Moeder van Poetin wordt gedekt door Arabisch Volbloedhengst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Moeder van Poetin wordt gedekt door Arabisch Volbloedhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 09:46

Nieuwsredactie / Araber Weltweit

Poesie, een van de meest succesvolle fokmerries ter wereld, zal volgend jaar een veulen van een Arabier verwachten. Poesie is een Brandenburger Elite warmbloedmerrie en moeder van de inmiddels overleden merrie Poetin. Poetin won in 2000 op driejarige leeftijd het Bundeschampionate; een jaar later eindigde ze als tweede. In 2003 werd de merrie Wereldkampioene bij de zesjarige dressuurpaarden in Verden. Veel mensen noemden de merrie "buitenaards goed".

De inmiddels alweer achttien jaar oude Poesie bracht naast wondermerrie Poetin ook nog eens vier goedgekeurde dekhengsten voort, Samba Hit I, Samba Hit II, Samba Hit III en Samba Hit IV. Dit jaar wordt de merrie opmerkelijk genoeg gedekt door de Volbloed Arabier IS Orlow (Pamour x Orala (Santhos). "Het toevoegen van Arabisch bloed lijkt ons erg gezond voor de fokkerij. In Orlow zie ik een hengst die de potentie heeft om alle gewenste positieve punten van de Arabier door te geven: Type, karakter, werkwilligheid en uithoudingsvermogen. Orlow wordt geroemd om zijn rittigkeit en karakter," aldus Dr Jürgen Müller; hoofdstalmeester van de staatsstoeterij Neustadt-Dosse.

"Poesie is de beroemdste en meest invloedrijke fokmerrie van Neustadt-Dosse. Haar eerste goedgekeurde zoon Samba Hit I heeft al enkele overwinningen in de Grand Prix op zijn naam staan en heeft dertien goedgekeurde zonen, waarvan Samba's Diamond recentelijk nog tot winnaar van de hengstenkeuring werd uitgeroepen.

IS Orlow is gefokt en in eigendom van de prive volbloedfokkerij Ismer, en staat ter dekking via hengstenhouderij Ludwig Kathmann in Holtrup. De hengst werd in eind februari goedgekeurd bij het Hannoveraanse stamboek. "We verheugen ons er zeer op dat deze hengst de eer krijgt om een nakomeling te mogen verwekken bij zo'n goede merrie. Hij heeft het verdiend," aldus Dr. Nils Ismer.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:53

Als ik zo'n merrie had spoelde ik er elk jaar 5 embyro's uit...
Zonde om van zo'n techniek geen gebruik te maken bij zo'n merrie!

nienkexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:54

Benieuwd wat daar uit komt !!

Stral

Re: Moeder van Poetin wordt gedekt door Arabisch Volbloedhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:57

dat vind ik nu ook zeg, van die embryo's! Echt raar zelfs... Wel interessante fokkeuze.

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:11

Hele interessante fokkeuze, maar ik kan het meer dan waarderen! Ik hoop dat Orlow alle sterke punten van het arabische volbloedpaard door gaat geven, dan komt er vast een prachtig paard uit! :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:23

Als hij maar niet zijn bewegingen doorgeeft want die zijn ronduit bagger.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:41

Ik snap ook niet dat ze de merrie niet spoelen... voor die embryo's dan he...

En de hengst vind ik ook niet geweldig... karakter messchien prima, maar die bewegingen ;(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 10:42

Wat ik vooral niet snap is waarom ze niet wat origineler waren met de namen van de dekhengsten Samba Hit I t/m IV :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:44

Cayenne schreef:
Wat ik vooral niet snap is waarom ze niet wat origineler waren met de namen van de dekhengsten Samba Hit I t/m IV :D

Ook mijn eerste gedachte. :')

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:02

elanor schreef:
Cayenne schreef:

Ook mijn eerste gedachte. :')

ach typisch duits :D

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:05

Heeft iemand een foto van die Poesie?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:09

Cayenne schreef:

Omdat het volle broers van elkaar zijn moet dat in Duitsland opdeze manier volgens mij.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:25

Nou ik ben benieuwd wat eruit gaat komen. :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:36

NatasjavE schreef:
Cayenne schreef:

Omdat het volle broers van elkaar zijn moet dat in Duitsland opdeze manier volgens mij.

