Observatiewedstrijd Reining in Oirschot prooi voor Fonck

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Observatiewedstrijd Reining in Oirschot prooi voor Fonck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 11:13

www.knhs.nl

Anky van Grunsven zet alles op alles voor plaatsing WEG.

In manege 't Vierspan te Oirschot werd donderdagavond een internationale één sterren reiningwedstrijd verreden, die voor de Nederlandse ruiters met WEG-aspiraties (Wereld Ruiterspelen Kentucky) eind september 2010) als observatiewedstrijd gold. Onder de deelnemers ook Anky van Grunsven, die met haar paard Whizashiningwalla BB op 136.5 punten bleef steken en daar mee vooral zichzelf leek teleur te stellen. Afgelopen weekeinde scoorde Anky 2 maal in 3 proeven70 punten in het Zweedse Bökeberg en mede daarop waren de hoge verwachtingen voor de wedstrijd in Oirschot gebaseerd.

De wedstrijd in Oirschot werd gejureerd door twee juryleden, waardoor deze maal het cijfer van 140 punten gold als uitgangsbasis voor correct uitgevoerde oefeningen zonder moeilijkheidsgraad, terwijl de wedstrijd in Zweden door één enkel jurylid werd beoordeeld en daar de score van 70 punten de uitgangsbasis vormde. Anky reed fraaie spins, waarbij haar paard zowel in de spin linksom als rechtsom iets over de binnenschouder viel. De snelheid waarmee ze de rondtollende bewegingen om de achterhand van het paard heen uitvoerde was zeer goed, maar net als in haar specialiteit, de klassieke dressuur, gaat het in deze discipline ook om de details. De twee grote cirkels die zowel op links als op rechts uitgevoerd moeten worden in een hoog tempo reed zij met lef, terwijl de beide kleine cirkels ook gecontroleerd werden gereden.

In de eerste stop had Anky de pech dat haar paard Whizashiningwalla BB even een stappende beweging met het achterbeen maakte, terwijl beide benen in die sliding stop over de grond behoren te blijven glijden. Met een score van 136.5 p. eindigde Van Grunsven in de staart van het klassement op een gedeelde 13de plek in een veld van 17 starters. "Ik stond op de goede plek stil en bleef in de spins op die plek staan. Daar was ik al blij mee", aldus Anky, die de komende maanden alles op alles wil zetten om zich te plaatsen voor de WEG.

Rieky Young, die al vele jaren het boegbeeld is van de Nederlandse reiningsport, eindigde met Burnt Starlight net achter de podiumplaatsen op een vierde plek. Toch was Young zeer tevreden, want met een score van 143 punten toonde de amazone aan haar vorm te hebben behouden en dat is richting WEG haar eerste prioriteit. Er had nog iets meer ingezeten als Young en Burnt Starlight beide keren de spins iets minder weifelend hadden ingezet. Daarnaast haperde in de laatste stop even de communicatie tussen paard en ruiter en ook dat kostte punten.

De zege in deze wedstrijd ging naar de Belgische ruiter Bernard Fonck-Poels met Great Sunburst, die met 145.5 punten de concurrentie op achterstand zette. Vooral de perfect uitgevoerde spins en stops maakten indruk op de jury. Op de gedeelde tweede plaats eindigden de Belgische Cira Baeck met Peek A Boom en haar landgenote Ann Fonck met Diamond Cat Fifty. Beide amazones eindigden op een score van 143.5. De grootste winst behaalde Beck in de spins, terwijl Donck sterk op de cirkels presteerde, waarbij de galopchangementen mooi vlot werden gesprongen. Alle twee de dames lieten punten liggen in de te conservatief gereden stops.

Ook Fenna Elzinga leverde met Smoking Kills een zeer goede prestatie door als zesde te eindigen met een score van 142.5. Daarmee bewees de amazone steeds dichter naar de Nederlandse top in deze discipline op te schuiven.

Naast senioren kwamen vier junioren en twee young riders in actie en in deze wedstrijd was het bij de Young Riders Liza Groot Severt met Expresso By Starlite die de wedstrijd winnend wist af te sluiten met een score van 137 punten. Het internationale Duitse jurylid Mike Bartman was van mening dat alle zes de deelnemers zeer goed hadden gepresteerd, waardoor bijna alle scores dicht in de buurt van de 140 punten kwamen te liggen. "We hebben geconstateerd dat vele fouten kleine slordigheidfoutjes zijn en als deze verdwijnen moeten voor de kopgroep scores boven de 140 punten gemakkelijk haalbaar zijn".
Chantal Wiering eindigde met PW Iron Step als tweede met 136.5 p., voor Alissa Leloux met Little Smart Jameen, die op een score van 135.5 eindigde.
Bij de junioren ging de zege naar Mariska Hak met Topsail Ricochet, die een score van 135 behaalde.

