Jonge Amerikaanse springamazone al elf maanden in coma

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Jonge Amerikaanse springamazone al elf maanden in coma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 10:05

www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

De jonge Amerikaanse springamazone Allison Angrove ligt nog steeds in coma, nadat ze tijdens het inrijden op een wedstrijd van haar paard viel. Dit ongeluk gebeurde inmiddels alweer elf maanden geleden.

Allison, op het moment van het ongeluk 16 jaar, viel van haar paard Skyler, en liep een ernstige schedelbreuk, een ernstige hersenbeschadiging en gekneusde longen op. Allison droeg een veiligheidshelm, en haar familie snapt nog steeds niet hoe het kan dat Allison toch zulke zware verwondingen op kon lopen.

Het meisje is nog steeds in coma, maar kan wel zelfstandig ademen. Volgens moeder Terri is Allison rustig en zijn haar vitale functies stabiel; "omdat haar verwondingen ernstig zijn, weten we niet wat de toekomst gaat brengen."

Gistermorgen opende Allison haar ogen, en hield ze open van 6am tot 9.30am. "Hierna sliep ze de rest van de dag. Ze sliep door haar Reiki-sessie heen."

De familie van Allison hoopt een geschikt verzorgingstehuis voor Allison te vinden voor wanneer ze ontslagen wordt uit het ziekenhuis. Van 1 tot 2 mei wordt er op de wedstrijd waar het ongeluk gebeurde een geldinzamelings-actie gehouden voor Allison.

Klik hier voor een foto, slechts enkele momenten genomen voor de val.

Nadia
Oppermuts

Re: Jonge Amerikaanse springamazone al elf maanden in coma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:10

Zo zie je maar dat een helm niet altijd een garantie is dat je beschermd bent bij een val.

Heel veel beterschap voor Allison, ik hoop dat ze snel bijkomt en dat ze niks overhoudt aan haar val :(:)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:12

Is dit echt voorpaginanieuws? Er zijn duizenden gelijkaardige verhalen veel dichter bij huis...

Heel erg zo'n voorval, maar een ongeluk ligt vaak in een klein hoekje. Hopelijk voor haar ontwaakt ze snel en zal ze nog een menswaardig leven mogen leiden.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:13

Jeetje wat een verwondingen! :\ Zeker gezien het feit dat ze cap droeg en op die foto staan de hindernissen ook niet bepaald op 1.50m hoogte, wat een rare val moet ze gemaakt hebben zeg. Pffff....
Wat erg voor zo'n jong meisje en natuurlijk voor de ouders en familie, wat een last moet dat ook zijn om je kind al zo lang in coma in een ziekenhuis te zien liggen.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:25

Heftig zeg! Hopen dat ze goed hersteld!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:11

ashley1 schreef:
Jeetje wat een verwondingen! :\ Zeker gezien het feit dat ze cap droeg en op die foto staan de hindernissen ook niet bepaald op 1.50m hoogte, wat een rare val moet ze gemaakt hebben zeg. Pffff....
Wat erg voor zo'n jong meisje en natuurlijk voor de ouders en familie, wat een last moet dat ook zijn om je kind al zo lang in coma in een ziekenhuis te zien liggen.

ik was net ook aan het kijken naar de foto's, het is nog best laag niveau.
Ik hoop voor het meisje dat ze weer wakker wordt en weer een normaal leven kan leiden.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:12

Echt erg zeg.. Ik blijf maar trouw mn cappie dragen :D

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:55

Nadia schreef:
Zo zie je maar dat een helm niet altijd een garantie is dat je beschermd bent bij een val.

en het simpele antwoord op jouw statement: hoe zou ze eraan toe geweest zijn zonder helm. Onder de grond?

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:21

Na zoveel tijd ontwaak je echt niet zomaar uit een coma.
Zelfs al wordt ze "wakker", of krijgt ze toch een zekere mate van bewustzijn terug, dan nog is er meestal ernstige hersenbeschadiging aanwezig (zowel mentaal als fysiek kan er vanalles mankeren, bv spierspasmen, concentratiestoornissen, allerlei handicaps, enz...).
Een normaal leven is er meestal niet meer bij. Ik wens het haar uiteraard van harte toe, maar het is een beetje naïef van daarop te hopen.... helaas.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, dus wie weet?

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:31

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:53

tja als het paard net achter in je nek onder je helm mept, heb je nog een hersenschudding. Zelf heb ik een keer tijdens een val gehad dat ik tussen de benen van het paard kwam, heb ik ook weken met een hersenschudding in bed gelegen. (en had ook een cap op). Ongeluk zit in klein hoekje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:38

Zeer geschikt topic om een discussie te gaan voeren over wel/niet cap dragen...

