Verbazingwekkende redding van het Hongaarse veulen Szilaj

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verbazingwekkende redding van het Hongaarse veulen Szilaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 08:31

www.vier-voeters.nl

Wat in een drama leek te eindigen voor het veulen Szilaj, dat door zijn eigenaar voor dood was achtergelaten, nam op de valreep een wonderbaarlijke wending. Welzijnsstichting Viervoeters schoot de lokale stichting Bottyan Equus te hulp in hun poging het leven van het zes maanden oude paard te redden. Het veulen was gevonden in een paddock, letterlijk vastgevroren aan de grond en bijna aan hongerdood bezweken. Deskundigen namen aan dat hij daar al enige dagen had gelegen en wetende dat het een zwaar gevecht zou worden om zijn leven te redden, kreeg het jonge dier zijn naam Szilaj: De Ontembare.

Gedurende de eerste weken zag het er slecht voor hem uit. Szilaj was vel over been en kon niet opstaan, zelfs niet met hulp van het team. De betrokkenen hadden weinig hoop op herstel, want niet kunnen opstaan is fataal voor een paard. Het team gaf echter niet op: de benen van Szilaj werden handmatig gestimuleerd en hij werd regelmatig gekeerd om decubitus maagzweren te voorkomen. Omdat hij niet in staat was om te eten en zijn droogvoer bleef weigeren, kreeg hij een aantal vitamine-injecties per dag. Dit resulteerde erin dat hij eenmaal omhoog geholpen in elk geval een paar minuten kon staan.

Bezorgdheid over mogelijke stoornissen veroorzaakt door de manier waarop hij door zijn vorige eigenaar was behandeld, hield de prognose op een ontmoedigend laag niveau. Wel werd Szilaj nu tenminste omringd door mensen die voor hem zorgden en samen met hem voor zijn leven vochten - een feit dat het jonge paard leek te voelen. Intussen ontstond er een sprankje hoop: Szilaj bleef steeds iets langer op vier benen staan, met zijn helpers om hem heen. En "De Ontembare" bleef vechten.

Hoewel decubitus maagzweren en andere tegenslagen niet konden worden voorkomen, begon de patiënt plotseling door te stoten naar succes: in februari stond hij een recordtijd van 1 uur en 12 minuten op zijn benen. Ondertussen kregen de dierenartsen hoop dat de resultaten van zijn bloedtesten zouden verbeteren en dat zijn organen zich volledig zouden herstellen.

In maart was het wonder een feit. Szilaj staat nu op eigen kracht in zijn stal, als een gelukkig en dankbaar paard met nog een heel leven voor hem. Met hulp van het onvermoeibare team van Viervoeters en Stichting Bottyan Equus, die veel energie en financiële middelen investeerden. Maar uiteindelijk is het zijn eigen kracht en wil om te leven geweest, waarmee het jonge paard zijn naam volledig heeft waargemaakt.

Klik hier voor foto's.

timokyana

Re: Verbazingwekkende redding van het Hongaarse veulen Szilaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:33

wauw,wat een doorzettingsvermogen en kracht van beide partijen.
Super dat ze zo voor hem geknokt hebben :-)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:35

Cayenne schreef:
decubitus maagzweren te voorkomen.

Nieuwe aandoening?? :D

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:40

Echt top dat er ook nog mensen zijn die voor zo'n dier vechten :j

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:49

ben ik dan de enige die het onvoorstelbaar vind om zo'n dier zo'n hel aan te doen zonder zeker te zijn dat hij het red?

in mijn ogen hadden ze het veulen uit zijn lijden moeten verlossen..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:54

Ik weet niet wat ik erger vind die lijden tot dat hij staat of gewoon op dat moment een spuitje geven. Kijk wat een geld dit gekost heeft hiermee had een land als Hongarie diverse en veeeeel andere paarden kunnen redden.

Ik heb altijd een erg dubbel gevoel met dit soort "goed bezig" akties.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:56

In veel gevallen denk ik er ook zo over, maar hierbij niet, geloof ik. Het dier heeft geen operaties hoeven ondergaan, geen ingewikkelde revalidatieperiode. En volgens mij heeft hij ook weinig/geen pijn gehad ten gevolge van de behandelingen. En dan vind ik het nog wel de moeite waard om zoiets te ondernemen. :)

En ja, misschien had het geld beter gebruikt kunnen worden. Maar mensen krijgen een véél grotere 'boost' van zoiets, en soms is dat ook wat waard..

