Verwaarloosd paard gestorven in weiland vlak achter school

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verwaarloosd paard gestorven in weiland vlak achter school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 17:09

www.gelderlander.nl

In een weiland achter het Mondial College aan de Streekweg in Nijmegen is onlangs een paard gestorven door verwaarlozing. Een pony uit dezelfde wei zou zijn afgemaakt nadat hij diverse keren was uitgebroken. De eigenaar eiste het beest niet op nadat het de zoveelste keer was ontsnapt. Een dierenarts liet het dier daarom vervolgens inslapen.

De eigenaar kreeg naar aanleiding van de klachten en de dood van het paard een waarschuwing.

Er staan nu nog twee dieren, een paard en een pony in de betreffende wei. Buurtbewoners uit het nabije Tolhuis bekommeren zich om de beesten. Ze zetten emmers water in de wei en gooien er af en toe een baal hooi in. Dit omdat de eigenaar het volgens hen laat afweten. De Landelijke Inspectie Dierenbescherming (LID) zegt de zaak nog in onderzoek te hebben en nu nog geen commentaar te kunnen geven.

De politie heeft de situatie ter plekke regelmatig in de gaten gehouden. Een woordvoerster zegt dat de LID vindt dat de paarden er niet zo slecht aan toe zijn dat er sprake is van verwaarlozing. De politie bevestigt dat de zaak aan het rollen is gekomen doordat het paard doodging in de wei. Ze weet niet of de pony is afgemaakt.

Het paard en de pony die nu nog in de wei staan, zijn vermagerd en hun vacht vertoont schimmelplekken. Hun hoeven zijn er eveneens zeer slecht aan toe. Een vrouw uit de wijk Tolhuis die het voor de dieren opneemt, wil dat de overgebleven twee onder de hoede van een betere verzorger worden gesteld.

Klik hier voor een foto van de achtergebleven paarden.

wietske100

Re: Verwaarloosd paard gestorven in weiland vlak achter school

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:19

ik snap niet dat deze 2 niet gelijk in beslag worden genomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:32

Ik ook niet, maar welkom in Nederland. ;)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:35

Inderdaad.. Dit is dan weer Nederland hoor...
Sneu voor de inmiddels overleden paarden, ik ben benieuwd wat ze met die andere 2 gaan doen.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:39

He bah wat triest zeg..
Vraag me wel af waar dit is eigenlijk, kom niet zo vaak aan die kant van Nijmegen.

Arme paarden..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:40

8)7 holland op zijn smalst zullen we maar weer zeggen,aan alle kanten bezig met het dierenwelzijn,en waar gaat t mis? daar waar het het hardst nodig is...rare boel hoor,deze feiten en beelden zeggen toch genoeg? gewoon 1 persoon op zetten en die regelt de hele boel. nu is alles met iedereen aan het overleggen enb duurt t zomaar nog een week voor er wat gebeurd ,want ja regels dienen nageleefd te worden :( wordt ik ervan

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:47

Hoe ver moet het dan komen als ze die beesten wel in beslag nemen? Er is er al eentje dood en deze twee zien er nou ook niet bepaald goed doorvoed uit :( Het is wel duidelijk dat dierenwelzijn in Nederland totaal geen prioriteit heeft!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:49

Al die mensen die vanuit school uitkijken op het landje nooit iets gezien???????????

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:55

Jeetje dat is wel erg. Al moet ik zeggen dat ik wel eens paarden heb gezien die er erger bij staan.
dan deze 2 op de foto. Toch blijft het zielig.

Laatst reed ik op de snelweg bij Rotterdam. Echt pal naast de snelweg is er een soort "kampje" gebouwd waar pony's tussen een soort schuttingen rondlopen met plastic. Net een vuilnisbelt uit Turkije..
Nu heb ik van een vriendin van mij begrepen dat ze daar al jaren staan. Dat is toch ook niet normaal!! En dan heb ik het nog niet eens over al die uitlaatgassen die ze continue binnenkrijgen (moet je nagaan bij file..). Daar rijdt de politie ook elke dag langs maar wordt niets voor de pony's gedaan.

Ik bedoel, er zijn toch boeren zat met goed gras... :(

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:56

Lein_ schreef:
He bah wat triest zeg..
Vraag me wel af waar dit is eigenlijk, kom niet zo vaak aan die kant van Nijmegen.

Arme paarden..

In de buurt van Dukenburg aan de kant van Wijchen (West dus)
Arme paardjes..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:59

Citaat:
Ik bedoel, er zijn toch boeren zat met goed gras...

