Manege Molenzicht is loslopende honden meer dan zat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Manege Molenzicht is loslopende honden meer dan zat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:31

http://www.bndestem.nl

Een noodkreet van Manege Ruitersport Molenzicht aan de Boslustweg in Bergen op Zoom: gemeente doe snel iets aan hondeneigenaren die hun beest los laten lopen in de bossen rond de stad.

Meer toezicht, handhaving. Aanleiding is een incident dat vorige week vrijdag plaatsvond waarbij vier pony's met hun berijders, kinderen van negen en tien jaar, afwierpen en op hol sloegen vanwege een loslopende hond. Dit was echter niet de eerste keer dat het misging tussen paard en hond. Diverse keren eerder heeft de manege al melding gemaakt van hondenoverlast, helaas haalde dit niets uit.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:33

Pff.. ik vind dat zowel ruiter als hondenbaas hun 'beest' onder controle moet hebben.
En kinderen van 9 en 10.. tsja.. die laat je ook niet alleen buiten rijden vind ik.

Wanneer hondeneigenaren weigeren hun hond aan te lijnen of bij zich te nemen vind ik wel dat ze dit moeten opvolgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Manege Molenzicht is loslopende honden meer dan zat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:33

Er staat niet bij dat de kinderen zonder begeleiding aan het rijden waren, dus speculeren hierover lijkt me voorbarig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:34

Begrijpelijk, maar hun zijn dan ook gelegen midden in het natuurgebied. Aan de ene kant na paar minuten rijden zit je in de polder, aan de andere kant rij je het natuurgebied in. Kilometers lange paden, waar naast ruiters, ook fietsers en wandelaars tegen kom, inclusief honden.
Ik snap hun punt best, maar wij hebben daar ook regelmatig de hond uitgelaten, het is een prachtig gebied, voor ruiter en honden eigenaar.

@em_papillon
Ik neem aan (zover ik de manege ken) dat deze 4 ruiters waren van een grotere les die aan het buiten rijden was onder begeleiding van hun instructeur of instructrice, maar dat alleen deze 4 paarden aan de kletter gingen, en de rest bij de groep bleef.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-10 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:34

Ik zie nergens staan dat ze alleen onderweg waren, mocht dit al ter zake doen...

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:35

Nee niet zo letterlijk.. maar het leek er wel op. Maar dan nog, vind ik dat je ook je paard onder controle moet hebben, voor honden, vrachtwagens, vliegers, wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:35

Tja, ik vind ook dat je niet met een paard het bos in moet gaan als hij op hol slaat bij het zien van een hond. :o
Ook al komt hij op je af rennen..
Daar zou je dan eigenlijk eerst je paard in moeten trainen.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:36

Een paard/pony kan toch schrikken ???????? En ja......dan heb je het SOMS niet onder controle

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:36

Em-papillon ben k het helemaal mee eens......en zowel ruiters als honden eigenaren moeten op elkaar letten...ruiters in stap paseren en honden eigenaren hond naast zich houden of aanlijnen tot de ruiter voorbij is
Laatst bijgewerkt door Ulrika op 17-05-10 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:37

@Ulrika
Lees m'n post even =)
Lijkt me onwaarschijnlijk dat deze kinderen alleen waren.

avaluna

Nou als we toch speculeren, misschien waren de honden wel bloeddorstige monsters die zich vastbeten aan de paarden en de paarden met gevaar voor eigen leven moesten vechten en de ruiters eraf gevallen zijn, alhoewel ze anders ontzettend stevig zitten... ;)

Nordan

Moet die manege de paarden maar hond proof maken..
dan is het probleem toch ook opgelost..

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:38

Asyaa schreef:
@Ulrika
Lees m'n post even =)
Lijkt me onwaarschijnlijk dat deze kinderen alleen waren.

had t al gezien en veranderd haha ;)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:40

Ik ben het er mee eens dat zowel hondenbezitter als ruiter de beesten onder controle moet hebben.
Echter, is het ons op buitenrit ook wel eens overkomen dat zo'n hond naar paardenbenen gaat happen en niet luistert naar de eigenaar, of met een eigenaar die er niets aan doet. In zulke gevallen houd je een paniekerig paard niet tegen!
Gelukkig ook vaak genoeg enorm goed luisterende honden meegemaakt, dus die mogen van mij prima los lopen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:41

tassie73 schreef:
Een paard/pony kan toch schrikken ???????? En ja......dan heb je het SOMS niet onder controle
Ben ik met je eens.
Maar in dit geval zijn er kleine kindertjes bij betrokken en dan heb je in mijn ogen wel een grotere verantwoordelijkheid.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:42

paarden hond proof maken :roll: uhuh
mensen moeten gewoon rekening met elkaar houden, loopt je hond los en komen er ruiters aan dan haal je je hond even bij je of lijn je hem aan , en de ruiters horen de honden/personen in stap te passeren, als iedereen gewoon een beetje rekening houd met elkaar en zijn/haar hersens gebruikt zou er niets aan de hand zijn

buitenrijden doe ik trouwens ook altijd met een flinke zweep ...en niet voor het paard :n
mocht ik een irritante hond tegenkomen die hapt en doet kan hij een hijs krijgen als de eigenar niet wenst in te grijpen ..
allemaal leuk en aardig, maar aan mijn knol geen polonaise

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:44

Nordan schreef:

Nee, de hondeneigenaren moeten zich aan de regels houden. En die zijn o.a. dat honden aan de lijn moeten. Niet zozeer alleen voor de paarden en pony's die daar rondlopen want er zitten nog veel meer dieren in het bos. En die worden ook door die honden verstoord en / of opgejaagd.

