Amerikaans bedrijf komt met oogbescherming voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Amerikaans bedrijf komt met oogbescherming voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 09:20

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Een Zuid-Amerikaans bedrijf denkt een gat in de markt te hebben gevonden met speciale oogbescherming voor paarden. Het Argentijnse bedrijf FoxPro verklaarde dat het vooral voor polo-pony's ontworpen is, maar ook van pas kan komen bij het transporteren van paarden, racen en endurance, alsmede op veterinair advies.

Het product moet bescherming vormen geven rondom het oog, maar het zicht niet belemmeren. "Er zijn vandaag de dag erg veel paarden met oogwonden, en veel van deze dieren kunnen hierdoor niet meer worden gebruikt in de sport."

Polo professional Adolfito Cambiaso vertelde dat hij het product al mocht uitproberen en dat het paard prima kon functioneren met de bescherming.
Het lijkt op een bril en kan worden aangepast om goed aan te sluiten rond de gezichtvorm rond de ogen van het paard.

Volgens het bedrijf zou het zelfs kunnen worden gebruikt bij spring en dressuurpaarden en tijdens het buitenrijden: "Stel dat er net een steentje omhoog komt en in het oog van je paard beland. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Er staat nergens in het reglement dat dit niet mag."

Er hangt echter wel een flink prijskaartje aan het veiligheidsproduct;
Het model met nylon bandje komt op de markt voor $145, terwijl het lederen model rond de $185 moet gaan kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:23

Je kunt ook overdrijven zeg...

Citaat:
"Stel dat er net een steentje omhoog komt en tegen het oog van je paard komt.

Laten we dan niet meer op een paard gaan zitten.. en ze allemaal in pakken als michelin mannetjes. Voor de polo sport kan ik me er nog iets bij voorstellen.. maar met buiten rijden en dressuur... nee totaal niet...

Charaz

Re: Amerikaans bedrijf komt met oogbescherming voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:24

zoiets is toch heel moeilijk op maat te krijgen? moet dan wel maatwerk gaan worden lijkt mij?

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:28

Ik denk een dure grap en een belemmering van het zicht van het paard..

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:32

Nini_roosje, ik ben het met je eens, we kunnen ook gaan overdrijven.
Voor de ruiter met (net al in mijn geval) contactlenzen is een stofje op het oog lastig en kan ik me indenken dat je tijdens de cross of het potje polo een bril opzet.
Maar voor de paarden. Nee nee, dat gaat echt te ver...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:32

Handig voor paarden met onstoken ogen van de vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:36

janderegelaa schreef:

Daar vind ik dat ding dan weer veeelste duur voor

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:40

Asociaal duur,, en of het dan veel gebruikt word -_-

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:45

Mag ik hieruit concluderen dat polopaarden vaak oogwonden oplopen?? Weet niets van die sport overigens..

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:49

Lol tjah beetje overdreven en als ik eerlijk moet zijn ziet t er niet uit maar wel leuk bedacht :P
zou er zelf nooit op zijn gekomen...
maaruhhh gaat iemand dit echt gebruiken?
=O ik zie t al voor me allemaal verschillende kleuren oogbechermers in de winkel haha
mja veel geluk drmee

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:59

annelinnie schreef:
Ik denk een dure grap en een belemmering van het zicht van het paard..

Net zoals een vliegenmasker iniminie kleine gaatjes denk je dan dat de zicht van een paard niet belemmerd?

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:00

Ziet er wel weer hip uit :=

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:05

Anoniem schreef:
janderegelaa schreef:

Daar vind ik dat ding dan weer veeelste duur voor

2x de DA en medicijnen en de kosten zijn eruit. Het is maar 110 euro voor de goedkoopste versie.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:29

zoals die van mij heeft zomers vaak ontstoken ogen, vliegenmasker vind ze ook niet echt lekker zitten, want dit word zo warm onder het bontje en jeukt erg op dr voorhoofd, dus het zou opzich wel een goede oplossing kunnen zijn. en inderdaad, of ik nou elke keer smeerseltjes moet halen bij de DA of 1 malig zo'n ding moet aanschaffen....
enige wat dan weer jammer is, je zal je halster wel om moeten laten om dat ding aan te bevestigen, en daar hou ik dan weer niet zo van...

maar voor buitenrijden oid.... hmmm nee dat gaat me wat te ver...

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:32

beetje overdreven allemaal.
voor veterinaire doeleinden is dit ding wel heeel erg duur.
met rijden kan je je paard ook een helmpje op doen, met een gezichtsmasker (zoals de politiepaarden) en een harnas :P

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:33

Maar volgens mij kunnen de vliegen er nog wel bij komen, op het plaatje lijkt het meer of er een ruber rondje alleen om het oog heen zit.
Ik vind het erg overdreven, natuurlijk kan er een steentje in het oog van je paard komen, maar hij kan zich ook gewoon verstappen oid. Nee dit gaat mij echt te ver!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:34

Goh een paard met een bril. Volgende stap weer terug naar het harnas?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:36

Wat een onzin zeg.. Straks moeten we ook maar neusnetjes gaan uitvinden want straks komt er iets in z'n neeeus! :roll:

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:37

jouke_h schreef:

wel handig als je paard slecht ziet, kan je er glazen op sterkte in laten zetten... 8-)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:46

Wat een onzin, het is ook maar een metale randje(oke het kan wel een kracht van 115 km per uur aan) wat om het oog zit nothing less nothing more.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:08

De kans op een andere blessure lijkt me groter dan de kans dat er een steentje in zijn oog komt.. Lijkt me op zich al raar dat er steentjes zouden liggen in de dressuur- of springpiste. Toch niet van een zodanig groot formaat dat dit ernstige gevolgen kan hebben...

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:10

_maaike_D schreef:
jouke_h schreef:

wel handig als je paard slecht ziet, kan je er glazen op sterkte in laten zetten... 8-)

hahahahah, dat is wel een goeie.

maar ik vind dat het wel een goede zaak is. Het kan altijd van pas komen zeker als je kijkt naar de polo, eventing, racepaarden e.d.
Zeker bij die takken van sport kan er snel iets met hoge snelheid in het oog van het paard komen en veel schade aan richten.
En ook voor paarden die snel last van geiriteerde ogen.

en over de prijs? vind ze helemaal niet duur, als je kijkt wat sommige voor een hoofdstel neer leggen, een paar nieuwe laarzen of sjabrakjes, nou dan vind ik de prijs heel schappelijk.
Zeker al je bedenkt hoe hoog de veearts kosten kunnen oplopen....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:11

Bloempjeh_ schreef:
De kans op een andere blessure lijkt me groter dan de kans dat er een steentje in zijn oog komt.. Lijkt me op zich al raar dat er steentjes zouden liggen in de dressuur- of springpiste. Toch niet van een zodanig groot formaat dat dit ernstige gevolgen kan hebben...

Inderdaad, en stel een paard heeft zo'n ding op z'n hoofd, struikeld, valt op z'n hoofd.. Wat gebeurt er dan? Normaal doet een paard zijn oog dicht, nu ook maar wat zal er gebeuren met dat brilletje.. Lijkt me nou niet echt een fijn gevoel als zo'n ding in je schedel word geduwd..

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:12

Hannah_Menno schreef:
Wat een onzin zeg.. Straks moeten we ook maar neusnetjes gaan uitvinden want straks komt er iets in z'n neeeus! :roll:

Zoiets bestaat er al alleen deze zijn tegen gras allergïen maar deze houden ook zand enz tegen :P

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:34

blue_kim schreef:
zoals die van mij heeft zomers vaak ontstoken ogen, vliegenmasker vind ze ook niet echt lekker zitten, want dit word zo warm onder het bontje en jeukt erg op dr voorhoofd, dus het zou opzich wel een goede oplossing kunnen zijn. en inderdaad, of ik nou elke keer smeerseltjes moet halen bij de DA of 1 malig zo'n ding moet aanschaffen....
enige wat dan weer jammer is, je zal je halster wel om moeten laten om dat ding aan te bevestigen, en daar hou ik dan weer niet zo van...

Volgens mij is dit niet echt een oplossing voor op de wei. Wat als het paard gaat schuren en het verschuift? Het lijkt me dat het dan in het oog kan komen en daar blijft zitten tot het wordt losgemaakt of tot het weer verplaatst door schuren. Misschien ook niet, maar ik ben er bang voor.

Wat betreft gebruik tijdens het sporten.. Misschien dat het nut heeft bij polo, maar verder.. Hoeveel mensen hebben hier meegemaakt dat er een wedstrijd of buitenrit voortijdig heeft moeten stoppen omdat het paard iets in zijn oog kreeg? En in hoeveel van die gevallen heeft het blijvende schade veroorzaakt, die door een dergelijke gadget hadden kunnen worden voorkomen?

Ik weet het niet.. In sommige gevallen kan het misschien handig zijn, maar ik denk dat het weer een geval is van nog meer spullen aan het paard hangen en de bankrekening spekken.