Inwoners Schipborg boos op Staatsbosbeheer na ongeluk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Inwoners Schipborg boos op Staatsbosbeheer na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 11:10

http://www.dvhn.nl

In Schipborg is flinke commotie ontstaan door twee diepe sleuven, die Staatsbosbeheer (SBB) op haar grondgebied dwars over de Esweg heeft gegraven. Woensdagmiddag ontstond daardoor volgens getuigen een ongeluk met een paard en wagen.

De getuigen zagen hoe de kar - met daarop een ouder echtpaar - met de wielen in de sleuven van elk zo'n zestig centimeter diep terecht kwam en kantelde. De bestuurder kwam daarbij onder de kar terecht. Het paard schrok zo, aldus de getuigen, dat het op hol sloeg en even later tegen de voorruit van een auto knalde. Het is niet bekend of én zo ja welke verwondingen de bestuurder en het paard hebben opgelopen.

Boze buurtbewoners vragen zich af wat SBB heeft bezield deze sleuven te graven. Daarnaast vinden ze het onbegrijpelijk dat er geen enkele markering is aangebracht om weggebruikers te waarschuwen voor de sleuven. De bestuurder van de paardenkar was totaal verrast en wist daardoor niet wat hem overkwam.

Bert Witvoet, districtshoofd van SBB, zegt dat er klachten uit de buurt waren gekomen omtrent het autoverkeer op de Esweg. "Want er mag helemaal geen rijdend verkeer over die weg, ook geen paard en wagen. Maar alle borden, paaltjes en slagbomen werden constant door mensen verwijderd of vernield. Bovendien kwam van een buurtbewoner ook nog eens de klacht dat auto's over zijn perceel reden om op de Esweg te komen. En toen was voor ons de maat vol. We wilden het voor rijdend verkeer onmogelijk maken die weg nog op te gaan en hebben die sleuven gegraven."

Witvoet weet van het ongeluk en zegt daarvan geschrokken te zijn. "Dat is beslist niet wenselijk. Of we de sleuven nu weer ongedaan maken? Dat weet ik nog niet, ik wil eerst de situatie ter plekke bekijken. Kijk, we kunnen natuurlijk via borden waarschuwen voor de aanwezigheid van die sleuven, maar wat heb je daaraan als die borden weer worden vernield of weggehaald? We zouden ook een slagboom voor de sleuven kunnen plaatsen, maar daarvoor geldt hetzelfde verhaal. Hoe dan ook: we willen in elk geval de afsluiting van de Esweg voor rijdend verkeer handhaven."

babydolll

Re: Bewoners Schipborg boos op Staatsbosbeheer na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:15

Tja, heel vervelend dat het gebeurd is maar eigen schuld dikke bult. Als er borden staan dat je er niet overheen mag waarom toch doen? Of zijn deze allemaal vernield? Lijkt me sterk dat er geen waarschuwing staat. Vervelend voor de menners!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:15

Snap SBB zeker wel. Want het is echt zo dat mensen zelf vaak ook niet alles leuk vinden en dan wat doen >Maar gevaar opleveren op die manier is ook niet fijn. Dan toch de borden erbij en of slagboom om te waarschuwen. Als de mensen die slopen vernielen weghalen het dan doen moeten ze de sleuven ter plaatsen ook zien en weten dat het om hun eigen veiligheid is en niet die van de SBB alleen...

Ze kunnen ook van die paaltjes plaatsen diep in de grond waar de koets wel door past..honee dat mocht ook niet blijkbaar want er mag gewoon niets doorheen. Tja..bomen planten dan? Wordt die weg niet meer gebruikt door rijdend verkeer en halen mensen ook niet zomaar weg als je wat oudere bomen plaatst.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:16

erg vervelend voor die menners, maar ja als je er niet langs mag, is het toch je eigen verantwoordelijkheid.
maar nu moet ik toch zeggen dat in de om streek van schipborg, niet overal bordjes staan, of bijvoorbeeld aan 1 kant van het pad, maarja daar heb je niks aan als je van de andere kant komt!
Laatst bijgewerkt door Ingerr op 16-04-10 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:18

Ingerr schreef:
hebben ze nog nooit van bordje gehoord, Staatsbosbeheer is wel weer lekker bezig.. ik rijd zelf altijd in de buurt van schipborg, maar ga daar nooit langs, maar ik pas nu wel even extra op!

er staan dus geen bordjes?? Dat is toch wel heel erg onverantwoordelijk van SB.
Kunnen ze niet gewoon een heel stevig hek neerzetten waar je met de fiets doorheen kan?

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:19

babydolll schreef:
Ingerr schreef:
hebben ze nog nooit van bordje gehoord, Staatsbosbeheer is wel weer lekker bezig.. ik rijd zelf altijd in de buurt van schipborg, maar ga daar nooit langs, maar ik pas nu wel even extra op!

er staan dus geen bordjes?? Dat is toch wel heel erg onverantwoordelijk van SB.
Kunnen ze niet gewoon een heel stevig hek neerzetten waar je met de fiets doorheen kan?

ik ahd niet goed gelezen,, er stonden blijkbaar wel bordjes maar die werden weggehaald.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:21

Ingerr schreef:

Misschien komt dat wel omdat de buurtbewoners het vernielen?

Ik vind het eigenlijk wel logisch dat SSB het een keer zat is. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks...

Cayenne

Re: Inwoners Schipborg boos op Staatsbosbeheer na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 11:22

Bordjes met waarschuwingen voor deze sleuven hebben er inderdaad nog niet gestaan, maar voorheen werden er al eerder borden weggehaald, vandaar dat SBB nog niets heeft neer gezet.
Lijkt me dus wel handig van ze om alsnog maatregelen te nemen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:22

Als men weet dat er geen borden staan of weggehaald zijn en ze graven deze sleuven dan vind ik dat erg schandalig!
Je zou er maar als vreemdeling komen, ziet geen bord en ineens lig je met paard en al op z'n kant...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:25

AaronYve schreef:
Als men weet dat er geen borden staan of weggehaald zijn en ze graven deze sleuven dan vind ik dat erg schandalig!
Je zou er maar als vreemdeling komen, ziet geen bord en ineens lig je met paard en al op z'n kant...

Ik vind het schandalig dat mensen worden weghalen! Dat is niet de schuld van SBB, maar van de buurtbewoners!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:27

Kan je als vreemdeling toch niks aan doen. Ik haal daar geen borden weg maar wil wel graag op de hoogte zijn van de verkeerssituatie. lijkt me vrij logisch
SBB is hier verantwoordelijk voor.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:30

Voor kuilengravers in het bos werd in het verleden nog wel eens geheel terecht een politiekorps opgetrommeld.

Sleuvengraven met of zonder waarschuwingsbord lijkt me niet zo handig.

Maak er een slagboom of plant de weg dicht met bosjes. Lijkt me een stuk veiliger.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:31

De slagboom werd ook vernield.

Je moet uiteindelijk als SBB iets...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 11:32

of schilder het op de weg. Daar zal vast ook wel een mogelijkheid voor zijn (tenzij het om een bosweg gaat, maar dat kan ik niet uit de tekst halen :+ )

Weet iemand hoe het met de bestuurder, inzittenden en het paard is afgelopen? Bokt is groot dus er zal vast wel iemand zijn die deze mensen kent.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:34

Herinner me nog dat er een paar jaar geleden van die 'omhoogschietende' drempels in wegen werden geplaatst, die alleen omhoog kwamen als je er te hard overheen reed. Ook eigen schuld, dikke bult zou je zeggen, maar toch zijn die verwijderd (volgens mij is het nu verboden). Dat lijkt me hetzelfde, aan de ene kant, eigen schuld dikke bult, aan de andere kant weegt de overtreding niet op tegen het gevaar dat ontstaat.
Laatst bijgewerkt door liefhelietje op 16-04-10 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:34

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, is niet niks wat daar is gebeurd.

Hier hebben ze trouwens van die betonblokken vastgezet in de grond, ook een oplossing. ;)
Je kan zoiets (sleuve graven zonder waarschuwing) echt niet maken

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:38

Er hebben naar mijn weten eerder ook geen bordjes en al zeker geen slagbomen gestaan op het betreffende pad om te waarschuwen dat je daar niet langs mag. (Ik kom hier bijna dagelijks langs). Ineens zijn er twee enorm diepe sleuven getrokken die dwars op het pad staan. Het pad loopt als je uit het bos komt ook een meter lager, dus die sleuven zie je dan ook echt veelste laat. Ik vind het schandalig van Staatsbosbeheer dat ze geen waarschuwingsborden hebben geplaatst en ze zijn hier zeker verantwoordelijk voor.

Ik heb ook de vooruit gezien waar het paard tegenaan geknald is. Geloof me, dat was geen prettig gezicht!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:06

weet je hoe het gaat met die bestuurders en het paard midnight?

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:19

Nee, ik heb geen idee. Er komen ook veel mensen van omliggende dorpen om hier in het bos te rijden. Toen ik langs die auto reed was het paard al weg, maar de kar stond er nog wel.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:32

Nou ik woon 1 dorp verder als Schipborg, en zo duidelijk staat het niet aangegeven hoor...!

Paarden gaan er vaker langs ( waarom niet ) en volgens mij slopen de buurtbewoners daar niks, want ze hebben er juist hinder van dat er steeds mensen/voertuigen langs komen, dus dan gaan ze het ook niet weghalen lijkt mij.

Vind het wel krom van SBB dat ze het niet hebben aangegeven dat er sleuven gegraven zijn.

Beide partijen hebben dus schuld.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:00

Wat ik dan altijd weer apart vindt is dat de bossen eigenlijk van de belastingbetalers zijn. Dan komt er een organisatie die zogenaamd vóór de natuur is. Vervolgens doen ze met die natuur wat ze zelf graag willen zoals het commercieel uitbuiten ervan, iets wat meestal weer ten koste gaat van diezelfde natuur.

Zijzelf mogen echter alles in dat gebied tot en met rondscheuren in een 4x4 aan toe. De belastingbetaler mag er vaak niet eens meer komen omdat zij (de zgn natuurbeschermers) dat niet meer willen hebben en zo worden er heel wat hekken geplaatst en draden gespannen. Vervolgens bedenken ze, voor hun idee en ego, leuke plannen zoals uitheemse grazers introduceren die er dan weer mogen verhongeren.

In mijn ogen zijn de bossen dus van ons allemaal en heeft niemand het recht om een ander onnodig risico, zoals met het plaatsen van deze greppels, te laten lopen.

Vanzelfsprekend hou je je in de bossen aan de fatsoensregels zodat mens en dier geen last van je hebben en je niets vernield, maar ook afval van eten en drinken- of nog erger luiers en wc papier- dumpen vindt ik not done. Als je iets meeneemt kun je het ook mee terug nemen of in een afvalbak deponeren.

Naar mate er meer opgelegde regels komen is er voor veel mensen een steeds grotere behoefte om deze te overtreden.
Ik vind het veel belangrijker dat iedereen leert zijn verantwoording te nemen zonder regeltjes want die werken duidelijk niet.
Misschien eens een idee om betere voorlichting te geven? :)*

Voor de mensen met de eigen schuld dikke bult mentaliteit zou ik willen zeggen dat iedereen in een situatie kan komen waarvan je achteraf denkt: dit had ik beter anders kunnen doen en het doet me overkomen alsof jullie het die mensen gunnen. Dat vindt ik geen sympatieke manier van naar je medemens kijken.
Misschien waren deze mensen wel verdwaald of kwamen uit een totaal andere omgeving. Niet iedereen is helderziend zodat geulen zonder aanduiding vermeden kunnen worden.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:33

Het lijkt mij dat hier meer aan de hand is, overal in NL staan toch borden, zou een mooie boel worden als die overal gesloopt zouden worden.. :=
Ik krijg het idee dat er mensen zijn die het er niet mee eens zijn en steeds de borden ed vernielen en dat SBB hiervan op de hoogte is, maar zich almachtig voelt.
Schandalig als er nu mensen (en een Dier) die daar helemaal geen weet van hebben de dupe van worden, er moet toch een manier zijn om nietsvermoedende recreanten te kunnen waarschuwen en anders zijn die geulen blijkbaar veel te gevaarlijk.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:18

Ken de situatie terplaatse.
Inderdaad geen enkele markering of waarschuwing!
Echt waardeloos. Kwam er met de MTB langs waarmee ik al bijna onderuit ging, laat staan met paard & wagen.

Weet iemand al hoe het met de betrokkenen is?
[edit] nee dus, lees net de reactie van midnight[/edit]

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:46

SBB mag wat mij betreft flink betalen onder het motto wie een kuil graaft voor een ander...

Dat je zoiets zelfs maar in je hoofd haalt toont m.i. al aan dat je niet capabel bent om opengesteld terrein te beheren.
Hoe moeilijk is het om een degelijk hek of betonnen blokjes te plaatsen?

Ik ben ook benieuwd wat er waar is van dat vernielen van bordjes, aangezien er in dit topic diverse mensen uit de buurt aangeven dat er helemaal niet goed werd aangegeven dat het om een weg ging waar je niet over mocht.

Kan net zo goed zijn dat SBB ook wel snapt dat dit nog een staartje krijgt en dat ze nu vast hun eigen straatje zo schoon mogelijk vegen.
Vind de reden trouwens niet uitmaken, je brengt niet willens en wetens de levens van anderen in gevaar.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:53

Ik snap sbb wel maar wanneer er geen bordjes staan omdat deze vernield zijn oid dan is dat ook wel slordig. Er hadden op z'n minst markeringen geplaatst kunnen worden.