Zeker in deze tijd wanneer er een hoop jonge dieren zijn kunnen loslopende honden een hoop schade aanrichten.

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:44

.
Laatst bijgewerkt door wishmelucky op 07-02-22 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:45

janderegelaa schreef:
Nordan schreef:

Nee, de hondeneigenaren moeten zich aan de regels houden. En die zijn o.a. dat honden aan de lijn moeten. Niet zozeer alleen voor de paarden en pony's die daar rondlopen want er zitten nog veel meer dieren in het bos. En die worden ook door die honden verstoord en / of opgejaagd.

Zeker in deze tijd wanneer er een hoop jonge dieren zijn kunnen loslopende honden een hoop schade aanrichten.

Er zit in dat bos ontzettend veel wild.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:46

Dan kun je overal je honden wel gaan aanlijnen, je kunt immers ook overal paarden tegenkomen... Er zijn steeds meer stukken natuur waar een hond niet los mag lopen. Ik ben zowel honden als paardenliefhebber, maar een losloopverbod voor honden vind ik niet nodig.

Kwestie van rekening met elkaar houden, zorgen dat je hond goed is afgericht of hem aanlijnen als je paarden ziet aankomen. Anderzijds moeten ruiters ook alert zijn en inderdaad hun paarden terugnemen naar stap als er honden aankomen lopen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:47

Ik ken jammer genoeg het probleem, en het trainen met honden als je op je paard/pony zit, kan ook voor gevaarlijke situaties zorgen, omdat deze het niet gewend zijn.

Toevallig is mijn pony echt heel mak met honden, wij hebben er zelf ook eentje, die regelmatig met hem "speelt", maar als er een vreemde hond op hem af komt rennen uit het niets, blijft ie echt niet helemaal rustig! Dat is tevens ook zo met mensen, die schreeuwend of iets in die richting op mijn pony afrennen, en ik denk dat dat wel voor meerdere paarden geldt. Daarnaast is het ook niet meer dan logisch, mijn pony is al meerdere malen echt gebeten tijdens het buitenrijden, en vervolgens als hij dan uithaalt, wat niet meer dan logisch is. Heb ik ruzie met de eigenaar van de hond! Omdat ik mijn pony niet onder controle heb! En dit alles is vaak op 1 en hetzelfde RUITERpad! Een handgalopje op het ruiterpad gaat al niet, of een stukje draven, want als er ineens een hond uit de bosjes voor je springt staat je paard stil of rijd je eroverheen. Ik heb hierdoor echt af en toe een hekel aan mensen met honden gekregen die ik buiten tegenkom. Dit gebeurt tevens regelmatig ook op het strand. Mijn pony schiet er dan wel niet van door, maar wordt heel zenuwachtig en wil ook echt elk moment weg.

EN daarnaast, een paard/pony kan altijd onverwachts schrikken!

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:50

ik vind wel als een persoon zijn hond niet bijhoud en hij bijt mijn paard...en mijn paard trapt pech voor die hond en zijn eigenaar dan maar dan moette ze die hond maar bijhouden...tenminste als je zelf gewoon rustig voorbij loopt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:50

Honden horen aan de lijn te zijn punt! Tenzij het een losloopgebied is maar dan nog moet de hond onder appél staan! In mijn ogen kan in bijde gevallen de hond er niet voor zorgen dat een groep paarden zo op hol staat.

Blijf erbij dat er strenger gecontroleerd moet worden op honden aan de lijn, en niet alleen in dit betreffend gebied maar overal in Nederland.

Máár ook ruiters horen hun dier onder controle te hebben als ze de weg op gaan. Kunnen ze dit niet dan horen ze wat mij betreft ook niet op de weg thuis.

@ Sonja, om die reden gaat er hier ook altijd een zweep mee.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:52

Linea schreef:
Dan kun je overal je honden wel gaan aanlijnen, je kunt immers ook overal paarden tegenkomen... Er zijn steeds meer stukken natuur waar een hond niet los mag lopen. Ik ben zowel honden als paardenliefhebber, maar een losloopverbod voor honden vind ik niet nodig.

Je moet je hond ook overal aanlijnen. Dat is gewoon de wet. Dan kun jij het misschien niet nodig vinden maar het is er nu eenmaal en hondenbezitters moeten eigenlijk eens goed kijken naar hun asociale en egoïstische gedrag. Als ze hun hond zo graag los willen laten moeten ze naar een plek gaan waar het wel mag want die zijn er ook. Maar ja, dan klagen ze weer over de hondenpoep...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:56

dit heeft gewoon te maken met fatsoen.
helaas hebben veel mensen met honden hun hond niet onder controle, kom vaak honden tegen dat ik denk: mijn paard lustert nog beter :+ .

op het moment dat je een groep ruiters aan ziet komen moet je toch op z'n minst het fatsoen hebben hem aan te lijnen of naast je te houden, en als hij dat niet kan hoort hij aan de lijn.
net zoals ruiters je niet in volle galop moeten passeren, dat is ook aso.