NRPS zet de schouders eronder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

NRPS zet de schouders eronder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:01

www.nrps.nl

De Algemene Leden- en Ledenraadsvergadering van het NRPS op donderdagavond 20 mei stond in het teken van de toekomst. Voorzitter Ronald Funke Küpper riep de leden op gezamenlijk de schouders eronder te zetten om tot verdere groei van de vereniging te komen.

Voorzitter Funke Küpper wees de vergadering erop dat iedereen binnen de vereniging er de schouders onder moet zetten om 2010 positief af te ronden. Hij legde de lat eigenlijk hoger want het doel is om op korte termijn weer groei te creëren. Om te meten wat er leeft binnen de vereniging, heeft het bestuur stagiaire Ellis Halbmeijer gevraagd een enquête uit te zetten onder de leden. De betrokkenheid binnen het NRPS is hoog, zo blijkt uit de goede respons en de uitgebreide antwoorden. Ellis presenteerde op de vergadering alvast de basis resultaten die deze heeft opgeleverd. De komende weken zullen hiertussen verbanden gelegd worden en met de aldus verkregen gegevens wordt het mogelijk gerichter toekomstplannen uit te werken .

De basis van het NRPS is goed, hij moet alleen beter uitgedragen worden.
“Meer PR doen is een veelgebruikte, maar te vage kreet”, zo reageerde algemeen adviseur Adri van Esch na de presentatie van de eerste resultaten van de enquête. “De beste PR ligt in handen van de fokkers zelf: veel veulens fokken, ermee naar de keuring gaan, en ze verkopen. Dit levert nieuwe leden op en de fokproducten zullen met hun prestaties in de sport de reclame maken die het stamboek nodig heeft”, aldus Van Esch.

Voorzitter Funke Küpper gaf bij zijn toelichting op het algemeen beleid voorbeelden van de mogelijkheden die bestuur en leden op dit moment hebben om op betere wijze naar buiten te treden. Een voorbeeld is het feit dat de fokkers bij het NRPS al tijdens de provinciale keuringen kans maken op een fokkerspremie tot €250. Maar eigenlijk is dit te weinig bekend. “Daar laten we kansen liggen”, aldus Funke Küpper. “Daarnaast zijn er nu plannen in ontwikkeling om het veulenkampioenschap nog aantrekkelijker te maken. Een ander plan is om iedereen via onze website toegang te verlenen tot de NRPS database om de afstamming van de NRPS geregistreerde paarden en pony’s in te zien. Ook kijken we naar de mogelijkheid om de eigenaren de eventuele wedstrijdresultaten bij hun dier toe te laten voegen. Het NRPS wil samenwerken met enkele ruiters en amazones die met NRPS producten op hoog niveau presteren. Het feit dat alle ruiters van NRPS-paarden en –pony’s gratis kunnen deelnemen aan de NRPS-Subli Cup competitie moet bij veel meer mensen bekend worden, het is echt een unieke, zeer aantrekkelijke en voor iedereen toegankelijke wedstrijdformule. Het aantal deelnemers aan het Nationaal Kampioenschap dressuur en springen voor NRPS-combinaties was dit jaar al met 25% gestegen, dus belangstelling vanuit de sport is er genoeg. Zeker nu er clinics van Joyce Heuitink en Wim Bonhof te winnen waren. Verder zal de hengstenkeuring een iets andere opzet krijgen, teneinde meer aandacht van pers en publiek voor de selectie aan de hand en het verrichtingsonderzoek te trekken. Uit de enquête blijkt duidelijk dat de leden redelijk tevreden zijn over wat zij krijgen voor het lidmaatschap. De basis van het NRPS is gewoon goed, hij moet alleen beter uitgedragen worden. Maar we kunnen, we móeten beter worden”, zo sloot voorzitter Funke Küpper dit agendapunt af.