In Manege 't Vierspan te Oirschot zijn op 23, 24 en 25 april van de vroege ochtend tot en met de late avond nog wedstrijden in deze discipline in zeer verschillende klassen te zien.

Meer info zie: www.knhsrv.nl en www.westerntoday.nl

Uitslag senioren:

1) Bernard Fonck (Bel) - Great Sunburst - 145.5
2) Cira Baeck (Bel) - Peek A Boom - 143.5
2) Ann Fonck-Poels (Bel) - Diamond Cat Fifty - 143.5
4) Rieky Young (Vorstenbosch) - Burnt Starlight143
6) Fenna Elzinga (Lelystad) - Smoking Kills - 142.5
10) Esther de Vries (Otterlo) - Dunit Be Intrepid - 139.5
11) Saskia Banning (Heumen) - Boggies Dream Chi - 138
13) Anky van Grunsven (Erp) - Shizashiningwalla BB - 136.5
16) Willem Loomans (Eindhoven) - Whiz Me Luck - 135
17) Angelique Ferdinandus (Rotterdam) - Shining W.Diamond - 133.5

Uitslag junioren:

1) Mariska Hak (Dussen) - Topsail Riccochet - 135
2) Sharon Hooijkaas (Almere) - Commander Riminic - 132.5

Uitslag Young Riders:

1) Liza Groot-Severt (Ruurlo) - Expresso By Starlite - 137
2) Chantal Wiering (Ter Apel) - PW Iron Step - 136.5
3) Alissa Leloux (Bennebroek) - Little Smart Jameen - 135.5
4) Megan Schmidt - Great Kid Whiz - 135

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:15

Leuk dat hierover een berichtje op bokt wordt geplaatst!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:26

Rumpleteaser schreef:
Leuk dat hierover een berichtje op bokt wordt geplaatst!

Tja zal wel om anky gaan en niet om het algemene feit wel jammer.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:48

Plaatsingen staan op Western Today net even iets anders. ;)

Rank Back # Horse Sex Passport # Rider NF Owner J1 J2 Score

1 1009 Great Sunburst Stallion 102TN75 Bernard Fonck BE Roy de Bruin 72 73 1/2 145,5

2 1020 Peek a Boom Stallion BEL 42118 Cira Baeck BE Susy Baeck 72 71 1/2 143,5
2 1010 Diamond Cat Fifty Stallion 102WW14 Ann Fonck-Poels BE Nathalie Lecomte 71 1/2 72 143,5

4 1001 Pepson Toby Gelding DE498980238203 Emanuel Ernst GER Sabine Schad 71 1/2 71 1/2 143
4 1015 Burnt Starlight Stallion NED 06338 Rieky Young NED Dave & Rieky Young 71 1/2 71 1/2 143

5 1011 Smoking Kills Stallion DE498981264703 Fenna Elzinga NED Fenna Elzinga 71 1/2 71 142,5

6 1021 Gumpy Grumpy BB Gelding 102UK42 Cira Baeck BE Susy Baeck 71 1/2 70 1/2 142
6 1007 Lil Uss Peppy Stallion 102MJ11 Bernard Fonck BE Drs. Paul van Hooft 71 1/2 70 1/2 142

7 1014 Ruf Hearted Jac Stallion USA 11178 Dave R Young CAN Sarah Willeman 71 70 1/2 141,5

8 1018 Dunit Be Intrepid Gelding 102VB44 Esther de Vries NED Esther de Vries 69 1/2 70 139,5

1005 Boggies Dream Chic Mare 528246000322005 Saskia Banning NED Margot van Doorne 69 69 138
1008 Whizdom Shines Stallion 102VT93 Ann Fonck-Poels BE Rolf Reinschmidt 67 1/2 70 137,5
1003 The Magic of Whiz Stallion GBR40082 Tammy Greaves GBR Patricia Greaves 68 68 1/2 136,5
1004 Jac Wonders Who Gelding GBR42602 Tammy Greaves GBR Patricia Greaves 68 1/2 68 136,5
1016 Whizashiningwalla BB Gelding 102NP21 Anky van Grunsven NED Eifelgoldranch C. Baeck 68 68 1/2 136,5
1019 Whiz me Luck Stallion NED 06348 Willem Loomans NED Loomans QH 67 1/2 67 1/2 135
1012 Shining W Diamond Gelding 50805P00863278 Angelique Ferdinandus NED Patricia van der Meer 66 1/2 67 133,5
J1 = M. Bartmann
CRI 1* - Oirschot
April 22, 2010 - Draw

