McLain Ward gediskwalificeerd in wereldbekerfinale

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

McLain Ward gediskwalificeerd in wereldbekerfinale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 11:32

http://www.knhs.nl

De Amerikaan McLain Ward, die na afloop van de tweede kwalificatiewedstrijd in de finale van de wereldbeker springen aan de leiding ging, is uitgesloten van verdere deelname en zijn behaalde punten van de tweede wedstrijd zijn uit de resultatenlijst geschrapt.

Het paard Sapphire werd gisteren voorafgaande aan de wedstrijd geselecteerd voor een thermografietest en een klinisch onderzoek door de FEI veterinairen dr. Paul Farrington en de Nederlander dr. Emile Welling. Hoewel beiden constateerden dat er sprake was van een overgevoeligheid aan het linker voorbeen stelden zij vast dat Sapphire nog 'fit to compete' was en mocht het duo toch van start gaan. De FEI besloot na afloop het paard nogmaals te testen , in aanwezigheid van de voorzitter van de jury, René Billardon, de Amerikaanse team veterinair en Lizzie Chesson van de Amerikaanse bond, alsmede drie FEI veterinairen. Farrington, Welling en de Zwitserse dierenarts dr. Markus Möller stelden vast dat Sapphire een dermate hoge overgevoeligheid had dat het dier niet in staat werd geacht verder te kunnen springen. Dr. Farrington benadrukte dat er geen aanwijzing noch bewijs is voor enige vorm van opzet of kwade bedoelingen van de kant van de ruiter en van zijn team.
De FEI deelde verder mee dat er geen beroep tegen de uitspraak mogelijk is en dat het besluit definitief is. Vanmiddag om 18.00 uur is er een persconferentie waarin e.e.a. zal worden toegelicht.

Verwante artikelen:

[VN] Deelnemerslijst wereldbekerfinale springen bekend
[VN] Jessica Kürten na val niet aan start in Wereldbekerfinale
[VN] Harrie Smolders bedankt voor deelname aan WB-finale
[VN] Albert Zoer: 'Als het meezit kan ik erg ver komen'
[VN] Genève: Nederlanders van weinig betekenis deze morgen
[VN] Albert Zoer laatste in eerste ronde wb-finale springen
[VN] Albert Zoer uitgeschakeld in wereldbekerfinale springen

moonie

Re: McLain Ward gediskwalificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:35

pardon waar baseer je dat op

ik vind het een erg voorbardige conclusie

ken je mclain persoonlijk? ik denk dat we eerst de persconferentie maar eens af moeten wachten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 11:38

Waarvoor denk je dat die thermografietest ontworpen werd ?

En verder moet je McLain Ward's voorgeschiedenis maar eens napluizen.
Al is hij lang de enige niet.

moonie

Re: McLain Ward gediskwalificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:44

ik ken mclain en ik weet wat hij uit gevreten heeft

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:44

Voorgeschiedenis of niet, ik vind niet dat je dat zo mag zeggen.
Het is mogelijk, ja, dat is het.
Maar wie zegt dat dat in dit geval zo is?
Misschien is haar been om een andere reden "overgevoelig"

Ga alsjeblieft niet speculeren en beschuldigingen uiten als er nog verder niks bekend is.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:54

Citaat:
GENEVE (KNHS) - De Amerikaan McLain Ward, die na afloop van de tweede kwalificatiewedstrijd in de finale van de wereldbeker springen aan de leiding ging, is uitgesloten van verdere deelname en zijn behaalde punten van de tweede wedstrijd zijn uit de resultatenlijst geschrapt.

Het paard Sapphire werd gisteren voorafgaande aan de wedstrijd geselecteerd voor een thermografietest en een klinisch onderzoek door de FEI veterinairen dr. Paul Farrington en de Nederlander dr. Emile Welling. Hoewel beiden constateerden dat er sprake was van een overgevoeligheid aan het linker voorbeen stelden zij vast dat Sapphire nog 'fit to compete' was en mocht het duo toch van start gaan. De FEI besloot na afloop het paard nogmaals te testen , in aanwezigheid van de voorzitter van de jury, René Billardon, de Amerikaanse team veterinair en Lizzie Chesson van de Amerikaanse bond, alsmede drie FEI veterinairen. Farrington, Welling en de Zwitserse dierenarts dr. Markus Möller stelden vast dat Sapphire een dermate hoge overgevoeligheid had dat het dier niet in staat werd geacht verder te kunnen springen. Dr. Farrington benadrukte dat er geen aanwijzing noch bewijs is voor enige vorm van opzet of kwade bedoelingen van de kant van de ruiter en van zijn team.
De FEI deelde verder mee dat er geen beroep tegen de uitspraak mogelijk is en dat het besluit definitief is. Vanmiddag om 18.00 uur is er een persconferentie waarin e.e.a. zal worden toegelicht.

Jacob Melissen,
In opdracht van de KNHS

dat zinnetje zegt toch al genoeg??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:01

On> VN

eerdere eigen mening van ts die in de OP stond

BigBen schreef:
Eindelijk.
Eindelijk wordt er opgetreden tegen dit soort gangsters,
die hun paarden extra voorzichtig maken door de benen
in te smeren met bijtende middelen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:13

moonie schreef:
ik ken mclain en ik weet wat hij uit gevreten heeft

Ik ken McLain al persoonlijk sinds hij 16 was, en is een van de meest begaafde springruiters die er rondwandelen op deze aarde.
Dat hij dingen uitgevreten heeft die niet door de beugel kunnen is waar, maar ik durf hier hard te stellen dat er niet een topruiter in de wereld is die daar niet schuldig aan is!
McLain doet in rijerij niets onder voor Beerbaum, Ehning, Pessoa of Lansink, om maar wat te noemen, alleen de meesten hier in Europa weten niet hoe goed hij is omdat ze hem zelden zien.
Dat zn paard nu gevoelig is op een voorbeen wil niks zeggen over hoe McLain evt met paarden omgaat.
Net als mensen kan een paard ook een blessure oplopen, wel vind ik het goed dat er een startverbod komt als blijkt dat het te pijnlijk is om verder deel te nemen. Ongeacht of dat McLain is of een ieder ander.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 12:14

_Rianne_ schreef:

Ga alsjeblieft niet speculeren en beschuldigingen uiten als er nog verder niks bekend is.

Puur theoretisch moet ik je gelijk geven natuurlijk,
maar als je een bekend bankovervaller tegenkomt met een kalashnikov in de hand,
vraag je je ook niet af wat die van plan was.

En nogmaals, het is een prima zaak dat de Fei eindelijk tegen dit soort praktijken optreedt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:18

Tegen wat soort praktijken?
Wederom zie ik hier op Bokt mensen die problermen hebben met begrijpend lezen en zelf maar conclusies trekken...

Geven ze dat in Nederland dan niet in de lessen Nederlands, 'Begrijpend lezen'?

Sammie

Re: McLain Ward gediskwalificeerd in wereldbekerfinale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:20

Ik vind het alleen maar zeer klote voor McLain en verder ben ik van mening dat we eerst maar eens moeten wachten op de persconferentie alvorens conclussies te trekken of uberhaubt te speculeren erover :)

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:27

BigBen schreef:

En nogmaals, het is een prima zaak dat de Fei eindelijk tegen dit soort praktijken optreedt.

Tuurlijk vraag ik me dat af!
Maar dat vraag ik me bij iedereen af die met een kalashnikov op straat loopt! :')

Dat er tegen opgetreden wordt, is alleen maar goed, dat Mclain niet meer mag springen met Sapphire nu ook, maar ik vraag me sterk af of hij, als hij ook maar iets aan haar gemerkt zou hebben, doorgegaan was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:31

Als je thermografie loslaat op een paard zijn er bij elk paard wel een of twee hotspots te vinden, hoeft absoluut niet te betekenen dat het paard een blessure heeft maar het kan wel een zwakke plek zijn of een blessure in ontwikkeling dus om nu te zeggen dat er heet spul op z'n benen zit is erg kort door de bocht.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:00

BigBen schreef:
_Rianne_ schreef:

Dit slaat echt nergens op....erg hoog Pennygehalte opmerkingen dit.
Een paard kan ook een beginnende ontsteking hebben, en daar kan niemand wat aan doen.
Om dan gelijk een verwarmd been te vergelijken met een Kalashnikov? _-:(
Bovendien als hij iets gesmeerd zou hebben, zouden beide benen verwarmd zijn, dus op zich bewijst dat al dat daar hier dus geen sprake van is.
Laatst bijgewerkt door Springert op 17-04-10 13:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:01

bigone schreef:
Als je thermografie loslaat op een paard zijn er bij elk paard wel een of twee hotspots te vinden, hoeft absoluut niet te betekenen dat het paard een blessure heeft maar het kan wel een zwakke plek zijn of een blessure in ontwikkeling dus om nu te zeggen dat er heet spul op z'n benen zit is erg kort door de bocht.

precies....en ruiters die op 1 been wat smeren en op de andere niet, die ben ik nog nooit tegen gekomen!!!!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 13:02

Citaat:
Tegen wat soort praktijken?
Wederom zie ik hier op Bokt mensen die problermen hebben met begrijpend lezen en zelf maar conclusies trekken...

Tegen het smeren van een scherp bijtend middel rondom de kroonrand.
De eerste tien minuten voelt het paard niets,
vervolgens worden de ingesmeerde plaatsen geleidelijk aan warmer,
daarna alsmaar heter, en tenslotte brandt het spul dwars door de huid heen,
tot en met het veroorzaken van blaren toe.

Dat heeft niets met zelf conclusies trekken, maar alles met de realiteit te maken.
Wordt wakker.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:04

Sammie schreef:
Ik vind het alleen maar zeer klote voor McLain en verder ben ik van mening dat we eerst maar eens moeten wachten op de persconferentie alvorens conclussies te trekken of uberhaubt te speculeren erover :)

Ook uit de persconferentie gaat niets blijken, want mocht er al sprake zijn van rare praktijken, dan worden de haren van een paard in een zakje gedaan en naar het labratorium opgestuurd, en die uitslag is dan nog niet bekend.
Dat heb ik zelf al zo vaak in de praktijk meegemaakt...die uitslagen duren weken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:51

Daar wordt toch helemaal niets over gezegd?

De FEI benadrukt zelfs det er GEEN wanpraktijken zijn aangetoond, en neem van mij aan dat ze zo'n middelen met Capsacaïne goed genoeg kennen!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:57

s0173957 schreef:
Daar wordt toch helemaal niets over gezegd?

De FEI benadrukt zelfs det er GEEN wanpraktijken zijn aangetoond, en neem van mij aan dat ze zo'n middelen met Capsacaïne goed genoeg kennen!

Nee..in de verklaring van de FEI niet, maar er zijn reactie's hier die er op zinspelen dat er wel iets meer aan de hand zou zijn, en dat vind ik grote onzin. Ik weet precies wat vandaag de dag gedaan wordt en wat niet. En ruiters doen echt geen domme dingen tijdens Wereldbeker Finale's want ze weten dondersgoed dat de controles daar scherper zijn dan op gemiddelde concoursen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:05

ach Marcel ..ga eens met je beide benen op de grond staan ...In de tour weten ze ook dat er zo veel gecontroleerd wordt en toch moeten ze er elk jaar naar huis sturen ..er zijn er gewoon die denken en hopen dat ze niet gepakt worde ...wnat ondanks de hele strenge en vele controles is de pakkans nog steeds veel te klein ..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:08

waarmee ik hier niet wil zeggen dat het HIER specifiek om wanpraktijken gaat ..maar de merrie was niet Oké

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:47

besita schreef:
ach Marcel ..ga eens met je beide benen op de grond staan ...In de tour weten ze ook dat er zo veel gecontroleerd wordt en toch moeten ze er elk jaar naar huis sturen ..er zijn er gewoon die denken en hopen dat ze niet gepakt worde ...wnat ondanks de hele strenge en vele controles is de pakkans nog steeds veel te klein ..

Dat weet ik ook, maar ik weet ook dat ze wel degelijk aan kansberekening doen.
En de pakkans tijdens de normale wedstrijden is vele malen kleiner dan tijden de WC finale, of grote kampioenschappen.
Bovendien is smeren wel heel erg 2008 hoor. Er zijn alweer hele andere methodes die helemaal niet te traceren zijn.

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:09

vergeet niet dat de man reeds jaren geleden geschorst werd in Aken vanwege wanpraktijken.
Hij mocht daar nooit meer starten. Nadien werd de schorsing toch ingetrokken.
Voor mij blijft hij een rotte appel!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:44

Carri schreef:
vergeet niet dat de man reeds jaren geleden geschorst werd in Aken vanwege wanpraktijken.
Hij mocht daar nooit meer starten. Nadien werd de schorsing toch ingetrokken.
Voor mij blijft hij een rotte appel!

het enige verschil tussen McLain en alle andere topspringruiters is dat hij toevallig gepakt werd!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 18:09

Citaat:
Nee..in de verklaring van de FEI niet, maar er zijn reactie's hier die er op zinspelen dat er wel iets meer aan de hand zou zijn, en dat vind ik grote onzin. Ik weet precies wat vandaag de dag gedaan wordt en wat niet. En ruiters doen echt geen domme dingen tijdens Wereldbeker Finale's want ze weten dondersgoed dat de controles daar scherper zijn dan op gemiddelde concoursen.

Natuurlijk is er meer aan de hand,
maar als jij nu echt gelooft dat die arme McLain Ward alleen pech heeft gehad,
dan mag dat natuurlijk.
En ruiters doen geen domme dingen tijdens WB-finales ?
Even serieus blijven, man.
Wat is er vorig jaar in Hong Kong niet allemaal gebeurd ?
Officieel en officieus ?
En werd McLain Ward eerder niet betrapt in Aken nota bene,
met scherpe plastic korreltjes onder de beenbeschermers van zijn paard ?
En was zijn vader, die terzelfdertijd zijn trainer en medewerker was,
nier direct betrokken bij het electrocuteren van sportpaarden omwille van het verzekeringsgeld ?

Hoe groter de belangen zijn, hoe meer er gebeurt.
Maar neen, wat zeg ik allemaal, ruiters doen toch geen domme dingen...

Citaat:
het enige verschil tussen McLain en alle andere topspringruiters is dat hij toevallig gepakt werd!

En dan ?
Maar ik ben het wel voor een (groot) stuk met je eens.
Alleen hoop ik dat jij het met mij eens bent,
dat dit soort praktijken moeten uitgeroeid worden,
om het even over wie het gaat.