FNRS-manege tot het vergoeden van 75 procent van de letselschade van een manegeklant. De rechter legde deze kosten op, ondanks het feit dat de FNRS in haar standaard lesvoorwaarden aansprakelijkheid voor ongevallen met paarden uitsluit. De verzekeringsmaatschappij van de manege-eigenaar moet de schadevergoeding betalen.

In juli 2006 gaf een instructrice op het buitenterrein van de manege opdracht voor bijzondere oefeningen. Een van de oefeningen hield in dat de manegeklanten één voor één moesten wegrijden van de groep en vervolgens dienden terug te galopperen. De gedupeerde amazone viel tijdens deze oefening van haar paard en liep daarbij een dwarslaesie op. De manege schakelde haar verzekeringsmaatschappij in, maar deze weigerde aansprakelijkheid voor het ongeval te erkennen, omdat de fout bij de ruiter zou liggen. De verzekeringsmaatschappij deed vervolgens een beroep op de exoneratieclausule in de standaard lesovereenkomst van de FNRS.

De lesklant vond deze clausule onredelijk en de rechtbank was het met haar eens. De rechtbank verwees naar Nederlandse en Europese regelgeving, waarin staat dat beperkingen of uitsluitingen van aansprakelijkheid voor letselschade in standaard voorwaarden, door de rechter beoordeeld kunnen worden op redelijkheid. In dit geval kwam de rechtbank tot de conclusie dat de uitsluiting van de aansprakelijkheid door de FNRS onredelijk bezwarend is.

SuSEQ

Re: Verzekeraar manege verliest rechtszaak na ongeval met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:41

Hoezo, onredelijk? Als je op een paard kruipt, weet je toch dat je eraf kunt vallen? Gevaarlijk precedent, lijkt me...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:44

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:44

Helemaal mee eens. Gewoon een geval van pech! Op deze manier kan je geen les meer geven..

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:45

ik vind het ook maar een kromme redenering... bij veel maneges moet je hier in Be een aparte verzekering afsluiten, als je die niet hebt heb je ook pech...

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:47

nou ja... ik vind het een vreemd verhaal om te horen dat mensen van de grope weg moeten rijden en dan naar de groep terug moesten galopperen. DAt is volgens mij vragen om ellende.

Daarbij is het niet bekend hoe gevorderd de ruiter was.

Dus ik weet niet of het zo'n rare uitspraak was

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:51

Is dat weggeloppeer- gedoe geen onderdeel van het ruiterbewijs of vergis ik mij nu? :)

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:53

Ja dat klopt amanda2 ;)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:55

Was het oordeel nu dat in dit individuele geval de manège de schuld niet kan ontkennen, of dat de algemene voorwaarden van de FNRS niet deugen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:59

SuSEQ schreef:
Hoezo, onredelijk? Als je op een paard kruipt, weet je toch dat je eraf kunt vallen? Gevaarlijk precedent, lijkt me...

In Nederland ben je als eigenaar (bijna) altijd verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard.
In dit geval was de eigenaar de manege.

Als jij van mijn paard valt ben ik daar verantwoordelijk voor. (er zijn een paar kleine uitzonderingen).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:00

Ik vind het ook onredelijk dat een manege niet verantwoordelijk zou zijn. Het zou per geval moeten worden beoordeeld.

In een grijs verleden heb ik ook op een manege een ongeluk gehad en had ik ook behoorlijk letsel. Ik heb iemand geholpen met opzadelen en het paard viel mij toen aan. Daarvoor heb ik een letselschade advocaat in de arm genomen en die heeft ervoor gezorgd dat alles vergoed is.
Er hing een rood waarschuwingsbord in de manege dat zij zich niet aansprakelijk stelden voor ongevallen, nee, zei mijn advocaat, dat doen wij wel!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:11

Ik begrijp dat je je als manègehouder niet kunt onttrekken aan elke willekeurige vorm van schade die je paarden aan derden aanrichten. (die bordjes "wij zijn niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen" zijn idd niks waard) Maar ik vind dat "van een paard vallen" een bekend risico is...