Bron: http://www.westerntoday.nl/gfx/Results_CRI.pdf

Jammer dat er zo weinig publiek was voor zo'n wedstrijd. -O- En.....wat een stilte op zo'n wedstrijd als iemand in de ring rijdt! Misschien zijn Nederlanders iets te terughoudend om de deelnemers aan te moedigen??? :D

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:58

maar dan mogen we nog niet klagen,
dit is al wel geweldig dat het zo geplaatst word en ook goed uit gelegd.

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:59

he bravura je was me net voor
super 8e van Esther de vries.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:33

de Belgen zijn nog altijd beter en rijden ons er uit.
Hopelijk krijgen de Nederlanders nog meer aansluiting.

Nu blijkt weer dat wil je in de top meerijden dat je echt boven de 70 moet kunnen rijden.
Ik begrijp de drive van Anky heel goed maar ze is er echt nog niet klaar voor, dat kost meer als een paar maandjes om deze dicipline onder de knie te krijgen op dit niveau.

Bijinn

Re: Observatiewedstrijd Reining in Oirschot prooi voor Fonck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:42

Anky rijdt het ook nog geen paar maandjes, maar ik begrijp wat je bedoeld. Ik weet persoonlijk ook nog niet helemaal wat ik er van vind, maar ach, als ze er plezier in heeft en het paardje ook, lijkt het mij dat ze niemand kwaad doet ;)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:19

Esther heeft haar paard vanaf afgelopen najaar, na een lange reis vanuit Frankrijk, weer in eigen bezit. Haar paard heeft de 2 jaar daarvoor niets bijzonders gedaan, dus korte tijd trainen en dan direct goed mee draaien, vind ik een hele prestatie! +:)+ *\o/*

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:24

Nou...neem maar van mij aan dat als Anky dit in haar hoofd heeft dat het ook gaat gebeuren!
Ken weinig sportvrouwen die zo gedreven zijn als zij.
Ik twijfel niet dat ze het gaat halen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:32

ik ben bang dat Anky vergeet dat de reiningsport echt niet onder de indruk is van haar, ook al is ze een dressuurkoningin

ze rijdt al jaren western, een jaar of 8/9 hobbymatig en nu al even met een duidelijk doel
dit is haar tweede paard waar ze mee probeert op niveau te komen
en waarschijnlijk komt ze er ook wel, maar dat gaat niet één twee drie
haar idee om "even" in een paar maanden op top niveau te komen is denk ik niet reeel, maar we zullen zien

knap van Esther!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:48

raar dat het verhaal niet helemaal klopt en de duitster Emanuel Ernst die samen met Ricky 4e was uit de lijst is gehaald......

anky rijd al heel lang western en ook al langer serieus.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:24

Wat mij opvalt is toch het negatieve van reiners ten opzichte van elkaar. Toen ik als leek (door reining insiders) een uitleg over reiningwedstrijden kreeg, was deze vooral positief. Ach, de sfeer is er zo leuk en ongedwongen. Altijd gezellig en het publiek zo enthousiast. Nou dat leek me wel leuk. *D
Naar mate ik steeds meer over het reiningwereldje leer, moet ik -vooralsnog- concluderen dat ik hier toch ernstig mijn twijfels over krijg.