Janine1990

Re: NRPS zet de schouders eronder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:16

Zo'n database lijkt me erg achterhaald, zie paardenfokken.nl
Vraag me af of ze hebben uitgezocht of daar vraag naar is.
Zou eerder beginnen met een overzichtelijkere site...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:16

Hopelijk wordt er dan ook vrij bewegen tijdens de merriekeuring ingevoerd dat zou ik echt een verbetering vinden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:19

Janine1990 schreef:

Dat is natuurlijk helemaal niet achterhaald. Die database is er al bij het KWPN en NRPS alleen kunnen we er niet in kijken. Paardenfokken is leuk maar vaak niet correct in de gegevens omdat ze afhankelijk zijn van anderen die het invoeren.

Wat is er nu mooier dan met een druk op de knop kunnen zien wat voor nakomelingen een merrie heeft gehad? En dan inclusief levensnummers, predikanten etc. En gecontroleerd dus de juiste informatie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:22

Daar heb je dan wel weer gelijk in.
Maar bij het NRPS kan men zelf dingen aanpassen... Het moet dan wel een compleet idee zijn, waar geen gaten in kunnen vallen...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:25

Janine1990 schreef:
Daar heb je dan wel weer gelijk in.
Maar bij het NRPS kan men zelf dingen aanpassen... Het moet dan wel een compleet idee zijn, waar geen gaten in kunnen vallen...

Die database is in het beheer van het NRPS zelf dus dat is altijd correct.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:30

Dat begrijp ik, maar er staat geschreven in het artikel dat de database dan bereikbaar is voor eigenaren om eventuele wedstrijdresultaten toe te voegen.
Ik zie dan een groter idee voor me met meerdere mogelijke wijzigingen.

Maar als het echt volledig beheerd wordt door het NRPS en goed gecontroleerd blijft, dan hebben ze een stapje voor op het KWPN.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:30

janderegelaa schreef:
Hopelijk wordt er dan ook vrij bewegen tijdens de merriekeuring ingevoerd dat zou ik echt een verbetering vinden.

Nu, daar sluit ik me bij aan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:01

Ik ook, vrij bewegen op de keuring is een verbetering.

Helaas denkt het bestuur van het NRPS daar anders over. Ik heb er vorig jaar op een ledenvergadering nog naar gevraagd en toen was er een merriekeuring-jurylid vooral fel op tegen...

Als lid ben ik helemaal niet zo'n voorstander van een mogelijke groei van de vereniging. Ik ben juist lid omdat ik geen zin heb in dat massale van het andere Nederlandse sport/rijpaardenstamboek.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:29

Alle ideeen die hier worden geopperd dan al niet van leden zouden eigenlijk naar het NRPS moeten worden gedirigeerd.

Juist ook omdat ze nu bezig zijn met het inventariseren naar wat er veranderd zou moeten - kunnen worden ter verbetering van het imago!

Ik zal eens gaan informeren of we niet een soort gelijke enquete hier op bokt kunnen houden. Zodat er meer paarden mensen op kunnen reageren. Leden EN niet leden van het NRPS!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 06:24

Ik denk dat een database vooral ponyeigenaren trekt omdat die moeilijk terug te vinden zijn op paardenfokken en allbreedpedigree. Allbreedpedigree geeft helaas ook geen nakomelingen aan (tenminste niet wat ik kan vinden).

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 06:49

Allbreed moet je ook zelf invullen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 07:21

vrij bewegen op de keuring vind ik ook wel een goed punt. Verder lees ik dat de voorzitter wilt dat er meer veulens geboren worden en verkocht maar bij dat laatste wringt het schoentje. Als er geen klinkende namen bij staan krijg je ze niet verkocht en NRPS gekeurde hengsten zijn niet zo bekend of ze moeten eveneneens KWPN gekeurd zijn. Als de fokkers met de veulens blijven zitten wordt er niet gedekt. Volle stallen zijn volle stallen.

Verder willen ze wedstrijdresultaten aan de databank toevoegen. Vind ik wel goed maar wat met buitenlandse resultaten. Sommige klasses zullen de nederlanders niet veel zeggen omdat ze niet bekend zijn met die klasse.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 07:26

Het probleem met de veulenregistratie is dat veel mensen die met een NRPS hengst dekken het veulen KWPN registreren.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:25

Janine1990 schreef:

Qua site vind ik het toch wel een van de betere hoor, denk dat het KWPN er de laatste tijd behoorlijk op is gaan lijken zeker met het bezien van de ggk hengsten.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:29

janderegelaa schreef:
Het probleem met de veulenregistratie is dat veel mensen die met een NRPS hengst dekken het veulen KWPN registreren.