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:56

Silviabol schreef:
ben ik dan de enige die het onvoorstelbaar vind om zo'n dier zo'n hel aan te doen zonder zeker te zijn dat hij het red?

Nee hoor, ik dacht precies hetzelfde.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:00

Ik snap dit eerlijk gezegd ook niet echt.. :=
Goed dat ze hem wilde redden maar je moet ook wel redelijk naar de situatie blijven kijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:04

Lijkt me ook beter te zijn voor het veulen uit zn lijden te verlossen... maarja nu hebben ze het nieuws gehaald, meer bekendheid, en misschien meer donateurs.

Daarbij komt 'die veel energie en financiële middelen investeerden.' hoeveel dieren hadden ze kunnen redden als ze die energie en financiële middelen in andere dieren hadden gestoken, ipv in eentje?

Vind zulke verhalen altijd heel krom, aan de ene kant goed gedaan, maar aan de andere kant..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:08

manie schreef:
Cayenne schreef:
decubitus maagzweren te voorkomen.

Nieuwe aandoening?? :D

.. ik denk dat het woordje "en" ertussen had moeten staan! Of een kommaatje.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:12

Het blijft onvoorstelbaar hoe iemand zo een jong dier kan behandelen.....
Ik ben sprakeloos......
Je kan niet alle paarden van de wereld redden, maar wel 1 dier het leven gunnen......

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:19

Silviabol schreef:

Helemaal mee een! Wat een lijdensweg voor dat dier!

Maar voor de instelling heeft het vast heel veel publiciteit en geld opgeleverd.

Liaz26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:35

Het is geweldig maar wat schiet je ermee op?,het volgende veulen en/of paard staat er al.
Niet alleen daar maar ook in NL

geerkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:42

1 geredt is 1 geredt....maakt niet uit waar.
Fijn dat alle moeite niet voor niets is geweest!

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:45

Silviabol schreef:

Waarom wel alles om een mens in leven te houden en een dier niet?
Zolang er de wil om te leven is, is er hoop! En je ziet het hier maar weer, hij doet het goed!!

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:47

annetmulder schreef:
Het blijft onvoorstelbaar hoe iemand zo een jong dier kan behandelen.....
Ik ben sprakeloos......
Je kan niet alle paarden van de wereld redden, maar wel 1 dier het leven gunnen......

Heel mooi gezegd (nu weet ik meteen wat ik kan zeggen als mensen tegen mij zeggen dat je niet alle paarden/dieren op de wereld kan redden) ik denk er precies zo over. Ik schrok er al van dat er zoveel negatieve reacties kwamen !
Die liefdevolle blik alleen al van dat paard op de laatste foto ...
Laatst bijgewerkt door Omegamedo op 12-05-10 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:49

yvonnepuntnl schreef:
Silviabol schreef:

Maar voor de instelling heeft het vast heel veel publiciteit en geld opgeleverd.

Zeggen we dit ook over een ziekenhuis waar soms mensen in leven worden gehouden die echt hopeloos zijn en echt niet meer willen??
Waar slaat dit op, dit wordt uit medeleven voor het dier gedaan en niet voor de publiciteit!!!!!

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:49

yvonnepuntnl schreef:
Silviabol schreef:

Natuurlijk zijn er grenzen aan wat je wel of niet voor een dier moet/kunt doen. Ik ben van mening als een dier zelf sterk genoeg is om mee te vechten, geloof mij maar in dit geval kun je hier echt op rekenen, en het geld beschikbaar is (denk er ook aan dat het niet jullie geld is) dan is het het waard om voor een dierenleven te vechten. Je zet ze namelijk niet zomaar bij het grof vuil als het even niet meer wil.

