Proeven voor driejarige dressuurpaarden moeten simpeler

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Proeven voor driejarige dressuurpaarden moeten simpeler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 11:16

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl
Rick Helmink

De Duitse overkoepelende organisatie voor de paardensport en fokkerij FN heeft nieuwe richtlijnen opgesteld voor jongepaardenproeven. Twee jaar geleden werden de proeven voor driejarige paarden ingevoerd, maar ze lagen steeds onder vuur. De FN kwam daarom onlangs naar buiten met eenvoudigere richtlijnen voor de proeven.

De FN maakte de proeven voor driejarige paarden makkelijker en zorgde ervoor dat ze sinds 1 mei niet alleen in een 20 x 60, maar ook in een 20 x 40 m-ring kunnen worden verreden. Wedstrijdorganisaties zijn niet verplicht om de makkelijke versie van de proef uit te schrijven. Dat is pas vanaf 2012 het geval; dan wordt de proef opgenomen in het Duitse proevenboekje. “De nieuwe proef is een stuk eenvoudiger”, meent dr. Carsten Munk die onder andere op de Bundeschampionate de jonge paarden beoordeelt en een veelgevraagd jurylid is. “Ik heb me samen met de FN en enkele andere juryleden beziggehouden met de nieuwe opzet en ik denk dat hij geslaagd is”, zegt Munk.

“We hebben wel de opties open gelaten. Een wedstrijdorganisatie kan kiezen of ze op een wedstrijd de ‘moeilijke’ of de ‘makkelijke’ versie nemen”, vertelt Christoph Hess, die bij de FN de leiding heeft over de afdeling opleiding van paarden. "We hebben de nieuwe proef eigenlijk meer bedacht voor de kleine, landelijke wedstrijden”, aldus Hess. Op kampioenschappen zoals de Bundeschampionate en kwalificaties zullen de oude proeven nog worden verreden. “Op kampioenschappen zijn de paarden vaak goed voorbereid en we denken dat het dan ook goed is om meer te vragen van de paarden."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:50

Wat is hierin de definitie van makkelijk en moeilijk?

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:51

ik vind dat ze die zelf mogen vebannen die proef! komaan 3 jaar laat ze toch nog effe zijn die dieren ,

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:52

Fijn dat ze er rekening mee houden, maar nog fijner als ze het niet deden. Ik denk dat er dan een groot aantal mensen zijn die het serieus trainen met een 3-jarige nog even uitstellen.

Whisperke

Re: Proeven voor driejarige dressuurpaarden moeten simpeler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:59

Ik denk dat het slimmer is om gewoon alleen 4 jarige proeven te doen. Want hoe jonger ze die proeven gaan promoten, hoe eerder mensen beginnen met hun paard.. De eene die wordt in februari al 3 en de ander in juni... Zit toch bijna een half jaar tussen..
En wat ze dan vaak moeten kennen al, vind ik veel te hoog gegrepen voor die paarden.. Of ze het nu braaf doen of flink in verzet komen. Ik denk dat er dan nog maar weinig wordt gekeken of het paard er daadwerkelijk mentaal klaar voor is..

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:02

Bij grote dressuurstallen worden zelfs al hele jonge paarden van ruim 2 zadelmak gemaakt en beleerd.....om zo maar goed te presteren wanneer het paard 3 is.......
Ik ben het met je eens om pas vanaf 4 jaar jonge paarden proeven te laten rijden.
Whisperke schreef:
Ik denk dat het slimmer is om gewoon alleen 4 jarige proeven te doen. Want hoe jonger ze die proeven gaan promoten, hoe eerder mensen beginnen met hun paard.. De eene die wordt in februari al 3 en de ander in juni... Zit toch bijna een half jaar tussen..
En wat ze dan vaak moeten kennen al, vind ik veel te hoog gegrepen voor die paarden.. Of ze het nu braaf doen of flink in verzet komen. Ik denk dat er dan nog maar weinig wordt gekeken of het paard er daadwerkelijk mentaal klaar voor is..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:07

Dat er überhaupt proeven voor driejarige bestaan... %)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:15

Mijn jonkie is van begin januari. Die wordt dus volgend jaar 3.
Die kan als hij gezond blijft en braaf is dus rustig in oktober van het jaar waarin hij 3 wordt een 3-jarigenproef lopen.
Er worden geen zijgangen gevraagd, alleen maar dingen op B niveau. Grote voltes, beetje verruimen, kortom echt de basis waar je vanaf het begin mee bezig bent.
Het gaat fout als mensen van een 3-jarige gaan verwachten dat ze lopen als een Z-paard. En dat is wat je vaak ziet, men wil meteen dat zo'n jong paard als een ervaren paard loopt. En dan moet je dus veel van zo'n jong dier vragen.
Ik ben op zich echt niet tegen jonge paardenproeven, ook niet voor 3-jarigen. Maar men wil te veel zien. Daar komt ook nog bij dat als je met een paard aan komt zetten die gewoon netjes getraind is op het te verwachten niveau (dus B niveau), dan wordt er weer gepraat dat zo'n paard er niet thuishoort. Het is dus niet dat het paard geen proefje kan lopen als hij of zij 3 is, het zijn de mensen die net als bij jonge turnsters gewoon het ideaalbeeld verwachten.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:30

Ze kunnen beter ook eens goed gaan kijken naar de proeven voor 4 en 5 jarigen.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:31

Zelf heb ik enkele jaren in duitsland gereden en ook met de drie jarige op concours geweest.
Met twee en half ingereden.
Op zich zijn de proeven best goed voor een paard maar de stimulans word wel steeds groter om te presteren met een drie jarige.
En dat de leeftijd van het inrijden ook jonger word.
Met mijn eigen paarden ben ik zo vroeg niet begonnen want ik ben er eigenlijk geen voorstander van.

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:13

verhoog dan gewoon de leeftijd dat paarden mee mogen doen, want je kan mij niet vertellen dat het goed is voor je paard om als hij 3 jaar is al vollop wedstrijden te rijden. Ze kunnen wel proeven voor 3jarige maken die dan als een soort HC starten om ervaring op te doen, dat ze dus geen prijzen kunnen winnen of iets?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:14

jeetje, verbied gewoon 3 jarige paarden op wedstrijden. die horen nog niet ingereden te zijn! laat staan al te moeten presteren op wedstrijd!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:29

Een 3 jarige hoort niet op een wedstrijd thuis vind ik. En aan het aantal starts van een 4 jarige mogen ze van mij ook limieten stellen: eens per maand lijkt me meer dan genoeg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:39

Of een 3jarige wel of niet ingereden hoort te zijn is een andere discussie. Ik rij paarden wel in als ze 3 zijn. Maar veel training krijgen ze verder niet.

Eens per maand starten met een 4-jarige vind ik veel te weinig, zo'n paard moet wel ervaring op kunnen doen. Bovendien hoeft een wedstrijd niet zwaarder te zijn dan een training thuis.
Een B proef kan een paard snel lopen, dat wordt wel eens vergeten.
Verder is het ene paard het andere niet. Daar moet je ook naar kijken.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:17

als ik heel eerlijk ben vind ik de proeven van 4 en 5 jarige ook aardig pittig,, achterwaarts en wijken als ze 4 zijn en een 5 jarige moet bijna een hele m proef kunnen lopen!!
vind proeven voor een 3 jarige dus echt niet kunnen,, maar ja er zullen vast wel mensen zijn hun paard daar wel klaar voor hebben of stomen,,,

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:45

germie schreef:
Mijn jonkie is van begin januari. Die wordt dus volgend jaar 3.
Die kan als hij gezond blijft en braaf is dus rustig in oktober van het jaar waarin hij 3 wordt een 3-jarigenproef lopen.
Er worden geen zijgangen gevraagd, alleen maar dingen op B niveau. Grote voltes, beetje verruimen, kortom echt de basis waar je vanaf het begin mee bezig bent.
Het gaat fout als mensen van een 3-jarige gaan verwachten dat ze lopen als een Z-paard. En dat is wat je vaak ziet, men wil meteen dat zo'n jong paard als een ervaren paard loopt. En dan moet je dus veel van zo'n jong dier vragen.
Ik ben op zich echt niet tegen jonge paardenproeven, ook niet voor 3-jarigen. Maar men wil te veel zien. Daar komt ook nog bij dat als je met een paard aan komt zetten die gewoon netjes getraind is op het te verwachten niveau (dus B niveau), dan wordt er weer gepraat dat zo'n paard er niet thuishoort. Het is dus niet dat het paard geen proefje kan lopen als hij of zij 3 is, het zijn de mensen die net als bij jonge turnsters gewoon het ideaalbeeld verwachten.

Helemaal mee eens, vaak gaat het bij de verwachting mis ben wel van mening dat ze de vier en vijf jarige proeven wel even onder de loep mogen nemen maar goed hiervoor geld ook hoe werk je er naar toe!

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:10

Whisperke schreef:
Ik denk dat het slimmer is om gewoon alleen 4 jarige proeven te doen. Want hoe jonger ze die proeven gaan promoten, hoe eerder mensen beginnen met hun paard..

Dat wilde ik nou net schrijven... schaf het maar af. Een 3 jarige een proef laten lopen? hebben wel 3 jarige die nog niet eens zadelmak zijn, laat staan dat je ze een proef zou willen laten lopen. En inderdaad hoe jonger hoe eerder mensen er mee beginnen. 4 jaar is meer dan jong genoeg.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:07

een paard van 3 hoort geen proef te lopen. punt .

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:45

Zelf vind ik het juist jammer, dat ik en velen met mij, geen jonge paarden meer kunnen uitbrengen. Wij moeten wachten tot ze 4 zijn. En kunnen dan ook nog alleen maar L starten. Veel paarden kunnen dan eigenlijk met gemak M lopen. Helemaal niet zielig! Het hangt van de ruiter af, hoe een paard gereden wordt. Ze zijn toch altijd veel verder in training, dan het niveau waarin je ze uitbrengt.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:54

Als je een 3-jarige laat starten, wordt er gewoon gelijk veel van hem verwacht. Niet enkel de moeilijkheidsgraad van de oefeningen ligt vaak te hoog, daarnaast doet 90% van de deelnemers ook gelijk mee om te winnen en niet om hun paard ervaring op te laten doen. Ze beginnen dus al heel vroeg hun paard in te rijden (of in dit geval door te rijden) en willen te snel resultaat behalen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:58

Johanna59 schreef:
Zelf vind ik het juist jammer, dat ik en velen met mij, geen jonge paarden meer kunnen uitbrengen. Wij moeten wachten tot ze 4 zijn. En kunnen dan ook nog alleen maar L starten. Veel paarden kunnen dan eigenlijk met gemak M lopen. Helemaal niet zielig! Het hangt van de ruiter af, hoe een paard gereden wordt. Ze zijn toch altijd veel verder in training, dan het niveau waarin je ze uitbrengt.

So what dat je "alleen maar L'' mag starten? Nou en dat je geen M loopt. Hoezo boeit dat?
Geld?

gaat niet alleen om zielig (wat ik wel vind, laat dat beest lekker paard zijn) maar gaat ook om lichamelijk.
Hij kan zijn lichaam best ontwikkelen zonder allerhande dressuur oefeningen te moeten doen.
De meest harde paardjes zijn de ijslanders, die brengen hun jeugd in de kudde door. Zoals het imo hoort.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:05

Wat ik niet helemaal begrijp, is dat de proeven ook in een 20x40 bak mogen gereden worden... Mijn ervaring is dat juist zo'n kleine bak niet echt uitnodigt om lekker te lopen voor een jong paard, voor een ouder paard ook niet trouwens. Hoe groter hoe beter, al zullen de voorlezers het hier niet met me eens zijn... :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:39

Een driejarige hoort wat mij betreft niet op het wedstrijdterrein. Een vierjarige doet gewoon ervaring op en of die nu 1x per maand start of elke week, dat moet je als eigenaar aan kunnen voelen wat kan en niet. De een vraagt alles op een proef, de ander stuurt lekker relaxed rond en ziet het echt als ervaring opdoen (waarbij die laatste aanpak overigens vaak het meeste punten oplevert maar dat terzijde). Van een vijfjarige mag je afhankelijk van het paard wat verwachten maar dan nog hoor, ze zijn nog maar vijf en moeten toch minstens nog 10 jaar mee op wedstrijdniveau lijkt me. Heb er ook een keer een gehad die met vijf jaar dik in de M liep, maar die liep het zo makkelijk, dat was voor haar echt geen straf. Ze is nu 20 en is nog hartstikke gaaf dus die heeft er niets van te lijden gehad.
Maar toch geen haar op mijn hoofd die er toen ze drie was over dacht haar te starten...toen liep ze nog lekker in de wei en mocht ze zo af en toe een kwartiertje onder het zadel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:01

Ik ben heel erg benieuwd hoe die proeven er nu uit gaan zien, wat waren de moeilijke proeven en hoe zien de makkelijkere proeven eruit?

Ben van mening dat een 3jarige vanaf het najaar best af en toe mee kan op concours, mits er gewoon gereden wordt naar zijn leeftijd, en dus niet teveel verwachtingen zijn. Vanaf oktober mogen ze ook starten in het B, dus ik denk dat de jonge paardenproeven hier een goede voorbereiding op kunnen zijn, het hoeft allemaal niet op de letter en er is meer tijd zodat meer vertrouwen gewonnen kan worden.

Wel moet je naar het paard kijken, de ene is er eerder aan toe dan de ander, dit blijft belangrijk!

magnificent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:25

ik vind dat een 3 jarige niet in de wedstrijd ring thuis hoort. Het paard kan hooguit meegenomen worden om hem aan ander terein te laten wennen en nieuwe indrukken te laten opdoen. Een vier jarige mag wat mij betreft een simpel proefje lopen waar de nadruk ligt op de ontspanning.
Paarden moeten tegenwoordig op veel te jonge leeftijd veel te veel presteren terwijl ze daar lichamelijk ( en geestelijk) nog lang niet aan toe zijn