Hopelijk ontwaakt ze snel, maar na elf maanden begin in de hoop te verliezen..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:24

Ik hoop dat ze nog menswaardig kan leven als ze daaruit ontwaakt.

Zelf zou ik niet in coma willen blijven leven, dan mogen ze me een spuitje geven, als ik niet meer zou ontwaken.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:25

Daphaan schreef:
Nadia schreef:

en het simpele antwoord op jouw statement: hoe zou ze eraan toe geweest zijn zonder helm. Onder de grond?

nou ik weet niet wat ik dan liever zou hebben ;)

als ze ooit nog ontwaakt is ze waarschijnlijk kasplantje na zo'n lange coma....
had mij dan maar onder de zode gelegd

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:30

het lijkt me heel zwaar voor familie en bekenden.
wat duren elf maanden dan lang...

ik hoop dat ze er niet veel aan over houdt

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:09

echt super erg voor de haar en de familie.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:27

Waarom worden er zo snel conclusies getrokken? Uit het bericht neem ik op dat ze tijdens het losrijden ten val is gekomen. Niet alle hindernissen worden dan op volledige hoogte gezet. Toen ik een parcours van 1.10m sprong, sprong ik tijdens het losrijden ook niet alle hindernissen (en zekere de eerste paar) niet gelijk de hoogte van mijn parcours.

'Gistermorgen opende Allison haar ogen, en hield ze open van 6am tot 9.30am. "Hierna sliep ze de rest van de dag. Ze sliep door haar Reiki-sessie heen."

Ik neem aan dat dit een goed teken is? Hoop voor haar en haar familie dat ze er weer helemaal bovenop komt. :)

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:33

11 maanden is een lange tijd om in coma te liggen, maar dat ze zelf ademt en haar vitale organen goed functioneren is echter een goed teken. Het blijft uiteraard erg sneu. En je hoeft echt geen 1.50 m te springen om in een coma te raken. Je moet maar net verkeerd terecht komen. Heelveel sterkte!!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:57

Nadia schreef:

Heel veel beterschap voor Allison, ik hoop dat ze snel bijkomt en dat ze niks overhoudt aan haar val :(:)

Maar zonder cap heb je wel de garantie dat je niet beschermd bent!
Dus toch maar beter je cap op.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 07:25

troelala schreef:
11 maanden is een lange tijd om in coma te liggen, maar dat ze zelf ademt en haar vitale organen goed functioneren is echter een goed teken. Het blijft uiteraard erg sneu. En je hoeft echt geen 1.50 m te springen om in een coma te raken. Je moet maar net verkeerd terecht komen. Heelveel sterkte!!

ja idd
ik viel heel dom van paard haar rug, zonder zadel en brak gelijk een rugwervel :+
ik kwam recht op mijn kont haha
sommige mensen struikelen over de stoeprand en breken hun enkel oid
dus heeft idd weinig te maken met de hoogte

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:41

Ik heb nog even wat verder gezocht, het is gebeurd met het losrijden voor het springparcours van een sgw; ze had net een hindernis (die op de foto dus) gesprongen, galoppeerde rustig naar de wending en viel onverwacht.

http://www.caringbridge.org/visit/allisonangove/mystory schreef:
On April 10, 2009, Allison was doing what she enjoys most – competing at a three-day event at Ram Tap in Fresno, CA. She had finished her dressage portion of the competition with a great ride. The second event was stadium jumping. While warming up for this event, she easily cleared a jump, and successfully cantered off to round the next corner. Within a fraction of a second she and Skyler were suddenly on the ground.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:22

jeetje wat heftig. je hoeft echt niet in coma te raken f je nek te breken als je 1.50 springt. stalgenoot brak haar nek toen ze op een paard een rondje aan het stappen was in de wei.....

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:43

bulck schreef:
Is dit echt voorpaginanieuws? Er zijn duizenden gelijkaardige verhalen veel dichter bij huis...

.

Het maakt toch niet uit waar zoiets gebeurt?

Hopen dat het goed komt!

Lonink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:29

zo zie je maar je moet altijd met cap rijden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:43

Lonink schreef:
zo zie je maar je moet altijd met cap rijden ;)

En hoe kom je tot deze conclusie?
Als ik moest kiezen tussen geen cap en dan A dood B een flinke klap maar geen coma, of met cap C coma, dan had ik in deze situatie toch echt voor zonder cap gekozen.