Ik vind het een geweldige actie. Hoe meer succesverhalen, hoe groter de kans dat de medische wereld dadelijk ook één van jullie paarden kan redden als het nodig is.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:10

ik snap niet waarom veel mensen hier negatieve reacties opgeven!
het paard is gered, ze hebben voor hem gevochten. hij heeft nu tenminste nog een heel leven voor zich!
en niet afgemaakt, omdat het veel geld kost..
hoezo zijn sommige hier zo onmenselijk....

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:19

Ingerr schreef:
ik snap niet waarom veel mensen hier negatieve reacties opgeven!
het paard is gered, ze hebben voor hem gevochten. hij heeft nu tenminste nog een heel leven voor zich!
en niet afgemaakt, omdat het veel geld kost..
hoezo zijn sommige hier zo onmenselijk....

Ja dat vraag ik mij soms ook af hier... ;(
Soms zou je denken dat alleen eigen dieren belangrijk zijn en zwerf- en papierloze- en andermans dieren tellen niet mee.
Hoeveel van de mensen die hier zo negatief over praten zullen hun eigen dier ook zonder slag of stoot in laten slapen? En ik vind het zeker heel kwalijk dat de motieven van degenen die zich zo hebben ingezt voor deze kleine vechter, in een nogal duister daglicht worden gezet!

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:40

tjonge jonge wat een reacties weer!
reageren jullie ook zo als er een baby die veel te vroeg is geboren ,in leven wordt gehouden?
elk dier,mens ,elk levend wezen heeft recht om te leven.
hij heeft zelf gevochten ,anders was hij er heus niet meer geweest!@.
mensen ,oordeel toch niet zo snel.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:42

Ik laat een dier niet zo maar inslapen. Heb ook weleens 5000 gulden betaald voor een koliekoperatie, waarbij het paard na 5 dagen toch moest worden ingeslapen. Dus het gaat mij ook niet om geld, maar wel om het welzijn van het dier.
Maar wanneer ik weet dat een dier een hele lange lijdensweg moet ondergaan, dan laat ik hem een spuitje geven.

Ik vind een dier dat wekenlang niet in staat is om te staan, alle voedsel weigert en vel over been is, een prima kandidaat om in te laten slapen. Als je echt medeleven hebt met zo'n dier, dan laat je hem gaan.

De man die het paard in 1e instantie zo heeft verwaarloosd is hier natuurlijk wel de hoofdschuldige!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:54

Mensen, een paard ís geen mens en kun je daar dus ook niet mee vergelijken. Ik vindt dat je goed voor een paard moet zorgen maar je moet ook redelijk naar de situatie kijken.. Een veulen dat vastgevroren ligt.. Hoeveel pijn zal zo'n dier wel niet gehad hebben? Een jong vluchtdier dat de eerste weken niet kon staan.. Niet wilde eten..
Waarom wil je dat nog proberen te redden? Dat dier heeft die weken ook ontzettend veel pijn gehad.. Beter zou zijn geweest als ze het dier direct uit zijn lijden hadden verlost..
Het is goed dat mensen zo ver willen gaan voor een dier maar er moet niet overdreven worden.

'Houden van' betekent soms ook loslaten, hoe triest het ook is.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:56

yvonnepuntnl schreef:
Ik laat een dier niet zo maar inslapen. Heb ook weleens 5000 gulden betaald voor een koliekoperatie, waarbij het paard na 5 dagen toch moest worden ingeslapen. Dus het gaat mij ook niet om geld, maar wel om het welzijn van het dier.
Maar wanneer ik weet dat een dier een hele lange lijdensweg moet ondergaan, dan laat ik hem een spuitje geven.

Ik vind een dier dat wekenlang niet in staat is om te staan, alle voedsel weigert en vel over been is, een prima kandidaat om in te laten slapen. Als je echt medeleven hebt met zo'n dier, dan laat je hem gaan.

De man die het paard in 1e instantie zo heeft verwaarloosd is hier natuurlijk wel de hoofdschuldige!

Ja dat was jouw dier....
Dat was precies mijn punt!
Ik vind het niet netjes dat jij de beweegredenen van de instantie en de mensen die zo hard voor zijn herstel gewerkt hebben, zo in twijfel trekt.
En voorlopig staat hij weer en loopt en eet en geniet hij weer, dus zijn situatie was niet geheel hopeloos!