NRPS-hengst Veenstra's Ceanu heeft een andere afstamming

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

NRPS-hengst Veenstra's Ceanu heeft een andere afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 15:58

http://www.nrps.nl

Afbeelding
Veenstra's Ceanu.
foto: Jody Wignand Fotografie

Op de afgelopen hengstenkeuring van het NRPS in januari behoorde de D-ponyhengst Veenstra’s Ceanu van eigenaar E. Veenstra tot de goedgekeurde nieuwe jaargang. De hengsten ontvangen hun goedkeuring op voorwaarde dat zij een aantal onderzoeken positief afronden. Daaronder het DNA-onderzoek, waarbij de afstamming van hengsten wordt gecontroleerd.
Uit dit onderzoek bleek dat de hengst Veenstra’s Ceanu geen nakomeling kan zijn van de opgegeven vader, Veenstra’s Promise. Na een herhaald DNA-onderzoek blijkt de NRPS-hengst Le Matsjo de vader te zijn. Veenstra’s Promise en Le Matsjo zijn halfbroers en staan beide op het Dekstation Wim Cazemier in Nuis.

“Na een gedegen onderzoek hebben we vastgesteld dat er op de dag van de dekking twee merries zijn verwisseld, waardoor er verkeerd sperma is toegediend. Van enige opzet bleek totaal geen sprake. De hengst is als veulen binnen 14 dagen na zijn geboorte aangemeld bij het NWPCS. Het is aan de voet van de moeder geschetst en gechipt en vervolgens is er door het NWPCS een paspoort en papier afgegeven. Met het NWPCS is afgesproken dat zij het paspoort en papier in zullen nemen om de juiste afstamming te kunnen vermelden”, aldus Rita Koogje, secretaris van het NRPS.

Overleg tussen de leden van de foktechnische commissie en hengstenkeuringscommissie heeft geleid tot het besluit de hengst ook met deze afstamming te handhaven voor de dekdienst bij het NRPS. De afstamming is voor driekwart gelijk aan de eerder opgegeven achtergrond. De nieuwe naam van de hengst is Le Ceanu.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:01

Fijn dat het zo opgelost kan worden, afstamming verschilt ook niet zo heel veel :)

mijnponynero

Re: NRPS-hengst Veenstra's Ceanu heeft een andere afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:03

Nee gelukkig scheelt het niet zo veel :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:05

Toch belangrijk die DNA testen...
Bij mijn pony bleek er ook een andere hengst achter te zitten...

Oh, nog even een opmerking over de foto..
Die is van Jody Wignand Fotografie (zie JWF handtekening).

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:12

Handig zoiets... Gelukkig is het opgemerkt en scheelt het niet veel.

Maar ehh, dan is uit die andere merrie toch ook een "verkeerd" veulen geboren, voor zover ik begrijp?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:17

Bedankt Femke! Klopt helemaal. :j

En wat betreft het nieuwsbericht, het is niet de eerste deze jaargang. :') Maargoed, wat betreft afstamming blijft het voor de NRPS een leuke hengst. :j

En melsh, dat zal dan inderdaad kloppen. ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 16:19

Is dat zo, Muzefee? := Zijn er dan nog meer hengsten met een verkeerde afstamming deze jaargang? :? Wat gaan de fokkers daar dan slordig mee om zeg.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:21

Cayenne schreef:
Is dat zo, Muzefee? := Zijn er dan nog meer hengsten met een verkeerde afstamming deze jaargang? :? Wat gaan de fokkers daar dan slordig mee om zeg.

Bij het Welsh bleek er ook een hengst een andere vader te hebben. :j Ook voor deze hengst geen reden hem niet het verrichtingsonderzoek voort te laten zetten.

Overigens weet ik niet wie daar echt de oorzaak van is geweest, ik denk dat er middels KI ook een boel fout kan gaan, maar een goede hengst is een goede hengst, ongeacht de afstamming (tenzij het door een fout dikke inteelt wordt :+ ).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:37

Woops, maffe fout... :=

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:42

Woeps! Da's voor mij als merrie-eigenaar toch wel verontrustend dit soort berichten := . Gelukkig is DNA testen verplicht bij het Paintstamboek, maar als het niet klopt is het dan natuurlijk al te laat ...

Gelukkig doet het in dit geval niks af aan de kwaliteit van de hengst en mag hij alsnog in de dekdienst blijven.

miekymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:19

toch wel een fijne verwisseling achteraf!!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:24

Uiteindelijk heeft het dus niet veel uitgemaakt, vaderdieren waren halfbroers. En dan nog: de keuring van een paard zou toch moeten gaan om zijn verschijning en geschiktheid voor de sport, en niet wie de vader is, tenzij die zieke genen voert? Anders krijg je nooit nieuw bloed binnen een ras. Dus ik ben wel blij dat hij gewoon GGK blijft :)

Anyways, mooie oplossing. En zo'n fout sluipt er snel in als er veel merrie's moeten worden gedekt zoals op een grote fokkerij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:02

Was dan geluk bij een ongeluk en de hengst mag blijven.
Maar wat raar dat nog steeds zoveel stamboeken, laat of niet aan DNA onderzoek doen.

Ik heb een fjord, niet het meest dure ras......
Om zo'n fjord uberhaupt het stamboek in te krijgen (ongeacht, hengst, ruin, merrie etc.) moet je al DNA onderzoek laten doen.
(En dat is niet sinds vorig jaar, dat is al jaren zo)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:06

Mloeser, wat je zegt is een beetje tegenstrijdig, juist door de goede afstamming te weten weet je of je nieuw bloed in een fokkerij brengt. Ieder stamboek heeft een foktechnische commissie en voor een hengstenkeuring gaan die al aan de slag om de bloedlijnen uit te pluizen en te bepalen welke hengsten qua bloedlijnen een waardevolle toevoeging zijn voor een stamboek.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:12

Maar het gebeurd net zo hard dat een goede hengst vanwege minder bekend bloed wordt afgewezen, terwijl er niet is aangetoond dat die lijn slechte genen voert. Minder bekend bloed= niet meteen slecht bloed, en het is niet uitzonderlijk dat nieuwe lijnen goede nakomelingen produceren. Nu weet ik niet hoe dat bij het NRPS gaat. Volgens mij staan die wel open voor inmenging.

Een onbekende vader is natuurlijk een heel ander verhaal. Of een vader wiens genetische pakket aangetoond is slecht materiaal te bevatten, en dat daarover verwarring is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:17

Het is juist vaak zo dat een hengst die bloed heeft wat veel in een stamboek al voorkomt extra moet zijn willen ze die nog nemen, omdat die qua bloedlijnen geen echte toevoeging meer heeft op de stapel. Een hengst die veel vreemd bloed voert mag weer iets minder zijn om hem toch te nemen. Kijk bijvoorbeeld in het NNFPS, daar zijn ontzettend veel Woodrow Carisbrooke nakomelingen de laatste jaren goedgekeurd. Om er nu eentje goedgekeurd te krijgen moet deze wel van heel goede huize komen, want een hengstenstapel met allemaal hetzelfde bloed, daar heb je niet veel aan.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:43

Jeetje alweer zo'n foutje.. pas geleden ook al een grove fout bij t friezen stamboek..

Zo droom ik steeds dat ik een vos veulen krijg met 4 witte benen, wat overigens onmogelijk kan zijn.. als t wel zo is laat ik ook dna testen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:46

Sjolvir schreef:
Maar wat raar dat nog steeds zoveel stamboeken, laat of niet aan DNA onderzoek doen.

Om zo'n fjord uberhaupt het stamboek in te krijgen (ongeacht, hengst, ruin, merrie etc.) moet je al DNA onderzoek laten doen.

Moge het wel duidelijk zijn dat er geloof ik pas gedekt wordt met een hengst zodra het DNA onderzoek is afgerond, althans, zo gaat dat bij het Welsh stamboek wel.

Echter vraag ik me af waarom de uitslag nu pas bekend is... Gezien ze hier in januari al DNA materiaal van de moeder van Heidehof's Hero hebben afgenomen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:53

Waarschijnlijk omdat het onderzoek 2 maal herhaald is, bij de eerste keer negatief zal wel een extra check zijn gedaan, en toen nog een keer op Le Matsjo dus. Foktechnische commissie zal zich er ook nog over gebogen hebben. Uitslag zal wel veel eerder bekend zijn geweest, maar nu pas naar buiten gebracht zijn toen definitief het hoe en wat bekend was.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:58

Muzefee schreef:
Sjolvir schreef:

Moge het wel duidelijk zijn dat er geloof ik pas gedekt wordt met een hengst zodra het DNA onderzoek is afgerond, althans, zo gaat dat bij het Welsh stamboek wel.

Echter vraag ik me af waarom de uitslag nu pas bekend is... Gezien ze hier in januari al DNA materiaal van de moeder van Heidehof's Hero hebben afgenomen.

Hoop ik ook.. Anders wordt het wel hele grote chaos.
Maar als je bij stamboek opname van paarden al DNA test, ben je al heleboel voor.
(en paar haren eruit trekken is nou ook weer geen drama en het kost geloof ik 45,22 euro incl. BTW en iedereen
weet meteen dat zijn veulen de correcte opgegeven afstamming heeft (of niet), is en kan dan pas in het stamboek worden opgenomen opgenomen. Ben het niet altijd eens met fjordenstamboek, maar dit vind ik hele goede regeling.)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:01

Je bedoelt bij veulenboekinschrijving Sjolvir en niet bij stamboekopname. ;) Doorgaans worden dieren vanaf 3 jaar in het stamboek opgenomen en zijn het van te voren veulenboekers. Ceanu is met zijn goedkeuring in het stamboek opgenomen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:02

Nu schiet mij iets te binnen.

Volgens mij doen ze tegenwoordig bij het Welsh al bij een veulen DNA onderzoek om te verifiëren of de afstamming klopt. :j Maar dat is iets van de laatste jaren. :) Geen idee of het NRPS dit ook doet. :n

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:04

Ik geloof dat ieder stamboek dat verplicht tegenwoordig moet doen, maar dan niet van alle dieren maar van een bepaald percentage. Dit gebeurdt dus min of meer steekproefsgewijs.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:05

Aha, voor zover ik weet is het hier de laatste 2 jaar bij alle veulens wel gedaan. :j Opzich wel fijn dat je dan zeker bent dat het oké is. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:07

Wel handig dus, als je dat bij stamboek opname al doet, voorkom je dit soort dingen mee.

Stel nou dat eigenaar blij was met voorlopige goedk. en dat ze het terug zouden trekken vanwege afstamming?
Voel je je toch ook lichtelijk genept..

Heb nu mijn merrie nu ergens staan voor dekking, daar staan 2 fjordenhengsten.
Ik heb gekozen voor Zortin, dan hoop ik toch ook dat ik volgend jaar een Zortin heb.
En dat wordt gewoon altijd gecontroleerd, toch wel fijn idee.
ipv dat je er zo ongeveer na goedkeuring van je hengst achter moet komen dat het niet klopt.