Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:GENEVE (KNHS) - De Amerikaan McLain Ward, die na afloop van de tweede kwalificatiewedstrijd in de finale van de wereldbeker springen aan de leiding ging, is uitgesloten van verdere deelname en zijn behaalde punten van de tweede wedstrijd zijn uit de resultatenlijst geschrapt.
Het paard Sapphire werd gisteren voorafgaande aan de wedstrijd geselecteerd voor een thermografietest en een klinisch onderzoek door de FEI veterinairen dr. Paul Farrington en de Nederlander dr. Emile Welling. Hoewel beiden constateerden dat er sprake was van een overgevoeligheid aan het linker voorbeen stelden zij vast dat Sapphire nog 'fit to compete' was en mocht het duo toch van start gaan. De FEI besloot na afloop het paard nogmaals te testen , in aanwezigheid van de voorzitter van de jury, René Billardon, de Amerikaanse team veterinair en Lizzie Chesson van de Amerikaanse bond, alsmede drie FEI veterinairen. Farrington, Welling en de Zwitserse dierenarts dr. Markus Möller stelden vast dat Sapphire een dermate hoge overgevoeligheid had dat het dier niet in staat werd geacht verder te kunnen springen. Dr. Farrington benadrukte dat er geen aanwijzing noch bewijs is voor enige vorm van opzet of kwade bedoelingen van de kant van de ruiter en van zijn team.
De FEI deelde verder mee dat er geen beroep tegen de uitspraak mogelijk is en dat het besluit definitief is. Vanmiddag om 18.00 uur is er een persconferentie waarin e.e.a. zal worden toegelicht.
Jacob Melissen,
In opdracht van de KNHS
moonie schreef:ik ken mclain en ik weet wat hij uit gevreten heeft
_Rianne_ schreef:Voorgeschiedenis of niet, ik vind niet dat je dat zo mag zeggen.
Het is mogelijk, ja, dat is het.
Maar wie zegt dat dat in dit geval zo is?
Misschien is haar been om een andere reden "overgevoelig"
Ga alsjeblieft niet speculeren en beschuldigingen uiten als er nog verder niks bekend is.
BigBen schreef:Puur theoretisch moet ik je gelijk geven natuurlijk,
maar als je een bekend bankovervaller tegenkomt met een kalashnikov in de hand,
vraag je je ook niet af wat die van plan was.
En nogmaals, het is een prima zaak dat de Fei eindelijk tegen dit soort praktijken optreedt.
BigBen schreef:_Rianne_ schreef:Voorgeschiedenis of niet, ik vind niet dat je dat zo mag zeggen.
Het is mogelijk, ja, dat is het.
Maar wie zegt dat dat in dit geval zo is?
Misschien is haar been om een andere reden "overgevoelig"
Ga alsjeblieft niet speculeren en beschuldigingen uiten als er nog verder niks bekend is.
Puur theoretisch moet ik je gelijk geven natuurlijk,
maar als je een bekend bankovervaller tegenkomt met een kalashnikov in de hand,
vraag je je ook niet af wat die van plan was.
En nogmaals, het is een prima zaak dat de Fei eindelijk tegen dit soort praktijken optreedt.
bigone schreef:Als je thermografie loslaat op een paard zijn er bij elk paard wel een of twee hotspots te vinden, hoeft absoluut niet te betekenen dat het paard een blessure heeft maar het kan wel een zwakke plek zijn of een blessure in ontwikkeling dus om nu te zeggen dat er heet spul op z'n benen zit is erg kort door de bocht.
Citaat:Tegen wat soort praktijken?
Wederom zie ik hier op Bokt mensen die problermen hebben met begrijpend lezen en zelf maar conclusies trekken...
Sammie schreef:Ik vind het alleen maar zeer klote voor McLain en verder ben ik van mening dat we eerst maar eens moeten wachten op de persconferentie alvorens conclussies te trekken of uberhaubt te speculeren erover
s0173957 schreef:Daar wordt toch helemaal niets over gezegd?
De FEI benadrukt zelfs det er GEEN wanpraktijken zijn aangetoond, en neem van mij aan dat ze zo'n middelen met Capsacaïne goed genoeg kennen!
besita schreef:ach Marcel ..ga eens met je beide benen op de grond staan ...In de tour weten ze ook dat er zo veel gecontroleerd wordt en toch moeten ze er elk jaar naar huis sturen ..er zijn er gewoon die denken en hopen dat ze niet gepakt worde ...wnat ondanks de hele strenge en vele controles is de pakkans nog steeds veel te klein ..
Carri schreef:vergeet niet dat de man reeds jaren geleden geschorst werd in Aken vanwege wanpraktijken.
Hij mocht daar nooit meer starten. Nadien werd de schorsing toch ingetrokken.
Voor mij blijft hij een rotte appel!
Citaat:Nee..in de verklaring van de FEI niet, maar er zijn reactie's hier die er op zinspelen dat er wel iets meer aan de hand zou zijn, en dat vind ik grote onzin. Ik weet precies wat vandaag de dag gedaan wordt en wat niet. En ruiters doen echt geen domme dingen tijdens Wereldbeker Finale's want ze weten dondersgoed dat de controles daar scherper zijn dan op gemiddelde concoursen.
Citaat:het enige verschil tussen McLain en alle andere topspringruiters is dat hij toevallig gepakt werd!