Buurtbewoners erg verdrietig en boos om dood van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Buurtbewoners erg verdrietig en boos om dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 08:03

http://www.standaard.be

In een weide naast de parking van de Carrefour- hypermarkt in Oostakker troffen omwonenden gisteren het kadaver aan van het witte paard dat zij al jarenlang van eten voorzien. De buren zijn er het verdrietig en ontdaan over. 'De eigenaar heeft het dier altijd verwaarloosd', zegt René Somerling.

'Is het witte paard dood? Dat kan je niet menen. Wij hebben niet eens netjes afscheid kunnen nemen.' Lisette De Buck en haar echtgenoot Daniel Eechaut kregen gisteren een koude douche tijdens hun dagelijkse uitstap naar de Carrefour in Oostakker. Zoals altijd kwamen zij er wortels en appels brengen voor de twee paarden in de weide naast het parkeerterrein. Het bruine paard liet zich de lekkernijen welgevallen, maar het witte paard kwam niet meer opdagen.

Buurtbewoner René Somerling had slecht nieuws voor het koppel. 'De witte ligt hier een beetje verder achter de haag. Het dier is gestorven. Het ging al een hele tijd slecht met het paard. Het kon al dagen niet meer op zijn benen staan en zondag zag ik zelfs vogels op het dier zitten die in zijn huid aan het pikken waren. Ik heb er nog naar geroepen, maar het paard kon nauwelijks nog zijn hoofd optillen.'

De dood van het witte paard is een klap voor de hele buurt. De twee paarden grazen al twee jaar in de wei naast de Carrefour. De omwonenden en de klanten van de hypermarkt beschouwen de dieren zowat als hun huisdieren. Zij stoppen de paarden regelmatig eten toe.

'Nog een geluk dat wij dat doen, want de eigenaar kijkt er nauwelijks naar om', zegt Alain Vertongen. 'Af en toe komt hij een lading hooi brengen, maar veel meer dan wat rot stro is dat niet.'

De buren wijten de dood van het witte paard aan dierenverwaarlozing. 'Vooral in de winter is het soms schrijnend om zien. Als het gras bedekt is met een laag sneeuw, hebben de paarden echt niets om te eten', legt René Somerling uit. 'Dan zijn ze vel over been. De dieren staan altijd buiten, want hun stal is volgestouwd met rommel. Ik heb zelfs gezien dat er een laag ijs aan hun vacht hing.'

Verschillende buren konden het niet meer aanzien en belden naar de politie en naar dierenwelzijnsorganisaties. 'Wij zijn inderdaad op de hoogte gebracht van de dood van het paard', klinkt het bij de Gentse politie. 'Wij hebben contact opgenomen met de eigenaar van het dier. Volgens hem is er een dierenarts langsgeweest en heeft die vastgesteld dat het dier zo ziek was dat het een spuitje moest krijgen. De dierenarts heeft dat verhaal bevestigd.'

Omdat het paard pas vandaag opgehaald kan worden, gelastte de politie de eigenaar om het dier voorlopig af te dekken met een zeildoek. Dierenrechtenorganisatie Dierenhulp heeft al aangekondigd morgen zeker een oog in het zeil te houden. 'Zelfs al was het dier ziek, dan nog kan het niet dat het daar een week heeft liggen afzien.

MarjonTampon

Re: Buurbewoners erg verdrietig en boos om dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:05

Hij lag dus al dood te gaan maar niemand die de DA ff belde? Was ie op zn minst eerder uit zijn lijden verlost.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 08:06

Cayenne schreef:
Verschillende buren konden het niet meer aanzien en belden naar de politie en naar dierenwelzijnsorganisaties.

Dat is blijkbaar ook gebeurd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:14

Vogels die aan de vacht pikken is helemaal niet zo zielig, die pikken gewoon de dode haren eruit.