Verder vind ik de argumentatie "Ik wist niet wat ik tekende" en "Niemand leest de achterkant" wel bijzonder scheef...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:11

Dat rode bord hadden ze beter op de box van dat paard mogen hangen ter waarschuwing :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:13

In het kort: er is geen sprake van schuld, maar van het verdelen van het risico. De rechter heeft dat voor 75% bij de manege gelegd en voor 25% bij de amazone.
Het gaat er eigenlijk om dat de advocaat van de manege niet genoeg argumenten heeft aangevoerd waarom uitsluiting van de aansprakelijkheid in een lessituatie redelijk is.

Het argument dat ze niet geweten zou hebben dat ze tekende wordt impliciet van tafel geveegd omdat de rechter toch ingaat op het al dan niet geldig zijn van één artikel uit de algemene voorwaarden.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:15

Ik vraag me af... als je toch naar een rechter kunt stappen en die maakt de afspraken ongedaan.... wat heeft het dan voor zin zo'n papier te ondertekenen? Of is dat omdat het gros toch niet naar de rechter zal stappen? In dit geval was het natuurlijk wel een ernstig ongeluk.

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:20

Het is inderdaad krom maar de uitspraak klopt wel. Dat soort aansprakelijkheid mag gewoon niet worden uitgesloten.

Maar ook ik ben van mening dat het toch je eigen risico is als je op een paard van de manege stapt. Maargoed wie zijn wij ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:28

Kimbaie schreef:
nou ja... ik vind het een vreemd verhaal om te horen dat mensen van de grope weg moeten rijden en dan naar de groep terug moesten galopperen. DAt is volgens mij vragen om ellende.

Daarbij is het niet bekend hoe gevorderd de ruiter was.

Dus ik weet niet of het zo'n rare uitspraak was

ik vind dat geen rare opdracht,dat wordt gevraagd op praktijkexamen ruiterbewijs,en daar doen ook de niet zo getalenteerden aan mee.
Ik ben van mening dat er een regel moet komen dat als je vrijwillig aan een sport met risico's deelneemt je zelf voor blessures verzekerd bent. voetbal turnen,schaatsen skien paardrijden ,fietsen overal zit een risico ,kom op zeg als alle maneges zich hiervoor moeten gaan verzekeren worden de lessen voor velen onbetaalbaar...

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:41

Ik vind het ook geen rare opdracht. Wij doen het op de manege heel vaak! En dat is inderdaad best wel eens moeilijk... maar ja, je moet ook zelf kunnen rijden lijkt mij.....

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:42

Als de rechter zulke uitspraken blijft doen kunnen de maneges straks wel sluiten want dan kunnen ze de schadevergoedingen niet meer betalen...

Ik vind het een vreemde uitspraak...

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:44

Maneges betalen dat niet zelf, dat doet hun verzekeraar.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:45

Maar dat gaan maneges denk ik wel merken aan hun premies...

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:56

En dat gaat doorberekend worden in de prijs van de les..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:59

Beetje jammer dat de manege in kwestie tijdens de rechtzaak wel gezegd heeft dat de lessen anders onbetaalbaar zouden worden, maar dat nagelaten is dat argument ook te onderbouwen. Het is goed mogelijk dat de uitkomst van deze zaak dan anders was geweest.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:28

Dat denk ik niet, De rechter merkt op dat dit onderdeel in het verweer onvoldoende onderbouwd is. Misschien had dat iets gedaan met de "verdeelsleutel" voor de geleden schade, niet met de aansprakelijkheid in dit geval op zich.

marco_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:40

Kimbaie schreef:

Dat is een onderdeel van het ruiterbewijs. Wij hebben zelf ook een FNRS manege en ik doe dat ook regelmatig in mijn lessen. Ik heb er nog nooit ellende mee gehad ;) Als je dat doet met je les zijn die personen gevorderd genoeg. Een beginner zou dat waarschijnlijk nooit voor elkaar krijgen namelijk :D

Ik vindt dit echt belachelijk.. Zo kunnen wij straks helemaal geen les meer geven. Ja dan moeten we iedereen in een rijtje laten rijden. Kunnen ze er in ieder geval niet afvallen als ze bij de groep weg moeten rijden.