Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cayenne schreef:http://www.bndestem.nl
Een manegehouder uit Breda gaat de eigenaar van twee paarden een schadevergoeding betalen voor de beide dieren die in de manege zijn overleden.
Volgens de eigenaar was de dood van beide paarden te wijten aan nalatigheid van de manegehouder. Hij eiste voor de dood van zijn twee paarden een schadevergoeding van 18.000 euro. Beide partijen zijn nu voor een lager bedrag tot een vergelijk gekomen, waar de paardenbezitter heel tevreden mee zegt te zijn. Een rechtszaak die hij tegen de exploitant van het hippisch centrum had aangespannen, is daarmee nu van de baan.
Volgens de raadsvrouw van de eigenaar, mr. A. van Dooren, is het eerste paard, Romeo, aan kolieken overleden. Zij vindt dat de manegehouder dit veel eerder had moeten opmerken. "Het paard is in afschuwelijke staat aangetroffen, hij zat over zijn hele lijf vol schaaf- en snijwonden. Het paard heeft vreselijk liggen tobben. Als dit eerder was opgemerkt, was Romeo mogelijk te redden geweest. In elk geval had hij minder hoeven te lijden."
Het tweede paard, Kos, was uitgebroken. Het dier is gevallen, brak een schouder en werd geëuthanaseerd. Volgens de raadsvrouw was de afrastering slecht. Volgens raadsman C. Gobbens heeft de stalhouder echter geen steken laten vallen. Kolieken kunnen heel acuut optreden en het uitgebroken paard liep in de wei buiten het weideseizoen. "Dan wordt de afrastering niet gecontroleerd." De rechter had daar vraagtekens bij. De eerste zaak vond hij minder sterk. Partijen troffen daarop een vergelijk.

Het is daar al jaren een zooitje ongeregeld en echt klantvriendelijk vind ik ze ook niet (ja als je oppervlakkig bent en niet verder kijkt). Naam van de paarden en volgens mij ook die van de eigenaresse herken ik nog. Cayenne schreef:Volgens de raadsvrouw van de eigenaar, mr. A. van Dooren, is het eerste paard, Romeo, aan kolieken overleden.
Sammie schreef:Ik kan mij voorstellen dat mevr. van Dooren zeer verdrietig is over het overlijden van een paard. En het is even gissen welke omstandigheden (dag/nacht etc.) er precies waren, maar koliek kan zo donderssnel gaan. Als je pech hebt is het binnen twee uur gebeurd. Overdag kun je dit nog snel merken, 's nachts is dat haast niet te doen. Niettemin een verschrikkelijke manier om je paard te verliezezn.
En wat betreft de tweede zaak afrastering hoort juist voor, maar ook in het weideseizoen regelmatig nagekeken te worden.
I.i.g. fijn dat er een schikking is getroffen

Sammie schreef:Voegt dat uberhaupt iets toe wie of waar het is?
Ik vind van niet..