Royal Dance-dag bij Hengstenhouderij de IJzeren Man

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Royal Dance-dag bij Hengstenhouderij de IJzeren Man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 20:53

Nieuwsredactie

Eerste Royal-Dance dag georganiseerd door en voor Bokkers

Afbeelding
Groepsfoto
Foto's: http://www.hippoinvision.nl
Ruim 1,5 jaar geleden werd er een Royal Dance-topic geopend en langzaam aan druppelden steeds meer berijders en/of eigenaren van Royal Dance-nakomelingen binnen. Na al die gezellige en leuke verhalen over alle eigen paarden werd het idee geopperd, om in navolging van andere nakomelingen-meetings, een heuse Royal Dance-dag te organiseren. En wat zou het leuk zijn als Royal Dance himself ook aanwezig zou kunnen zijn op deze dag. Al gauw kwamen we op het idee om Hengstenhouderij de IJzeren Man in Weert, waar Royal Dance ter dekking staat, te benaderen voor deze dag. Deze waren al snel enthousiast voor deze dag. In het topic werd daarna druk overlegd over een eventuele invulling van de dag.

Op 24 april j.l. was het dan zover, onze Royal Dance-dag werd gehouden. In de ochtend werden alle deelnemers vanuit alle windhoeken (denk hierbij aan België, Zuid-Holland en Overijssel) hartelijk ontvangen met koffie en een lekker stuk echte Limburgse vlaai. Björn van Kessel, eigenaar van hengstenhouderij de IJzeren Man, gaf een korte inleiding voor deze dag. Daarna konden we Niels Bax, eigenaar en ruiter van de hengstenhouderij, aan het werk zien met een 6-jarige dochter van Royal Dance. Hierbij was uitgebreid de gelegenheid om vragen te stellen met betrekking tot de training.

Afbeelding
Royal Dance
Hieropvolgend nam Björn iedereen mee voor een rondleiding over het bedrijf, daarbij uitgebreid vertellend over de totstandkoming van het gehele complex. Via de doorloopstallen kwamen we uiteindelijk terecht in de hengstenstal. En daar stond Royal Dance ons al op te wachten, sjiek in de knotjes en glanzend gepoetst, werd hij uit de stal gehaald. Hij liet zich uitgebreid bewonderen en leek al die aandacht voor hem wel interessant te vinden. Het was inmiddels tijd voor de lunch. Er waren heerlijke broodjes besteld die we bij de dressuurbaan buiten in het zonnetje op het grasveld hebben opgegeten. Tijdens de lunch reed Niels de tweede Royal Dance merrie voor en ook hierbij konden we weer vragen stellen.

Vervolgens waren wij aan de beurt. In groepjes van twee kregen we les van Niels Bax. De eerste twee combinaties die de buitenbaan in reden waren bokker Oakland1990 met Royal Cocaine (B-niveau ) en bokker Mriaam met Brentania (B-niveau). Oakland heeft deze fijne vos een jaar geleden gekocht bij stal de IIzeren Man, ze vonden het dus leuk om hem nu weer terug te zien. Ondanks de zenuwen van Oakland liet Royal Cocaine zich goed zien en Niels probeerde hem zelf ook nog eventjes uit. De andere combinatie van deze groep, Mriaam met haar sjieke Brentania, was nog niet vaak op vreemd terrein geweest. Brentania gedroeg zich echter keurig. Niels werkte met Mriaam o.a. aan het rijden van nette overgangen.
Ook het volgende groepje bestond uit twee combinaties met jonge paarden. Bokker Hoppje reed hier met het voor velen bekende Bokt Gouden Hengstveulen 2006 Ballizzo (B-niveau ). Toen was het al een aansprekend veulen, maar inmiddels is hij uitgegroeid tot een prachtig paard; dat voor de eerste keer op een vreemde buitenlocatie ook heel erg braaf was. Samen met Ballizo in de baan was de jongere kopie van Royal Dance, de hengst Bodyguard (B) van bokker Brenpasbeau. Bodyguard liet zich goed zien (en horen), Brenpasbeau had haar handen vol aan deze jonge, maar werkwillige hengst. Gelukkig kon Niels, die al wat meer ervaring met hengsten heeft, haar goede tips meegeven.