Nee die zijn er niet in Rotterdam.
Wat niet wegneemt dat die situatie daar niet geweldig is maar naar mijn weten krijgen ze goed te eten en te drinken.
Even weer on topic: tja, dit is weer in en in triest natuurlijk.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:12

Gatver, .... Maar wat ik nou niet begrijp aan het verhaaltje, is dat het andere paardje was afgemaakt omdat het steeds ontsnapte?

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:16

eigenlijk te zot voor woorden dat mensen die paarden eigenlijk geen voer en water mee mogen geven dat ze dan wel gaan inzien dat het verwaarlozing is. maaromdat ze worden bij gevoerd door ongeruste buren worden ze niet verwaarloosd.
gelijk weg halen die paarden en eigenaar de cel in !!

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:18

Ik had vrijdag een melding van twee paarden die er niet zo goed bijstonden, heb de desbetreffende Politie gebeld en 10 minuten laten had ik al een bericht van de agenten, het gaat niet altijd even vlot, maar kan er in Nederland geen melding gemaakt worden bij de Politie, normaal kennen zij de eigenaars en wat er reeds voorgevallen is.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:19

nouja, die vos ziet er nu ook weer niet dramatisch uit vind ik eigenlijk.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:21

ik vind dit weer te triest voor woorden....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:55

wietske100 schreef:
ik snap niet dat deze 2 niet gelijk in beslag worden genomen...

Zo beroerd vind ik ze er niet uitzien hoor.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:57

Cayenne schreef:
http://www.gelderlander.nl

Buurtbewoners uit het nabije Tolhuis bekommeren zich om de beesten. Ze zetten emmers water in de wei en gooien er af en toe een baal hooi in. Dit omdat de eigenaar het volgens hen laat afweten.

Een woordvoerster zegt dat de LID vindt dat de paarden er niet zo slecht aan toe zijn dat er sprake is van verwaarlozing. De politie bevestigt dat de zaak aan het rollen is gekomen doordat het paard doodging in de wei. Ze weet niet of de pony is afgemaakt.

Het paard en de pony die nu nog in de wei staan, zijn vermagerd en hun vacht vertoont schimmelplekken. Hun hoeven zijn er eveneens zeer slecht aan toe. Een vrouw uit de wijk Tolhuis die het voor de dieren opneemt, wil dat de overgebleven twee onder de hoede van een betere verzorger worden gesteld.

Klik hier voor een foto van de achtergebleven paarden.

tja niet raar dat ze er slecht uitzien als de buurtbewoners ze af en toe een baal hooi geven.. met dank aan de buurtbewoners zien ze er nog niet heel slecht uit.. want anders hadden ze er al veel slechter uit gezien..

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:58

:)* Prikkeldraad is inmiddels toch ook verboden op een paardenwei??
Als de eigenaar al te beroerd is om zijn paarden te voeren zal hij dat ook wel niet veranderen!
Dus dan kan de dierenbescherming ze alleen al vanwege die reden meenemen toch..
Laatst bijgewerkt door Anouk_M op 26-04-10 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:59

Lekker met dat prikkeldraad langs het land. Snap ook niet dat de twee overgeblevenen niet meteen in beslag worden genomen gezien het verhaal van het dode paard en het paard dat maar is ingeslapen omdat het steeds uitbrak. Dat ze er niet zo slecht uitzien komt dus waarschijnlijk mede doordat buurtbewoners de paarden nog bijvoeren en water geven. Wie weet hoe ze eruit zouden zien als ze dit niet zouden doen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:07

En dat is dan ook juist het probleem; de dieren zien er te goed uit om voor enstig verwaarloost door te geen. Wilt de buurt dat er wat gedaan wordt, dan zullen ze eerst de dieren inderdaad dood moeten laten hongeren, hoe cru ook :n
Een paardje in laten slapen alleen omdat het regelematig uitbrak lijkt mij sterk...

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:51

belachelijk zeg! in beslag nemen die dieren. mooi prikkeldraadhek ook.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:52

Lang leve het LID, doen dus helemaal niets voor deze dieren. Belachelijk. Typisch Nederland. Waardeloos gewoon dat dit nog steeds teveel gebeurd. |( |( |( :( :(

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:55

Ja je kan maar beter eerst overleg hebben dan zijn de paarden inmiddels dood en dan hoef je niks meer te doen maar dan heb je het wel overlegd :(

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:17

Ik snap niet dat het weer zover moet komen dat het dier al overleden is. Dat moet toch zeker te voorkomen zijn?!