Dat moet helemaal niet, oké, je hebt zo ook Danone I en II, maar een 3de volle broer noemt wel Der Designer...
En Romanov en Rubin Royal zijn ook volle broers, net als Rohdiamant en Royal Diamond...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:40

Niet iedere merrie is geschikt om embryo's bij te spoelen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:44

Ik vind het wel een spannende kruising en benieuwd wat er uit komt...de merrie is iig goed genoeg. En wbt de Samba Hit's...lekker makkelijk,toch :D .

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:24

Wat is er mis dan met zijn bewegingen????

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:55

IS Orlow "bagger" bewegingen ? I beg your pardon ? Heb je die hengst gezien ?

Hij werd in 2007 goedgekeurd bij het duitse arabieren stamboek en heeft dan - vrijwillig- zijn hengstenleistungsprufung afgelegd tussen de warmbloeden. Hij was een van de besten ! Hij had het hoogste dressuurtotaal en versloeg ALLE warmbloeden (124,73 dressuurindex). Hoezo geen bewegingen ? Rittigkeit en galop : een 9 !! Karakter en temperament : een 10 ! En dat voor een volbloed ! Daar kunnen vele warmbloedhengsten een puntje aan zuigen.

Hij is als arabier generaties lang gefokt als zadelpaard. Zijn vader Pamour was ook al bij warmbloedstamboeken erkend. Het is niet voor niets dat hij de eerste arabische volbloedhengst OOIT is die erkend is bij het Oldenburger stamboek én goedgekeurd is bij het Hannover stamboek. Na deze twee goedkeuringen werd hij bovendien ook nog eens in Verden goedgekeurd door het Trakehner Stamboek. Al deze stamboeken bezingen niets dan het lof over deze hengst, die alle kenmerken van een zeer goed rijpaard beschikt, maar ook voor verdeling staat en nieuwe bloedinbreng.

Voor zij die de hengst nog niet live gezien hebben : op Youtube zijn er diverse video's te zien van 'm tijdens de diverse hengstenkeuringen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:35

Heb op de site van KAthmann naar z'n filmpje gezien en sorry, zo'n hengst zet ik toch ook niet op m'n merrie.
Voor een Arabier kan hij goed bewegen neem ik aan, maar hij loopt als een pony, niet als een paard...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:45

s0173957 schreef:
Heb op de site van KAthmann naar z'n filmpje gezien en sorry, zo'n hengst zet ik toch ook niet op m'n merrie.
Voor een Arabier kan hij goed bewegen neem ik aan, maar hij loopt als een pony, niet als een paard...

Ik vind hem ook niet zo spectaculair bewegen - er zijn genoeg Arabieren die véél beter bewegen (en dus is de uitspraak 'voor een Arabier...enz' nogal denigrerend!). Maar ik vind het wél een goede zaak dat er binnen de warmbloedfokkerij weer wat meer Arabisch bloed terugkomt. M.i. is hier veel te lang ontzettend negatief over gedaan, terwijl in mijn ogen heel veel warmbloeden best wat veredeling en de goede eigenschappen van een Arabier kunnen gebruiken. Denk bv. aan het karakter van veel moderne sportpaarden; daar kan een Arabier héél wat aan verbeteren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:34

janderegelaa schreef:

Zeker niet verder gekeken dan dat éne filmpje wat in het topic over zijn goedkeuring geplaatst werd?

Daar is hij duidelijk erg druk en gestressd, geen paard wat dan goede bewegingen laat zien. Zijn draf is misschien niet zo ruim en krachtig als van een goede warmbloed maar 'bagger' kun je hem echt niet noemen hoor. En die galop is echt minstens zo goed als van een warmbloed en volgens de keuringscommissie zelfs beter.
Hier een filmpje waar hij niet zo gestressd is; http://www.youtube.com/watch?v=OWiT2yqBges

VeerenAshley schreef:
Ik vind hem ook niet zo spectaculair bewegen - er zijn genoeg Arabieren die véél beter bewegen (en dus is de uitspraak 'voor een Arabier...enz' nogal denigrerend!). Maar ik vind het wél een goede zaak dat er binnen de warmbloedfokkerij weer wat meer Arabisch bloed terugkomt. M.i. is hier veel te lang ontzettend negatief over gedaan, terwijl in mijn ogen heel veel warmbloeden best wat veredeling en de goede eigenschappen van een Arabier kunnen gebruiken. Denk bv. aan het karakter van veel moderne sportpaarden; daar kan een Arabier héél wat aan verbeteren.

Ben benieuwd welke hengsten jij véél beter vind? Het zal toch niet voor niets zijn dat hij is goedgekeurd en niet al die andere hengsten ;)
Voor de rest ben ik het met je eens :)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:39

anneliesdj schreef:
Ben benieuwd welke hengsten jij véél beter vind? Het zal toch niet voor niets zijn dat hij is goedgekeurd en niet al die andere hengsten ;)

Ik dacht aan een aantal van de Arabieren die bij het NRPS zijn goedgekeurd. Zo heb ik wijlen Gomel, Scapino BB en Lobeke regelmatig flink door de baan zien gaan :9 Edit: toevoeging: en bv. Kubinec, Balaton, beide met een super achterbeen gebruik.
En natuurlijk heeft zo'n keuringscommissie deze hengst niet voor niets goedgekeurd (al kan dat ook zijn op basis van allerlei andere eigenschappen dan gangen!). Misschien beweegt hij los wel beter dan onder het zadel (want daar vind ik m.n. zijn voorbeengebruik erg beperkt).

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:49

anneliesdj schreef:
janderegelaa schreef:

Zeker niet verder gekeken dan dat éne filmpje wat in het topic over zijn goedkeuring geplaatst werd?

Daar is hij duidelijk erg druk en gestressd, geen paard wat dan goede bewegingen laat zien. Zijn draf is misschien niet zo ruim en krachtig als van een goede warmbloed maar 'bagger' kun je hem echt niet noemen hoor. En die galop is echt minstens zo goed als van een warmbloed en volgens de keuringscommissie zelfs beter.
Hier een filmpje waar hij niet zo gestressd is; http://www.youtube.com/watch?v=OWiT2yqBges

VeerenAshley schreef:

ik ga met janderegelaa mee.
ik vind het een mooie arabier, maar daar houd het mee op.
dat hij bij zoveel warmbloedstamboeken is goedgekeurd kan ik niet begrijpen.
dat hij een 9 had voor de galop?! echt onbegrijpelijk, hij galopeerd met stijve achterbenen.
en in draf, waar is de kracht, het zweefmoment???
sorry, ik vind het nog steeds een pony...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:54

Maar de meeste hengsten die je daar noemt zijn nogal kleiner dan deze en wbt de bewegingen vind ik ze niet allemaal even goed trouwens.
Maar als je kijkt naar de galop van IS Orlow kunnen we 't er toch over eens zijn dat daar maar weinig Arabieren aan kunnen tippen. Bovendien komt zijn exterieur ook veel dichter bij dat van een warmbloed dan bv dat van Lobeke.

Hoe hij los beweegt ben ik ook wel benieuwd naar, is meestal heel anders dan onder het zadel (bekijk bovengenoemde hengsten maar eens onder het zadel, het blijven toch arabieren hé ;) )

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:57

anneliesdj schreef:
Maar de meeste hengsten die je daar noemt zijn nogal kleiner dan deze en wbt de bewegingen vind ik ze niet allemaal even goed trouwens.
Maar als je kijkt naar de galop van IS Orlow kunnen we 't er toch over eens zijn dat daar maar weinig Arabieren aan kunnen tippen. Bovendien komt zijn exterieur ook veel dichter bij dat van een warmbloed dan bv dat van Lobeke.

Hoe hij los beweegt ben ik ook wel benieuwd naar, is meestal heel anders dan onder het zadel (bekijk bovengenoemde hengsten maar eens onder het zadel, het blijven toch arabieren hé ;) )

OK, de hengsten die ik noemde zijn misschien kleiner en exterieurmatig veel meer verschillend van warmbloeden dan Orlow, maar je vroeg naar hengsten die ik veel beter vond bewegen - en daarvan heb ik er een paar genoemd ;)