Neem nu Anky. Zij is een beginner in het wedstrijdcircuit in de discipline Reining. Heeft welliswaar hobbymatig al enige jaren een beetje reining gesnoven maar zeker niet fanatiek. Iedereen vond dat wel leuk.
Edoch nu zij graag wedstrijden in deze discipline rijdt, krijgt ze volop kritiek. Waarom is dat?
Wordt er nu van haar verwacht ... dat ze het ineens super kan? Krijgt een beginnende reiner niet de kans ervaring op te doen, zonder onder een vergrootglas te liggen.
Anky of geen Anky, je moet het toch leren. Alles wat ze doet wordt breed uitgemeten in de pers en dat geldt ook voor haar reiningwedstrijden. Behalve dat zoiets natuurlijk gigantische druk op haar legt, wordt ze ook nog met arendsogen door de reiners bekeken.
Van een leuk en gezellig reining sfeertje merk ik niets. Stel, ik besluit eveneens eens op wedstrijden uit te komen en de halve reiningwereld krijg ik over me heen dat mijn ritten zo teleurstellend zijn .... nee, dat is een positieve binnenkomer :?
En dan maar zeggen dat de dressuurwereld zo vol afgunst zit! >;)
De kwaliteit van de ritten komt wel naar voren uit de jurybeoordeling en dan weet je ook wel genoeg.
Dat ze nog veel moet leren is Anky ook wel duidelijk, getuige haar uitlatingen in persberichten. Maar geven de insiders haar dan ook die kans zonder continu kritiek?

Waar ik nou nooit eens iets over lees, is de positieve "boost" die het Anky-effect met zich meebrengt.
Ineens komt reining meer dan ooit in de publiciteit. Dat is vooral gunstig voor deze sport. Immers publiciteit is ontzettend belangrijk. Zowel sportief gezien als financieel, denk aan sponsoring. Mijnsinziens komt het de reiningsport alleen maar ten goede dat Anky meedoet.
Wedstrijdtechnisch is zij vakvrouw genoeg om haar kansen in te schatten, en fanatiek genoeg om de scores te willen verbeteren. Geef haar dan ook die kans, lijkt mij. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:29

Nou ben ik een complete leek op reining wedstrijden, maar 'op een gedeelde 13de plek in een veld van 17 starters.' geeft toch (voor mij) aan dat op die wedstrijd alleen al 12 (en een halve) combinaties beter om naar de WEG te gaan dan Grunsven en Whizashiningwalla BB (heb het maar gekopieerd, wat een naam zeg). Natuurlijk kan het zijn dat ze een slechte dag heeft gehad maar ik zie eigenlijk behoorlijk weinig topics met 'Anky Eerste!'

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:43

Jolanda wat mij stoort aan Anky is dat ze meent wel in aanmerking te komen voor de WEG
natuurlijk moet je jezelf doelen stellen maar ze moet zichzelf de tijd gunnen om goed te worden
het zou toch ook apart zijn als ze ineens internationaal mee ging doen met springen?

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:11

Het is toch mooi als je een doel hebt. Of het haalbaar is, is een andere vraag maar daar is een jury voor. Voldoet ze aan de kwalificatie eisen en presteert ze zoals bondscoach Casper de Jong voorschrijft dan zal ze zeker een kans maken. Ze wil er 100% voor gaan dus gun haar dan ook die kans.
Of je nu Anky heet of niet ... de prestatie eisen zijn gelijk, die zijn voor haar echt niet anders dan een ander!
Het is toch niet aan mede reiners om te beoordelen of ze er nu wel of niet "goed" genoeg voor is? Het eisenpakket ligt er om voor de WEG in aanmerking te komen en het staat iedereen vrij om te proberen deze kwalificatie te halen, toch???

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:17

J01andA : ik hoop niet dat je die info van bokt haalt want dat is niet representatief voor de reningwereld in nederland...
ik hoor juistr veel goede signalen van serieuze reining/wedstrijdruiters over anky. juist omdat ze de sport serieus neemt en laat zien dat het echt niet zo makkelijk is als de meesten denken (als zelfs een anky met een wereldranglijst top 10 reiner moeite heeft). ik vind het dus absoluut goed dat ze dit doet!

daarbij wordt ze op wedstrijden gewoon met rust gelaten bij de reining. er staan niet hordes jaloerse mensen met hun camera's te filmen tot ze iets zien wat ze niet ok vinden en dat soort onzin. ze wordt behandeld als iedere andere ruiter daar. ok, er wordt misschien iets meer geschreeuwd voor haar omdat gewoon meer mensen haar kennen en het haar gunnen!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:20

Esther, Esther, Esther *\o/* *\o/* *\o/* ik hoop zo dat ze het samen gaan maken met "harley" wat een toppaard.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:57

Kokopelli schreef:
Esther, Esther, Esther *\o/* *\o/* *\o/* ik hoop zo dat ze het samen gaan maken met "harley" wat een toppaard.

