Manege moet schade betalen na ongeluk met paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Manege moet schade betalen na ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 12:40

www.haarlemsdagblad.nl

Een manege in Halfweg moet alle schade betalen na een ongeluk met een paard waarbij een twintigjarige Haarlemse vrouw ernstig gewond raakte. Dat heeft de civiele rechter in Haarlem bepaald.

De vrouw nam namens de manege deel aan wedstrijden vierspanrijden op hoog niveau. In januari 2008 maakte ze een testrit op een jong, nieuw paard. Het dier liep tegen een hek aan. Volgens de rechter heeft de manege onvoldoende gedaan om de risico's te beperken.

De hoogte van de schadevergoeding is nog niet vastgesteld.

EllyC

Re: Manege moet schade betalen na ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:51

vierspanrijden?
testrit OP een nong nieuw paard?
wat hadden ze dan moeten doen, hek weghalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:52

Vaag verhaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:53

Vaag verhaal is dit. Er zullen wel veel meer details aan vast zitten dan hier wordt beschreven.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:54

Ik dacht dat paardrijden in een manege op eigen risico was, blijkbaar niet dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:55

Angelita schreef:
Ik dacht dat paardrijden in een manege op eigen risico was, blijkbaar niet dus.

Niet helemaal, in dit geval is de manege (blijkbaar) nalatig geweest en dus wel veroordeeld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:56

Nee dat klopt Angelita. Dat soort bordjes hangen er wel, maar houden bij de wet geen steek. :) Maneges/pensionstallen hebben wel degelijk een verantwoordelijkheid als het gaat om andermans veiligheid. :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:57

Ah oke. :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:01

Sientje schreef:
www.haarlemsdagblad.nl

Een manege in Halfweg moet alle schade betalen na een ongeluk met een paard waarbij een twintigjarige Haarlemse vrouw ernstig gewond raakte. Dat heeft de civiele rechter in Haarlem bepaald.

De vrouw nam, namens de manege ,deel aan wedstrijden vierspanrijden op hoog niveau. In januari 2008 maakte ze een testrit op een jong, nieuw paard. Het dier liep tegen een hek aan. Volgens de rechter heeft de manege onvoldoende gedaan om de risico's te beperken.

De hoogte van de schadevergoeding is nog niet vastgesteld.

ze was dus menster en reed menwedstrijden op hoog niveau, namens de manege
zo lees ik het tenminste
ze teste een jong paard uit en daarbij is het mis gegaan

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:02

jury schreef:
vierspanrijden?

De berichtgeving vanuit de krant is niet helemaal correct volgens mij. De betreffende persoon was groom binnen het vierspanteam en voor zover ik het destijds begrepen heb was het een ongeluk in een omheinde bak waarbij de amazone over het hek is gelanceerd en gecompliceerde breuken aan een of beide armen heeft opgelopen.
Ik was er niet bij dus het fijne weet ik er ook niet van maar voor zover ik de manegehouder ken, is hij niet het type om nalatig te zijn of om bewust mensen aan gevaarlijke situaties bloot te stellen.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:16

Maar ik snap niet;

Het dier rende tegen het hek.

Je zou toch denken wanneer je op een jong paard gaat je al kan rijden.(denk ik)

Nu is het dat de vrouw het allemaal zelf wilde en manege heb alleen toestemming gegeven zover ik het leest.

Geen idee waar de rechter met zijn gedachten zit of dat niet alles in het krant staat.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:19

Misschien was het hekwerk te laag oid., waardoor de vrouw er op/overheen is geslingerd?

Dan kan ik me voorstellen dat een manege, voor de veiligheid, een hek zou moeten hebben waarbij dat niet mogelijk is. En dat het daar ook om gaat. Zoiets..

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:53

daniella74 schreef:
jury schreef:
vierspanrijden?

De berichtgeving vanuit de krant is niet helemaal correct volgens mij. De betreffende persoon was groom binnen het vierspanteam en voor zover ik het destijds begrepen heb was het een ongeluk in een omheinde bak waarbij de amazone over het hek is gelanceerd en gecompliceerde breuken aan een of beide armen heeft opgelopen.
Ik was er niet bij dus het fijne weet ik er ook niet van maar voor zover ik de manegehouder ken, is hij niet het type om nalatig te zijn of om bewust mensen aan gevaarlijke situaties bloot te stellen.

Dit in inderdaad ook het verhaal zoals ik het ken. Het is nl. op de manege waar ik werk gebeurd.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:58

daniella74 schreef:
jury schreef:
vierspanrijden?

