Het HB511 model van Ifor Williams.
Trailerproducent Ifor Williams heeft de afgelopen tijd enorm veel klachten ontvangen over schimmelgroei in de eerste uitvoeringen van (met name) de HB506 en HB511 trailers. Ook andere modellen kunnen last krijgen van deze problemen.
Verschillende trailers moesten in december 2008 al worden behandeld nadat er schimmel bleek te groeien op plastic/glazen panelen in trailers die tussen april en oktober 2008 werden gefabriceerd. In november 2009 liet Ifor Williams in een verklaring weten dat de schimmel in de meeste gevallen weer zal terugkeren.
"We raden alle kopers aan van deze modellen om naar hun lokale distributeur te gaan en de trailer gratis te laten behandelen. We zijn teleurgesteld in het feit dat het materiaal van een derde partij niet aan onze standaard qua kwaliteitseisen kon voldoen. We proberen dit probleem op te lossen door naar een nieuwe leverancier te zoeken.
De HB506 trailer van Ifor Williams werd afgelopen november nog door het Duitse paardensportmagazine Cavallo uitgeroepen tot de beste paardentrailer van Europa.
Een van de gedupeerde kopers liet echter weten dat de trailers en wel mooi uitzien en de paarden er goed in reizen, maar de bouw is verschrikkelijk.
"Ik heb problemen gehad met een beschimmeld dak, de bevestigingspunten lieten spontaan los en kwamen gewoon uit de wanden. Het sluitsysteem begon ernstig te roesten, de veiligheidsstangen laten spontaan los en de laadklep blijft continu hangen."
Een andere ontevreden klant liet weten dat zijn paard zeer nerveus is geworden in de trailer nadat een achterstang spontaan los liet tijdens het vervoer en het paard de zware stang tegen de hakken kreeg.
Scott Evans wil de trailerfabrikant zelfs voor de rechter slepen. "Mijn gloednieuwe HB 511 kocht ik in augustus 2008. In januari 2009 moest ik hem al laten behandelen voor schimmel en binnen twee maanden was het alweer terug. We hebben hem toen opnieuw laten behandelen maar hij blijft gewoon schimmelig. De voorklep zit geregeld vast en de verlichting zit vol met water."
Woordvoerder van Ifor Williams, Ceidiog Hughes, liet weten dat er inderdaad veel klanten zijn met problemen, maar dat deze problemen voornamelijk over schimmelvorming gaan. Over issues met de voor- of achterstangen wist hij niets, maar klanten kunnen altijd contact opnemen met de informatielijn van het bedrijf.