En al dat eten toestoppen.. dat is juist niet gezond voor een dier.
Zo te horen heeft de dierenwelzijnorganisatie hier gefaald?
Icm de eigenaar natuurlijk.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:16

Eten toestoppen dat snap ik wel als dat beest niks krijgt van eigenaar... zou ik ook doen :)
Arme beestje... Maar nu issie wel uit zijn lijden verlost.
Ben ik wel benieuwd of ze die bruine nu weg gaan halen....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:19

Cayenne schreef:
Buurtbewoner René Somerling had slecht nieuws voor het koppel. 'De witte ligt hier een beetje verder achter de haag. Het dier is gestorven. Het ging al een hele tijd slecht met het paard. Het kon al dagen niet meer op zijn benen staan en zondag zag ik zelfs vogels op het dier zitten die in zijn huid aan het pikken waren. Ik heb er nog naar geroepen, maar het paard kon nauwelijks nog zijn hoofd optillen.'

'Zelfs al was het dier ziek, dan nog kan het niet dat het daar een week heeft liggen afzien.

Toch snap ik niet dat er in die week niemand aan de bel getrokken heeft..Die buurtbewoner wist te vertellen dat het dier al dagenlang niet meer in de benen kon komen...En kijkt tot zondag aan toen het dier zijn hoofd niet eens meer op kon tillen..Heel vreemd..Arm paard..

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:24

triest, triest dat er nog zo mensen dieren kunnen houden , als je niet in staat bent om een dier goed te onderhouden doe er dan afstand van maar laat dat dier niet afzien , zo erg dat je dit meer en meer zie terug komen die verwaarloosing van dieren ,

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Buurtbewoners erg verdrietig en boos om dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:29

Citaat:
Het kon al dagen niet meer op zijn benen staan en zondag zag ik zelfs vogels op het dier zitten die in zijn huid aan het pikken waren

Tenzij er gieren voorkomen in België ;) denk ik net als CM dat het gewoon kauwtjes of andere vogels zijn die (winter)vacht meenemen voor hun nestjes :j Dat is dus niet zo schokkend, maar wat ik wel jammer vind is dat die mensen zich het lot van de dieren wel aantrokken, maar blijkbaar niet genoeg om eerder (misschien nog op tijd) instanties te waarschuwen...Maar de eerste verantwoordelijke is natuurlijk altijd nog de eigenaar, dus die mogen ze wat mij betreft flink beboeten (maar ik weet niet hoe de wetgeving hierin in België is). Maar verdrietig genoeg allemaal natuurlijk...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:33

Oeioei, ik lees toch ook wel een aantal opmerkingen van niet-paardenmensen....

Gras onder sneeuw dus niets om te eten? Wel eens paarden zien graven naar gras? Dat gras zit er gewoon onder hoor. (mits de weide niet volledig kaal is gelopen wat in dit geval nog wel zou kunnen)
En er hang ijs aan de paarden? Nou, tjonge, lijkt me alleen maar een teken dat de isolatie goed werkt, want de paardenlichaamwarmte blijft duidelijk waar ie hoort: namelijk in het paard.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:34

Opsluiten moeten ze die eigenaar... Maarja die zal er wel afkomen met een miezerige boete..

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:38

CM_ schreef:
En al dat eten toestoppen.. dat is juist niet gezond voor een dier.
Zo te horen heeft de dierenwelzijnorganisatie hier gefaald?
Icm de eigenaar natuurlijk.
Niet? Ik denk dat dat nog altijd beter is dan GEEN eten, nietwaar? En dat laatste wat je zegt: ALLE verantwoording ligt bij de eigenaar. Dat is de t*ringvent die opgeknoopt moet worden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:39

Idd Abeltje, dat was ook waar ik aan moest denken.

Of de eigenaar wel of niet in gebreke is gebleven, de winterse taferelen zijn eigenlijk aardig normaal.

En de eigenaar komt een bult hooi brengen, maar het blijkt niets anders te zijn dan rot stro?!
Er is wel verschil tussen hooi en stro, dus om die buurtbewoners nou helemaal op hun woord te geloven :n

Ik zou er als eigenaar zijnde ook helemaal niet blij van worden als zoveel shoppers mijn paarden iedere keer wat lekkers toestoppen.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:41

Ja ik dacht ook al Abeltje77, dat ijs is juist wel een goed teken dat het allemaal dus netjes op de vacht blijft liggen en niet wegsmelt.
Ik vind het wel sneu voor het paard en had zelf zeker eerder actie ondernomen..