Dan was dit niet met mennen, maar met rijden.
Op die manege rijd alleen de eigenaar prof vierspannen en ik weet om wie het gaat en die was groom. Slechte berichtgeving dus.
Kijk hier trouwens wel van op, want blijft toch eigen risico.

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:01

Wat Bonte zegt klopt :j
Naar mijn weten ging het om een potentieel nieuw vierspanpaard, welke onder het zadel uitgeprobeerd werd en dit ging dus mis.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:22

Wat staan de dingen er dan verdraaid opgeschreven zeg... Beetje jammer!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:24

Dus als ik het goed begrijp, als je op een manege rijd, je valt van het paard breekt een been, dan moet de manege alles vergoeden??? Wat een onzin zeg, overal op elke stal en manege hangen bordjes eigen risico

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:27

Ik weet natuurlijk niet de details, maar zoals ik het nu zie vind ik het belachelijk.

Volgens mij is het onmogelijk om alle risicofactoren te verwijderen of zo aan te passen dat er geen ongelukken kunnen gebeuren.
Zeker met het inrijden van een jong paard! Das altijd risicovol!
Als je geen risico wil lopen op eventueel een ongeluk oid, moet je niet bij paarden in de buurt komen.

Natuurlijk, de manegehouder heeft wel verantwoording, maar als hij zich aan de regels heeft gehouden slaat deze uitspraak kant nog wal (met bovenstaande info)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:30

Het is heel lastig, de rechten en plichten op dit soort bedrijven. Het hangt helemaal van de situatie af of je zelf verantwoordelijk bent, of dat de stal/manege eigenaar aansprakelijk gesteld kan worden. Er is geen pasklaar antwoord op te geven!

Even een voorbeeld: Je kunt wel een bordje ophangen dat alles op eigen risico is, maar stel dat jij als eigenaar je stallen niet goed onderhoud en er stort iets in en iemand raakt daarbij gewond, is dat niet voor eigen risico, maar is de eigenaar aansprakelijk.

Maar als jij van een braaf paard valt door dat hij schrikt, of wat dan ook, dan is dat idd het eigen risico, want je weet dat zoiets kan gebeuren.

Alleen hebben ze jou op een jong groen paard gezet, waarvan iedereen er eigenlijk de donder op kan zeggen dat het paard te moeilijk voor je is en dat het veel veiligheidsrisico's met zich mee brengt, dan zou de eigenaar eventueel weer aansprakelijk zijn.

Dit is wel ff heel makkelijk uitgelegd hoor, want nogmaals, het is dus niet zo makkelijk ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:50

joyce2 schreef:
Dit is wel ff heel makkelijk uitgelegd hoor, want nogmaals, het is dus niet zo makkelijk ;)

Als het makkelijk was hoefde de rechter er ook niet aan te pas te komen ;) .

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:52

oOoKellyoOo schreef:
Dus als ik het goed begrijp, als je op een manege rijd, je valt van het paard breekt een been, dan moet de manege alles vergoeden??? Wat een onzin zeg, overal op elke stal en manege hangen bordjes eigen risico

denk dat het dezelfde regel is als mensen die op een paard van een ander rijden
eigenaar paard blijft ten alle tijden verantwoord

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:55

Vreemd, ze heeft toch zelf gekozen om er op te gaan? :? Dat ze verkeerd terecht komt bij het onvrijwillig afstappen kan die manege-houder toch niet aan doen. Dat gebeurt nu eenmaal als je paard rijd, dan val je wel eens. :? Onvoldoende gedaan om de risico's te beperken... Het is een dier, had ie 'm met zijn vier benen aan elkaar moeten kluisteren voor de zekerheid? :? Dat het zijn verantwoordelijkheid is omdat het zijn dier is kan ik inkomen, maar dat het onder nalatigheid valt is idioot.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:56

Nou, dat is niet helemaal waar Esmeralda... Jij als bijrijdster kan ook verantwoordelijk zijn in sommige situaties, het word niet altijd op de eigenaar "afgeschoven".

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:57

Dit is weer zon verhaal waar je zo weinig van weet dat je er niet over kan oordelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:59

Nog steeds vind ik het een raar verhaal. paarden zijn nu eenmaal dieren die raar uit de hoek kunnen komen en iedereen die op een paard stapt weet ook dat ze er zo kunnen afvallen met alle gevolgen van dien.