Afbeelding
Bokker Brenpasbeau met Bodyguard
Net voor half vier was het volgende groepje aan de beurt, bestaande uit niet-bokker Sophie met haar Untouchable Dancer (L-niveau ) en bokker Jaggie met Zinedine Zidane (M-niveau ). Ik denk dat het grootste verschil in nakomelingen wel tussen deze twee zat, Untouchable Dancer is een compact vosje, terwijl Zinedine Zidane een langgelijnde donkerbruine met hele lange stelten eronder is. Beide paarden lieten zich netjes zien en waren ook goed moe na de intensieve les.
De een na laatste groep bestond uit bokker Saartje_kip met haar elegante vosmerrie Unique (M-niveau ), samen met haar moeder bokker Netje ondernamen zij de hele reis naar Limburg. Unique liet zien hoe gemakkelijk zij zich liet rijden en Saartje_kip kreeg van Niels te horen: “rechtop, buik vooruit, hakken naar buiten”. Bokker meredith is eigenaar van de Royal Dance Wai-He (Z-niveau ), maar haar man Martin is diegene die deze spectaculair bewegende en verder complete merrie voorstelde. Wai-He speelde met de oefeningen en daarbij bleek het een kunst om haar hierin ook goed ontspannen te houden. Zowel Niels, Björn alsook de andere bokkers waren erg onder de indruk van deze merrie. Leuk weetje is ook nog dat bokker Meredith en haar man dit jaar een tweeling van Royal Dance hebben gekregen en dat de volgende merrie alweer gedekt is met deze hengst.

Afbeelding
Wai-he van bokker Meredith met ruiter Martin

Aan het einde van de middag werd de laatste clinic verreden. In deze groep reden bokker Eddie2000 met haar Unlimited Griftenstein’s of ook wel gewoon Udo (Z-niveau) en de man van bokker Athene Piet met hun zelfgefokte Wasilios (Z-niveau). Heel toevallig was dat beide paarden de afstamming Royal Dance x Zeoliet hebben; ze leken dan ook als twee druppels waren op elkaar. Beide paarden lieten zien hoe Z oefeningen netjes gereden dienen te worden. De paarden pakten het ook heel makkelijk op als de ruiter of amazone iets van hen vroegen.
Na deze laatste groep kwam er dan helaas toch een einde aan deze erg leuke dag. Zowel Björn als Niels worden hartelijk bedankt voor hun medewerking. En niet te vergeten ook bokker SaskiaKur van Hippo in Vision die deze gehele dag met ons meegelopen is en naast de baan heeft gestaan of gezeten om alles vast leggen. Zij heeft ook een polo gesponsord. Wie we zeker niet mogen vergeten, is bokker Athene die zo ongeveer de hele organisatie op zich heeft genomen, veel heeft moeten bellen en regelen: bedankt!

Ik denk dat ik voor iedereen kan spreken als ik zeg dat we ontzettend gastvrij werden ontvangen door hengstenhouderij de IJzeren Man en dat we samen een hele leuke en interessante dag hebben weten te organiseren. Niels wist op een enthousiaste en positieve manier de combinaties te voorzien van rijtechnische tips. Over het algemeen kan gezegd worden dat Royal Dance zijn nakomelingen een typisch opdruk meegeeft en veelal de kleur vos vererft. Opvallend was de bereidheid tot werken die bij alle paarden typerend was.

Iedereen bedankt voor de leuke dag!
Jaggie

Afbeelding Afbeelding
Niels Bax en Björn van Kessel worden bedankt door bokker Athene

Meer foto's van de dag zijn hier te vinden: [BM] Bokkers hebben een Royal Dance Meeting bij de IJzerenman

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:59

Wat leuk zo Royal dag
Persoonlijk vind ik Royal nakomelingen erg aansprekend om te zien
Ben eigenlijk nog geen lelijke tegengekomen 8-)

Lilliputter

Re: Royal Dance-dag bij Hengstenhouderij de IJzeren Man

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:05

Wat gaaf dat er zo'n dag is georganiseerd!

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:16

Ziet er erg geslaagd uit!! Leuk initiatief!! ;)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:16

Leuk hoor zo'n dag! Leuk ook dat Sas de foto's wou maken :)

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:55

Wat leuk zeg! Ik had er al heel enthousiaste verhalen over gehoord. Leuk!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:55

Heel leuk!

