Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Whisperke schreef:Ik denk dat het slimmer is om gewoon alleen 4 jarige proeven te doen. Want hoe jonger ze die proeven gaan promoten, hoe eerder mensen beginnen met hun paard.. De eene die wordt in februari al 3 en de ander in juni... Zit toch bijna een half jaar tussen..
En wat ze dan vaak moeten kennen al, vind ik veel te hoog gegrepen voor die paarden.. Of ze het nu braaf doen of flink in verzet komen. Ik denk dat er dan nog maar weinig wordt gekeken of het paard er daadwerkelijk mentaal klaar voor is..

germie schreef:Mijn jonkie is van begin januari. Die wordt dus volgend jaar 3.
Die kan als hij gezond blijft en braaf is dus rustig in oktober van het jaar waarin hij 3 wordt een 3-jarigenproef lopen.
Er worden geen zijgangen gevraagd, alleen maar dingen op B niveau. Grote voltes, beetje verruimen, kortom echt de basis waar je vanaf het begin mee bezig bent.
Het gaat fout als mensen van een 3-jarige gaan verwachten dat ze lopen als een Z-paard. En dat is wat je vaak ziet, men wil meteen dat zo'n jong paard als een ervaren paard loopt. En dan moet je dus veel van zo'n jong dier vragen.
Ik ben op zich echt niet tegen jonge paardenproeven, ook niet voor 3-jarigen. Maar men wil te veel zien. Daar komt ook nog bij dat als je met een paard aan komt zetten die gewoon netjes getraind is op het te verwachten niveau (dus B niveau), dan wordt er weer gepraat dat zo'n paard er niet thuishoort. Het is dus niet dat het paard geen proefje kan lopen als hij of zij 3 is, het zijn de mensen die net als bij jonge turnsters gewoon het ideaalbeeld verwachten.
Whisperke schreef:Ik denk dat het slimmer is om gewoon alleen 4 jarige proeven te doen. Want hoe jonger ze die proeven gaan promoten, hoe eerder mensen beginnen met hun paard..
Johanna59 schreef:Zelf vind ik het juist jammer, dat ik en velen met mij, geen jonge paarden meer kunnen uitbrengen. Wij moeten wachten tot ze 4 zijn. En kunnen dan ook nog alleen maar L starten. Veel paarden kunnen dan eigenlijk met gemak M lopen. Helemaal niet zielig! Het hangt van de ruiter af, hoe een paard gereden wordt. Ze zijn toch altijd veel verder in training, dan het niveau waarin je ze uitbrengt.