Britse paardentrainster geeft paard ruim 52 uur geen water

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Britse paardentrainster geeft paard ruim 52 uur geen water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 08:51

Nieuwsredactie / www.horseandhound.co.uk

Een Britse trainster van renpaarden heeft een verbod van zes maanden en een boete van 1000 Engelse ponden gekregen nadat ze haar paard voor de duur van meer dan twee dagen geen water gaf.

Laura Young uit Bridgewater, Somerset, kreeg een onderzoek van de British Horseracing Authority (BHA) aan haar broek nadat haar ruin Strategic Plan positief werd getest voor tranexamine-zuur. Het paard had vlak voor de test een race in Plumpton gewonnen.

Omdat de eigenaresse het geven van doping aan het paard toegaf, besloot de BHA haar hiervoor niet te vervolgen.

Tranexamine-zuur kan bloedproppen veroorzaken en wordt vaak gebruikt bij paarden die snel een neusbloeding krijgen. Het mag tijdens de training worden gebruikt, maar mag niet in het lichaam van het paard worden aangetroffen bij een dopingcontrole op een wedstrijddag.

Young gaf openlijk toe dat ze de ruin expres had laten uitdragen omdat ze dacht dat er dan een minimale kans op een neusbloeding zou zijn. Het paard kreeg meer dan 52 uur lang geen water, maar volgens Young kreeg hij tussendoor wel af en toe een paard mondjes water uit een kleine emmer.

De trainster heeft toegezegd een cursus te gaan volgen over het correct houden van paarden.

Afgelopen jaar kreeg Nicky Henderson, paardentrainer van de Britse Koningin, een boete van 40.000 Engelse ponden en een ban van 3 maanden nadat hij dezelfde verboden stof had gebruikt bij een van zijn renpaarden.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:55

Het moet toch ook niet gekker worden...
Citaat:
Het paard kreeg meer dan 52 uur lang geen water, maar volgens Young kreeg hij tussendoor wel af en toe een paard mondjes water uit een kleine emmer.
8)7
Hij heeft 52 uur geen water gehad, wat maakt dat uit? hij heeft af en toe wel wat slokjes genomen.... }:0

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:57

wat je al niet doet voor een beetje geld en roem :r

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:58

Schandelijk! :( Zo laat je een paard ernistig uitdrogen! Pure kwelling imo!

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:58

pfff, misdadig zeg! Zij zou zelf even 2 dagen droog gezet moeten worden, kijken of ze het zelf ook prettig vindt!

troi

Re: Britse paardentrainster geeft paard ruim 52 uur geen water

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:00

En dan een training volgen?? Purlease.. Deze dame weet duivels goed waar ze mee bezig is en dat dat niet ok is..

kimberleyhof

ongeloofelijk dit weer..
ze moeten haar is 2 dagen geen water geven,, kijken hoe zij zich voelt!

Anoniem

Hoe kan een paard dat 2 dagen geen water heeft gehad nou een race winnen.. vind ik erg vreemd? Zoiezo is een paard dan toch hardstikke dood? of zie ik dat verkeerd..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 09:03

Nee hoor, een paard kan wel iets langer zonder water, maar krijgt natuurlijk wel te kampen met uitdrogingsverschijnselen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:04

Cayenne schreef:
Nee hoor, een paard kan wel iets langer zonder water, maar krijgt natuurlijk wel te kampen met uitdrogingsverschijnselen :)

Natuurlijk kan een paard wel langer zonder water. Maar dat lijkt mij dan als hij stil staat. Niet wanneer hij nog getraind word. En zelfs een wedstrijd moet lopen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:07

Anoniem schreef:
Hoe kan een paard dat 2 dagen geen water heeft gehad nou een race winnen.. vind ik erg vreemd? Zoiezo is een paard dan toch hardstikke dood? of zie ik dat verkeerd..

slaan..
het gaat toch om paardenrennen?? vind dat zowiezo zielig, die paarden worden letterlijk vooruit geslagen..

vind dit echt mishandeling! 2 dagen geen water! een paard drinkt op een warme dag gemideld 60 liter water!! en dan geeft ze toe dat hij wat mondjes water heeft gehad.. wat heeft tie daaraan??
dat ze een cursus moet volgen vind ik ook onzin, ze weet volgens mij dondersgoed waar ze mee bezig was!!

