"Alleen ontwormen wanneer sprake is van een worminfectie"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Alleen ontwormen wanneer sprake is van een worminfectie"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 07:47

http://www.boerenvee.nl

Afbeelding
Een shetlander met een typische wormenbuik.
foto door bokker MDJ.

Steeds meer dierenartsen en ook de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) bieden de mogelijkheid om mest van paarden op wormeieren te onderzoeken. Dat is een goede methode om te bepalen of ontwormen van paarden nodig is.

De afgelopen jaren zijn de inzichten over het ontwormen van paarden, en ook ander grazend vee, sterk veranderd. Het oude advies om paarden iedere acht weken te ontwormen, is achterhaald. Diergezondheidskundigen adviseren nu om alleen te ontwormen als er sprake is van een worminfectie. Onnodig ontwormen draagt bij aan resistentievorming door wormen tegen wormmiddelen.

Het is niet nodig om van alle paarden die op een weiland grazen mest te onderzoeken om een goede indruk te krijgen. Een mengmestmonster van vijf paarden is genoeg.

De GD adviseert om een eerste mengmestmonster te laten onderzoeken voordat de paarden naar buiten gaan. Bij een negatief resultaat is ontwormen niet nodig. Herhaal het mestonderzoek vervolgens elke vier weken vanaf de start van de beweiding indien niet wordt ontwormd.

Als het aantal wormeieren in de mest oploopt, en ontwormen nodig is, kan het best gekozen worden voor ivermectine/moxidectine. Soms zijn spoelwormen resistent tegen deze middelen. Is dat bekend, kies dan voor fenbendazol of pyrantel.

,,Worminfecties zijn voor een belangrijk deel met goed weidemanagement te voorkomen", zegt Bram van Schaik, paardendierenarts bij de GD. ,,Haal bijvoorbeeld eens per week alle mest uit het land, of laat een weiland begrazen door runderen of schapen voordat de paarden erop gaan. Dat zijn goede maatregelen om de infectiedruk te verlagen."

Verwant artikel
[VN] Schimmel kan wormen onschadelijk maken

Esssther

Re: "Alleen ontwormen wanneer sprake is van een worminfectie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 07:59

klinkt allemaal heel mooi! begin voorjaar heb ik de mest van alle paarden laten nakijken. Er zaten slechts 2 eitjes in het sample dus werd er gezegd niet te ontwormen. Enkele weken later vond ik wel rode wormen in de mest. Ik ben er nog niet zo enthousiast over...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:03

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:05

Wij hebben het ook gedaan, iemand die op een lab werkt heeft het voor ons onderzocht. Kosten 10 euro per paard.
Alleen wat ik me nu afvraag, bij ons zijn alle paarden onderzocht, er was een groot aantal waar wormeneieren aangetroffen waren, die zijn ontwormd, de schone paarden werden niet ontwormd...... krijg je dan niet alsnog een mogelijke besmetting bij schone paarden :?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:10

Ik kan mij goed voorstellen dat de GD zich zorgen maakt over het resistent worden van wormpopulaties. Maar dan moeten de mestcontroles wel 100% zekerheid kunnen bieden en zoals blijkt uit de post van Esssther is dat lang niet altijd het geval.
Dat goed management de worminfectiedruk kan verlagen weet iedereen wel maar toch is dit geen garantie voor het min of meer beheersbaar blijven van wormbesmetting. Bij mijn twee paarden (die regelmatig en met voldoende middel ontwormd worden) kreeg ik twee totaal verschillende uitslagen: een paard hoefde niet ontwormd te worden, de ander moest 'met spoed' ontwormd worden. Beide paarden lopen op één ( schone) wei van 1 hectare.

Zolang er geen garantie gegeven kan worden dat het nemen van mestmonsters voldoende is, blijf ik toch maar preventief ontwormen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:13

Paarden zijn nooit "schoon" of wormenvrij. Ze hebben altijd wormen bij zich. Het is alleen de kunst om de hoeveelheid binnen de perken te houden.
Ze vinden dan ook altijd wormeneitjes in de mest, onder de 50 hoef je niet te ontwormen. Zijn het er meer dan wel. Het grote voordeel van wormonderzoek is dat je ook weet WELKE wormen er teveel zijn zodat je gericht kunt ontwormen.