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:41

IndianLady schreef:
Idd Abeltje, dat was ook waar ik aan moest denken.

Of de eigenaar wel of niet in gebreke is gebleven, de winterse taferelen zijn eigenlijk aardig normaal.

En de eigenaar komt een bult hooi brengen, maar het blijkt niets anders te zijn dan rot stro?!
Er is wel verschil tussen hooi en stro, dus om die buurtbewoners nou helemaal op hun woord te geloven :n

Ik zou er als eigenaar zijnde ook helemaal niet blij van worden als zoveel shoppers mijn paarden iedere keer wat lekkers toestoppen.
Al met al kun je pas een conclusie trekken als je ERBIJ bent geweest. Was je dat?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:43

Zeg ik dan dat ik de eigenaar beschuldig of vrijspreek van het dode paard, Majo?

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:52

Ik keur het niet goed, maar miss was het paard wel gewoon oud en op.
Maar we kunnen wel speculeren, we waren er geen van allen bij :o

geerkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:13

een ziek paard heeft verzorging nodig...wat hier gebeurt is is gewoon wachten tot het niet meer te redden is...lekker makkelijk

waarschijnlijk hebben de buurtbewoners ervoor gezorgt dat de dieren niet echt verhongerde...geen schuilplek,geen hooi....dat kan voor een wat ouder paard fataal worden..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:18

Tsja, ik moest ook wel even glimlachen van "er hing zelfs een keer een laagje ijs aan de vacht" (oid)
Mijn paardjes hebben dat altijd als het gevroren heeft (hebben een inloopstal maar blijven bijna altijd buiten)

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:03

WAt erg.
Is de dierenbescherming dan niet langs gekomen?
Wordt dat andere paard nou afgepakt lijkt me wel hetbeste

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:18

Tsja... een beetje dubbel... de bewijzen die in dit bericht worden aangevoerd voor verwaarlozing begrijp ik niet echt.
Sneeuw, sneeuw op de vacht? Tsja dat hoort...

Wie weet waren het wel paarden die echt schraal gehouden moesten worden ivm gevoeligheid voor hoef- of spierbevangenheid.
En ik moet eerlijk zeggen dat de laatste loodjes van het witte paard ook wel zo klonken in het bericht.
Je weet natuurlijk niet hoe de paarden eruit hebben gezien... maar niet-paardenmensen vinden al snel iets zielig.

Dat neemt niet weg dat de eigenaar had moeten zorgen voor een opgeruimde stal. En zeker er wat aan had moeten doen toen het paard zo ziek werd op het eind.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:31

Appels, wortels en rot hooi.... Als deze paarden nooit water gekregen hebben is het een wonder dat ze zo lang in leven zijn gebleven. Wel triest zo'n verhaal, helemaal gezien het feit dat er dagelijks zoveel mensen langskomen en het paard, naar het lijkt, toch aan verwaarlozing is gestorven. Is er nooit aan gedacht het paard met een aantal buurtbewoners te adopteren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:33

Als de dierenarts erbij is geweest, en de eigenaar kan vertellen dat het dier ingeslapen is, zou het niet zomaar kunnen dat de eigenaar wel degelijk naar het dier heeft omgekeken?
Zijn alle bezoekers van de hypermarkt nou echt 24 uur per dag bij de winkel om te zien dat er nooit iemand loopt?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:53

Van die appels en wortelen zijn die paarden heus niet in leven gebleven die twee jaar. Dat lukt natuurlijk nooit zonder ruwvoer.....

Dit is nou typisch weer zon verhaal waar kop noch staart aan zit want zielige verhalen van leken kunnen van alles betekenen.
Typisch dat er pas instanties gewaarschuwd worden nu er een dood is, waar waren de buren toen die dieren in de winter graatmager stonden?

Fotos?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:41

wie zegt dat er toen niet aan de bel is getrokken??
gebeurs vaak niks als er meldingen gedaan worden

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:22

eigenlijk is het best moeilijk te zeggen wie de schuldige is
want je weet niet hoe oud het paard was en de conditie enzo.
maar als het om verwaarlozing gaat van dieren dan hoop ik dat die eigenaar ook zal voelen wat dat paard heeft gevoeld