Harvey was het toch? :+

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:27

Er wordt meer gegild bij Anky dan bij menig ander ruiter hoor, dus weet niet wat mensen hier lopen te zeuren :+
Het wordt haar niet gegund? Er werken pro's mee om haar te helpen, ze krijgt een super paard onder haar kont, een goede coach en dan gaan mensen zeggen dat anderen zeggen dat het haar niet gegund wordt.. Laat me niet lachen :+

Ze moet gewoon realistisch blijven en accepteren dat ze (nog) niet de scores heeft om naar Kentucky te gaan, dat ziet nu toch iedereen wel op dit moment?! ;)

Trouwens, petje af voor Bernard Fonck! :) Want daar wordt gelijk niet meer over gesproken. Het gaat alleen maar over Anky en dát is wat de meeste mensen/reiners irritant vinden ;) (niet alleen bij dit nieuwsbericht trouwens)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:06

spatter schreef:
ik ben bang dat Anky vergeet dat de reiningsport echt niet onder de indruk is van haar, ook al is ze een dressuurkoningin

ze rijdt al jaren western, een jaar of 8/9 hobbymatig en nu al even met een duidelijk doel
dit is haar tweede paard waar ze mee probeert op niveau te komen
en waarschijnlijk komt ze er ook wel, maar dat gaat niet één twee drie
haar idee om "even" in een paar maanden op top niveau te komen is denk ik niet reeel, maar we zullen zien

knap van Esther!

De reiningsport mag blij zijn met Anky. Voordat zij zich roerde werd er met geen woord over de sport gesproken. Niemand wist wat het was, en zij heeft er wel voor gezorgd dat er af en toe publiciteit is.
Buiten dat is het niveau in Nederland niet zo hoog, dus geloof ik dat zij het team voor Kentucky wel zal halen.
En dat zou alleen maar meer publiciteit genereren, want er zijn niet veel ruiters die in meerdere diciplines de WEG halen.
Maar ik proef inderdaad een behoorlijke jaloezie.....vergeet niet dat jaloezie een ziekte is die je van binnen opvreet!!!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:13

TiaraBungy schreef:
Er wordt meer gegild bij Anky dan bij menig ander ruiter hoor, dus weet niet wat mensen hier lopen te zeuren :+
Het wordt haar niet gegund? Er werken pro's mee om haar te helpen, ze krijgt een super paard onder haar kont, een goede coach en dan gaan mensen zeggen dat anderen zeggen dat het haar niet gegund wordt.. Laat me niet lachen :+

Ze moet gewoon realistisch blijven en accepteren dat ze (nog) niet de scores heeft om naar Kentucky te gaan, dat ziet nu toch iedereen wel op dit moment?! ;)

Trouwens, petje af voor Bernard Fonck! :) Want daar wordt gelijk niet meer over gesproken. Het gaat alleen maar over Anky en dát is wat de meeste mensen/reiners irritant vinden ;) (niet alleen bij dit nieuwsbericht trouwens)

Zo he!!! Frustie, frustie!!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:34

waarom zou ik jaloers zijn op Anky?
dat snap ik nou niet, dat ben ik ook helemaal niet
mijn doel is niet en zal nooit zijn om op dat niveau te presteren

de manier waarop ze dressuur rijdt is niet mijn ding en ik ben niet onder de indruk(tot nu toe) wat betreft haar prestaties in de reining
met alle begeleiding die ze krijgt zal ze er heus wel komen
maar om al te roepen dat je naar de WEG wilt terwijl je niet verder komt als een 68, dat is wat voorbarig
ik vind het jammer dat ze zichzelf niet wat meer tijd gunt en alles rustiger opbouwt naar hoog niveau

verder inderdaad super van Bernard en Ann Fonck -Poels, klasse ruiters!!!
de belgische ruiters zijn duidelijk nog een stapje beter van niveau

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:37

Ze heeft nou eenmaal niet meer tijd want de WEG komt maar eens in de 4 jaar voorbij. Dus is het nu of 4 jaar wachten.
Bovendien zie ik helemaal niks fouts in de wil om dat te halen...vergis je maar niet in Anky's karakter. Dan kon je nog wel eens bedrogen uitkomen, want dat had ze als jong meisje al, en dat heeft ze nu nog.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:46

ik denk dat haar karakter nu juist het struikelblok is
ze wil iets heel graag waar ze eigenlijk nog niet klaar voor is

er zullen zoveel sporters graag willen gaan die helaas net niet goed genoeg zijn
dan wordt het 4 jaar doortrainen en hopen dat je er dan wel bij zit