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:14

dat mens zag waarschijnlijk alleen dollartekens:@ pfff ze moeten haar droogzetten dom mens! En na die 2 dagen moeten ze haar een zadel opknuppen en haar keihard laten rennen.. en als ze niet harder kan haar met een zweep naar voren slaan!!! GRRR :(
Laatst bijgewerkt door yorin op 28-04-10 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:14

Sorry 2 keer

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:30

Don_Zhivago schreef:
slaan..
het gaat toch om paardenrennen?? vind dat zowiezo zielig, die paarden worden letterlijk vooruit geslagen..

vind dit echt mishandeling! 2 dagen geen water! een paard drinkt op een warme dag gemideld 60 liter water!! en dan geeft ze toe dat hij wat mondjes water heeft gehad.. wat heeft tie daaraan??
dat ze een cursus moet volgen vind ik ook onzin, [b]ze weet volgens mij dondersgoed waar ze mee bezig was

Inderdaad, ik vind dit ook echt zo'n excuus alsof ze het niet wist. Ze houdt zich gewoon van de domme. Wat een K-wijf!

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:50

Hoe kun je gewoon schandalig!

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:00

[/quote]

slaan..

dat ze een cursus moet volgen vind ik ook onzin, ze weet volgens mij dondersgoed waar ze mee bezig was!![/quote]

De meeste paarden (van wat ik heb gezien) worden niet vooruit geslagen maar vinden het gewoon heerlijk om te rennen. Snap wel dat je het denkt, want zo dacht ik er ook vroeger over, tot ik een ex-racer kocht en me erin ben gaan verdiepen en ook bij trainers en racen ben gaan kijken. Ze zijn gefokt om te rennen, en ik zou de mijne ook geen groter onrecht aan kunnen doen dan hem niet meer zijn sprintjes te laten trekken. Het is gewoon iets waar de meeste van genieten. Dus zo zielig is het helemaal niet. Daarnaast weet ik van andere landen (weet niet hoe dat hier zit) dat ze helemaal niet zo'n slecht leventje hebben.

On-topic: ze zouden moeten zorgen dat ze nooit meer kan trainen! Zoiets kan je toch niet maken. Een cursus gaat toch niet helpen, ze zal echt wel geweten hebben wat ze deed. Schandalig gewoon.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:09

Don_Zhivago schreef:
slaan..

En daar sla je de plank mis, er is een limiet aan de keren dat je je paard Uberhaupt mag raken in de rechte lijn, na de laatste bocht voor de finish, dat is ook het enige punt waar ze geslagen worden als hun jockey het sowieso al doet (je gaat niet in het begin je paard gek maken, je wil dat hij doseerd en de krachten verdeelt, alleen het laatste stukje mag hij alles geven wat erin zit, dat is de sport), de rest van de keren is het zwiepen van de zweep en slaan op de laars. Ik citeer vanuit de rensport-reglementen:

-Hinderlijk, overmatig, dan wel ondoelmatig gebruik van de karwats is
verboden. Vanaf 400 meter voor de finish mag het paard niet meer dan
driemaal gekarwatseerd worden. Het vierhonderd meter punt is door middel
van een duidelijke markering aan de binnenzijde van de baan aangegeven.
Overmatig gebruik van de karwats word dan ook bestraft. Bij eventuele nakeuringen
mogen geen striemen op de huid waargenomen worden.