Het is overigens ook normaal dat er afwijking kan zitten tussen de wormbesmetting. Het ene paard is gevoeliger voor wormen dan het ander.

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:24

Refagreni schreef:
Paarden zijn nooit "schoon" of wormenvrij. Ze hebben altijd wormen bij zich. Het is alleen de kunst om de hoeveelheid binnen de perken te houden.
Ze vinden dan ook altijd wormeneitjes in de mest, onder de 50 hoef je niet te ontwormen. Zijn het er meer dan wel. Het grote voordeel van wormonderzoek is dat je ook weet WELKE wormen er teveel zijn zodat je gericht kunt ontwormen.

Het is overigens ook normaal dat er afwijking kan zitten tussen de wormbesmetting. Het ene paard is gevoeliger voor wormen dan het ander.

ja okee dat klopt wellicht wel maar waarom krijg ik dan het advies: ontwormen is niet nodig en heb ik slechts enkele weken later toch een paard op stal dat rode wormen afscheidt... ik heb een pony en paard, deze heb ik jaaaaren altijd preventief met ivomec (ivermectine) ontwormd. Uit het mestonderzoek bleek dat zij helemaal goed waren. Het jonge dier, welke vorig jaar een wormbesmetting heeft gehad, bleek achteraf dus nog steeds goed besmet te zijn. Ik blijf vooralsnog gewoon bij preventief ontwormen. Bij de pony en paard doe ik het minder vaak maar die jonge heeft het wel degelijk nodig.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:26

Bij ons op stal werd ook mest onderzoek gedaan. Aantal zat ruim onder de 50, dus we hoefden niet te ontwormen. Nog geen anderhalve maand later zat ik met een ziek paard. Weer mestonderzoek, geen wormen. Bloedonderzoek, wel degelijk wormen! Hij is ontwormd met 2 keer ene injectie dectomax, maar na 2 1/2 maand had hij het weer. Weer was hij er ziek van.
Hij heeft dus een behoorlijke wormbesmetting gehad, terwijl er volgens mestonderzoek niks aan de hand was. Hij is er behoorlijk ziek van geweest, dus ik wil eigenlijk het risico niet weer lopen. Ook de DA adviseerde nu om gewoon maar weer elke 8 weken te gaan ontwormen, in elk geval voorlopig.

Ik begrijp wel dat ze zitten met resistentie, maar het kan niet zo zijn dat er behoorlijk wat paarden tussendoor slippen die uiteindelijk ziek worden omdat de test niet werkt......

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:29

We kunnen met zijn allen voor de zekerheid preventief blijven ontwormen, maar dan zitten we over een paar jaar met een dik dik probleem; dan helpt geen enkele spuit meer....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:31

Dit doen wij al jaren, bevalt heel goed. :)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:34

Bij ons op stal doen we ook mestonderzoek. Werkt prima. Paarden die wel een besmetting hebben worden ontwormd, paarden die dit niet hebben worden niet ontwormd, simpel.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:34

Doe mestonderzoek in overleg met een dierenarts.
mestonderzoek is niet zwart-wit en je kan doormiddel van mestonderzoek niet beoordelen of een individueel paard wormen heeft. Je controleert de weide besmetting met mestonderzoek.
Het is belangrijk dat de dierenarts precies weet om welke paarden het gaat, wat het management is op die stal, hoe ze in het verleden ontwormt zijn etc etc. Pas dan kan je gericht gaan ontwormen.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:35

Esssther ik had precies hetzelfde, niet ontwormen volgens Het Woud, dit betrof een hoog drachtige merrie, mijn DA zei wel te ontwormen voor de bevalling. Na ontworming zat de mest dus vol rode bloedwormen! Voor mij dus ook geen mestonderzoek meer maar gewoon 3 a 4 x per jaar preventief ontwormen.

