Konikpaard met flinke beenwond wordt voorlopig niet geholpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Konikpaard met flinke beenwond wordt voorlopig niet geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:44

www.gelderlander.nl

Een wild konikpaard dat in de Millingerwaard rondloopt met een fikse beenwond, wordt voorlopig niet behandeld.

Het dier is waarschijnlijk in het prikkeldraad gelopen. Tientallen wandelaars in de Millingerwaard hebben de afgelopen dagen bezorgd melding gemaakt van de gewonde konik.

FREE Nature, de beheerder van de wilde grazers in de Gelderse Poort, houdt het gewonde paard goed in de gaten.
Volgens FREE-woordvoerder Fokko Erhardt is medisch ingrijpen op dit moment niet nodig: "Het is inderdaad een gemene wond, maar paarden hebben een nogal losse huid; het lijkt erger dan dat het daadwerkelijk is. Maar de ervaring leert dat paarden met dit soort letsels doorgaans op eigen kracht goed genezen."

Anoniem

Re: Konikpaard met flinke beenwond wordt voorlopig niet geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:47

Tja, waarschijnlijk was de wond toch al niet meer te hechten, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:49

Die dieren redden zich wel..

maaruh prikkeldraad?
Zijn ze daar tegenwoordig niet zo heel fel op tegen??

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:51

free nature in de vije natuur hoord geen prikkeldraad.
dus ik vind boete terecht voor verwaarlozing van paard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:52

Jolliegirl schreef:
maaruh prikkeldraad?

Je verwacht toch niet dat ze dat anderhalve maand na het verbod al allemaal hebben weggehaald? :?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:53

Als ik mijn paard zo in de wei laat lopen staat binnen no-time de DB op de stoep.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:54

Jajajajaja op een natuurlijke manier houden die paarden.... natuurlijk en daarom zetten we het gewoon af met prikkeldraad.....

Tjonge jonge jonge....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:56

Beetje hypocriet inderdaad...
Het zijn gewoon paarden die onder "beheer" staan, en dus is het beheer aansprakelijk voor het welzijn en de gezondheid.

Als zoiets bij een particulier zou gebeuren zou je inderdaad op je flikker krijgen van de Dieren Bescherming.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:59

Menig dierenarts zou een draadwond van een paar dagen oud sowieso al niet hechten volgens mij. Je kan dat dier moeilijk op stal zetten met zijn been in het verband..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:16

Cayenne schreef:
Jolliegirl schreef:
maaruh prikkeldraad?

Je verwacht toch niet dat ze dat anderhalve maand na het verbod al allemaal hebben weggehaald? :?

Wist nog niet eens van het verbod.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:23

Idd.
Maar deze paarden worden 'wild' gehouden. En dat willen ze ook zo houden door het beestje op eigenkracht te laten genezen.
En Net zo als Cayenne zegt: na ander halve maand is al dat prikkeldraad nog niet vervangen.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:27

Ik geloof ten eerste niet dat je in Nederland paarden ''wild'' kan houden. Daar hoort prikkeldraad sowieso al niet bij; maar ik snap dat je dat binnen anderhalve maand niet weghaalt. Maar als je dat niet doet, behandel het paard dan wel. Vind dit meten met 2 maten.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:30

Prikkeldraad hoort ook bij de natuur zeker? Ik begrijp er werkelijk niets van hoe wij in dit veel te klein land omgaan met deze dieren , mijn inziens slaan ze de plank volledig mis

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:31

Hoe wil jij dit paard gaan behandelen dan Oamaru?
Deze dieren worden niet voor niets halfwild gehouden (ja, zo noemen ze dat, niet wild. halfwild. ) Maar je kan er echt niet heel erg dichtbij komen. Die beesten zijn zelfredzaam.
Als het echt fout gaat, halen ze er iemand bij maar zolang het goed geneest doen ze er niets aan.

Vaak ziet het er een stuk erger uit dan het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:32

Helemaal mee eens.
Ik vind dat de bokkers hier níet kunnen oordelen over iets waar ze niets van weten :)

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:35

Oamaru schreef:
Ik geloof ten eerste niet dat je in Nederland paarden ''wild'' kan houden. Daar hoort prikkeldraad sowieso al niet bij; maar ik snap dat je dat binnen anderhalve maand niet weghaalt. Maar als je dat niet doet, behandel het paard dan wel. Vind dit meten met 2 maten.

Deze paarden, worden alleen in de gaten gehouden. En als het echt nodig is bij gevoert. Meer gebeurt er niet mee. Dat wordt er bedoelt met 'wild' Het is de bedoeling dat deze paarden zich zelf onderhouden. ;)
En het gebied waar ze leven, zouden ze wel moeten afzetten. anders lopen ze straks door een woonwijk, of op de snelweg.
Herten met wonden worden ook niet gehecht, ook niet als dat komt door prikkeldraad.
Het is ook wat krom dat het met prikkeldraad is afgezet. Maar om een heel natuurgebied af te zetten met luxe hekken is iets aan de duren kant.
Nu het prikkeldraad verboden is, wordt alles ook aangepast.