Misschien een taak voor het NRPS om veilingen te organiseren met alleen bij het NRPS ingeschreven fokproducten. Daar waar het KWPN een behoorlijke slag slaat tijdens de hengstenkeuring, men is dan sneller geneigd om een nrps papier bij hun product aan te vragen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:47

Zo'n veiling hebben we tot 2008 zo'n 3 a 4 jaar gehad bij het NRPS. Helaas was de animo ervoor nogal laag te noemen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:51

en de kosten te hoog. Ons plan was dit jaar dekken en veulen volgend jaar op de veiling maarja dit doen ze niet meer en daar we nu dus geen zekerheid meer hebben dat we het veulen kwijt geraken dus dan maar niet gedekt. MIjn stallen zitten gewoon vol.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:56

Wedstrijdresultaten in de databank, vrij bewegen op keuringen, samenwerken met ruiters die NRPS'ers op hoog niveau uitbrengen, allemaal goede ideeen!
Er moet inderdaad wat van de grond komen, we zijn al zo vaak ondergesneeuwd..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:59

Janine1990 schreef:

Maar als alles wat gerigistreerd staat bij het nrps daar in te zien is is het veel beter als paardenfokken! Want daar moet je ze zelf op zetten... Daarbij kun je dan als fokker je fokproducten opzoeken om te kijken hoe ze het doen! Vind ik zeer positief!

ponyparadijs schreef:
Zo'n veiling hebben we tot 2008 zo'n 3 a 4 jaar gehad bij het NRPS. Helaas was de animo ervoor nogal laag te noemen.

De kosten waren erg hoog in vergelijking met de opbrengsten... Maar wie weet komt ook die veiling wel weer een keer terug als er meer fokkers naar vragen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:11

petraaken schreef:
en de kosten te hoog. Ons plan was dit jaar dekken en veulen volgend jaar op de veiling maarja dit doen ze niet meer en daar we nu dus geen zekerheid meer hebben dat we het veulen kwijt geraken dus dan maar niet gedekt. MIjn stallen zitten gewoon vol.

Toch snap ik dat niet helemaal. Fok zelf zo af en toe een NRPS veulentje. En heb nog nooit problemen gehad met de verkoop er van.
Laatste veulen was met 10 dagen al verkocht!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:24

ponyparadijs schreef:
Toch snap ik dat niet helemaal. Fok zelf zo af en toe een NRPS veulentje. En heb nog nooit problemen gehad met de verkoop er van.
Laatste veulen was met 10 dagen al verkocht!

Bij een veiling loop je dan ook nog de kans dat er amper geboden word...
En veulens verkopen heb ik ook nog geen problemen mee. Het veulen wat in juni geboren moet worden daar heb ik zelfs al mensen voor :o

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:26

Dat heb ik ook al eens gehad Rianne! Dat ze voor de geboorte al verkocht zijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:32

Tja ik woon in Belgenland hé. Hier kennen ze maar 1 Nederlands stamboek. Wij staan verbaasd te kijken als er eens eentje het NRPS wel kent en wij hebben dan ook nog dressuurpaarden dus dan is het nog veel moeilijker.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:38

Dat is dan een nadeel ja! Wij zitten langs een doorgaande weg ergens in gelderland en deze mensen kwamen gewoon langs gefietst :+ Had ze al wel zien staan en ze stonden werkelijk waar echt een half uur! te kijken naar de pony's... Vond het op zich wel grappig, maar daarna kwamen ze toch het erf op om te informeren naar de drachtige merrie... Ze dachten dat ze de merrie herkenden en vroegen dus om bloedlijnen en waar ze mee gedekt was. Waren mensen die al bekend waren met nrpsers en dat scheelt natuurlijk een hele hoop!