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:38

Arabesk schreef:
We kunnen met zijn allen voor de zekerheid preventief blijven ontwormen, maar dan zitten we over een paar jaar met een dik dik probleem; dan helpt geen enkele spuit meer....

ik vind het goed dat men bezig is met een methode te vinden tegen het resistent krijgen van wormen maar als paarden daardoor er onderdoor gaan denk ik toch niet dat dit de juiste methode is. Een wormbesmetting is niet zoiets als een kleine verkoudheid he, de darmen worden er ernstig door aangetast. Ik heb meerdere paarden op het randje van de dood gezien door wormbesmetting dus ik zal mijn paarden dat nooit maar dan ook nooit aan willen doen! Wil ik wel bij zeggen dat dit dus in mijn geval is. Mijn paarden zijn beide gevoelig of gevoelig geweest voor rode wormen. Ik heb van veel vriendinnen van me gehoord dat ze 1 of 2 keer in het jaar het paard ontwormen. Als dat kan promoot ik dit graag! Zoals hier boven al werd genoemd; zolang het niet helemaal waterdicht is zal ik het niet gaan proberen...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:44

Heel goed dit! Elke 8 weken troep in je paard spuiten komt ten einde met dit verhaal.
En we zullen wel moeten, anders zitten we over enkele jaren met het probleem van allemaal resistente wormen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:48

Dit klinkt allemaal mooi, maar je zult sowieso 2x per jaar moeten blijven ontwormen tegen lintworm en rodebloedworm, want die kunnen ze niet vinden.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:49

Rode bloedworm kun je toch met bloedonderzoek vinden?

Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:50

Mestonderzoek geeft alleen maar de stand op dat moment weer, in de volgende mestballen kan wel juist een besmetting worden gevonden. Ik heb al te vaak meegemaakt dat ontwormen (of meestal dus niet ontwormen) op basis van een mestonderzoek helemaal niet zo betrouwbaar is, als er dan een paard overlijdt aan de gevolgen van kliek door een forse wormbesmetting ga je echt wel even heel hard nadenken...
Maar goed, de angst om helemaal de resistentie in de hand te werken door braaf iedere 8 weken te ontwormen deel ik wel. Dus vorige week weer met mijn DA over gehad, (n.a.v. stuk in GD) is het wel handig/ noodzakelijk om iedere 8 weken (cq 12 weken want ontworm ook met Equest) te ontwormen?
Heel duidelijk antwoord, ja, gewoon ontwormschema aanhouden, te meer er ook een twenter bij loopt die sowieso nog gevoeliger zijn voor besmettingen. Dus ik blijf netjes mijn schema volgen, en blijf overleggen met mijn DA, wat nu wijsheid is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:53

e_horse schreef:
Rode bloedworm kun je toch met bloedonderzoek vinden?

Dat houdt dus in dat je een paar keer per jaar naast een mest onderzoek ook een duur bloed onderzoek moet laten doen. Volgens mijn DA is het beter er gewoon tegen te ontwormen dan dat iedere keer te laten doen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:54

Allemaal mooi en wel, maar als je zoals wij vrij veel dieren op een hectare weidt, en een deel daarvan steeds jonge dieren betreft, wéét je gewoon dat je een hoge infectiedruk voor wormen hebt.

Ik controleer regelmatig de mest op veulenwormen, die wij dus op stal hebben. Deze zijn niet met ivermectine te behandelen, dus daarvoor heb ik al pyrantel nodig. Ook handig voor spoelwormbesmettingen.

Daarnaast ontworm ik met ivermectine en dat wissel ik af met de pyrantel, maar dan blijkt soms dat de jonge dieren dus toch weer veulenworm op hebben dus die gaan dan extra met pyrantel...

En dan krijgen ze ook nog eens per jaar een ivermectine/praziquantel dosis.

Dit jaar halen we de mest idd 1x per week uit de wei om de infectiedruk te verminderen, ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

@Arabesk: íeder wormmiddel wordt vroeger of later onbruikbaar, er was ook een tijd vóór ivermectine... alleen de toen gebruikte stoffen werken nu niet meer. Goed en gericht ontwormen kan de resistentie uitstellen, maar aangezien er al populaties wormen in paarden actief zijn die resistent zijn, is het gewoon een kwestie van tijd voor deze zich algemeen verspreid hebben... Op de meeste paardenbedrijven is het een komen en gaan, dát is een van de oorzaken van het verspreiden van resistente wormen omdat je de resistente organismen zo van het ene perceel naar het andere sleept.

Ik heb een pony uit een Amerikaans moedertje staan hier. In de USA zijn al grote delen waar een ivermectineresistentie is waargenomen. Ik weet niet of de wormen die mijn paard mee heeft gekregen van zijn mama niet resistent zijn.

Ik ben trouwens bij mestonderzoek voor het individueel in kaart brengen van de wormbesmetting, omdat deze zeer per dier kan verschillen...

En idd is het geen waterdichte methode vanwege de cyclus van de verschillende wormsoorten.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:58

Ik ben ook niet te vinden voor het mestonderzoek, zeker omdat het helemaal niet sluitend is. Er zijn heel veel paarden die niet tekenen, maar wel helemaal vol wormen zitten en vervolgens kapot gaan aan die besmetting. Ik weet wel niet of om de 8 weken ontwormen iets typisch is voor Nederland? Hier wordt er om de 12 weken ontwormd, dus 4 keer per jaar. En dat is een streng schema. Dus wij houden dit aan en hebben absoluut nog nooit problemen gehad. Voor mij dus geen mestonderzoek, hoogstens eens bij een nieuw paard waar geen voorgeschiedenis van gekend is of om 1 keer per jaar te checken hoe het zit. Maar voor de rest gebeurt het niet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:59

Ik heb het ook gedaan, ontwormen aan de hand van mestonderzoek in het najaar. Er kwam een milde bloedwormbesmetting bij uit, dus daar netjes voor ontwormd met het middel dat zij adviseerden (was bij het Woud overigens) Afijn, een kleine twee weken later vind ik segmenten van de lintworm in de mest, en niet zo heel erg weinig ook. Omdat ik ervanuit ging dat zij dat in hun onderzoek meenamen, belde ik dus terug hoe het zat. Lintworm is dus niet te vinden in het onderzoek, daar had ik zelf voor moeten ontwormen. Dus dat wil al zeggen, dat je zo wie zo 2x per jaar preventief moet ontwormen tegen lintwormen, en o ja, horzellarven kunnen wij ook niet vinden in de mest, dus daar moet u ook zelf op ontwormen. Eeeehmm.... wáárvoor doe ik dan mestonderzoek? Uiteindelijk heb ik toen op 6 weken tijd mijn paard 3x(!!!!!) moeten ontwormen, de eerste op advies van t Woud, 2e en 3e om de lintworm besmetting onder de duim te krijgen.

Dus ik ben ermee gestopt, ontworm mijn paard in voorjaar zwaar tegen lintworm en rode bloedworm, en najaar idem dito.

In de zomer en winter kijk ik via een schema wat voor gespuis er actief kan zijn en ontworm ik daarop. Geen centje pijn meer gehad, schoon paard, geen lintwormen meer en ook maar 3-4 x per jaar, gif in mijn paard.

Verder staat mijn paard op een gesloten circuit, en wordt de mest door mijzelf (wel minder vaak dan eigenlijk zou moeten wegens lichamelijke gebreken) uit de wei gehaald en wordt de speciekuip waaruit ze drinkt ook zeer regelmatig schoongemaakt.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:08

Vjestagirl schreef:
Dit klinkt allemaal mooi, maar je zult sowieso 2x per jaar moeten blijven ontwormen tegen lintworm en rodebloedworm, want die kunnen ze niet vinden.

Wij krijgen ook een advies om inderdaad te ontwormen tegen lintworm als een paard al een tijdje geen spuit heeft gehad, dat nemen ze gewoon mee hoor.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:09

Breghje schreef:
Ik heb het ook gedaan, ontwormen aan de hand van mestonderzoek in het najaar. Er kwam een milde bloedwormbesmetting bij uit,

Je hebt geluk dat het mild is...Ik geef je de kost hoeveel dieren er meer dan een milde besmetting hebben met alle gevolgen van dien.

Bloedworm (strongyliden)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:11

ceasario schreef:
Breghje schreef:
Ik heb het ook gedaan, ontwormen aan de hand van mestonderzoek in het najaar. Er kwam een milde bloedwormbesmetting bij uit,

Je hebt geluk dat het mild is...Ik geef je de kost hoeveel dieren er meer dan een milde besmetting hebben met alle gevolgen van dien.

Bloedworm (strongyliden)

Hád. ;) Dit was twee jaar geleden, sindsdien na de ervaring met de lintworm ben ik van mestonderzoek afgestapt. Ik vond de voorlichting niet sluitend, het mestonderzoek niet sluitend en als ik toch zo wie zo elk half jaar moet ontwormen tegen lintworm kan ik de rest ook wel zelf. :D