Maar volgens mij zijn Bjorn van Kessel en Niels Bax in dienst van de IJzeren man en niet de eigenaar. De eigenaar van dit bedrijf is meneer Gordijn.

athene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:10

Moeni11 sinds kort runnen Björn en Niels de Hengstenhouderij de IJzerenman zelf en huren ze de stallen. En de Springstal wordt gerunt door de schoonzoon van Gordijn. Het heet nu ook niet meer Dressuur en Springstal de IJzereman. Meneer Gordijn gaat er mee stoppen...Dat heeft ook in de paardenkrant gestaan en is meegedeeld tijdens de Hengstenshow...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:25

Jaggie: erg leuk verhaal heb je ervan gemaakt. Wij kwamen zelfs van nóg verder: de kop van Noord-Holland en Athene helemaal uit Drente ! Denk dat we maar aan de voorbereidingen moeten beginnen voor de volgende meeting *\o/* *\o/*

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:55

athene schreef:
Moeni11 sinds kort runnen Björn en Niels de Hengstenhouderij de IJzerenman zelf en huren ze de stallen. En de Springstal wordt gerunt door de schoonzoon van Gordijn. Het heet nu ook niet meer Dressuur en Springstal de IJzereman. Meneer Gordijn gaat er mee stoppen...Dat heeft ook in de paardenkrant gestaan en is meegedeeld tijdens de Hengstenshow...

Ah kijk, dan liep ik achter :D

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:38

Niet per se, moeni, het is ook nog maar recentelijk verandert!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:38

Ik vond het in ieder geval zeker een geslaagde dag, echt top om al die RD's aan het werk te zien, ipv alleen maar de verhalen te horen!

@Netje, hihi ik had een beetje gegokt met de provincies en er daarom maar o.a. bijgezet :+

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:48

Wat leuk zeg! Klinkt als een erg geslaagde dag!
Heeft nou iedereen een hippo-in-vision shirt aan?

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:55

Goed gezien, die kregen we gesponsord door Hippo In Vision :-) Er staat naast Hippo In Vision ook Royal Dance op.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:56

Was erg leuk om mensen die je vaak spreekt op een forum een keer in levende lijve te zien en uiteraard de paarden :D
We hebben echt een super dag gehad en mede door het mooie weer heeft iedereen genoten...

@ Smeetjouw, klopt we hebben allemaal een mooie polo aan van Hippo in Vision, zoals je in de tekst kan lezen heeft Saskia deze polo's gesponsord :o

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Hoppje op 05-05-10 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

athene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:58

@Jaggie goed gedaan ik doe het je niet na geeft goed de sfeer weer van die dag...Het was voor ons een eind rijden van uit Drenthe maar zeker de moeite waard. Het was een hele organisatie maar erg leuk om te werken met een stel enthousiaste mensen...En om kennis te maken met de gezichten en paarden achter de boktnaam....zeker voor herhaling vatbaar !!!!!!

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:47

Wat een mooie Royal Dance paarden zijn er toch, jullie hebben vast een leuke en vooral leerzame dag gehad. En ik ben natuurlijk erg trots op Ballizo dat hij het zo goed doet samen met Hoppje <3

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:22

zo wat netjes geschreven Stephanie! Een heel leuk overzicht van een leuke dag, en wat een weer hadden we er toch bij :D

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:03

Wat een leuk stuk is het geworden!!!
Onwijs leuk :j

Inderdaad, op alle polo's staat Hippo in Vision met Royal Dance wat gesponserd is. (Zie plaatje)

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:07

Erg gaaf idee!! :D

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:52

Wat een super idee! Leuk ook om al die Royal Dance afstammelingen te zien. Zelf heb ik ook een RD afstammeling: een 7 jaar oude vosruin, Z2 startgerechtigd! Zie zeker veel overeenkomsten! En de bereidheid tot werken is bij mijn paardje ook meer dan aanwezig.
Misschien ben ik volgende keer erbij, hoop dat het dan iets dichterbij het noorden is....

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:41

athene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:48

@Hanoz wat leuk dat je ook een RD hebt zo als Jaggie al zei ben je van harte welkom in ons topic...daar kan je wat meer vertellen over je zelf en je Royal Dance...En er komt zeker een vervolg van de RD-meeting..

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:03

@Hanoz: toen we idee kregen van de meeting heb ik ou een PB'tje gestuurd met de uitnodiging voor het HKtopic, maar daar ben je toen niet meer op ingegaan, dacht dat je de RD misschien niet meer had dan. Fijn dat je hem in onze paarden herkent.

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:45

Dank voor alle uitnodigingen!!
En nu dacht ik, dan ga ik me toch maar eens mengen in het RD topic, maar ik mag er niet in :-(. Ben niet zo heel actief op Bokt... Dus moet eerst nog heel veel andere berichten gaan plaatsen. Iemand een idee hoe dit anders kan?