Maar ik ben het wel met je eens. het is inderdaad meten met 2 maten.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:37

Wie zegt dat wij er niets van weten? :+

Ik heb geen foto van de wond gezien, dus oordelen vanachter een computer schermpje kan ik indd niet. Maar als het puur en alleen het vel is dat opengereten is; dan ziet het er indd erger uit dan dat het in werkelijkheid is. Laten we daarop hopen. Prima als je dieren halfwild houdt, ben ik alleen maar voor. Maar help ze dan ook in de winter, en help ze dan ook als ze gewond zijn. En of dat in dit geval zou moeten; ik weet het niet. Neem aan dat die beheerder dat heel goed zelf kan beoordelen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:38

Dieren in Afrika (de big 5 iig) leven ook niet meer in het 'wild' Die leven alleen nog maar in natuurreservaten en dat wordt ook allemaal beheerd en in de gaten gehouden. Alleen is Afrika iets groter, dus lijkt het iets meer 'wild' :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:39

Oamaru schreef:
Wie zegt dat wij er niets van weten? :+

Ik heb geen foto van de wond gezien, dus oordelen vanachter een computer schermpje kan ik indd niet. Maar als het puur en alleen het vel is dat opengereten is; dan ziet het er indd erger uit dan dat het in werkelijkheid is. Laten we daarop hopen. Prima als je dieren halfwild houdt, ben ik alleen maar voor. Maar help ze dan ook in de winter, en help ze dan ook als ze gewond zijn. En of dat in dit geval zou moeten; ik weet het niet. Neem aan dat die beheerder dat heel goed zelf kan beoordelen. :)

Kijk, je hebt de wond niet gezien. Dus vind ik dat je er ook niet over kan oordelen :)
Maar goed... :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:43

:x Ik snap dit echt niet, wat een ongelooflijk circus die hele konikpaarden. Laat een eigen paard zo in de weide staan onder het mom "hij geneest wel" en je hebt in no time de DB op je kop maar bij de konikpaarden "moet je niet oordelen want je weet er niks van" :x
Bah bah bah, free nature? Ik walg van mensen die tegen beter weten in over de ruggen van onschuldige dieren toch hun idealen nastreven. :n

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:44

Ik dacht dat je doelde op '' niks weten over wild houden '' maar daarom stond er ook bij ; ik kan vanachter een computer schermpje indd niet oordelen. :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:48

Vraag me af hoe je kan helpen. Als deze wond inderdaad niet meer te hechten is.. Wat kan je er dan aan doen? Paard opsluiten in stal en elke dag schoonmaken? Ohja probleem: deze paarden zullen waarschijnlijk freaken als ze opeens opgesloten worden zonder de kudde.
Paard red zich wel, is niet van suiker. En neen het is daar geen wild maar de paarden zijn er wel gelukkig. Prikkeldraad moet wel DRINGEND weg.
Laatst bijgewerkt door Hananas op 20-04-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:52

Dorienn schreef:
Vraag me af hoe je kan helpen. Als deze wond inderdaad niet meer te hechten is.. Wat kan je er dan aan doen? Paard opsluiten in stal en elke dag schoonmaken. Ohja probleem: deze paarden zullen waarschijnlijk freaken als ze opeens opgesloten worden zonder de kudde.
Paard red zich wel, is niet van suiker. En neen het is daar geen wild maar de paarden zijn er wel gelukkig. Prikkeldraad moet wel DRINGEND weg.

Dat sowieso. Maar bedenk je ook dat die dieren niet in contact komen met mensen? Dus dierenarts gaat waarschijnlijk heel wat verdovingspijltjes moeten gebruiken dan vrees ik hoor :+

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:57

Dat ook nog eens, lekker voor het paard: elke dag verdoving zodat ze het kunnen schoonmaken... Ik hoop wel dat de wond niet begint te infecteren maar deze paarden zullen wel een sterke weerstand hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:59

Bokt!
Maak er niet zo'n drama van, het is anderhalf maand geleden!
Denk je nu echt dat er nu nog wat aan valt te doen ? nou echt niet hoor.
Het geneest heus wel anders laten ze hem niet zo lang open.

Als jullie dit al zooooooooooo erg (overdreven) vinden ja, waarom ga je dan op je paard zitten en hang je een bit in? denk dat het paard liever in het wild loopt met een wond op zijn been dan iemand op zijn rug die in zn mond trekt en buik schopt!!!!

Edit** Weerstand van een (half wild ) paard is mega!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-04-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt