Rechtszaak over twee dode paarden op manege beslecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Rechtszaak over twee dode paarden op manege beslecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 11:12

http://www.bndestem.nl

Een manegehouder uit Breda gaat de eigenaar van twee paarden een schadevergoeding betalen voor de beide dieren die in de manege zijn overleden.
Volgens de eigenaar was de dood van beide paarden te wijten aan nalatigheid van de manegehouder. Hij eiste voor de dood van zijn twee paarden een schadevergoeding van 18.000 euro. Beide partijen zijn nu voor een lager bedrag tot een vergelijk gekomen, waar de paardenbezitter heel tevreden mee zegt te zijn. Een rechtszaak die hij tegen de exploitant van het hippisch centrum had aangespannen, is daarmee nu van de baan.

Volgens de raadsvrouw van de eigenaar, mr. A. van Dooren, is het eerste paard, Romeo, aan kolieken overleden. Zij vindt dat de manegehouder dit veel eerder had moeten opmerken. "Het paard is in afschuwelijke staat aangetroffen, hij zat over zijn hele lijf vol schaaf- en snijwonden. Het paard heeft vreselijk liggen tobben. Als dit eerder was opgemerkt, was Romeo mogelijk te redden geweest. In elk geval had hij minder hoeven te lijden."

Het tweede paard, Kos, was uitgebroken. Het dier is gevallen, brak een schouder en werd geëuthanaseerd. Volgens de raadsvrouw was de afrastering slecht. Volgens raadsman C. Gobbens heeft de stalhouder echter geen steken laten vallen. Kolieken kunnen heel acuut optreden en het uitgebroken paard liep in de wei buiten het weideseizoen. "Dan wordt de afrastering niet gecontroleerd." De rechter had daar vraagtekens bij. De eerste zaak vond hij minder sterk. Partijen troffen daarop een vergelijk.

timokyana

Re: Rechtszaak over twee dode paarden op manege beslecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:31

had hier niets van vernomen,ben benieuwd om welke manege het gaat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:46

Ik kan mij voorstellen dat mevr. van Dooren zeer verdrietig is over het overlijden van een paard. En het is even gissen welke omstandigheden (dag/nacht etc.) er precies waren, maar koliek kan zo donderssnel gaan. Als je pech hebt is het binnen twee uur gebeurd. Overdag kun je dit nog snel merken, 's nachts is dat haast niet te doen. Niettemin een verschrikkelijke manier om je paard te verliezezn.

En wat betreft de tweede zaak afrastering hoort juist voor, maar ook in het weideseizoen regelmatig nagekeken te worden.

I.i.g. fijn dat er een schikking is getroffen :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:51

Wij hebben er ook wel eens een gevonden die 's nachts koliek had en verleden was. Je hebt het niet altijd door.Vooral als je niet "in" het pand woont hoor je het soms niet. Een slag in de darm kan het zo snel afgelopen zijn....

En het 2e geval is denk ik pech... veel paarden breken uit of los. Niet altijd is er wat aan te doen, je kunt een uur ervoor nog alles controleren en dan kunnen ze nog uitbreken... en meestal loopt dat goed af, nu niet... wel naar dat het net 2 paarden van 1 eigenaar zijn.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:53

ben ook benieuwd welke manege dit is.
zowieso is het kleine moeite zelf even de weide te controleren als je je paard erin zet of eruit haald.
heel vervelend dat dit allemaal gebeurd is.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:59

Ik kan mij herinneren van een managepony dat ze haar eigen darmen eruit had gepoept. Beestje is pas de volgende ochtend gevonden, meteen de da gebeld om in te laten slapen. Het gaat zo snel. In dit geval binnen 8 uur tijd (laatste ronde om 23.00 uur, soms later en om 6.00 uur geloof ik worden de paarden 1e keer gevoerd). Blijft natuurlijk een marteling waar het beestje doorheen moest, maar de managehouder kon hier ook niet veel aan doen.

Wat betreft de weidegang, daarvan vind ik wel dat de managehouder schuldig is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:01

Dat kun je niet beoordelen pindy. Wat de raadsvrouw onder slecht verstaat kan een andere wel goed vinden. Wij kunnen zo niet beoordelen hoe het er precies uitzag, evenmin of de houder dus wel of niet schuldig is aan het overlijden.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:06

ik vind het een beetje raar dat de manegehouder moet betalen, koliek kan idd snel gaan en zie je nie altijd optijd, tenzij je in de stal woont. en ook bij een 'goede' afrastering kan een paard uitbreken en zich dus verwonden. vind het flauw dat de eigenaar de manege voor alles op laat draaien.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:28

We weten natuurlijk de omstandigheden niet maar als de manegehouder volledig 'onschuldig' zou zijn vind ik het wel vreemd dat hij moet betalen. Dan zou hij dierenarts, andere pensionklanten, .. achter zich hebben en kon hij voet bij stuk houden. Door dit onderling te regelen (en te betalen) geeft hij toch wel een fout beeld. Maar we weten er natuurlijk niet alles van :x

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:38

Héél bijzonder, ik zou dus persoonlijk nooit mijn paarden ergens laten staan waar de omheining niet in orde is. Daarbij ben ik het eens met de vorige berichten eens dat een koliekaanval heel snel kan gaan. En natuurlijk is het heel verdrietig als een eigenaar maar liefst twee paarden verliest bij dezelfde pensionhouder, maar als ik na het eerste geval al weinig vertrouwen in de stalhouder heb, zou ik het andere paard toch echt weg halen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:52

appart verhaal dit. jammer dat we neit het gehele verhaal precies weten.
een koliekaanval kan inderdaad heel snel gaan en helemaal als dit 's nachts gebeurt is de kans dat je dit merkt heel klein, daar zou ik dan niet de pensionhouder de schuld van geven, maar echter als dit overdag is gebeurt, dan vind ik het een ander verhaal, dan is de toezicht niet goed geweest.

dan de omheinig na het weide seizoen neit gecontroleerd wrordt vind ik wel appart, want blijkbaar worden er dus nog wel paarden ingezet dus lijkt het me wel logisch dat je dit evengoed af en toe controleerd. en aan de andere kant als een omheining niet meer functioneerd zet je je paard er toch niet in...?
blijf het appart vinden.

Poekie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:53

Het tweede paard, Kos, was uitgebroken.

Was uitgebroken, dus niemand zegt dat het op de wei stond :?

maar nog blijft het sneu voor de eigenaar, 2 paarden verliezen

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:25

Cayenne schreef:
http://www.bndestem.nl

Een manegehouder uit Breda gaat de eigenaar van twee paarden een schadevergoeding betalen voor de beide dieren die in de manege zijn overleden.
Volgens de eigenaar was de dood van beide paarden te wijten aan nalatigheid van de manegehouder. Hij eiste voor de dood van zijn twee paarden een schadevergoeding van 18.000 euro. Beide partijen zijn nu voor een lager bedrag tot een vergelijk gekomen, waar de paardenbezitter heel tevreden mee zegt te zijn. Een rechtszaak die hij tegen de exploitant van het hippisch centrum had aangespannen, is daarmee nu van de baan.

Volgens de raadsvrouw van de eigenaar, mr. A. van Dooren, is het eerste paard, Romeo, aan kolieken overleden. Zij vindt dat de manegehouder dit veel eerder had moeten opmerken. "Het paard is in afschuwelijke staat aangetroffen, hij zat over zijn hele lijf vol schaaf- en snijwonden. Het paard heeft vreselijk liggen tobben. Als dit eerder was opgemerkt, was Romeo mogelijk te redden geweest. In elk geval had hij minder hoeven te lijden."

Het tweede paard, Kos, was uitgebroken. Het dier is gevallen, brak een schouder en werd geëuthanaseerd. Volgens de raadsvrouw was de afrastering slecht. Volgens raadsman C. Gobbens heeft de stalhouder echter geen steken laten vallen. Kolieken kunnen heel acuut optreden en het uitgebroken paard liep in de wei buiten het weideseizoen. "Dan wordt de afrastering niet gecontroleerd." De rechter had daar vraagtekens bij. De eerste zaak vond hij minder sterk. Partijen troffen daarop een vergelijk.

Staat er anders duidelijk ;)

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:40

Ik heb wel een vermoeden welke manege het is, ondanks dat ik er al een paar jaar niet meer kom :) Het is daar al jaren een zooitje ongeregeld en echt klantvriendelijk vind ik ze ook niet (ja als je oppervlakkig bent en niet verder kijkt). Naam van de paarden en volgens mij ook die van de eigenaresse herken ik nog.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:01

Er is een manege in breda dat het Hippisch Centrum heet. Maar dan weet je nog niet zeker dat het die manege is.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:12

voor dat er verder gespeculeerd word; Mr. A van Dooren is neem ik aan niet de eigenaar van de paarden maar de raadsvrouw van de gedupeerde. In de begin post staat dit een beetje onduidelijk en ik zie dat mensen de naam herkennen als iemand die op de manege gestald stond.lijkt mij dus niet juist.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:38

Beetje raar verhaal dit. Heel verdrietig dat de eigenaar zijn twee paarden kwijt is hoor, maar zoals meerdere hier zeggen, koliek kan echt heel snel gaan en dan kan het gebeuren dat je het te laat opmerkt. Persoonlijk zou ik mijn paard ook nooit in een weiland zetten als de omheining niet goed is. Lijkt me toch een beetje eigen risico als je dat wel doet.
Maar goed, ik was er natuurlijk niet bij, dus de situatie kan ook anders liggen misschien.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:08

Cayenne schreef:
Volgens de raadsvrouw van de eigenaar, mr. A. van Dooren, is het eerste paard, Romeo, aan kolieken overleden.

Sammie schreef:
Ik kan mij voorstellen dat mevr. van Dooren zeer verdrietig is over het overlijden van een paard. En het is even gissen welke omstandigheden (dag/nacht etc.) er precies waren, maar koliek kan zo donderssnel gaan. Als je pech hebt is het binnen twee uur gebeurd. Overdag kun je dit nog snel merken, 's nachts is dat haast niet te doen. Niettemin een verschrikkelijke manier om je paard te verliezezn.

En wat betreft de tweede zaak afrastering hoort juist voor, maar ook in het weideseizoen regelmatig nagekeken te worden.

I.i.g. fijn dat er een schikking is getroffen :)

zoals ik het lees is mevr van dooren de raadsvrouw en niet de eigenaar :P

verder ben ik het met je eens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:22

Maakt niet uit hoe die persoon heet. Rest blijft staan :j

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:32

Het kunnen o.a. manege overbos of hippisch centrum zijn... Veel meer kan ik hier niet echt verzinnen... Of je zit bij hoeve galderzicht maar das weer in galder...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:34

Voegt dat uberhaupt iets toe wie of waar het is? :)

Ik vind van niet..

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:23

Paarden houden is toch altijd een risico..Ze hadden ook bij de dame thuis kunnen staan en daar koliek kunnen krijgen, dat ze het pas 's morgens gemerkt had..Wonden ontstaan snel als ze koliek hebben hoor en een paar keer verkeerd tegen muren e.d aanvallen/rollen. Wat betreft de omheining, niemand verplicht haar neem ik aan om paarden te plaatsen in een weide waarvan de afrastering niet in orde is. Zou voor mij al een reden zijn om mijn paard binnen te houden en op zoek te gaan naar een andere stal..

Maar niet eerst paard erop gooien en daarna klagen dat de omheining niet goed was..Misschien is het paard er ook wel vol doorheen gerend?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:19

Een beetje een apart verhaal, 1 paard heeft koliek en daar wordt een stalhouder op aangerekend terwijl dat heel snel kan gaan en dan dat paard met die afrastering. Je kijkt zelf toch ook in de weide...
Een opmerkelijk verhaal vind ik het...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:20

Sammie schreef:

Ik vind van niet..

Jij niet en andere mensen wel.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:30

Sammie schreef:

Ik vind van niet..

misschien voor de geloofwaardigheid en nauwkeurigheid van het bericht ? als hier speculaties ontstaan over het feit dat mensen hier in dit topic mevr A van dooren herkennen als diegene die bij hen op stal stond dan lijkt het me niet dan normaal dat dit even rechtgetrokken word.
maar goed strekking van het verhaal blijft hetzelfde.

edit: capitale schrijffout ontdekt ;-)