-Leerlingjockeys, die nog geen 10 overwinningen en amatrices en
amateurrijders, die nog geen 5 overwinningen hebben behaald, alsmede
rijders van 2,5-jarige paarden en rijders van 3-jarige Arabische Volbloeds,
ongeacht de vergunning die zij bezitten, mogen geen karwats (zweep) voeren maar
slechts een kort rijstokje. Een rijstokje mag uitsluitend worden gebruikt voor
een correctie aan de hals van het paard. Elke andere vorm van gebruik, zoals slaan, is verboden.
De bepalingen met betrekking tot gebruik en meevoeren van de karwats,
zoals gesteld in lid I, lid II en lid III, zijn bij het gebruik van het
rijstokje op overeenkomstige wijze van toepassing.

Ik ben het wel met je eens dat het niet mijn beleving van fijn met je dier omgaan maar dat zullen ook een hoop mensen denken van SGW, dressuur en springen wat ik met mijn paarden doe. Per definitie zeggen dat iets dierenmishandeling is terwijl je het 'klappen van de zweep niet kent' lijkt me niet op zijn plaats.
Maar terug ontopic, een dier/mens water onthouden is pure kwelling en zou zwaar bestraft moeten worden. Dat je de bloedneuzen van je paard op zo'n manier onder controle moet houden (allerlei medicijnen erin proppen) vind ik walgelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:13

Lekker voor zijn nieren. Is dat paard ook haar eigendom, neem aan dat de eigenaar het paard nu toch ook weghaalt daar? Ik moest afgelopen dagen met dat warme weer twee keer daags bakken vullen en ik heb cementbakken van 90 liter staan...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:17

Dat die paarden gefokt zijn voor het rennen begrijp ik..
en indd het is nog zieliger om hun sprintjes af te nemen ;) ben ik het helemaal mee eens..

Hoe de rensport in elkaar zit weet ik niet, ik zie alleen wat ik op TV voorbij ziet komen..
Bonita_bon heeft het over de regels ;) hier heb ik helemaal geen verstand van :D haha

het geeft toch geen fijn beeld als ik op TV ziet dat die paarden tikke krijgen omdat ze harder moeten...

tuurlijk, in de dressuur, spring en SGW sport krijgen ze ook wel eens op de donder.. en ik ben avn mening dat er mensen zijn in alle takken van paardensport die met hun klauwen van die paarden af moeten blijven.. (vanwege het slaan/schoppen ed)

M

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:36

hmmm deze vrouw weet dondersgoed waar ze mee bezig is, dus een cursus zal imo weinig uithalen. denk dat ze het daarna zo weer zou doen. ze moet gewoon een verbod op paarden houden/trainen krijgen!
als het paard zo'n last van neusbloedingen krijgt, dan moet ze hem uit de rensport halen, maar op deze manier ervoor zorgen dat het paard niet gaat bloeden is je reinste dieren mishandeling.
vind het knap dat het paard nog een race gewonnen heeft in deze staat van uitdroging ook! dat is dan wel een bikkel hard paard!

lonnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:59

echt heel erg zoiets kan je je paard toch niet aan doen als je echt van dat beesiee houd doe je dat niet!

en zoiezo dat ze een paard zulke dingen gaat toedienen doe je niet. alleen om een beetje geld en roem.

moet niet gekker worden

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:05

Net of een cursus gaat het oplossen.. Ze zou een levenslang verbod moeten krijgen! Wat mensen niet om geld doen :(

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:07

zulke mensen moeten voor levenslang , wat een tragische mensen zeg :(
ga lekker zelf 52 uur geen vocht binnen krijgen en daarna sporten!

blontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:47

Ja pffffffff ongelooflijk dat mensen zo denken zeg walgelijk die mensen verdienen het niet te leven dit is gewoon mishandeling.. ze doen echt alles voor geld

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:09

Maar ze deed dit dus om een neusbloeding te voorkomen?
Kan er iemand, met verstand van paardenracen, aan mij uitleggen waarom dit zo nodig voorkomen moest worden?
Ik bedoel, wordt je dan gediskwalificeerd ofzo als je paard dat heeft?
Want als ik moet kiezen tussen een bloedneus en uitdroging weet ik wel wat ik minder erg vind.