Weken van hooi in warm water beter tegen hoefbevangenheid

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Weken van hooi in warm water beter tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 21:17

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Weidehooi vers van de pers.
foto door Loes Meijerink

Een nieuwe studie door de werkgroep ter voorkoming van Laminitis zou uitwijzen dat het laten weken van hooi in warm water veiliger is voor paarden en pony's die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.

Het onderzoek zou duidelijk hebben gemaakt dat het beste resultaat wordt behaald door het hooi minstens zestien uur lang te laten weken in een grote bak water met een watertemperatuur van 16 graden. Hierdoor neemt de hoeveelheid koolhydraten (wat hoefbevangenheid kan veroorzaken) in het hooi drastisch af.

Een woordvoerder: "Ondanks de bevindingen van deze interessante studie, zou hooi eigenlijk altijd uit voorzorg moeten weken. Laat je hooi altijd grondig analyseren voor je het aan een paard of pony wilt voeren."

Ibbel

Re: Weken van hooi in warm water beter tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:24

De vertaling van carbohydraten is koolhydraten in het Nederlands...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:25

Lijkt me logisch. Veel paarden lusten hun hooi niet meer als het goed nat is geregend. De suikers zijn er dan af gespoeld, en dat is goed voor hoefbevangen paarden. Maar of ze geweekt hooi überhaupt wel willen eten is dan natuurlijk wel de vraag...

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:28

Geweekt hooi eten die van mij prima maar 16 uur geweekt hooi? Ik dompel het onder water tot er geen luchtbellen meer uitkomen en laat het dan uitlekken voor ik het voer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 21:29

dblijham schreef:
Geweekt hooi eten die van mij prima maar 16 uur geweekt hooi? Ik dompel het onder water tot er geen luchtbellen meer uitkomen en laat het dan uitlekken voor ik het voer.

Probeer je dan niet juist alleen het stof eruit te krijgen?
Zo kort weken lijkt me verder weinig nut hebben namelijk. Mijn paard had luchtwegproblemen maar volgens mijn DA was zo kort weken nutteloos.
Tegen laminitis kan ik me ook wel voorstellen dat je het minimaal een flink aantal uur moet laten weken.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:33

Volgens mij gaat het om de koolhydratenketens die ze wel kunnen verwerken. Deze is mede afhankelijk van de enzymen gevormd in lever en dunne darm

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:36

Dit is niet nieuw hoor! Minimaal een uurtje weken om de suikers eruit te spoelen is voldoende.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:37

Gaat mij inderdaad alleen om het stof. Als het hooi maar door en door nat is hoesten ze bij mij niet.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:38

Ik week het hooi voor mijn paard vanwege stofgevoeligheid, heb 2 cementkuipen, in de ene weekt het hooi, in de andere gaten gemaakt zodat het uit kan lekken. Paard eet het hooi prima. Mooie bijkomstigheid dat het ook goed werkt tegen hoefbevangenheid.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:51

Ehm wordt hoefbevangenheid niet veroorzaakt door een te hoge hoeveelheid eiwitten in gras/hooi?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:02

maar hoe kun je nu 16 uur lang de watertemperatuur op 16 graden houden?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:04

Raggel schreef:
Ehm wordt hoefbevangenheid niet veroorzaakt door een te hoge hoeveelheid eiwitten in gras/hooi?

Nee, door het fructaan ( suiker) gehalte!!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:06

jury schreef:

Een kacheltje eronder zetten. :D

Nee, volgens mij is gewoon koud kraanwater wel ongeveer die temperatuur, of niet?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:07

maar in de winter is de omgevingtemperatuur lager en in de zomer hoger. dan koelt je water dus ook af (of wordt warmer).
Of je moet het binnen gaan weken.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:08

Raggel schreef:

Het wordt veroorzaakt door afvalstoffen die in het lichaam achterblijven. Afvalstof is een restproduct van 'verwerkte' voedingsstoffen. Deze niet goed verwerkt, of niet verwerkbaar, leidt het tot 'vergiftiging' van het lichaam met o.a. hoefbevangenheid tot gevolg
Laatst bijgewerkt door gaellehtc op 06-04-10 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:08

jury schreef:

Dat was ook mijn 1e gedachte!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:31

gaellehtc schreef:
Het wordt veroorzaakt door afvalstoffen die in het lichaam achterblijven. Afvalstof is een restproduct van 'verwerkte' voedingsstoffen. Deze niet goed verwerkt, of niet verwerkbaar, leidt het tot 'vergiftiging' van het lichaam met o.a. hoefbevangenheid tot gevolg

Wollige onzin.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 06-04-10 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:32

In een onderzoek moeten ze een temperatuur kiezen en in de resultaten staat dan ook dat het op die temperatuur gedaan is. Dat wil niet per se zeggen dat het op een andere temperatuur niet werkt.

Misschien is die 16 graden wel de optimale temperatuur, maar kan het op een andere temperatuur ook prima.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:35

Jammer dat in deze vertaling de namen van de onderzoekers niet zijn meegenomen. Pat en Annette zijn immers erg vooraanstaande mensen uit de wereld van het laminitisonderzoek, dat geeft dit onderzoek in mijn ogen in ieder geval wat meer waarde.
Daarnaast weet ik ook dat er nog veel goed laminitisonderzoek in "the pipeline" zit, dus we zullen op korte termijn nog veel over deze aandoening bijleren denk ik.

Kuggur, de opmerking van gaellehtc afdoen als onzin vind ik persoonlijk onverstandig. Meer en meer recente onderzoeken geven immers deze richting aan, te vergelijken met de problemen die bij mensen door diabetes veroorzaakt worden. Google anders even op Advanced Glycation/Lypoxidation Endproducts (AGE's/ ALE's), je zal je ogen opentrekken...

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:45

Misschien domme vraag..... maar gaat dat ook op voor kuil? Kuil weken dus.

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:46

In de YourHorse staan advertenties over hooistomers.... zou dat iets toevoegen?? (wel prijzig hoor!)

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:50

Volgens mij is dat stomen meer wat tegen stof.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 01:20

mijn shet staat op een kaal gegeten weide, en krijgt elke dag een plak hooi (in totaal).
ze is in een mooie conditie, niet te dik.
ik was van plan haar zo te blijven voeren in de zomer, het weitje niet in stukken delen zodat ze het kort houdt, en dan bijvoeren met hooi.
stengelig natuurhooi is het.
maar nu blijkt dat hooi dus ook verkeerd kan zijn als de pony gevoelig is voor bevangenheid?
ze is een keer bij een vorige eigenaar behoorlijk zwaar bevangen geweest, in de 2 jaar dat ik haar heb nog niet.
voor zover ik ermee bekend ben moeten pony's die er gevoelig voor zijn niet op teveel gras, zeker niet op te vet gras, heeft het veel te maken met fructaan gehalte, in hooi kan toch geen wisseling in fructaan gehalte zitten, het groeit immers niet meer.

nu blijkt dus dat hooi ook bevangenheid kan veroorzaken, is mijn manier van voeren/weiden nou riskant?

sindy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 01:28

Een kaal gegeten wei bevat juist veel fructanen. Als het gras gaat groeien, komen er meer suikers in.
Dus niet het hooi, maar de wei, waarvan je denk dat het niet veel meer is, is dus een risico.
Beter is gras dat uit de bloei is, eventueel in stripbegrazing.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 02:00

ja i know, kort gras wil groeien, en als het dan vriest kan het niet groeien en verzameld het het fructaan in een hoog percentage, en als de zon dan schijnt kan het wel groeien en moet de pony het niet eten.
maar mijn honypon kan onder haast elk draadje door kruipen als er ergens een grassprietje buiten bereik staat,.
en het weitje is al niet zo groot..
ik moet er eens even goed over nadenken hoe ik dat ga doen deze zomer.